Autor Wątek: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań  (Przeczytany 14556 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 26, 2006, 11:25:00 »
Niestety o zdjęcia polskiego Jak-9T jest faktycznie trudno. Mam w ogóle wątpliwości czy ten typ wchodził w skład samolotów 1 PLM w okresie wojny. Spotkałem się jednak ze stwierdzeniem, że w Ludowym Lotnictwie Polskim były 24 takie maszyny w okresie 1944-1951.

Informacje, które mogą być ewentualnie pomocne dla twórców skinów 1 PLM:

- wymiary szachownicy: 300-350 mm
- barwy na osłonie piasty śmigła:
       - 1 eskadra - żółta
       - 2 eskadra - niebieska
       - 3 eskadra - biała
- numeracja samolotów od 1 do 48 (ale nie było ciągłości - numer zwykle był początkiem numeru seryjnego)

Dla Jak-1 były to np.:
- D-ca pułku - ppłk J.Tołdykin - 42 (nr. seryjny 42178) i 47 (47177)
- Z-ca d/s polit. - kpt. M.Konieczny - 48
- Z-ca d/s polit. (późn.) - por. M.Jakubik - 22 (22176)
- D-ca 1 esk - kpt. S.Lisiecki - 16 (16190)
- D-ca 2 esk - kpt. W.Gaszyn - 2 (02161)
- D-ca 2 esk (późn.) - por. W.Bajew - 40 (40170)
- D-ca 2 esk (późn.) - por. W.Gabis - 24 (24165)
- D-ca 3 esk - kpt. K.Wysoczyński - 27 (27184)

Piloci:

- kpt. O.Matwiejew - 12 (12181)
- chor. W.Kalinowski - 9 (09188)
- chor. E.Chromy - 4 (04173)
- ppor. A.Wierzbicki - 20 (20170)

Samoloty Jak-9 - miały numery zgodne z końcówką numeru seryjnego np.:
- ppor. J.Gościumiński - 53 (3715353)
- kpt. O.Matwiejew - 86 (3215686)
- ppor. A.Broch - 81 (3315381)
- ppłk. Tałdykin - 15 (3415315)
- chor. R. Wierzchnicki - 74 (4115374)
- por. A.Szyrokun - 04 (4115304)

Spis samolotów 1 PLM na dzień 1.08.1944 (jeszcze przed dostawami Jak-9)


Informacja dotycząca numerów samolotów typu Jak-9T

1 PLM "Warszawa" - ale niekoniecznie w czasie wojny - w zasadzie tylko jedna maszyna jest możliwa czyli 0715349 (wyprodukowana 12.10.43 - numer taktyczny miałby wtedy 49?) inne pochodzą z powojennej produkcji/dostaw:
1946 - 18-29, 24-73, 07-40
1949 - 31-29, 27-29, 38-11, 25-20
2 PLM
1949 - 33-92
3 PLM - brak danych  :005: - brakuje jeszcze 3 maszyn jeżeli informacja o 24 sztukach jest prawdziwa.
14 Samodzielny Pułk Lotniczy Rozpoznania i Korygowania Ognia Artylerii (stan na dzień 31.08.1945):
2515353, 2515339, 2515366, 2515312, 2515378
Oficerska Szkoła Lotnicza
1949 - 36-68, 25-44, 17-37, 34-64, 33-82, 35-04, 34-82

Przykładowe malowania w 1PLM, niestety kiepska jakość - Jak-1M oraz Jak-9M (ten drugi z okresu ofensywy Odra-Łaba - czyli gdyby ten Jak-9T nr 49 był już w tym okresie w pułku to pewnie miałby taki kamuflaż):


- ten  nr. "101" pochodzi pewnie od któregoś z tych dwóch samolotów Jak-9M o numerach seryjnych 40-100 i 41-100 - pewnie od tego drugiego, żeby nie dublować numeru "100" zrobiono go pewnie "101".

