Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: Sherman w Października 27, 2007, 17:37:31
-
Witam
Do czego służył wlot powietrza umiejscowiony w nosie Bf-110 (chyba od wersji E)? Na jednym z rysunków kanał idzie do kokpitu, przy podłodze.
Pozdrawiam
Sherman
-
Coś mi się wydaje, że to może być guncam:
(http://img86.imageshack.us/img86/7259/800pxme110g2atrafhendonwm8.jpg)
-
Jak się nie myle jest to otwór z którego wylatywały łuseczki z dwóch Mk108, wszystko po to żeby się nie zacinało Lub chłodzenie dla nich. Zwróćcie uwagę, że jedna lufa jest cofnięta wobec drugiej. Ta wersja znana była jako R3 ale później wszystkie wersje G miały to w serii.
-
http://www.dtmb.de/Rundgang/Neubau/Picts/luft/presseLuft/D0016-05_Me-Bf-110_Fw-44_300dpi.jpg
To jest guncam ;)
-
Panowie... to nie jest guncam. Ani chłodzenie. Wyraźnie napisałem, że kanał idzie dalej- kończy się mniej więcej na wysokości tablicy przyrządów, przy podłodze, niestety nie jest opisany.
edit
Jak ktoś posiada- "Bf-110 vol.2" J. Ledwoch ( :118:), s. 29., ale spokojnie rysunek jest oryginalny.
-
Dowodem na istnienie kanału jest dziura w ścianie ogniowej, przez którą przechodzi kierując się następnie pionowo w dół i wyrównując na poziomie podłogi kabiny.
http://www.eduard.cz/projects/Bf110E/bf_painted-cockpit00b.jpg
Proszę o połączenie.
-
Sherman daj skana z tej książki bo sam jestem ciekaw jeżeli to nie jest guncam to co to jest za cholerstwo ???
-
Według opisu w Squadron signal Walk around 024 jest to wlot chłodzenia MK108.
-
(http://img146.imageshack.us/img146/245/pag06ab4.th.jpg) (http://img146.imageshack.us/my.php?image=pag06ab4.jpg) (http://img146.imageshack.us/img146/7741/page08bu5.th.jpg) (http://img146.imageshack.us/my.php?image=page08bu5.jpg)
Ja trzymam się swojego, jak piszą w dwóch monografiach że do chłodzenia to chyba tak musi być. A tunel mógł prowadzić do kabiny. Mógł dodatkowo tam chłodzić jakąś aparature albo zwyczajnie podgrzewał atmosferę z przodu.
-
Według opisu w Squadron signal Walk around 024 jest to wlot chłodzenia MK108.
1. Wlot posiadają już wersje E, nie posiadające MK108
@Pogo
Na zdjęciu które podałeś miejsce na kamerę jest pod wlotem (zaślepione).
Nie mam skanera, spróbuję dać zdjęcie z komórki, ale to dopiero ew. jutro.
Jeśli chodzi o wlot w wersjach G- na przekroju G-4/R3 jest umiejscowiona tam kamera, lecz wlot nie jest oprofilowany jak na zdjęcia ch od Mazaka.
Problem jest w tym, że istnieją 3 rodzaje wlotów- stare z E-pierwszych G, oprofilowane w wariantach z MK108 oraz jeszcze inne, płaskie, które faktycznie są dla kamery.
-
Przy wlotach oprofilowanych miejsce na kamerę czeka- widać zakryty otwór, druga strona od Mazaka, górne lewe zdjęcie.
O proszę znalazłem i MK108 i kamerę:
(http://img526.imageshack.us/img526/2395/mk108ikamerafo3.th.jpg) (http://img526.imageshack.us/my.php?image=mk108ikamerafo3.jpg)
Na zdjęciu widać także dziurę w ścianie ogniowej, co wskazuje na to, że kanał był integralną częścią osłony km'ów.
Proszę o połączenie.
-
Przepraszam, zapomniałem, to podważa także częściowo tłumaczenie, jako że wlot służyć miał to chłodzenia działek (mógł między innymi, ale na pewno nie wyłącznie). W co jednak wątpię, walenie tak bezpośrednio powietrza grozi ich zamrożeniem.
