Autor Wątek: Su-25: Fakty i mity  (Przeczytany 80419 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #150 dnia: Października 11, 2012, 09:11:32 »

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #151 dnia: Października 11, 2012, 12:18:24 »
Tyle lat po zakończeniu produkcji wersji T i TM, a nowe SM wciąż mają problem z użyciem broni precyzyjnej? Wiadomo coś więcej na temat montażu kamery? Obiło mi się o uszy iż będzie na dziobie lub w miejscu Szkwała jak było w T\TM, ale nie jestem tego pewien.
Co z produkcją rakiet? Ch-29Ł jest za duża na cele typu czołg, Kh-25MŁ też. Wichry natomiast są przestarzałe i wycofane, a kompleks Hermes wciąż w fazie wiecznych testów (chyba, że już są produkowane seryjnie?)
Może się nie znam, ale dla mnie jest to dziwna sytuacja. Samolot z 1992 roku (Su-25T) miał więcej możliwości ataku niż wersja SM, która od lat jest wprowadzana do użytku.

Ostatnią wiadomością, która mnie zaciekawiło był jakiś news, że Rosjanie będą raczej projektować nowy samolot a'la Su-25. Jego testy mają się rozpocząć po 2015, a wejście do służby po 2018. Miałoby być tak bowiem ponoć Rosjanie nie są za bardzo zadowoleni z możliwości Su-25 w porównaniu np. do A-10C.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #152 dnia: Października 14, 2012, 12:24:23 »
Od lat było wiadomo, że modernizacja Su-25 będzie etapowa. Wystarczy porównać jak wyglądała pierwotna oferta SU-25SM, a jaką ostatecznie wprowadzono do służby. Powód jak zwykle ten sam czyli pieniądze. Widać, że na początku skupiono się na modernizacji systemów łączności, nawigacji i częsciowo samoobrony oraz na polu informacyjnym pilota. Biorąc pod uwagę, że to działo się na początku lat 2000 to należy uznać za sukces, bo wiele programów modernizacyjnych z tamtego okresu odesłano do lamusa. Teraz po prostu przyszedł czas aby popracować porządnie nad systemem uzbrojenia, co widać chociażby po testach Suczki z bombami naprowadzanymi GPS.

Uzbrojenie precyzyjne jest na cel typu czołg ( chociaż takie traktowanie roli samolotu szturmowego od dłuższego czasu jest anachronizmem ) i właśnie Ch-25MŁ i odmiany tele/termowizyjne. Rakieta ta w cale nie jest za ciężka ( masa startowa 280 - 320 kg w zależnosci od wersji ), rozumiem że jako analog był w domyśle AGM-65 ( masa startowa 220 - 302 kg ). Ponadto trzeba pamiętać że w niedalekiej przyszłości dostępna będzie Ch-38 która jest bezpośrednią następczynią Ch-25, oraz jest niemal identyczna gabarytowo i masowo.

Co do nowego szturmowca to takie informacje Suchoj podaje już od początku lat 90-tych i moim zdaniem należy je włożyć miedzy bajki. Jeśli powstaną nowe szturmowce to będzie to wznowiona produkcja Su-25UB w poważnie zmodernizowanej odmianie. I wiele wskazuje że zmiany mogą być duże jak radar, nowy napęd.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #153 dnia: Października 14, 2012, 14:38:57 »
Od lat było wiadomo, że modernizacja Su-25 będzie etapowa. Wystarczy porównać jak wyglądała pierwotna oferta SU-25SM, a jaką ostatecznie wprowadzono do służby. Powód jak zwykle ten sam czyli pieniądze. Widać, że na początku skupiono się na modernizacji systemów łączności, nawigacji i częsciowo samoobrony oraz na polu informacyjnym pilota. Biorąc pod uwagę, że to działo się na początku lat 2000 to należy uznać za sukces, bo wiele programów modernizacyjnych z tamtego okresu odesłano do lamusa. Teraz po prostu przyszedł czas aby popracować porządnie nad systemem uzbrojenia, co widać chociażby po testach Suczki z bombami naprowadzanymi GPS.
Hmmm sukces czy nie-sukces, ale jeśli po 10-12 latach od zaczęcia etapu ulepszania maszyn dodaje się ledwo bomby kierowane na GPS lub TV to śmie się wątpić czy skończą dodawać resztę fajnych rzeczy jakie ma A-10C - o ile w domyśle jest taki cel oczywiście  - przed całkowitym zestarzeniem się samych maszyn.
Dla mnie obecny status Su-25SM pomimo kilku tam ulepszeń jest wciąż z tyłu w porównaniu do prototypu Su-25T z 1992 roku. Nowe Su-25SM wciąż latają jak stare Su-25 i strzelają z rakiet nienaprowadzanych lub głupich bomb.

