Autor Wątek: Pedały/orczyk BRD F-3 Messerschmitt - recenzja  (Przeczytany 1057 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pedały/orczyk BRD F-3 Messerschmitt - recenzja
« dnia: Września 19, 2018, 09:46:39 »
Kupiłem ostatnio pedały BRD-F3 i chcę się podzielić opinią.
(Tekst piszę w oparciu o poprzednią recenzję Joysticka z tej samej firmy więc będzie kilka powtórzeń, dla tych, którzy przeczytali poprzednią recenzję powtarzające się fragmenty napisałem kursywą.)

Napiszę na początku co to w ogóle jest za sprzęt, żeby rozjaśnić sytuację tym, którzy stykają się z nim po raz pierwszy.

1) BRD to firma prowadzona przez Romana „Baura” Dorokhova, inżyniera mechanika lotniczego z Soczi w Rosji. Zajmuje się od kilkunastu lat produkcją pedałów i joysticków do symulatorów lotu. Kontakt z Baurem jest bardzo dobry, potrafi doradzić, jest pasjonatem, mówi po rosyjsku, ale bez problemu możemy się porozumiewać translatorem. Kilka miesięcy temu został głównym projektantem w Virpil i firmy rozpoczęły partnerstwo.

2) BRD nie ma oficjalnego sklepu internetowego - kontakt odbywa się mailowo. Jest za to administratorem rosyjskojęzycznego forum ( http://avia-sim.ru/forum/ ), na którym dokładnie opisane są jego wyroby, ceny, sposób montażu, warianty, kalibracja itd.

3) Produkty są bardzo wysokiej jakości, gimbale, najważniejsza część, są całkowicie stalowe, oparte na krzywkach i łożyskach. Zamiast potencjometrów używa nowoczesnych urządzeń mierzących zmiany pola magnetycznego.

4) Jeśli chodzi o peadły, produkowane są w trzech wariantach:

- BRD-F3 (Messerschmitt) wzorowane na pedałach używanych przez niemieckie samoloty z czasów II wojny światowej (Bf109, Fw190, Ju87, Me-262 itd.), najbardziej charakterystyczną ich cechą są podstawy przeznaczone do umieszczenia na nich całej stopy, wręcz przypiętej do nich rzemiennym paskiem. (Niemieckie myśliwce często nie miały trymu steru kierunku, przypięte stopy łatwiej było utrzymać na pedałach podczas ostrych manewrów itd.) Posiadają również hamulce w pedałach.

- BRD-MS3 (Su-35) wersja, w której pięty opieramy na podłodze, a pedały pchamy górną częścią stopy. Są luźną repliką pedałów Su-35. Posiadają również hamulce w pedałach.

- BRD-MS2 (Kamov) wersja nie posiadająca hamulców wbudowanych w pedały i co za tym idzie mająca inne podstawy pod stopy, dedykowana do helikopterów i samolotów bez hamulców w pedałach (samoloty brytyjskie, radzieckie), tańsza niż pozostałe 2 wersje i z nieco prostszą konstrukcją ze względu na brak mechaniki i elektroniki hamulców.




Podstawowe wymiary BRD-F3

5) Pedały standardowo są sprzedawane z podstawą widoczną na schemacie (służącą do ich użytkowania bez przykręcania ich do podłoża), można oczywiście kupić wersję bez tej podstawy (tak zrobiłem) oszczędzając nieco i od razu planując ich przytwiedzenie. Sprzedawca doradzi nam co potrzebujemy zamówić.


Zakres ruchu pedałów tutaj w wersji MS2 (bez hamulców)