Tu jest też jakieś malowanie powojenne Jak-9

Swoją drogą cieszę się, że ktoś ma zamiar robić polskie skiny Ludowego Lotnictwa Polskiego, niestety nie znam Aces High 2.
Może znajdzie się jakiś skiner od FB-AEP-PF tam są przecież praktycznie wszystkie wersje Jak-ów i stworzymy komplet skinów dla naszego lotnictwa "na wschodzie"? Bardzo mało jest naszych skinów w sieci  :005:
Chetnie pomogę dysponuję materiałami odnośnie numerów itp. - nie robiłem dotychczas skinów do tej gry, ale można spróbować. Jeżeli będzie ktoś chętny to proszę o kontakt na PW - nie będziemy tu robić OT, a otworzymy temat w dziale o grze.


« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2006, 11:45:46 wysłana przez Razorblade1967 »

lolo

  • Gość
Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 26, 2006, 12:24:20 »
Wielkie dzieki!!!

naprawde fajny materiał.

tutaj link do wewnętrznej dyskusji naszych dywizjonowych pilotow, moze co nieco doda do meritum.
http://raf315.org/phpBB2/viewtopic.php?t=371

Co do skinow, to powstalo ich juz sporo, co cenniejsze - sa to dobrze udokumentowane i mocno przedyskutowane skiny - nie tylko Polskie. Uczestniczy w tej pracy wielu ludzi z całego świata.

Polecam tą stronkę:
http://www.ah-skins.com/

Wracając do tematu: Jaki 9T były odbierane (sprawdze to w domu) bodaj 12 grudnia 1944 roku, pisal o tym płk.E.Chromy w książce "Szachownice nad Berlinem". Jest tam dokładny opis i daty oraz ciekawostki dotyczące tych zdarzeń. Dostawa tych samolotów była bodaj trzy krotna a ostatnia dostawa miała miejsce na początku marca.
E.Chromy opisuje malowanie tych samolotów, jednak na tyle ubogo, że materiał ten nie może stanowić podstawy do weryfikacji.

Drugi opis znalazłem w książce "Samoloty na których latali polacy" - jednak jest to na tyle kontrowersyjna publikacja, tyle tam błędów, że nie mogę się nią posłużyć.

pozdro
Lolo


Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 26, 2006, 14:11:01 »
Wracając do tematu: Jaki 9T były odbierane (sprawdze to w domu) bodaj 12 grudnia 1944 roku, pisal o tym płk.E.Chromy w książce "Szachownice nad Berlinem". Jest tam dokładny opis i daty oraz ciekawostki dotyczące tych zdarzeń. Dostawa tych samolotów była bodaj trzy krotna a ostatnia dostawa miała miejsce na początku marca.

Drugi opis znalazłem w książce "Samoloty na których latali Polacy" - jednak jest to na tyle kontrowersyjna publikacja, tyle tam błędów, że nie mogę się nią posłużyć.

1. Co do pierwszej książki to faktycznie kiedyś ją czytałem, ale to było wiele lat temu więc, mówiąc szczerze nie pamiętam tego faktu.

2. "Samoloty na których latali Polacy" - jest pozycją może nie tyle kontrowersyjną, co bardzo uproszczoną, gdzie omówienie dużej ilości samolotów na ok. 250 stronach niewielkiego formatu zmusza do zbyt wielu skrótów, co nie zawsze wychodzi na dobre faktom historycznym. Błędów też się zresztą sporo trafia.

3. Jeżeli chodzi o numery seryjne samolotów to bazowałem na:
- "Polskie Samoloty Wojskowe 1939-45" - Andrzej Morgała.
- "Polski Samolot i Barwa" - Tadeusz Królikowski
Pozycje są może już niezbyt młode, ale np. ksiażka A.Morgały jest dość dokładna jeżeli chodzi o identyfikację samolotów wg. numerów seryjnych (można to porównać przy typach maszyn gdzie jest więcej dostępnych materiałów), zawiera jednak tylko te dane, które autorowi udało się ustalić.

Za ksiażką "Polskie Samoloty Wojskowe 1939-45":

...Jak-9T - wariant uzbrojony w działko NS-37 kal. 37 mm, stosowany był do zwalczania czołgów i innych ciężkich pojazdów, bunkrów i obiektów umocnionych oraz środków żeglugi. Maszyny tego typu były z powodzeniem stosowane w walkach na Wale Pomorskim, w Bitwie o Kołobrzeg i w Operacji Berlinskiej. Liczba maszyn Jak-9T w pułkach lotniczych wynosiła około 3-4 sztuk....

