Witam,
Przeglądając ostatnio rozmaite źródła napotykałem drobne rozbieżności związane z światełkami - za dużo ich w eFce nie ma ale to co jest wystarcza aby namącić w głowie jeżeli chcemy opracować w miaręs spójny system "światłologii". Na własny użytek "opracowałem" więc kompilację opartą na informacjach odnalezionych na forum Frugal, checklistach combatsim, MCI 11-F16 vol3, MCH 11-F16 vol5 oraz Regulaminie Lotów 2006. Korzystając z okazji - ogromne podziękowania dla pewnego kierowcy stalowoszarych bolidów, który uziemniony zalodzonymi drogami kołowania znalazł chwilkę czasu na konsultację i ocenę podanej poniżej procedurki - wielkie dzięki!
Całość jest zasadniczo kompromisem pomiędzy RL2006 i MCI/MCH a możliwościami jakie daje SIM. Ocena czy stosować światła pozycyjne Bright czy Dim pozostawiona została pilotom (Prowadzącym) i wynika z konieczności dostosowania intensywności światła do warunków (w nocy DIM spełni niekiedy zadanie lepiej niż Bright).
Zapraszam kolegów do ewentualnych poprawek bądź dyskusji "na temat" - być może coś da się zrobić lepiej/bardziej logicznie .. niekoniecznie "wygodniej" bo nie zawsze o wygodę chodzi

a lepszy kroczek w stronę "as real.." niż w stronę lenistwa

Pozdrawiam,
Marek
Procedurka w dużym skrócie1. Na ziemi światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, Flash w trakcie uruchamiania/gaszenia silników bądź jako indykator "problemów". Antykolizyjne ON podczas ruchu na polu ruchu naziemnego.
2. W powietrzu światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, antykolizyjne ON z wyłączeniem lotu w bliskiej formacji.
a) Dla lotów w bliskiej formacji - Prowadzący antykolizyjne do zajęcia pozycji przez skrzydłowego, światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright. Skrzydłowy ON/Steady/DIM lub Bright, zamykający formację wg decyzji Prowadzącego pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright oraz Anti-C ON.
3. Strefa kontaktu z "wrogiem" - decyzja Prowadzącego
4. Cała procedura podejścia (zniżanie, podejście,lądowanie) światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, Anti-C ON - po stabilizacji nie niżej niż 240ft AGL światła do lądowania ON. W przypadku odejścia na drugi krąg bądź procedury Missed Approach światła do lądowania OFF.
W wersji rozpisanej na kawałeczki (nudne..

)
1. Na polu ruchu naziemnegoa) przed uruchomieniem silników Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności
b) w trakcie uruchamiania silnikówŚwiatła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności
c) po uruchomieniu silników przed kołowaniemŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
d) kołowanieŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
e) oczekiwanie na zajęcie pasa (holding point)Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
f) po zajęciu pasa z gotowością do odlotuŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
g) kołowanie na stanowiskoŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
h) procedury wyłączania silnika Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności
Dla operacji na polu ruchu naziemnego światła pozycyjne na Flash wyłącznie w trakcie procedury uruchamiania silnika oraz innych sytuacji awaryjnych (uszkodzenie układu sterowania, układu hamulcowego, problemy z łącznością radiową etc.)2. W powietrzua) wznoszenieAnti-C ON, swiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub bright w zależności od oceny widoczności, światła "do lądowania" gaszone po wciągnięciu podwozia. Przy startach w formacji PROWADZĄCY ON/Steady/DIM lub Bright, Anti-C OFF, skrzydłowy ON/FLASH/DIM lub Bright, Anti-C ON
b) lot w formacji Anti-C Off, Swiatla pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności. Decyzją Prowadzącego zamykający formację Anti-C ON, światła prozycyjne ON/Flash/Dim lub Bright w zależności od oceny widoczności.
c) zajmowanie miejsca w formacji PROWADZĄCY - ANTI-C ON do zajęcia miejsca przez skrzydłowego,następnie Anti-C OFF. Swiatla pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności. SKRZYDŁOWY - pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny sytuacji. Zamykający formację wg decyzji Prowadzącego pozycyjne ON/Flash/Dim lub Bright oraz Anti-C ON.
d) sytuacje awaryjne ANTI-C ON, światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny sytuacji.
3. Fence inWyłączenie świateł na komendę Prowadzącego. Zachowanie świateł pozycyjnych ON/Steady/DIM o ile uzasadnione.
4. Fence outŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub bright, na komendę Prowadzącego ANTI-C on/off
5. Rozpoczęcie zniżania(dolot do IAF lub wejście w strefę 30 mil od lotniska w zależności od stosowanej procedury)a) konfiguracja normalnaŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
b) wejście w holding/holdingŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
c) sytuacje awaryjneŚwiatła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
6. Rozpoczęcie podejścia(od IAF dla podejść proceduralnych lub rozpoczęcia wektorowania przez ATC)a) konfiguracja normalnaŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
b) sytuacje awaryjneŚwiatła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
7. Lądowaniea)konfiguracja normalnaŚwiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON, światła do lądowania ON nie niżej niż 240ft AGL
b) sytuacje awaryjneŚwiatła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON, światła do lądowania ON nie niżej niż 240ft AGL
c) odejście na drugi krąg/missed approachPo ustabilizowaniu warunków wznoszenia światła do lądowania OFF, światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON
Zródła wykorzystane do kompilacji:
MCI 11-F16 vol3 , strony 18/19
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/11-F16V3.pdfMCH 11-F16 vol5, strony 233/237
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/16v5.pdfRegulamin Lotów 2006