-
-->Sherman
Wydaje mi się że dopóki nie zamieścisz owego zdjęcia, to poruszamy sie trochę "na ślepo".
Przeanalizowałem kilka przekrojów Bf 110 w róznych knigach i oprócz otworu który jest na fotce mojej i Mazaka - nic innego w sekcji dziobowej nie znalazłem.
Dawaj zdjęcie - wtedy może nieco się rozjaśni.
-
Niestety jakość tragiczna, ale nic więcej tak na prawdę nie widać
(http://img134.imageshack.us/img134/7694/zdjcie001ow6.th.jpg) (http://img134.imageshack.us/my.php?image=zdjcie001ow6.jpg)(http://img457.imageshack.us/img457/9970/kanal02kk1.th.jpg) (http://img457.imageshack.us/my.php?image=kanal02kk1.jpg)
-
Wciąż upieram się że jest to guncam:
(http://img220.imageshack.us/img220/3776/fsscr008pq6.png)
W ostateczności mogę zgodzić się z Mazakiem że chodzi o jakieś chłodzenie/wentylację.
-
[Proszę o połączenie postów]
Poza tym - masz tu trochę fotek z filmów archiwalnych - żadnego wlotu nie widać:
(http://img263.imageshack.us/img263/5741/fsscr005dn1.png)
(http://img220.imageshack.us/img220/6896/fsscr011zb9.png)
(http://img263.imageshack.us/img263/1677/fsscr012ei2.png)
-
Bo to nie jest wersja G?
-
Bo to jest wersja C imho- rury już do góry, ale wlot chlodnicy oleju jeszcze okrągły. A jak napisałem wcześniej, wlot pojawił się w wersji E.
Tutaj masz wlot nieoprofilowany: http://www.luchtoorlog.be/img/me110d/wespe.jpg
-
No fakt, niedoczytałem.
Na moich fotkach jest rzeczywiście wersja C.
Ale na Twojej fotce "Wespe" - jeżeli dobrze widzę to jest dokładnie ten sam wlot o którym pisałem wcześniej. Once again - guncam, ewentualnie jakieś chłodzenie. :010:
-
A co powiesz o rysunku i dziurze w ścianie ogniowej?
W ostateczności będę musiał spytać modelarzy... :( ;)
-
Dobra Sherman - ostatnie podejście:
1. Na początku guncam w Bf 110 był montowany tak:
(http://img66.imageshack.us/img66/6365/bsk16gv0.jpg)
2. Wraz z rozwojem konstrukcji (nowym uzbrojeniem) przeniesiono całą aparaturę nieco wyżej - otwór widoczny na poprzednim zdjęciu wykorzystywano np. do mocowania anten radaru:
(http://img250.imageshack.us/img250/9767/fsscr000aw9.png)
3. Na tej fotografii widać dokładnie jak to wyglądało - rozchodzące sie wiązki kabli mogły służyć jako komunikacja/synchronizacja z bronią pokładową. Otwór w sekcji ogniowej mógł być wykorzystywany (niejako "przy okazji") również jako przejście dla dodatkowych mechanizmów sekcji dziobowej:
(http://img250.imageshack.us/img250/894/lrg1771db5.jpg)
-
Wszędzie gdzie nie zajrzałem a mam trochę na temat 110tki i powiem nieskromnie że znam sie na tym samolocie wlot ten jest określany jako chłodzenie uzbrojenia nosowego.
-
Muszę coś dodać, pogrzebałem jeszcze bardziej i wyszło na to że może to być coś z GM-1 którego instalację montowano za siedzeniem pilota. Ale ponieważ nigdy tak naprawdę się tym nie interesowałem to nie jestem pewien czy dobrze to zrozumiałem i czy powietrze do działania GM -1 było potrzebne. Czasami było to montowane w nosie bez uzbrojenia.