...16 III podczas lotu bojowego w rejonie Połczyna Zdroju zginął na samolocie Jak-9T dowódca pułku ppłk pil. Jan Tałdykin ...

... W Kampanii pomorskiej (2 II - 13IV 1945r.) piloci 1PLM wykonali 213 lotów bojowych w czasie 276 h, latając przeważnie na samolotach Jak-9M i Jak-9T. ...

... W dniu 29 V [1945] grupa 12 pilotów 1PLM "Warszawa" została skierowana do bazy zapasowej sprzętu na lotnisku Uzino koło Kijowa, dla odebrania 12 nowych samolotów Jak-9M i T... W końcu czerwca dokonano odbioru nowych maszyn w Uzinie i formacja 12 Jak-9 wykonała przelot do kraju, lecąc etapami po trasie Uzino - Gródek Jagielloński - Dęblin - Bydgoszcz, gdzie wylądowano w dniu 1 lipca 1945 r. ...

Tabela sprzetu na dzień 1.09.1949 r.
dla 1 PLM: 16 Jak-9M, 4 Jak-9T, 29 Jak-9P, 4 Jak-9W


Czyli faktycznie Jak-9T występował w 1 PLM już w czasie wojny, zresztą w takim układzie jest pewna niekonsekwencja w tej publikacji w opisie numerów seryjnych ...

Jak-9T

1 PLM "Warszawa"


0715349 (prod 12.10.43), 18-29, 24-73, 07-40 (1946 r.),  31-29, 27-29, 38-11, 25-20 (1949 r.)


... może zwykły błąd drukarski i miało być 1945 r. ?

Natomiast w publikacji "Polski Samolot i Barwa" pisze się o samolotach Jak-9 (bez precyzowania wersji) na których zginęli piloci w trakcie wojny i jest tam wymieniony ppłk. Tałdykin na maszynie o numerze 15 (nr fabryczny 3415315) - czyli wniosek, że był to Jak-9T, ale tego numeru nie ma w spisie w książce A.Morgały !

Więc spis jest niepełny - pewnie brakuje też innych samolotów.

Jednocześnie w książce "Samoloty na których latali Polacy" pisze się że "... 18 stycznia [1945] piloci pułku przylecieli na miejsce postoju pułku w Zadybiu Starym, na kolejnych samolotach Jak-9M i Jak-9T. Już 20 stycznia wykonano na Jak-9T loty patrolowe nad Warszawą." potwierdza się również, że "... Jaki-9M i T brały udział w przełamaniu Wału Pomorskiego, zdobywaniu Kołobrzegi i w Operacji Berlińskiej ..."

Ponadto u Morgały podaje się numery pięciu samolotów Jak-9T w 14 SPLRiKOA w dniu 31 VIII 1945, ale w książce "Pułki Ludowego Lotnictwa Polskiego 1943-1945" podaje się, że ta jednostka 1 V 1945 miała tylko 16 IŁ-2 i 5 Po-2 - czyli samoloty albo otrzymano pomiędzy majem, a sierpniem - albo przekazano z jakiegoś innego pułku (są to maszyny chyba jednej serii produkcyjnej - taki sam początek numeru 25...)

Wnioski są takie:
- znaleziona wcześniej liczba 24 maszyny Jak-9T w latach 1944-51 jest zapewne zbyt mała.
- samoloty Jak-9T latały na pewno w czasie wojny w 1 PLM w liczbie zapewne 3-4 sztuk
- znane są na pewno dwa numery tych maszyn 3415315 i 0715349 (czyli numery taktyczne zapewne 15 i 49)


Co ciekawe, w rozmowach podawali przykłady drugowojenne: Ił-2 / Ił2M , Jak-1 / Jak-1 M.