Cytuj
Uzbrojenie precyzyjne jest na cel typu czołg ( chociaż takie traktowanie roli samolotu szturmowego od dłuższego czasu jest anachronizmem ) i właśnie Ch-25MŁ i odmiany tele/termowizyjne. Rakieta ta w cale nie jest za ciężka ( masa startowa 280 - 320 kg w zależnosci od wersji ), rozumiem że jako analog był w domyśle AGM-65 ( masa startowa 220 - 302 kg ). Ponadto trzeba pamiętać że w niedalekiej przyszłości dostępna będzie Ch-38 która jest bezpośrednią następczynią Ch-25, oraz jest niemal identyczna gabarytowo i masowo.
Mavericki wydają się dla mnie bardziej uniwersalne niż Ch-25MŁ ze względu na masę. Może mam tu złe rozumowanie, ale Ch-25MŁ sprawia wrażenie dość ciężkawej i pomimo, że atakowanie zagonów czołgów przeciwnika jest już raczej nieaktualne to im mniejsza masa tym lepiej. Jak będzie potrzeba to weźmie się cięższe np. na bunkry :)

Cytuj
Co do nowego szturmowca to takie informacje Suchoj podaje już od początku lat 90-tych i moim zdaniem należy je włożyć miedzy bajki. Jeśli powstaną nowe szturmowce to będzie to wznowiona produkcja Su-25UB w poważnie zmodernizowanej odmianie. I wiele wskazuje że zmiany mogą być duże jak radar, nowy napęd.
2 lata temu czytałem, że rozważana jest opcja powrotu do produkcji Su-25TM ze zmianami. Niegłupi pomysł.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #154 dnia: Października 14, 2012, 16:42:45 »
W warunkach rosyjskich zwłaszcza 12 lat temu jest to sukces. Jeżeli się nie mylę był to pierwszy samolot WWS będący w linii który poddano modernizacji. Proszę to porównać z próbami modernizacji chociażby MiG-29, czy wszelkimi polskimi programami modernizacyjnymi. Su-25T to był bardzo wyspecjalizowany samolot i powrotu do takiej ideii już raczej nie będzie. Wystarczy zobaczyć co amerykanie zrobili z A-10, ze szturmowca w prawie samolot wielozadaniowy co zresztą jest w Stanach krytykowane. Rosjanie w moim przekonaniu nie pójdą tą drogą bo oni po prostu nie potrzebują tego. Obydwa samoloty są podobne ale doktryny ich wykorzystania różne. Rosjanie potrzebują "siepacza" do lokalnych wojenek o charakterze partyzanckim i stąd npr i niekierowane bomby, po prostu jest całkowicie niedorzeczne strzelanie drogimi kpr do grupek facetów uzbrojonych jedynie w broń strzelecką i ewentualnie granatniki. Wojny też mają swoją ekonomię, a Rosja w dalszym ciągu na nadmiar pieniedzy nie narzeka. Pragmatyzm. Wiem, że telewizja przyzwyczaiła wszystkich do obrazków z Afgana gdzie obładowane laserowymi bombami samoloty lecą "likwidować" tych biednych obszarpańców, ale mam dziwne wrażenie że w rzeczywistości w dalszym ciągu większość używanej amunicji jest niekierowana. Nawet Amerykanie muszą uważać na ilość wydawanej kasy zwłaszcza w tych czasach.

Z tą ociężałością H-25 to tylko złudzenie. Jak się porówna masę, prędkość i ciąg silnika to wychodzi że te rakiety są prawie identyczne. Jedyne co przemawia na korzyść Mavericka to większe rozpowszechnienie wersji z głowicami samonaprowadzającymi, co uelastycznia działania samolotu.