Wersja F3 (Messerschmitt), tutaj z opcjonalną podstawą


Produkt przyszedł do mnie po uzgodnieniu szczegółów, rosyjską pocztą lotniczą, po około 2 tygodniach, paczkę (6,5kg stalowych elementów) można monitorować na bieżąco. Obecnie, ze względu na brak czasu, sprzedawane były tylko wersje do samodzielnego montażu. Oszczędzamy trochę pieniędzy, ale złożenie całości zajęło mi całe popołudnie i wieczór. Potrzebujemy kilku kluczy i nitownicy, wystarczy chińska za 13zł. Z drugiej strony składając samodzielnie poznajemy wszystkie szczegóły konstrukcyjne i koncepcje działania.
Urządzenie jest oparte na standardowych elementach normowych więc nawet jeśli za jakiś czas któryś element by zawiódł (nie było na forum ani jednego takiego przypadku) to wystarczy kupić standardowy element w zwykłym sklepie stalowym.
Konstrukcja jest nitowana, a nie tylko skręcana, żeby uniknąć jakichkolwiek luzów, dokładna instrukcja krok po kroku z wyraźnymi zdjęciami w języku rosyjskim znajduje się na forum – wystarczy automatyczne tłumaczenie google, dla nie znających rosyjskiego.   http://avia-sim.ru/forum/viewtopic.php?f=34&t=905
W zestawie mamy dwa zestawy sprężyn o różnym naciągu. (Regulować można go dodatkowo rozstawem sprężyn na krzywkach, podobnie regulować można siłę oporu hamulców.)
Łączymy go z komputerem przez USB, dostępne są też inne opcje. Instalacja i kalibracja zajmuje 5 minut i jest bardzo prosta, sprytnie „nadpisuje” urządzenie instalowane przez Windows. Przeprowadzamy ją tylko raz.


Wersja MS3 (Su-35)


Wersja MS2, bez hamulców w podstawach pod stopy

W praktyce urządzenie – podobnie jak joystick od tego producenta spisuje się świetnie. Zarówno samych pedałów jak i hamulców używa się bardzo komfortowo.

Plusy:
+ Dzięki krzywkom i łożyskom wszystkie ruchy są bardzo płynne.
+ Mając tak duży skok możemy wykonywać dużo precyzyjniejsze ruchy niż biurkowym joystickiem z trzecią osią, w stymulatorach z realistycznie oddaną pracą powierzchni sterowych możemy ustawić normalny, liniowy przebieg ruchu, a i tak nie odczuwamy żadnego „bujania”, na które skarżą się użytkownicy biurkowych joysticków z trzecią osią w DCS, RoF, IL2 BoX etc. – zmuszeni często do ustawiania krzywoliniowych wykresów.
+ Kołowanie, dokładne celowanie z odchyleniem od osi lotu, lądowanie z bocznym wiatrem itd. są dużo latwiejsze.
+ Stalowy gimbal jest bardzo wytrzymały i nie zużywa się tak jak plastikowe.
+ Urządzenie jest modułowe, mamy dostęp do całego mechanizmu, możemy modyfikować pewne rzeczy jeśli tylko chcemy.
+ Można kupić warianty z różnymi podpórkami stóp, a nawe kupić w zestawie wszystkie trzy rodzaje podpórek pod stopy.
+ Duża możliwość regulacji, długości podstawek pod stopę, kąta pochylenia i odchylenia podstawek, siłę oporu pedałów i hamulców.
+ Zwiększa immersję.
+ Bardzo łatwy dostęp do sprężyny – można ją zdjąć jednym ruchem jeśli chcemy np. polatać śmigłowcami.
+ Znacznie tańsze - kurs Rubla-  niż produkty konkurencji (BRD-F3 bez podstawki z gumowymi nogami, razem z przesyłką z Rosji i ubezpieczeniem wyniosły mnie ok. 1000zł – kurs rubla. Za nowe metalowe pedały thrustmastera z wysyłką trzeba zapłacić ok. 2500zł, Slaw ok. 2000zł, nawet wykonane z kompozytu na bazie drewna Milan MFG Crosswind z podatkiem VAT (na terenie UE nie uciekniemy od niego) i przesyłką zapłacimy ok. 1500zł)

Minusy:
- Dla komfortowego użytkowania trzeba je do czegoś przykręcić.
- Dla całkowitego antytalentu mechanicznego samodzielny montaż może być pewnym wyzwaniem.

(Zdjęcia bez podanego źródła pochodzą z forum avia-sim.ru)
PS. Nie wiem jak długo hosting "Fotosik.pl" będzie trzymał zdjęcia.
« Ostatnia zmiana: Września 19, 2018, 10:02:50 wysłana przez sermen »

Odp: Pedały/orczyk BRD F-3 Messerschmitt - recenzja
« Odpowiedź #1 dnia: Września 19, 2018, 12:51:28 »
A jak tam ukraińska przepustnica? Doszła w końcu? Daj jak możesz jakieś swoje zdjęcia.

Odp: Pedały/orczyk BRD F-3 Messerschmitt - recenzja
« Odpowiedź #2 dnia: Września 19, 2018, 14:32:16 »
(Tak, napiszę w wolnym czasie za kilka dni.)