-
Zack, ale czy nie widzisz, że wlot nie mógł być wykorzystywany przez kamerę? Ewidentnie widać to na tym zdjęciu:
(http://img220.imageshack.us/img220/3486/wlot01bx1.th.jpg) (http://img220.imageshack.us/my.php?image=wlot01bx1.jpg)
Po zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że kanał faktycznie musiał służyć do chłodzenia uzbrojenia. Przechodził on przez część nosową i dalej szedł nie do kokpitu, ale do do dolnej części kadłuba gdzie schładzał działka!
Co do GM-1- nie wszystkie 110 go miały, a wszystkie mają wlot.
-
Z GM1 to raczej niewiele miało wspólnego. Po pierwsze nonsensmbyło by montowanie w kadłubie częsci instalacji wtrysku. prędzej by się znalazło miejsce gdzieś obok silników. Po drugie GM1 nie widzę związku, nie licząc potrzebby dostarczania powietrza do silnika, żeby się to wszystko spaliło.
-
Z GM1 to raczej niewiele miało wspólnego.
No może nie do końca....
Panowie - spójrzcie na te rysunki (szczególnie R2 i R6):
(http://img160.imageshack.us/img160/5792/5ruest1xv5.jpg)
-
Może ktoś przetłumaczyć? To są modyfikacje dla wszystkich G?
Może poprowadzono kanał tak ażeby schładzał także zbiornik GM-1.
-
a nie wpadliście drodzy towarzysze na to że ta dziura mogła służyć dwum celom - i chłodzeniu i jako dziura dla guncam'a?
Moim zdaniem kształt jej bardziej pasuje jako wlot powietrza - widać to po zwążających się ściankach. Potem może zaczęto ją używać również jako dziurę dla guncama
-
Nie, bo nie ma miejsca dla tak szerokiego kanału. Poza tym już udowodniłem, że kształt eliminuje możliwość wykorzystania przez kamerę otworu. Do tego można dodać po co prostokątny otwór dla okrągłego obiektywu. Jeszcze coś dodać w tej kwestii??
-
Poza tym już udowodniłem, że kształt eliminuje możliwość wykorzystania przez kamerę otworu.
Dlaczego eliminuje?
po co prostokątny otwór dla okrągłego obiektywu.
A po to na przykład:
(http://img215.imageshack.us/img215/9694/30614094bu4.jpg)
-
Nie jest chyba do końca tak jak mówi Sherman, ani Zack.
Popatrzcie na przekrój po lewej stronie - gdzie literą "m" oznaczono okular kamery. Nieduży. Natomiast w opisie dwóch zdjęć z prawej wyraźnie napisano o wlocie powietrza chłodzącego do przedziału uzbrojenia. Myślę, że otwór służył obydwu funkcjom - dla kamery (jeśli zamontowano) i dla chłodzenia. W "nocnikach" kamer chyba nie montowano (nie wiem co byłoby widać - jasno-ciemno :004:) stąd pewnie i mniejszy otwór.
(http://img99.imageshack.us/img99/8872/pag67ou3.th.jpg) (http://img99.imageshack.us/my.php?image=pag67ou3.jpg)
Edit:
Zack - ale pojechałeś z tą kamerą :020:
-
Hmm panowie jeżeli było by to chłodzenie działek to na chłopski rozum wyobraźcie sobie sytuacje lot przy temperaturze - 10 stopni. To tak jak by latać z jajami wystawionymi na dworze . Nie jestem pewien ale to jest chyba zbyt ordynarne chłodzenie MG
Więc dalej obstawiam na kamerę
-
Więc dalej obstawiam na kamerę
Mów do biskupa, a biskup jak ta ..... :121:
Pogo - jakiś konkret na poparcie domysłu ? Bo dysyskusje w stylu mi się wydaje, gdzie wcześniej ludzie poparli swoje wypowiedzi dokumentami jest już nie na miejscu.
@Pogo - myślisz że dziura była otwarta cały czas ? Że pilot (lub mechanizm zsychronizowany ze spustem nie otwierał otworu na czas strzelania ? Bo tylko wtedy można chłodzić uzbrojenie. W samolotach problemem było zamarzanie zamków i w czasie lotu zazwyczaj podrzewano je.
-
Nie wiem i pytam bo przecież to tylko domysł zresztą zdjęcie które zamieściłeś przychylają się do tego że w tym miejscu jest kamera .Tak się składa że nie mam w domu Mietka wiec zostają tylko monografie i google.
