Autor Wątek: Myśliwce VI generacji?  (Przeczytany 3507 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #15 dnia: Września 23, 2014, 12:59:09 »
Aha... czyli utrzymanie operacyjnego lotniskowca trochę kosztuje. Nieźle, to co opisałeś daje niemałe wyobrażenie o tym zagadnieniu. Taki lotniskowiec to praca, praca, praca i jeszcze raz chajs. Dzięki  :)

Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #16 dnia: Września 23, 2014, 14:06:08 »
Skoro już jesteśmy przy pociskach rakietowych, może orientujecie się... MBDA Meteor jest pociskiem średniego, czy dalekiego zasięgu ? Wiele źródeł podaje różne dane. Jedni piszą średniego, drudzy dalekiego... W mojej opinie to drugie. Czy w USA powstaje jakiś konkurencyjny pocisk o podobnym zasięgu nie licząc AIM-120 o jego kolejnych modyfikacji (które chyba i tak Meteorowi nie dorównają).

I tu już czysto dyskusyjnie. Powinniśmy myśleć o integracji Meteorów z Naszymi Jastrzębiami ? Czy 120tki spokojnie wystarczą ?

Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #17 dnia: Września 23, 2014, 14:16:19 »
Moim zdaniem nie, bo USandA może nie dać nam jakiś "upgradeów" w przyszłości ;D My nawet nie mamy do nich kodów źródłowych :D. Ale niech o tym wypowie się ktoś mądrzejszy.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #18 dnia: Września 23, 2014, 14:31:52 »
Według broszury producenta, jak pisze, że to pocisk dużego zasięgu, to tak jest :D Serio, nie ma jakiegoś konkretnego wyznacznika.

AIM-120 jest cały czas rozwijany, obecnie jest AIM-120D (ex AIM-120C-8, czyli ex P3I phase 4 ;) ), Rytheon też co jakiś czas pokazuje koncepcje napędów - a to ciekło-paliwowy ram-jet, jak u Meteora, a to hybryda z paliwem w formie żelu, a to po prostu większy silnik z paliwem stałym, ale lżejszy itp itd. Następca AMRAAMa został skasowany rok, czy dwa lata temu, więc AIM-120 ma jeszcze długą przyszłość przed sobą. Poza tym jest co robić ze starszymi pociskami kupując nowsze: można zaadoptować do wersji lądowego zestawu przeciwlotniczego SL-AMRAAM ;)

MBDA Meteor ze względu na paliwo ma inny sposób utylizacji i inny czas składowania, więc z tego prozaicznego powodu bym raczej nie brał pod uwagę zakupu, szczególnie, że nie oferuje znacznego wzrostu jakości, a wymaga zmian i testów nowego "tape" specjalnie dla naszych samolotów. IMHO lepiej patrzeć co inni użytkownicy F-16 robią pod tym względem i raczej współpracować np z Izraelem.

Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #19 dnia: Września 23, 2014, 14:38:59 »
...ps. A to prawda z tymi kodami źródłowymi? Bo parę osób mi o tym mówiło, ale ja nie chcę w to uwierzyć. Bo jak... mogą nam je po prostu wyłączyć? Kiedyś ponoć Izrael miał z tym problem, więc "spiracił" swoje "szesnastki" (jak to fajnie brzmi, "szesnastka" :evil: mhmm)

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #20 dnia: Września 23, 2014, 19:08:48 »
Ech te nieszczęsne "kody źródłowe", chodzi konkretnie o oprogramowanie komputerów samolotu w wersji nieskompilowanej. Mniej więcej cała sytuacja z tym żądaniem kodów źródłowych do naszych F-16 wygląda tak jakby gracz kupując dajmy na to FarCry4 chciał razem z nim każdą linijkę jego kodu, nie potrafiąc programować, ani nie mając potrzeb by cokolwiek w tym kodzie zmieniać. Nie tworzymy wyposażenia do F-16, które byśmy tylko my chcieli instalować, ani nie mamy doświadczenia, ani kadry by próbować ulepszać cokolwiek istniejącego już w tej maszynie pod względem oprogramowania.

Kody źródłowe mają do swoich F-16I Izraelczycy, bo są na nich zamontowane urządzenia, jakie stworzyli i jakimi się z resztą świata nie dzielą. Inni pozostawili ulepszanie oprogramowania maszyny i integracji ich wyposażenia Lockheed-Martinowi, producent ma zaplecze i od początków produkcji maszyny nieustannie pracuje nad kolejnymi poprawkami do oprogramowania, którymi się dzieli pod postacią kolejnych tzw "taśm" będących kolejnymi wersjami oprogramowania.

Co do backdoorów - to jest obosieczny miecz. Jeżeli amerykanie wprowadzą w system backdoor pozwalający na zdalne unieszkodliwienie systemu na samolocie - ryzykują, że takie informacje wyciekną - w najlepszym wypadku powodując międzynarodowy skandal i straty liczone w miliardach zielonych, a w najgorszym, że zostaną wykorzystane przeciwko nim.

Odp: Myśliwce VI generacji?
« Odpowiedź #21 dnia: Września 23, 2014, 19:14:33 »
Dzięki Sun... sporo mitów krąży wokół tego.
 Tak w ogóle to szkoda, że nie robimy własnych "szesnastek". Tak by kaska wróciła do budżetu lub lądowała by w kieszonkach naszych pracowników i podwykonawców. A tak kupno np. 200 maszyn się po prostu nie opłaca. Ciekaw jestem czy za te kilka lat nie zostaniemy z samymi F-16?