Autor Wątek: Samolot z podwójnym dwułopatowym śmigłem - pytania  (Przeczytany 2243 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Samolot z podwójnym dwułopatowym śmigłem - pytania
« dnia: Lutego 25, 2014, 16:34:34 »
Otóz widziałem taki samolot na filmie na verydisco. Był to na 99% Fokker FVIIa. Znalazłem na stronie:
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F7a.html
Zdjecia tego modelu, jak sie okazuje miał kilka wariacji. Na zdjeciach są modele z silnikami chyba rzędowymi i gwiazdy. To co mnie zaintrygowało to śmigło czterołopatowe zamocowane do silnika gwiazdowego (zdj. 8) oraz podwójne smigło dwułopatowe do silnika chyba rzędowego (zdj. 3). Nie wiem co to za silniki (obok zdjęć jest nazwa Packard Liberty water cooled - czyli rzędówka?) oraz dlaczego taki układ śmigła mocowanego jedno za drugim. Czy mocowanie śmigła podwójnego a czterołopatowego to jakiś element ewolucji technicznej, bo jakoś się nie przyjęło szerzej w latach późniejszych. Takie dylematy mnie nachodzą techniczne jak to laika bo następnie rozwinięciem FVIIa był FVIIa/3m czyli lepiej trzy śmigła 2łopatowe niż jedno cztero, czy po prostu lepsze trzy silniki niz jeden.

ps. chaotycznie napisane ale nie dam rady się wysłowić w tej kwestii klarownie, mam nadzieję że zrozumiecie wywody
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: Samolot z podwójnym dwułopatowym śmigłem - pytania
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 25, 2014, 16:54:20 »
W tamtych czasach, gdy każdy dodatkowy KM wyduszony z silnika był okupiony wieloma kg do niego dodanymi, mogło się po prostu masowo bardziej opłacać. Poza tym pamiętajmy że w latach '20 ubiegłego wieku niezawodność spalinowych jednostek napędowych delikatnie mówiąc nie zapewniała zbyt dużego komfortu psychicznego.

Kwestia "podwójnego śmigła dwułopatowego" była zapewne równie prozaiczna: łatwiej wystrugać z jednego kawałka drewna śmigło dwu- niż czterołopatowe; zaś struganie każdej łopaty osobno wymaga odpowiedniej pasty, która utrzyma je na miejscu - mamy więc dodatkową część, ciężar, ryzyko popsucia itp. W tamtych czasach założenie dwóch śmigieł na jeden silnik nie było głupim pomysłem; a na pewno było lepsze niż próba najpierw wystrugania, a potem eksploatacji śmigła o dwóch łopatach o połowę dłuższych...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."