Myślę, że wszyscy mają dużo racji. Jeszcze parę ciekawostek z Q&A.
Nikt przy zdrowych zmysłach nie weźmie się za produkcję symulatora IIWŚ...dlatego wspieram ekipę BOS jako marzycieli, jak ktoś tu ładnie napisał "płacimy za obietnicę".
Produkcja CLOD kosztowała podobno 7-9mln$. Jeden rok produkcji BOS - utrzymanie ekipy kosztuje ok 80tys$ miesięcznie,
co daje też prawie 1mln$ rocznie. Fragment o finansach (w 1h 50min)
https://youtu.be/xm8c-gFHS2A?t=6621Jason który stał się twarzą tego projektu, wywodzi się z ekipy ROF, wydawał też Wings o Prey, który okazał się klapą, ale po przerobieniu na multiplay czyli WarThunder okazał się hitem. Jak sprzedawał się RoF tego nie wiem, ale zdaje się, nie jest już oficjalnie rozwijany. Pytanie dlaczego taki War Thunder nie rozwija trybu symulacyjnego? Jest to po prostu nieopłacalne, wiadomo. Albo raczej - tak wyszło ze "statystyk", badań rynku przez patologów marketingu.
Jeżeli chodzi o cenę, to BOS musiałaby się rysować na poziomie 5$ żeby konkurować z darmowym WarThunder, który jest o wiele bardziej atrakcyjny dla zwykłego "szaraka" bo "fajniejsza grafika". A jak za 5$ to dlaczego nie za darmo?
Twórcy BOS wyszli z założenia, że jeżeli stać kogoś na komp i wszystkie "nerdowe" kontrolery i trakiry to wyda też 100$ żeby móc z tego korzystać. Starali się z BOSa zrobić produkt "elitarny" i pudrować - wczesne dostępy, medlale, blaszki i pagony na forach dla preorderowców itp. makretingi. Nie potrafię odpowiedzieć na pytanie czy lepiej mieć jednego użytkownikaza 100$, czy 20u za 5$, czy 1000 za free to play?
Do produkcji sima nie możemy użyć gotowego silnika strzelankowego typu UnrealE, CryEngine (limit ok 5x5 km). Napisanie silnika od podstaw bądź objęcie technicznych zależności, to na tym wykładały się wszystkie ekipy. Jak to zwykle bywa w w tego typu produkcjach, przerost ambicji twórców, złe zarządzanie itp. łatwo po czasie wytykać błędy, że kasa na produkcję została przepaprana i złe decyzje. (chociaż niektóre naprawdę wydają się idiotyczne).
ROF powstał na przerobionym silniku starego Iłka, BOS powstał na podstawie silnika przerobionego silnika do ROF, teraz jest o niebo lepiej, ale na etapie BOS silnik nie radził sobie z fizyką zawalającą CPU i z liczbą wyświetlanych jednostek.
Myślę że twórcy znają ten rynek o wiele lepiej niż my i nie róbmy z nich idiotów, gdyby mogli, to zrobiliby i mapy i świetne kampanie i 150 samolotów, tylko moim zdaniem porwali się z motyką na słońce, szczególnie po doświadczeniach ekipy CLOD.
Teraz gdybym cofnął się o 3 lata, władował bym samoloty z IIWŚ prosto do silnika ROF do gotowego sytemu, kampanii itp. i koniec. Potem po "ewentualnym" sukcesie bawił się w przełomy - finansował nowy silnik i techniki. Nie wiem wszystkiego, może nie można było tego zrobić z różnych względów, może tak zrobili i coś nie poszło, może twórcy uznali, że kotlet będzie za bardzo odgrzewany, a tu musiało być "przełomowo" z VR którego nie ma do tej pory. Brak programistów, ktoś tam po drodze też opuścił pokład...przyszli nowi ludzie i musieli to poukładać na nowo, żeby cokolwiek ze sobą współgrało technicznie.
Domyślam się też, że głównymi użytkownikami BOSa są Rosjanie i Niemcy, stąd biorą się Radzieckie samoloty pancerniaki szybsze średnio o 60km, żeby nie zrazić klientów i "wyważyć" rozgrywkę - podgrzać do czerwoności. Inaczej zgodnie z "prawdą historyczną" dominowały by Niemieckie maszyny. Myślę, że to będzie się przesuwać wraz z "paczami" w jedną i drugą stronę, ale zawsze maszyny CCCP będą miały fory.
Rynek dzisiaj też jest szerszy, dziesiątki możliwości, w BOS trzeba być cierpliwym zainwestować czas, żeby nauczyć się startów i lądowania po to żeby być po 3min zestrzelonym przez fokę z dziwacznym FM. Ludzie wolą biegać po mapie i strzelać
raz w jeden, raz w drugi tytuł, bo są krótkie i szybko się nudzą, więc można produkować następne i sprzedawać ewentualnie nowe armaty w DLC.
Ja osobiście wspieram ekipę od BOS, bo nie widzę alternatyw, jest dużo słabych, ale też dużo bardzo fajnych rzeczy i będę dalej kupował to co wypuszczają, (syndrom sztokholmski), niech im się wiedzie.