Autor Wątek: Wykresy z LO  (Przeczytany 1131 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wykresy z LO
« dnia: Maja 24, 2006, 20:05:49 »
Chciałem się zapytać co jest zaznaczone cienkimi, a co grubszymi liniami na tych wykresikach z LO??

[załącznik usunięty przez administratora]

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Wykresy z LO
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 24, 2006, 21:35:48 »
Wykresy oznaczają wartość prędkości kątowej pokonywania zakrętu, zależnie od aktualnej wyskokści i prędkości myśliwca.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Odp: Wykresy z LO
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 24, 2006, 21:39:05 »
To wiem, ale co jest zaznaczone cienkimi, a co grubszymi liniami?

Odp: Wykresy z LO
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 24, 2006, 22:47:24 »
Poza drobnymi błędami rysunek przedstawia obszary wykonania zakrętu prawidłowego tj. ze stałym przeciążeniem i przechyleniem.
Aby wartość przeciążenia pozostawała taka sama w czasie trwania zakrętu ciąg silnika powinien równoważyć opór stawiany przez samolot, stąd kształ krzywej nazwijmy ją "grubej". Może paść pytanko "dlaczego  wraz ze wzrostem prędkości maleje opór w zakręcie?" - a dlatego, że im większa Vp (prędkość przyrządowa) tym mniejsze kąty natarcia bedące jednym z głównych "generatorów" oporów. Na wykresie widać, że dopiero przy wartości 900 km/h i 9G linie przecinają się, czyli przy tym przeciążeniu i przy takiej Vp zostały uzyskane maksymalne dopuszczalne kąty natarcia. Przy miejszych prędkościach kąty uzyskiwane są szybciej niż maksymalna wartość przeciążenia i obrazuje to właśnie cienka linia oddająca obszar maksymalnych prędkości kątowych dla maksymalnej wartości kąta natarcia. Jednym słowem zobrazowanie linii grubej poza tym obszarem mija się z celem ponieważ samolot nie powinien tam latać, a w zasadzie wykonywać zakrętu prawidłowego.

Podsumowując - wykres możemy podzielić na trzy obszary:
- pierwszy - ograniczony cienką linią, od początku do jej przecięcia z grubą - samolot pilotujemu tylko wg kątów natarcia;
- drugi - ograniczony linią grubą od przecięcia z cienką, aż do przecięcia z wartością 9G - pilotujemy samolot wg przeciążenia, jednak musimy uważać, ponieważ nim osiagniemy 9G samolot wejdzie na pozakrytyczne wartości kąta natarcia;
- trzeci - gruba wychodzi poza 9G - samolot pilotujemy tylko wg przeciążenia ponieważ przed jego osiagnięciem nie przekroczymy maksymalnych kątów natarcia.

Chyba trochę pojaśniłem  :002:

Odp: Wykresy z LO
« Odpowiedź #4 dnia: Maja 24, 2006, 23:05:19 »
Dzięki Toyo, właśnie o to mi chodziło. Trochę to skomplikowane, ale teraz to skapowałem. :004:

Odp: Wykresy z LO
« Odpowiedź #5 dnia: Maja 25, 2006, 12:43:57 »
Ochchch... TOYO, chciałoby się , żebyś kiedyś poleciał z nami ... w LO oczywiście ;), Kilka "normalnych " lotów. Ileż to by się człowiek mądrych rzeczy dowiedział. Jeśli to kiedykolwiek będzie możliwe, to goraco zapraszamy!!!
Obecne formy marnowania czasu: FC, ArmA, czasem FSX
Zapraszam:  http://pvrt.dbv.pl/news.php