W ksiażce "Samoloty na których latali Polacy" pisze się wyraźnie, że samolot Jak-1M było to oznaczenie samolotu Jak-1b stosowane od czasu zmiany silnika i wzmocnienia uzbrojenia: "... tak zmieniony samolot produkowano od 1943 r. pod oznaczeniem Jak-1M do 1944 r.  w ilości ponad 8700 maszyn"

Oczywiście tej książce można wiele zarzucić, ale jest to kolejna publikacja podająca to oznaczenie (Jak-1M) dla samolotów Jak-1 produkowanych od 1943r. Może faktycznie było tak, że Jak-1b po kolejnych zmianach nazywano Jak-1b "zmodyfikowany", a potem "ostało się" tylko to "M"?
« Ostatnia zmiana: Maja 26, 2006, 14:39:23 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 26, 2006, 14:54:37 »
Niedawno rozmawiałem z panem Mieczysławem Podgórskim, pilotem 1PLM, wspominał on okres walk o Kołobrzeg, w swojej relacji wymienił Jak-9T i zalety działka 37mm w czasie atakowania niemieckich barek.
W książce "1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa"" autor wskazuje początek 1945 roku jako okres w którym przyjeto na wyposażenie samoloty Jak-9T.

W tabelech wymienione są zarówno Jak-1M oraz Jak-1b, z przewagą tych pierwszych.
Natknąłem się również na coś takiego:


Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 26, 2006, 15:35:17 »
Chyba trzeba dosyć głęboko poszperać, aby odnaleźć kiedy Jak-1M zamienił się w Jaka-1b a Jak-1 Moskit został Jakiem - 1M. :D
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 17, 2006, 07:52:17 »
Małe uzupełnienie do stanu Ludowego Lotnictwa Polskiego (ponieważ wyszperałem trochę informacji - szukając zresztą czegoś innego) - myślę, że tutaj będzie pasowało pomimo faktu, że dotyczy okresu już po zakończeniu wojny - lata 1945-49.

Jak już napisałem wcześniej stan lotnictwa na dzień zakończenia wojny był następujący:

1 Dywizja Lotnictwa Bombowego
3 Pułk Lotnictwa Bombowego
4 Pułk Lotnictwa Bombowego
5 Pułk Lotnictwa Bombowego

2 Dywizja Lotnictwa Szturmowego
6 Pułk Lotnictwa Szturmowego
7 Pułk Lotnictwa Szturmowego
8 Pułk Lotnictwa Szturmowego

3 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego
9 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
10 Pułk Lotnictwa Szturmowego
11 Pułk Lotnictwa Szturmowego 

4 Mieszana Dywizja Lotnicza
1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
2 Pułk Nocnych Bombowców
3 Pułk Lotnictwa Szturmowego

12 Samodzielny Pułk Lotnictwa Sanitarnego
13 Samodzielny Pułk Lotnictwa Transportowego
14 Samodzielny Pułk Lotniczy Rozpoznania i Korygowania Ognia Artylerii
15 Samodzielny Zapasowy Pułk Lotniczy
17 Samodzielny Pułk Lotnictwa Łącznikowego

Natomiast bezpośrednio po zakończeniu działań wojennych w trakcie przechodzenia na etat pokojowy nastąpiły takie zmiany:

1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego - bez zmian

2 Pułk Nocnych Bombowców
- przemianowany na 2 Pułk Lotnictwa Szturmowego (czerwiec 1945)
- przemianowany na 4 Pułk Lotnictwa Szturmowego (1946)

3 Pułk Lotnictwa Szturmowego - bez zmian

3 Pułk Lotnictwa Bombowego
- przemianowany na 7 Pułk Bombowców Nurkujących (luty 1946)

4 Pułk Lotnictwa Bombowego
- rozformowany (1946)

5 Pułk Lotnictwa Bombowego
- rozformowany (1946)

6 Pułk Lotnictwa Szturmowego - bez zmian

7 Pułk Lotnictwa Szturmowego
- rozformowany (1946)

8 Pułk Lotnictwa Szturmowego
- rozformowany (1946)

9 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
- rozformowany (1946)

10 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
- przemianowany na 2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (1946)

11 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego
- przemianowany na 3 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (1946)

12 Samodzielny Pułk Lotnictwa Sanitarnego
- rozformowany (luty 1945)

13 Samodzielny Pułk Lotnictwa Transportowego
- częściowo rozformowany (lipiec 1945)
- część pułku weszła wskład 17 Mieszanego Pułku Lotniczego

14 Samodzielny Pułk Lotniczy Rozpoznania i Korygowania Ognia Artylerii
- częściowo rozformowany (grudzień 1945)
- część utworzyła 1 Samodzielną Eskadrę Rozpoznania i Korygowania Ognia Artylerii

15 Samodzielny Zapasowy Pułk Lotniczy
- przemianowany na 15 Szkolny Pułk Lotniczy (lipiec 1945)
- przemianowany na 1 Samodzielny Szkolno-Treningowy Mieszany Pułk Lotniczy

17 Samodzielny Pułk Lotnictwa Łącznikowego
- przemianowany na 17 Mieszany Pułk Lotniczy (lipiec 1945)
- przyjął do składu część rozformowanego 13 Samodzielny Pułk Lotnictwa Transportowego
- przmianowany na 2 Samodzielny Mieszany Pułk Lotniczy (wrzesień 1945)

Czyli stan lotnictwa na koniec 1946 wyglądał następująco (dodatkowo zmiany dokonane do 1949):

1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego - potem przemianowany na 1 Myśliwski Pułk Lotniczy (1.09.49 - 55 Jak-9*)
2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego - potem przemianowany na 2 Myśliwski Pułk Lotniczy (1.09.49 - 50 Jak-9*)
3 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego - potem przemianowany na 3 Myśliwski Pułk Lotniczy (1.09.49 - 40 Jak-9*)
3 Pułk Lotnictwa Szturmowego - potem przemianowany na 5 Szturmowy Pułk Lotniczy (1.09.49 - 43 IŁ-2 + 10 iŁ-10)
4 Pułk Lotnictwa Szturmowego - potem przemianowany na 4 Szturmowy Pułk Lotniczy (1.09.49 - 39 IŁ-2 + 18 iŁ-10)
6 Pułk Lotnictwa Szturmowego - potem przemianowany na 6 Szturmowy Pułk Lotniczy (1.09.49 - 38 IŁ-2 + 12 iŁ-10)
7 Pułk Bombowców Nurkujących - nazwa bez zmian (1.09.49 - 40 Pe-2)

1 Samodzielny Szkolno-Treningowy Mieszany Pułk Lotniczy
2 Samodzielny Mieszany Pułk Lotniczy
1 Samodzielna Eskadra Rozpoznania i Korygowania Ognia Artylerii

potem (1.09.1949) występują jednostki "niebojowe" zamiast tych 3 opisanych powyżej:

Specjalny Pułk Lotniczy - 11 C-47, 12 Po-2, 1 Jak-9W2, 1 Jak-9P
OSL Deblin - 105 różnych samolotów
Samodzielna Eskadra Lotnictwa MW - 5 Jak-9 (różne: M,W1 i P), 9 IŁ-2m3, 3 Pe-2 + samoloty szkolne i łącznikowe
Eskadra Aerofotogram. i Rozp Lotniczego - 6 NC-701
9 Samodzielna Eskadra Łącznikowa - 11 Po-2 oraz 5 F-156C, 2 Bf-108, 1 Fw 58

______________
* - Jaki w różnych wersjach Jak-9M, 9T, 9W1, 9W2, 9P,
   - Nie podałem maszyn łącznikowych, szkolnych czy wersji szkolnych maszyn bojowych np. UIŁ-2 czy UPe-2



« Ostatnia zmiana: Sierpnia 17, 2006, 12:21:55 wysłana przez Razorblade1967 »

Odp: Ludowe lotnictwo Polskie, kilka pytań
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 17, 2006, 10:39:04 »
No to jeszcze ciąg dalszy (dalej mi to raczej bardziej pasuje do "Lotnictwa epoki IIWŚ" niż do "Współczesnego Lotnictwa Wojskowego" - choćby ze względu na typy części maszyn) rozwoju lotnictwa LWP - mam nadzieję Boba, że będziesz usatysfakcjonowany  :004: - bo dane dotyczące okresu bezpośrednio powojennego i "zimnej wojny" naprawdę ciężko wygrzebać.

Kolejna rozbudowa lotnictwa (praktycznie "totalna" restrukturyzacja) nastąpiła w okresie napiętej sytuacji związanej z Wojną Koreańską.

