Autor Wątek: Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)  (Przeczytany 4049 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« dnia: Maja 26, 2007, 00:09:10 »
Więc wywalono zegary analogowe po to by je wyświetlać na mfd... ?

Wydzielone z http://www.il2forum.pl/index.php/topic,6614.msg135434.html#msg135434
« Ostatnia zmiana: Maja 27, 2007, 01:06:00 wysłana przez some1 »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 26, 2007, 03:44:27 »
No właśnie jak do tej pory nie wymyślono nic co byłoby bardziej intuicyjne od obracającej sie wskazówki nad statyczną tarczą.

Ludzki mózg bazuje na logice rozmytej, proste podanie cyfrowe prędkości powoduje, że musimy przekształcić tą dana wartość według naszych kryteriów tak by stwierdzić czy nas ona satysfakcjonuje, czy nie i w jakim stopniu. Wychylenie wskazówki już samo w sobie jest odbierane jako "duże" lub "małe" i to szybciej nasz mózg jest w stanie przeanalizować i wyciągnąć wniosek. Dlatego sztuczny horyzont to linia, która się pochyla, a nie zapis cyfrowy np "20* w lewo" . Podobnie też stopień rozwarcia dyszy w F-22A i F/A-18E/F ukazuje się poprzez "źrenicę" - czarny okrąg na zielonym - im większy jest czarny tym rozwarcie dyszy większe, a dopiero obok jest podana wartość procentowa, dla tych chwil, w których możemy analizować bardzo precyzyjne dane. Obszar optymalnego przechwycenia celu przez rakietę jest sygnalizowany przez duży pierścień na radarze i HUDzie, a poza nim małym pierścieniem itp. itd.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 26, 2007, 11:02:13 »
No właśnie jak do tej pory nie wymyślono nic co byłoby bardziej intuicyjne od obracającej sie wskazówki nad statyczną tarczą.

Czyli krótko mówiąc, nie nadążamy za rozwojem technicznym umysłowo :D
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 26, 2007, 12:37:18 »
Hmm, ja tam wolę cyfrowy zapis, że lecę na 1200 stopach niż odczytywanie ze wskazówki ile mam do zimi. Czy to jest normalne? :007:  Zawsze wiedziałem, że ja jestem jakiś inny  :003:
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 26, 2007, 14:30:44 »
Jeszcze warto dodać, że wskazówka podaje nam jeszcze informację z jaką prędkością wartość się zmienia, gdy widzimy zmieniające się cyferki możemy co najwyżej sobie to wyobrazić.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 26, 2007, 16:21:58 »
No tak tylko, że kiedyś czytałem wypowiedź jakiejś osoby pracującej dla rosyjskich zakładów (nie pamiętam czy to dla MiGa czy Suchoja) wypowiadającej się na temat nowo wtedy tworzonych wyświetlaczy MFD dla rodzimych myśliwców. Zapamiętałem taki fragment tej wypowiedzi:
"(...) nie ma sensu robić wyświetlaczy MFD tylko po to, żeby pokazywały informacje w taki sam sposób jak zegary analogowe. Ideą MFD jest pokazanie  tych samych informacji w bardziej przystępny dla pilota sposób."
W żaden sposób nie próbuję się przyczepiać do niczego, tylko oczekiwałem bardziej rewolucyjnych rozwiązań po takich wypowiedziach jak ta co ją wyżej przytoczyłem. Jestem kompletnym laikiem w budowie samolotów, awioniki itd, ale na mój prosty, upośledzony rozum  :118:   wywalanie niezawodnych zegarów analogowych dla MFD mające pokazać te same wywalone zegary...
Ale pewnie się mylę - być może te zegary na MFD zostały nieco zmodyfikowane, albo w ogóle wstawili tam takie, które pokazują wcześniej nie dostępne informacje.

Schmicht

  • Gość
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #6 dnia: Maja 26, 2007, 22:54:57 »
....ale na mój prosty, upośledzony rozum  :118:   wywalanie niezawodnych zegarów analogowych dla MFD mające pokazać te same wywalone zegary...

Spójrzmy na to trochę w inny sposób. Na MFD czyli tzw. multi-function device, możemy wyświetlacz dowolne informacje potrzebne w danym momencie pilotowi i tu nie mówię tylko o zegarach, informacji dotyczących parametrów loty lecz także o stanie uzbrojenia, podręcznej mapce, sytuacji taktycznej tudzież kolekcji fotek rozrywkowych pań :118: (no dobra, dobra to ostanie to będzie w dość ubogiej wersji  :003:).
Wiec mamy dwie opcje do wyboru, albo zostawiamy na tym miejscu zegary analogowe albo zastępujemy je urządzeniem MFD które nie tylko może wyświetlić powyższe zegary ale także wiele innych informacji.

Jednocześnie chciałbym zaznaczyć że nie jestem zwolennikiem zastępowania wszystkich analogowych urządzeń wyświetlaczami MFD. Po prostu nie zaufałbym takiej suszarce która w swoim kokpicie nie posiadałaby podstawowych zegarów analogowych  :021:
« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2007, 23:02:11 wysłana przez Schmicht »

Offline some1

  • Global Moderator
  • *****
Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #7 dnia: Maja 27, 2007, 01:01:16 »
Ludzkie oko dostrzega detale tylko w centralnej części pola widzenia, więc aby przeczytać wartość liczbową musimy skupić się na jednym punkcie w przestrzeni, natomiast ruch widzimy nawet kątem oka, z tej przyczyny wszystko co ma postać graficzną i jest animowane jest lepsze. Główny powód jest jednak podany przez Sundownera, wystarczy jedno przelotne spojrzenie na wskazówkę i już wiemy jaki jest odczyt bo wizualizację danych mamy już zrobioną. I to jest właśnie powód dlaczego nadal większość zegarków ma wskazówki (mimo że są droższe w produkcji niż LCD'ki) a w samochodach cyfrowy prędkościomierz to rzadkość (a jeśli nawet to towarzyszy mu jakiś przesuwający się kolorowy pasek).

Na MFD można zmieścić więcej informacji (choćby i narysowanych zegarów) na mniejszej powierzchni, dzięki czemu łatwiej jest pilotowi objąć wszystko wzrokiem. Poza tym pilot w normalnych warunkach ma prezentowane przed sobą tylko podstawowe i niezbędne dane o stanie maszyny, inne są wyświetlane tylko na życzenie lub w sytuacji awaryjnej. Dzięki temu główne wskaźniki mogą być większe i czytelniejsze, plus odpada problem rozmieszczenia w kabinie kilkudziesięciu przyrządów podających wszystkie parametry pracy silników plus rzędów kontrolek ostrzegawczych.

Jako domowy eksperyment proponuję włączyć nocny lot w Falconie, a następnie wyłączyć opcją HUD declutter (wciskając "H") paski prędkości i wysokości na HUDzie. Bez nich dużo trudniej stwierdzić czy samolot przyspiesza i się wznosi czy wręcz przeciwnie :). Ewentualnie włączyć dowolny symulator (LO, FS9, f4.0), przełączyć się na widok zewnętrzny i pilotować samolot tylko na podstawie danych tekstowych na pasku statusu. Życzę powodzenia :D

Cytuj
Jednocześnie chciałbym zaznaczyć że nie jestem zwolennikiem zastępowania wszystkich analogowych urządzeń wyświetlaczami MFD. Po prostu nie zaufałbym takiej suszarce która w swoim kokpicie nie posiadałaby podstawowych zegarów analogowych 

Biorąc pod uwagę, że awaria wszystkich wyświetlaczy (bo w końcu są to urządzenia uniwersalne i mogą zamieniać się funkcjami, więc awaria jednego z nich jest nawet mniej uciążliwa niż uszkodzenie "analoga") równa się w praktyce awarii zasilania i/lub komputera, a bez komputera większością współczesnych maszyn mających szklany kokpit i tak nie da się latać, to mi to wisi.  :002:

Pozwoliłem sobie wydzielić do nowego wątku.
« Ostatnia zmiana: Maja 27, 2007, 01:13:54 wysłana przez some1 »
"It's not a Bug! It's an undocumented feature!"

Odp: Szklany kokpit i wizualizacja danych (wydzielone)
« Odpowiedź #8 dnia: Maja 27, 2007, 10:43:58 »
Oczywiście odczytanie danych z ruchomych wskazówek, obok których pokazana jest wartość liczbowa jest dużo łatwiejsze, niż zorientowanie się na podstawie tylko liczb. Jednak prezentacja danych wcale nie musi przypominać kształtem tradycyjnych zegarów-dobrym przykładem jest tu Boeing 737NG. Posiada on dwa "layouty" wyświetlania danych:
-jako tradycyjne zegary (zwróćcie uwagę na konieczność zmniejszenia powierzchni ND:
http://www.airliners.net/open.file/0297858/L/
-oraz drugą wariację, wszystkie najważniejsze dane zmieszczono na PFD (dzięki czemu pilot nie musi skakać wzrokiem po zegarach, tylko wszystko ma czytelnie zaprezentowane w jednym miejscu), co jednak nie znaczy, ze zrezygnowano z animowanych wskazówek: taśmy prędkości i wysokości są animowane, tak samo wskazówka VS i tak dalej...
http://www.airliners.net/open.file/0487424/L/
Mnie wygodniej się lata z "nowoczesnym" kokpitem (w FS9 oczywiście ;)), z tego co wiem jednak wybór ilustracji danych należy od operatora.