-
Wychodzi na to, że kamera była poniżej montowana i na ten czas ten dekielek się ściągało. Natomiast kwadratowy otwór to chłodzenie dla orkiestry. A co do zamrażania to myślę, że nagrzewało się na to dostatecznie szybko. A ewentualny lód odpadły od wstrząsu. Zresztą sam zamek mógłbyć podgrzewany, aczkolwiek się nie spotkałem z tym. Zwrócćie uwagę że sam otwór też jest między działkami, więc powietrze nie wpada bezpośrednio na uzbrojenie, dodatkowo zobaczcie jaki kawałek ma do pokonania. Połowa dystansu to jest lufa w ilości sztuk cztery, która napewno była gorąca (nie wspominając już o MG151/20). Przypomnijcie sobie jak lufa MG42 się nagrzewała.
Ps. Speedy by się przydał, zaraz byśmy wiedzieli jak to z tą temperaturą było :P
Edit:
"Działko MK108 działało w oparciu zasadę odrzutu zamka swobodnego, było zasilane za pomocą taśmy amunicyjnej, zamiast klasycznej iglicy posiadało elektryczny system odpalania pocisku, zwalniany za pomocą sygnału podawanego pneumatycznie."
To chyba tyle jesli chodzi o zamrażanie zamka :P
-
Z rysunku z Ledwocha w kanale nie widać dziur, więc schładzanie mogło odbywać się na zasadzie odbierania ciepła przez zimny kanał, jednocześnie wilgoć nie osadzała się na karabinach/działkach.
Na rysunku Ranwersa nie widać kanału, gdyż był on częścią pokrywy.
Okular z otworu nie korzystał, ponieważ kanał szedł ponad nim.
W każdym Bf-110 miejsce na kamerę czekało, jedynie egzemplarze z FuG 212, FuG 202 oraz FuG 218 nie mogły z niej kożystać ze względu na sposób montowania anten. A to, że na większości egzemplarzy późniejszych wersji otwór był fabrycznie zakryty... specyfika działań w nocy.
-
(http://images33.fotosik.pl/107/be0ee77c8aa07078m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/be0ee77c8aa07078.html)
I dla niedowiarków wciskających mi kamerę w nie ten otwór: http://www.warbirdphotographs.com/LCBW/Me110-G2-42.jpg :118:
Ta fotka to prawdziwy rodzynek- jednocześnie wlot i kamera :)
-
Tak jak podejrzewałem i twierdziłem, kanał był częścią osłony (niestety fotka tylko modelu firmy Eduard).
(http://images45.fotosik.pl/27/e6d9a23c85433d29m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e6d9a23c85433d29.html)
Odgrzewam bo jestem też ciekaw czy ktoś dowiedział się czegoś więcej?
-
Z rysunku wynika że kanał prowadzi bezpośrednio do kabiny pilotów i nie posiada żadnych otworów by powietrze miało chłodzić karabiny. Dlaczego nikt nie pomyślał o swoistej "klimatyzacji", a właściwie o ogrzewaniu kabiny pilotów. Trzeba by było tylko ustalić czy w części rozszerzającej się przy wylocie były umieszczone grzałki elektryczne(?) .
-
Pogrzebałem i znalazłem jeszcze coś takiego w monografii J.Ledwocha. Zwróćcie szanowni koledzy uwagę na nr12, to też był mój typ że przewód ten mógł służyć do chłodzenia elektryki osprzętu, brakowało mi tylko potwierdzenia. Panel ten znajduje się na trasie przewodu jeśli porównamy oba rysunki Shermana i ten poniżej :003:
(http://images33.fotosik.pl/429/771087cfef4b4f02.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Nie zmieniam jednak zdania że mógł on również służyć do ogrzewania kabiny pilotów, a może i chłodzenia w upalne letnie dni :002: :002: :002:
-
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=60&t=122056
-
Wygląda na to że nos i myślenie mnie nie zawiodło :021:. A tak w ogóle to Sherman uparty jeesteeeś :002: I chwała Ci za to.