W 1950 roku planowano osiągnięcie stanu:

- trzech dywizji lotnictwa myśliwskiego (po 3 pułki)
- trzech dywizji lotnictwa szturmowego (po 3 pułki)
- jednej dywizji lotnictwa bombowego (3 pułki)
- trzech dywizji lotnictwa myśliwskiego OPL (po 3 pułki)

Zamierzenie okazało się jednak zbyt ambitne i po korekcie planów i rozformowaniu niektórych już stworzonych jednostek stan na 01.12.1952 wyniósł:


6 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (Wrocław)
- 3 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Wrocław)
- 11 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Poznań)
stan dywizji: 28 Jak-9P, 5 Jak-9W

9 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (Malbork)
- 29 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Orneta)
- 41 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Malbork)
stan dywizji: 14 MiG-15, 5 UTMiG-15, 26 Jak-23

11 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego (Świdwin)
- 26 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Zegrze Pomorskie)
- 40 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (Świdwin)
stan dywizji: 14 MiG-15, 9 UTMiG-15, 28 Jak-9P

8 Dywizja Lotnictwa Szturmowego (Modlin)
- 4 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Modlin)
- 5 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Modlin)
- 48 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Przasnysz)
stan dywizji: 61 Ił-10, 7 UIł-10, 45 Ił-2, 4 UIł-2

16 Dywizja Lotnictwa Szturmowego (Piła)
- 6 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Piła)
- 51 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Gdańsk-Wrzeszcz)
- 53 Pułk Lotnictwa Szturmowego (Mirosławiec)
stan dywizji: 47 Ił-10, 5 UIł-10

15 Dywizja Lotnictwa Bombowego (Bydgoszcz)
- 7 Pułk Lotnictwa Bombowego (Bydgoszcz)
- 33 Pułk Lotnictwa Bombowego (Bydgoszcz)
- 35 Pułk Lotnictwa Bombowego (Inowrocław)
stan dywizji: 16 Ił-28, 2 UIł-28, 4 Tu-2, 41 Pe-2, 5 UPe-2

5 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego OPL (Warszawa)
- 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Bemowo)
- 13 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Łęczyca)
- 31 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL (Bemowo)
stan dywizji: 46 MiG-15, 6 UTMiG-15

7 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego OPL (Kraków)
- 2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Kraków)
- 39 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Mierzęcice)
stan dywizji: 63 Jak-23, 2 UJak-17

10 Dywizja Lotnictwa Myśliwskiego OPL (Słupsk)
- 25 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Pruszcz Gdański)
- 28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego OPL(Słupsk)
stan dywizji: 10 MiG-15, 1 UTMiG-15, 14 Jak-23


Inne jednostki:

21 Pułk Lotnictwa Zwiadowczego (Poznań)
stan pułku: 12 Pe-2, 2 UPe-2

36 Specjalny Pułk Lotniczy (Okęcie)
stan pułku: 2 Ił-12, 6 Li-2, 7 C-47, 5 An-2, 10 Po-2

44 Pułk Lotnictwa Łącznikowego (Okęcie)
stan pułku: 27 Po-2

1 Eskadra Korygowania Ognia Artylerii (Inowrocław)
stan eskadry: 11 Ił-2, 1 UIł-2

12 Eskadra Korygowania Ognia Artylerii (Oleśnica)
stan eskadry: 11 Ił-2, 1 UIł-2

4 Ośrodek Szkolenia Lotniczego (Dęblin)
Stan: 18 Ił-10, 16 UIł-10, 24 Ił-2, 19 UIł-2, 16-Pe-2, 11 UPe-2, 4 Li-2, 1 C-47, 56 Po-2

5 Ośrodek Szkolenia Lotniczego (Radom)
Stan: 25 Jak-9P, 11 Jak-9M, 33 Jak-9W, 8 Po-2

oraz jednostki lotnicze wchodzące w skład Marynarki Wojennej:

34 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego MW (Babie Doły)
stan: 13 Jak-9P, 1 Jak-9W

30 Pułk Lotnictwa MW (Babie Doły)
stan: 3 Tu-2, 5 Pe-2, 2 UPe-2, 8 Ił-10, 1 UIł-10

I tutaj już można znaleźć jednostki istniejące obecnie lub te, które istniały calkiem niedawno np.

