Autor Wątek: Su-25: Fakty i mity  (Przeczytany 80421 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

BigMac

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #30 dnia: Stycznia 10, 2009, 16:21:43 »
Wygląda super :)

Doktor M

  • Gość

maverickdan

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #32 dnia: Stycznia 10, 2009, 16:58:26 »
Cytuj
Nie przypomina Wam to czegoś?
Mi to przypomina karykaturę Messerschmitt Me 262 :118:



Piękny ten Me 262 prawda? :003:

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #33 dnia: Stycznia 10, 2009, 18:01:04 »
Nie wiem gdzie Ty tam widzisz Schwalbe, jeśli już to Hs-129. A bomby jak w Ił-2.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #34 dnia: Stycznia 13, 2009, 19:26:57 »
Ił-102 był chyba typowym przykładem przerostu formy nad treścią. Był znacznie większy od Su-25 (maks. masa startowa 22000 kg), miał 2 silniki RD-33 z MiGa-29 (uproszczone - usunięto m.in. komorę dopalacza) i jednocześnie dużo mniejszy zakres dopuszczalnych przeciążeń. Z drugiej strony miał większy udźwig uzbrojenia - oprócz 8 x 500kg bomb mógł zabrać jeszcze 6 ładunków w owych śmiesznych komorach pod skrzydłami ala' jego poprzednik - Ił-2. Z drugiej strony owe silniki były umieszczone dalej od siebie niż w przypadku 25tki (mniejsze ryzyko jednoczesnego porażenia obu) i było to rozwiązanie trochę bliższe A-10A - choć były to boczne gondole kadłubowe a nie umieszczone na górze, nad kadłubem jak w przypadku "Guźca".

Dla tych co twierdzą że Su-25 jest ubogo wyposażony taka ciekawostka - T-8 wygrał z Iłem-102 m.in. właśnie dlatego iż już w fazie prototypu posiadał nowocześniejsze wyposażenie nawigacyjno-celownicze - dalmierz Fon-1400, celownik strzelecki ASP-PBM i bombardierski PBK-3-1. Iłuszyn trwał w przekonaniu że wystarczy bardzo prosty kolimator. Drugim powodem była 2-osobowa załoga i na siłę umieszczone stanowisko strzelca ogonowego - powodujące iż samolot staje się stosunkowo ciężki (pomijając już rzeczywistą potrzebę posiadania strzelca). Iła-102 skreślał też sam fakt że był produkowany przez Iłuszyna - który mnóstwo swoich projektów przepchnął tylko dlatego że miał podówczas dobre plecy - w przypadku tej konstrukcji jej zwolennikiem był ówczesny głównodowodzący WWS Paweł Kutachow.



Przy okazji jeszcze ciekawostka dot. już bezpośrednio Su-25. Poniżej widzimy panel sterowania systemu nawigacyjnego KN-23-1.


Panel nawigacyjny i sterowania kanałami pracy ARK-15M.

Można jeszcze objaśnić kilka przycisków i światełek  :001:

Na panelu nawigacyjnym mamy światełka PPM1 do PPM3... czyli ППМ - Поворотном Пункт Маршрута, czyli... rosyjski odpowiednik STP - Steerpoint (zaprogramowane punkty trasy lotu).

Pozycji ВОЗВРАТ i ПОСАДКА tłumaczyć chyba nie trzeba.
Zaś 1АЗР do 4АЗР - zaprogramowane lądowiska.

Natomiast na panelu ARK-15M poszczególne przyciski odpowiadają za:

КАНАЛЫ АРК - przełącznik kanałów pracy radiokompasu. Dostępne są 4 pozycje, w każdej zaprogramowana jest inna para radiolatarni. Listę tych nadajników pilot ma zapisaną na jednej z tych białych tabliczek z tabelkami w kabinie.

ТЛГ-ТЛФ - wybór pomiędzy trybami pracy radionadajników (ТЛГ -telegraf/ТЛФ - telefon).

ГРОМК - pokrętło głośności (kodu dźwiękowego radiolatarni oraz testowania).

АНТ/КОМП - przełączenie trybu pracy radiokompasu (АНТ - Antena/КОМП - kompas). W trybie КОМП dane korekcyjne z radiokompasu są przekierowywane na busolę NPP (НПП).

РАМКА - ręczne obracanie wskazówką na busoli NPP (НПП).


Dygresja - w modelu Su-25 jaki mamy dostępny w Lock On'ie dobrze by było jakby chociaż na panelu nawigacyjnym świeciły się wybrane PPMy czy lotniska - a tak to trochę niebezpiecznie się bawić w przełączanie waypoint'ów bo można się w tym całkiem pogubić :005:
« Ostatnia zmiana: Stycznia 13, 2009, 20:22:36 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #35 dnia: Maja 23, 2009, 02:52:41 »
Odnośnie jeszcze przenośnych zasobników z aparaturą AMK-8 stanowiące system autonomicznej obsługi samolotu (Aeromobilnyj Kompleks Samoljetu T-8), udało mi się jeszcze odnaleźć nazwy wszystkich kontenerów:

1) K1-E: zawiera generatory prądu stałego i przemiennego, napędzane przez oddzielny silnik.
2) K2-D: pompa paliwowa - pozwalał na przetoczenie paliwa do centralnego układu paliwowego samolotu praktyczne z dowolnego zbiornika. Można było także uzupełnić instalacje hydrauliki, pompować koła, uzupełniać azot w amortyzatorach itp.
3) K3-SNO: magazyn części zapasowych i niektórych narzędzi.
4) K4-KPA: zasobnik z aparaturą diagnostyczną.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 17, 2009, 17:59:10 »
Niezbyt udany zrzut zbiorników paliwa z Su-25 podczas badan w Akhtubińsku.


