Autor Wątek: Światełka  (Przeczytany 1873 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Marxx

  • Gość
Światełka
« dnia: Stycznia 30, 2007, 12:34:46 »
Witam,

Przeglądając ostatnio rozmaite źródła napotykałem drobne rozbieżności związane z światełkami - za dużo ich w eFce nie ma ale to co jest wystarcza aby namącić w głowie jeżeli chcemy opracować w miaręs spójny system "światłologii". Na własny użytek "opracowałem" więc kompilację opartą na informacjach odnalezionych na forum Frugal, checklistach combatsim, MCI 11-F16 vol3, MCH 11-F16 vol5 oraz Regulaminie Lotów 2006. Korzystając z okazji - ogromne podziękowania dla pewnego kierowcy stalowoszarych bolidów, który uziemniony zalodzonymi drogami kołowania znalazł chwilkę czasu na konsultację i ocenę podanej poniżej procedurki - wielkie dzięki!

Całość jest zasadniczo kompromisem pomiędzy RL2006 i MCI/MCH a możliwościami jakie daje SIM. Ocena czy stosować światła pozycyjne Bright czy Dim pozostawiona została pilotom (Prowadzącym) i wynika z konieczności dostosowania intensywności światła do warunków (w nocy DIM spełni niekiedy zadanie lepiej niż Bright).

Zapraszam kolegów do ewentualnych poprawek bądź dyskusji "na temat" - być może coś da się zrobić lepiej/bardziej logicznie .. niekoniecznie "wygodniej" bo nie zawsze o wygodę chodzi :) a lepszy kroczek w stronę "as real.." niż w stronę lenistwa :)

Pozdrawiam,
Marek


Procedurka w dużym skrócie

1. Na ziemi światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, Flash w trakcie uruchamiania/gaszenia silników bądź jako indykator "problemów". Antykolizyjne ON podczas ruchu na polu ruchu naziemnego.

2. W powietrzu światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, antykolizyjne ON z wyłączeniem lotu w bliskiej formacji.

 a) Dla lotów w bliskiej formacji - Prowadzący antykolizyjne do zajęcia pozycji przez skrzydłowego, światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright. Skrzydłowy ON/Steady/DIM lub Bright, zamykający formację wg decyzji Prowadzącego pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright oraz Anti-C ON.

3. Strefa kontaktu z "wrogiem" - decyzja Prowadzącego

4. Cała procedura podejścia (zniżanie, podejście,lądowanie) światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright, Anti-C ON - po stabilizacji nie niżej niż 240ft AGL światła do lądowania ON. W przypadku odejścia na drugi krąg bądź procedury Missed Approach światła do lądowania OFF.


W wersji rozpisanej na kawałeczki (nudne.. ;)  )

1. Na polu ruchu naziemnego

a) przed uruchomieniem silników
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności

b) w trakcie uruchamiania silników
Światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności

c) po uruchomieniu silników przed kołowaniem
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

d) kołowanie
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

e) oczekiwanie na zajęcie pasa (holding point)
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

f) po zajęciu pasa z gotowością do odlotu
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

g) kołowanie na stanowisko
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

h) procedury wyłączania silnika
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności

Dla operacji na polu ruchu naziemnego światła pozycyjne na Flash wyłącznie w trakcie procedury uruchamiania silnika oraz innych sytuacji awaryjnych (uszkodzenie układu sterowania, układu hamulcowego, problemy z łącznością radiową etc.)

2. W powietrzu

a) wznoszenie
Anti-C ON, swiatła pozycyjne ON/Steady/DIM lub bright w zależności od oceny widoczności, światła "do lądowania" gaszone po wciągnięciu podwozia. Przy startach w formacji PROWADZĄCY ON/Steady/DIM lub Bright, Anti-C OFF, skrzydłowy ON/FLASH/DIM lub Bright, Anti-C ON

b) lot w formacji
Anti-C Off, Swiatla pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności. Decyzją Prowadzącego zamykający formację Anti-C ON, światła prozycyjne ON/Flash/Dim lub Bright w zależności od oceny widoczności.

c) zajmowanie miejsca w formacji
PROWADZĄCY - ANTI-C ON do zajęcia miejsca przez skrzydłowego,następnie Anti-C OFF. Swiatla pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności. SKRZYDŁOWY - pozycyjne  ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny sytuacji. Zamykający formację wg decyzji Prowadzącego pozycyjne ON/Flash/Dim lub Bright oraz Anti-C ON.

d) sytuacje awaryjne
ANTI-C ON, światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny sytuacji.

3. Fence in
Wyłączenie świateł na komendę Prowadzącego. Zachowanie świateł pozycyjnych ON/Steady/DIM o ile uzasadnione.

4. Fence out
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub bright, na komendę Prowadzącego ANTI-C on/off

5. Rozpoczęcie zniżania
(dolot do IAF lub wejście w strefę 30 mil od lotniska w zależności od stosowanej procedury)

a) konfiguracja normalna
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

b) wejście w holding/holding
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

c) sytuacje awaryjne
Światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

6. Rozpoczęcie podejścia
(od IAF dla podejść proceduralnych lub rozpoczęcia wektorowania przez ATC)

a) konfiguracja normalna
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

b) sytuacje awaryjne
Światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON

7. Lądowanie

a)konfiguracja normalna
Światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON, światła do lądowania ON nie niżej niż 240ft AGL

b) sytuacje awaryjne
Światła pozycyjne ON/Flash/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON, światła do lądowania ON nie niżej niż 240ft AGL

c) odejście na drugi krąg/missed approach
Po ustabilizowaniu warunków wznoszenia światła do lądowania OFF, światła pozycyjne ON/Steady/DIM lub Bright w zależności od oceny widoczności, Anti-C ON


Zródła wykorzystane do kompilacji:
MCI 11-F16 vol3 , strony 18/19
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/11-F16V3.pdf
MCH 11-F16 vol5, strony 233/237
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/docs/16v5.pdf
Regulamin Lotów 2006