Su-25T raczej nie wróci, za to dwumiejscowa wersja w pełni bojowa z całą masą bajerów jest praktycznie pewna. Samolot ma nazwę Su-25UBM, jego prototyp jest w fazie montażu w Ułan-Ude ( chociaż niektórzy twierdzą że już nawet latał ) i jedyną zagadką jest jaka będzie jego konfiguracja ale raczej na pewno będzie się różnić od demonstratora pokazanego jakiś czas temu.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #155 dnia: Listopada 09, 2012, 08:39:46 »
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2012, 08:44:34 wysłana przez KosiMazaki »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #156 dnia: Listopada 09, 2012, 10:30:03 »
Mavericki wydają się dla mnie bardziej uniwersalne niż Ch-25MŁ ze względu na masę.
Jeżeli chodzi o AGM-65 to akurat u amerykanów aktualnie podejście jest inne niż za dawnych czasów - obecnie nie kupuje się już lżejszych wariantów z głowicą kumulacyjną, wszelkie obecnie zamawiane - produkowane nowe, czy modernizowane - posiadają ciężkie głowice burzące, jako bardziej uniwersalne. Już niedługo na wyposażeniu USAF pozostaną tylko modele AGM-65K/G2 i AGM-65L. Rolę "lekkich" D/H mają przejąć w przyszłości dedykowane pociski przeciwpancerne JAGM. Mało prawdopodobne jest, że ujrzymy jeszcze potrójne wyrzutnie LAU-88 w użyciu na A-10, czy F-16.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #157 dnia: Listopada 22, 2012, 12:40:54 »
Żabka w barwach Demokratycznej Republiki Kongo, zdjęcia zrobione w Zaporożu (zapewne z zakładów remontowych, w trakcie oblotu technicznego).
Po czujce odbiornika nawigacji satelitarnej SN-3307 wygląda na to że jest to najprawdopodobniej zmodyfikowany wariant Su-25M1.






Offline CRC

  • *
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #158 dnia: Listopada 29, 2012, 13:53:48 »





Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #159 dnia: Listopada 29, 2012, 15:19:43 »
Znalazł by się ten drugi obrazek w rozdzielczości HD? :)
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"


Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #161 dnia: Września 30, 2014, 14:32:50 »
Pozwolę sobie odkopać temat i zadać pytanie. Co się stało z czeskimi maszynami? Znalazłem tylko informację że je wycofano. Macie jakieś dokładniejsze informacje co się z nimi stało? Będę wdzięczny za wyjaśnienie albo podesłanie jakiegoś linka.
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #162 dnia: Września 30, 2014, 21:58:45 »
Na angielskiej wikipedii pisze, że czeskie SU-25 po wycofaniu ze służby zostały składowane w bazie lotniczej w Przerowie.

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #163 dnia: Września 30, 2014, 23:49:05 »
Dzięki marcin85.pl faktycznie jest coś w tej Wikipedii. Wpisując w Google Přerov i Su-25 można trafić na garść informacji i fotek.
Ta jest fajna Żabka :):

A tu link do fotek nie tylko czeskich Żab: http://czechairspotters.com/search.php?page=2&generic_type=t18
Z ich Wikipedii wydedukowałem że mieli 36 Su-25K i 2 Su-25UBK: http://cs.wikipedia.org/wiki/Suchoj_Su-25
Jedną Su-25UBK podobno sprzedano do Gruzji.
Dwie focie nr boczny 1003: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/51932/title/SU-25K-1003?utm_source=valka_cz&utm_medium=article&utm_campaign=linkthru
Zdaje się że stoi w Brnie, chyba po jakiejś przygodzie.
Gigabyte: P55-USB3, obecnie: i7 870 2.93 (3.72) poprzednio: i5 760 (3.49), RAM: 16GB, MSI 970. AV8R-01, Logitech G940, Thrustmaster Hotas X, Saitek Pro Flight Combat Rudder Pedals, FreeTrack

Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #164 dnia: Lutego 09, 2015, 18:44:44 »
Pozwolę sobie przypomnieć o tym wątku :P

Jak wyglądają dalsze prace nad Su-25? Czy Rosjanie dodali jakiś namiernik FLIR, TV?
Jest w pracach rakieta przeciwczołgowa w podobnym stylu co Maverick bądź Wichr?

Obecnie Cegły nie mają zbyt dużego pola do popisu, wciąż używają npr-ów i zwykłch bomb...