« Ostatnia zmiana: Sierpnia 17, 2009, 18:09:22 wysłana przez KosiMazaki »

Czesio

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #37 dnia: Sierpnia 17, 2009, 22:04:15 »
Jak patrzę sobie na tą tabelkę to najbliższym radzieckim odpowiednikiem A-10 jest ...Ił-102 :karpik

W zasadzie rzuca się w oczy różnica w promieniu działania bojowego (w zasięgu maksymalnym dziwi mniej bo A-10 przenosi jeszcze 1800 gal. w zbiornikach zewnętrznych, ile na 102 było nie wiem). W tym wypadku chyba pies jest pogrzebany przede wszystkim w silnikach - oba dwuprzepływowe ale...TF-34 ma stopień dwuprzepływowości 6,42 a I-88 0,549. W związku z tym minimalne jednostkowe zużycie paliwa na GE jest dużo mniejsze: 0,41 kg/kGxh do 0,77 kg/kGxh w I-88. Za to "tjagoworużiennost" :001:, akceleracja (zatem i prędkość wznoszenia) są lepsze w tej krzyżówce żelazka z odkurzaczem niż w świńskim ryju :002:

Klusterbombe

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #38 dnia: Sierpnia 18, 2009, 14:52:37 »
Niezbyt udany zrzut zbiorników paliwa z Su-25 podczas badan w Akhtubińsku.

Co się stało po tym ostatnim screenie? Nie uszkodziło to poważnie cegły? Bardzo ciekawe ujęcia :)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 18, 2009, 14:53:30 wysłana przez KosiMazaki »

BigMac

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 18, 2009, 20:11:53 »
Poważne uszkodzenie Su-25 jest wtedy, jak zostaje mniej niż 50% samolotu :)

Czesio

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpnia 18, 2009, 20:37:51 »
Rosyjskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu wraz z MON rozpatrują możliwość wznowienia produkcji Su-25 w Ułan-Ude http://www.avia.ru/news/?id=1246011769. Z tekstu wynika, że w UUAZ mają do tej pory linię produkcyjną suki.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpnia 18, 2009, 20:49:50 »
Co się stało po tym ostatnim screenie? Nie uszkodziło to poważnie cegły? Bardzo ciekawe ujęcia :)

Z tego co wiem ostatni zbiornik udało się odrzucić przy wykonywaniu ostatniego kręgu nad lotniskiem, ale przedtem pilot musiał się z nim zmagać kilka minut, przede wszystkim ze względu na duże opory i drgania jakie generował. Później zdołał bezpiecznie przyziemić.

Odnośnie tej produkcji Su-25, to według mojej wiedzy chodzi dokładnie o wznowienie produkcji wersji dwumiejscowej, jednak już jako zmodernizowanej Su-25UBM, która próby przechodzi od początku tego roku.


Czesio

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpnia 18, 2009, 21:00:53 »
Kopjo wrócił do łaski? A co z Klon PS, dalej go będą montować? No i mogli by dać Sapsana.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpnia 18, 2009, 21:31:24 »
Kiedyś Klon-PS miał być zamieniony na coś co nazywało się OES Zachwat (Optiko-Elektronnij Sistema) ale z tego co wiem dalej pozostawiany jest stary podświetlacz. Kontenerów Sapsan to na razie za bardzo nie ma, a jeśli zaczną je robić to wcześniej trafią na wyposażenie innych maszyn - na przykład Su-27SM który był już z nimi pokazywany. Prędzej być może jednak powstaną jeszcze inne tego typu zasobniki, bazujące na technologiach francuskiego system Damokles i podobnych.

A z Kopjo, a w zasadzie jego pomniejszonej wersji - Komar, to kiedyś Kusch pisał że korzystają z niego nawet indyjskie MiGi-27L, stacjonujące na wschodzie kraju (granica z Chinami). Przenoszą one właśnie takie radary w zasobniku pod centralnym pylonem tak jak Su-25TM aby wzmocnić obronę powietrzną tego obszaru (normalnie chroniony przez leciwe MiGi-21FL). Oczywiście ich stosowanie łączy się z kpr typu R-77.

Odnośnie Su-25UBM ten radar zaś całkiem ma sens, uwzględniwszy rolę tego samolotu (wskazywanie celów oraz dowodzenie grupami szturmowców Su-25 i Su-25SM). Może też wstępnie wskazywać cele uzbrojeniu pokładowemu, jako chociażby kpr H-29T do których przenoszenia Su-25UBM ma być dostosowany.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-25: Fakty i mity
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpnia 18, 2009, 22:10:48 »
Wygląda sympatycznie ten Ropuch. Jedyne do czego bym się przyczepił to do twego, że taki czysty jest ;)
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"