Autor Wątek: Pytanie do odrzutowych pilotow  (Przeczytany 1991 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Blackmessiah

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« dnia: Stycznia 25, 2005, 12:43:25 »
Jak wyglada wspolczesny teatr dzialan samolotow odrzutowych. Chodzi mi o walki powietrzne mysliwcow. Jakie czynniki decyduja o zwyciestwie powietrznym? Powiedzmy, ze lece sobie misje, w ktorej mam przechwycic nieprzyjacielski bombowiec, ktory jest eskortowany przez mysliwce wroga. Czy mozna jakos zaskoczyc przeciwnika? Czy musi dojsc do klasycznego dogfightu? Czy w ogole dochodzi dzisiaj do dogfightow?

Pytania nieco lamerskie, ale jestem ciekawy, jak np. jugoslowianscy piloci na MiG-29 zestrzelili amerykanskie mysliwce. W jakich sytuacjach moglo do tego dojsc i jak mogla wygladac walka? Czy byli lepszymi pilotami, czy amerykanie "zgubili" sie w przestrzeni powietrznej.

Jak moze np. wygladac spotkanie MiG-29 z F-16, podczas gdy obaj piloci nawiazali kontakt wizualny czy radarowy?

Moze mamy tu jakiegos pilota?

Zadowole sie nawet opisem z Falcona 4.0 czy LockOn.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Re: Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 25, 2005, 14:29:43 »
Cytat: Blackmessiah
Jak wyglada wspolczesny teatr dzialan samolotow odrzutowych. Chodzi mi o walki powietrzne mysliwcow. Jakie czynniki decyduja o zwyciestwie powietrznym? Powiedzmy, ze lece sobie misje, w ktorej mam przechwycic nieprzyjacielski bombowiec, ktory jest eskortowany przez mysliwce wroga. Czy mozna jakos zaskoczyc przeciwnika?
do takiej misji potrzebujesz conajmniej 2 pary myśliwców własnych - jedna para leci na ekonomicznej wysokości prosto na bombowce, druga para zakrada sie lecąc najniżej jak potrafi z wyłaczonymi radarami i zachowując ciszę radiową. Oczywiste jest, że eskorta bombowców postara sie zajać widocznymi myśliwcami zanim znajdą sie w odległosci z której mogliby odpalić rakiety - co wystawia bombowce na atak drugiej pary, która ma spore szanse podkraść się niezauważona.

Cytat: Blackmessiah
Czy musi dojsc do klasycznego dogfightu? Czy w ogole dochodzi dzisiaj do dogfightow?
To zależy. W wypadku pełnoskalowego konfliktu nie musi - samoloty wymieniaja się tylko rakietami średniego zasięgu. Jednak w wypadku zwykłych patroli powietrznych przy granicach państw zanim otworzy sie ogień trzeba nawiązać kontakt wzrokowy z przeciwniiem aby go zidentyfikować. Wtedy już odległosć jest bardzo mała i dochodzi do dogfightu.

Blackmessiah

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 25, 2005, 14:47:10 »
Jak jest zatem z unikaniem takich rakiet? Czy w momencie namierzenia jej na radarze istnieje duze prawdopodobienstwo unikniecia? Flary, redukcja mocy, lot nad ziemia, itp.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 25, 2005, 15:00:05 »
Cytat: Blackmessiah
Jak jest zatem z unikaniem takich rakiet? Czy w momencie namierzenia jej na radarze istnieje duze prawdopodobienstwo unikniecia? Flary, redukcja mocy, lot nad ziemia, itp.
Najskuteczniejsza to tzw Beaming, czyli ustawienie się bokiem do atakującego/rakiety, przez co dla radaru stajemy się nieruchomi (prędkość zbliżeniowa do naszego samolotu jest równa prędkości nosiciela/pocisku) to skutkuje zerwaniem locka. W LockOn jest to bardzo skuteczny manewr - w rzeczywistości jest trudniej to wykonać, bo zwykle po drugiej stronie mamy kilku przeciwników, którzy wymieniają między sobą informacje na temat celów wykrytych przez ich radary (kochany link 16). Stosujemy tez środki mylące pasywne (paski folli/flary) czy aktywne - zagłuszanie radaru, emitowanie sygnału mającego zmylić zapalnik rakiety, oświetlanie głowicy rakiety promieniem laserowym, ciągniecie za sobą przynęty posiadającej podobną charakterystykę echa radarowego i IR co nasz samolot itp. itd. oczywiście do tego też wykonuje sie odpowiednie manewry - jeżeli beaming nie był skuteczny staramy się zawrócić w stronę nadlatującej rakiety - im szybciej sie zbliżamy, tym rakieta ma mniej czasu na dostosowanie się. Lot tuż nad ziemia też jest skuteczny - może nie tak jak kiedyś, ale nadal.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 25, 2005, 15:04:17 »
Mig 29 nag jugosławią nie strącił ani jednego przeciwnika.Nato działało w totalnej przewadze informacyjnej.Migi strącane były zaraz po stracie,z tego co pamiętam wyłacznie rakietami Aim 120 poza widocznoscia wzrokową.Znane są przypadki kiedy piloci jugosłowiańscy zdołali wymanewrować po kilka takich rakiet.
Natomiast jedyna walka manewrowa Miga29 miała miejsce w Iraku.Doszło do niej przez pewien zamęt w powietrzu.Mig 29 pokazał wtedy swoją wyższosc nad F-15 w manewrowej walce powietrznej,niestety pilot był słabo wyszkolony i przyfandzolił w ziemię.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Blackmessiah

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 25, 2005, 15:09:38 »
Czyli to co stracili Jugole to byla propaganda? Czytalem na tym forum o stratach amerykanskich: F-16, F-14, F-117 (chociaz ten ostatni z ziemi).

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 25, 2005, 15:18:59 »
The Truth is Out There!

Wierzę w to co widzę :wink:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Blackmessiah

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 25, 2005, 16:22:49 »
Czyli w istnienie elektronow nie wierzysz? :)))))))
Albo w odwage...

mmm

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 25, 2005, 17:31:21 »
Jugole stącili jednak f117.Doszło ponoć do tego,ponieważ jeden z wyższych oficerów armi francuzkiej wiedział o miejscu i czasie operacji i prawdopodobnie sprzedał tą informację jugolom.Efa namierzyć miała stacja radiolokacyjna,która dała namiary migowi 21 który użył działka z wiadomym efektem.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 25, 2005, 17:39:27 »
Nie zgadzam sie.
Został zestrzelony rakietą systemu S-125 Newa,która była naprowadzana ręcznie!!!! w kanale optycznym.Serbowie wiedzieli dokładnie o której godzinie będzie przelatywał tędy F-117,gdyż mieli swoich obserwatorów w poblizu bazy Aviano.Pomogła im też schematyczność hamburegrów i czeska Tamara która wstępnie wykryła 117 (pasywnie).
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Blackmessiah

  • Gość
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 25, 2005, 17:43:50 »
No dobra, ale jak stracili ze dwa F-16.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Pytanie do odrzutowych pilotow
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 25, 2005, 17:56:12 »
Jeden systemem Kub a drugi pociskiem Igła.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg