Autor Wątek: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt  (Przeczytany 1066 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« dnia: Kwietnia 06, 2018, 14:49:24 »
Zainspirowała mnie zabawa na stronach RAF-u. Otóż oni na 100lecie swojego istnienia ogłosili wybór samolotu każdego 10 lecia mijających 100 lat funkcjonowania Królewskich Sił Powietrznych. Może spróbujmy i my pobawić się na 100 lecie naszych Sił Powietrznych :-). Sam nie zaproponuję teraz nic, bo się jeszcze nad tym nie zastanowiłem ale na pewno to zrobię. Czyli wybieramy samolot który według Was stanowił symbol. Wiem że będzie ciężko zwłaszcza w latach 1938-48, ale może wybór Hurricane (mój typ ze względu na Polaków w BoB) będzie jednomyślny :-)? Nadmienię tylko że u Angoli, jeśli dobrze widziałem, symbolem tych lat był Mosquito który to wybór szanuję i tak bym też zagłosował.
Nie wiem jak to rozegrać technicznie, możecie coś proponować liczę że zabawa się spodoba, nie unikajmy też dyskusji, a uzasadnienie wyboru jest konieczne.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 06, 2018, 15:52:32 »
1918 - 1920 - Albatros D.III

« Ostatnia zmiana: Kwietnia 06, 2018, 18:50:51 wysłana przez KosiMazaki »

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 08, 2018, 21:59:50 »

1918-1928 Fokker D.VIII, na tym samolocie po raz pierwszy pojawiła się białoczerwona szachownica i uzyskał pierwsze zwycięstwo powietrzne w lotnictwie polskim
1928-1938 PZL P-11, wybitna konstrukcja swoich czasów; obrońca polskiego nieba we wrześniu ’39; gdybym miał wybrać coś cywilnego byłby to albo RWD-6 Żwirki i Wigury, albo balon SP-ADS „Kościuszko” z zawodów o puchar Gordona Benneta
1938-1948 Hawker Hurricane Mk I, podstawowy sprzęt bohaterskiego dywizjonu 303, narzędzie ich nieśmiertelnej chwały i trumna ich śmierci w czasie Bitwy o Anglię;
1948-1958 WSK Lim-2, pierwszy produkowany w Polsce samolot odrzutowy, podstawa polskiego lotnictwa myśliwskiego pierwszego dziesięciolecia powojennego; dodałbym do tego jeszcze świetny szybowiec SZD-9 Bocian
1958-1968 PZL TS-11 Iskra, pierwszy polski samolot odrzutowy, pierwszy samolot odrzutowy większości polskich pilotów wojsk lotniczych LWP i WP; w drugim szeregu postawiłbym An-2 za uniwersalność i wielkość produkcji w Polsce
1968-1978 MiG-21bis, podstawowy samolot myśliwski przez kilkadziesiąt lat, ikona polskiego nieba i obiekt moich westchnień młodzieńczych ;)
1978-1988 Mi-24D, najbardziej zaawansowany technicznie śmigłowiec w Polsce do czasów dzisiejszych, trzon sił wsparcia wojsk lądowych
1988-1998 MiG-29, tu nie ma co pisać, samolot lata do dziś
1998-2008 F-16C/D, najnowocześniejszy sprzęt jaki posiadamy w całym WP, dopiero baterie „Patriotów” mogą to zmienić
2008-2018 Tu-154wybór jest bardzo kontrowersyjny bo samolot stał się symbolem tragedii i czuję się z nim źle, ale życie tak wybrało za nas, numer dwa to CASA z tego samego powodu, gdyby nie te zdarzenia wybrałbym C-130 Hercules
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 08, 2018, 22:09:44 wysłana przez rutkov »
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 09, 2018, 14:51:41 »
Lata 1978-1988 dałbym raczej Su-22M4 - 110 szt., ostatni duży zakup PRL-u, ówczesna "supertechnika" na miarę F-16 20 lat później, oczywiście "supertechnika" Polski Ludowej, bo ZSRR przestało je potem produkować.

Lata 1968-1978 to MiG-21 ogólnie, a jeśli chodzi o wersję to PF/PFM - pierwsze naddźwiękowe z celownikiem radiolokacyjnym (nie licząc MiG-19P/PM).

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 11, 2018, 17:24:02 »
Co do MiGa-21 zgoda. Broniłbym jednak mojego wyboru Mi-24, to był jednak skok w możliwościach operacyjnych lotnictwa i zarazem sił lądowych (desant) znacząco wzmacniający siłę całej armii. Su-24 oczywiście jako samolot szturmowy miał nie mniejsze możliwości uderzeniowe, to jednak nowoczesny śmigłowiec bojowy to było coś, co wcześniej nie funkcjonowało w takiej skali i jakości w naszej armii.
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: 100 lat polskiego lotnictwa - plebiscyt
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 11, 2018, 21:03:49 »
Jeśli chodzi o początki to ja podobnie jak Kolega Student optuję za Albatrosem D.III - podstawowej maszynie Eskadry Kościuszkowskiej.