3 PLMB z Bydgoszczy - został rozwiązany chyba w 1991 roku
28 PLM ze Słupska - został rozwiązany w 2000 roku
9 DLM ? -> 9 PLM -> 9 elt (ostatnio na MiG-21) i 39 PLM -> 39 elt (ostatnio na Su-22) - też rozwiązane zostały stosunkowo niedawno, zdażyły zostać przeformowane na eskadry (39elt chyba 2002).

część tych jednostek istnieje do dzisiaj w formie eskadr np. :
1 PLM -> 1elt Mińsk Mazowiecki (obecnie na MiG-29)
41 PLM -> 41 elt Malbork (obecnie na poniemieckich MiG-29)

3 PLM -> 3 elt Poznań (ostatnio latała na MiG-21, teraz TS-11 i czeka na F-16)
6 PLSz -> 6 elt Powidz (obecnie na Su-22 ma dostać F-16)
10 PLM -> 10 elt Łask (latał na MiG-21, obecnie tylko TS-11 czeka na F-16)
40 PLM -> 40 PLMB -> 40 elt Świdwin (obecnie na Su-22)
8 DLM ? -> 8 PLMB -> 8 elt Mirosławiec (obecnie na Su-22)

Zresztą już bardziej współczesne dane z roku 1987: (może trochę OT, ale niech bedzie dla ciągłości)

WOPK

1 KOPK Warszawa
1 PLM Mińsk Mazowiecki - MiG-21
10 PLM Łask - MiG-21
42 ELŁ Bemowo - An-2 i Mi-2

2 KOPK Bydgoszcz
26 PLM Zegrze Pomorskie - MiG-21
28 PLM Słupsk -  MiG-23
34 PLM Gdynia - MiG-21
43 ELŁ Bydgoszcz - An-2 i Mi-2
19 EHol. Słupsk - TS-11 i Jak-40

3 KOPK Wrocław
11 PLM Wrocław - MiG-21
39 PLM Mierzęcice - MiG-21
62 PLM Poznań - MiG-21
44 ELŁ Wrocław - An-2 i Mi-2

Wojska Lotnicze

4 KL Poznań

2 DLM-B Piła

6 PLMB Piła - Su-22
7 PLBR Powidz - Su-22,Su-20
45 PLMB Babimost Lim-6bis
47 ELT Piła - An-2, Mi-2

3 DLM-B Świdwin

3 PLMB Bydgoszcz - Su-7
8 PLMB Mirosławiec - Lim-6M
40 PLMB Świdwin - Su-22
48 ELT Świdwin - An-2, Mi-2

4 DLM Malbork
2 PLM Goleniów - MiG-21
9 PLM Debrzno - MiG-21
41 PLM Malbork - MiG-21MF
46 ELT Malbork - An-2 i Mi-2

32 PLRT Sochaczew - MiG-21R
36 SPLT Warszawa - Tu-154, Jak-40, Mi-8
13 PLT Kraków - An-26, An-12

17 ELT Poznań Jak-40, An-2, Mi-2
37 PŚT Łęczyca - Mi-8, Mi-6
49 PŚB Pruszcz Gdański - Mi-24, Mi-2
56 PŚB Inowrocław - Mi-24, Mi-2

WOSL (Dęblin)

38 LPSzkB Modlin - SBLim-2, Lim-5
58 LPSzkB Dęblin - SBLim-2, Lim-5
61 LPSzkB Biała Podlaska - SBLim-2, Lim-5
60 LPSzk Radom- TS-11
66 LPSzk Tomaszów Mazowiecki - Ts-11
23 lesz Dęblin - An-2, Mi-2, IŁ-14
47 SzPŚ  Nowe Miasto - Mi-2

Obecnie szukam danych na temat lat sześdziesiątych i siedemdziesiątych - może ktoś może pomóc ? Będę też wdzięczny za ewentualną korektę - bo o ile stan z 1949 i 1952 pochodzi z dość dobrze udokumentowanych źródłeł pisanych to dalsze informacje są "wyszperane".
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 17, 2006, 12:19:43 wysłana przez Razorblade1967 »