Wszystkie to na pewno nie bo - przynajmniej na razie - "moda" się jakoś nie przelała na produkowane w KnAAPO Su-35S, Su-27SM3 czy Su-30M2, że o innych typach nie wspomnę. Ale kto to wie...
Nawiasem mówiąc owe zmodernizowane żabki są częścią kontraktu podpisanego z MO FR z kompanią OAO "Awiaremont" do której należą zakłady remontowe nr. 121 w Kubince (ОАО "121-й АРЗ" Kubinka) tj. wykonawca modernizacji. Modernizacji ma zostać poddanych 36 samolotów: 8 miano oddać w 2011 roku, natomiast faktycznie jest 16 planowanych samolotów do modernizacji w tym roku, dalsze 12 planowanych jest na rok 2013.
Co interesujące - ów powyższy twór ma być wariantem Su-25SM2. Aczkolwiek - przynajmniej na razie - nie jestem w stanie stwierdzić zewnętrznych różnić z poprzednią odsłoną modernizacji. Oczywiście Su-25SM został zarzucony na korzyść Su-25SM2.
Sama modernizacja ma być kontynuowana w zakładach remontowych nr. 121 do 2020 roku, jej tempo to kilkanaście egzemplarzy rocznie. W planach jest również następna odsłona modernizacji - Su-25SM3.
Interesujące jest również to że zakład jednocześnie realizuje kontrakt na remont kapitalny co najmniej kilkunastu Su-25 z wojsk lotniczych Turkmenistanu. Swego czasu ten kraj odziedziczył w spadku po ZSRR ok. 39 egzemplarzy Su-25 oraz 4rech Su-25UB. Po roku 1998 nawiązano kontrakty z zakładami lotniczymi TAM / Tbilaviamsheni / dawnymi Państwowymi Zakładami Lotniczymi nr. 31 w Tblilisi na remonty i modernizację tej floty. W ich ramach wykonano m.in. modernizację najprawdopodobniej ~6 żabek Turkmenistanu do standardu Su-25KM "Skorpion". Po 08/2008 jednak te umowy zostały zerwane i rząd Turkmenistanu zwrócił się do 121.ARZ w Kubince, który kontynuuje prace remontowe Su-25 należących do Turkmenistanu.
W wrześniu 2011 sfotografowano m.in. dwa wyremontowane egzemplarze n/b
23 oraz
24, obecnie można też zobaczyć m.in. Su-25 n/b
15 oraz
21, na oblotach technicznych przed oddaniem właścicielowi, razem z modernizowanymi samolotami rosyjskimi.
Co interesujące, poza remontem głównym nie wykonuje się poważniejszych prac na samolotach z Turkmenii i nie są to samoloty reprezentujące standard Su-25SM / Su-25SM2 tak jak maszyny rosyjskie.
