Rozdział pierwszy gotowy do pobrania (OpenOffice) i poczytania, można zacząć się bawić w edycję, wszelkie korekty mile widziane.
http://www.zshare.net/download/50360576ea3e09bf/Konstrukcja śmigłowca Ka-50
Układ konstrukcjiŚmigłowiec Ka-50 jest konstrukcją jednoosobową z układem dwu wirnikowym i wciąganym podwoziem.
Zdjęcie nr1
Rysunek śmigłowca Ka-50
Kadłub śmigłowca jest konstrukcją jednoczęściową z odzielnymi przedziałami, przednim, tylnym i ogonowym. Podstawowymi materiałami konstrukcyjnymi są stopy aluminium i kompozyty polimerowe (min. wypełniacze ulowe). Konstrukcja siłowa śmigłowca składa się min. z wręg, podłużnic,oraz poszycia,które przenosi część obciążeń.
Skrzydła śmigłowca zwiększają siłę nośną na większych prędkościach, oraz służą do podwieszania belek z uzbrojeniem i dodatkowych zbiorników paliwa. Na końcach skrzydeł znajdują się kontenery z wyrzutnikami celów pozornych (flar cieplnych) UW-26.
Usterzenie ogonowe składa się z stabilizatora, płetwy, steru kierunku i dwóch bocznych płetw.
Zdjęcie nr2
Śmigłowiec z otwartym lukiem i odłączonym skrzydłem. Dobrze widoczny profil skrzydła.
Podwozie śmigłowca jest chowane w locie, składa się z podwójnego koła przedniego, oraz dwóch bocznych kół głównych. Rozstaw podwozia 4911mm, rozmiar kół przednich 400x150mm, ciśnienie w oponach 8 + 0,5 kgs / cm 2.
Podwozie główne posiada koła z hamulacmi o rozmiarze 700x250mm i ćiśnienie w oponach 6,5 + 0,5 kgs / m 2.
Podwozie chowane jest do tyłu i mieści się w wnękach i jest częściowo zasłonięte klapami.
Silniki i system nośnyŚmigłowiec jest napędzany dwoma turbowałowymi silnikami Izotowa ТW3-117WМА o mocy 2200 kM każdy .
Jest to silnik turbodoładowany z wolną turbiną i powietrznym/pnumatycznym system rozruchu. Silniki są odzielone od przyległych przedziałów, przeciwpożarowymi przegroadmi. Silniki są wyposażone w filtry przeciwpyłowe (PZU) i rozpraszacze gazów wylotowych (EWU) zmniejszające ślad cieplny śmiigłowca.
Zdjęcie nr3
Urzadzenie rozpraszające gazy wylotowe (EWU) i wydech jednostki pomocniczej w trakcie pracy.
Transmisja mocy jest przenoszona na dwa przeciwbieżne wirniki poprzez główny reduktor i dwa pomocnicze reduktory do odzielnego urachamiania silników, lub do lotu z jednym silnikiem.
Główny reduktor może odciąć silniki do lotu autoroatcyjnego. Do uruchamiania silników służy jednostka pomocnicza napędzana turbiną gazową AI- 9W.
Zdjęcie nr4
Sprawdzanie przekładni wirnika
Wirnik składa się z dwóch przeciwbieżnych wirników, każdy z trzema łopatami. Górny wirnik obraca się z ruchem zgodnym z wskazówkami zegara, a dolny w stronę przeciwną.
System paliwowy śmigłowca składa się z dwóch głównych wewnętrznych zbiorników paliwa, oraz z czterech zbiorników podwieszanych (opcjonalnie). Z przedniego baku paliwo jest dostarczane do lewego silnika, a z tylnego zbiornika do silnika prawego. Zbiorniki są wykonane z bardzo wytrzymałej gumy i tkaniny. Dno i sciany zbiornika do wysokośći 2/3 są pokryte naturalnym kauczukiem. W celu zabezpieczenia przed wybuchem zbiornika w momencie trafienia, pociskiem lub odłamkiem, zbiorniki są wypełnione pianką poliuretanową.
Wyposażenie podstawoweSystem hydrauliczny składa się z systemu głównego i podstawowych systemów hydraulicznych. System główny przekazuje hydrauliczny płyn roboczy do hamulców, siłowników podwozia, systemów wypuszczania podwozia i do systemu sterowania działkiem.
System kierowania śmigłowcem włącza systemy poprzecznego, podłużnego i pionowego sterowania i systemy sterowania skokiem łopat wirników. Sterowanie śmigłowca jest ręczne i kombinowane połączone z autopilotem śmigłowca, odbywa się za pomocą siłowników hydraulicznych połączonych z urządzeniamy sterowymi śmigłowca.
System elektryczny używa prądu zmiennego trzyfazowego 115V/400Hz. Moc dwóch generatorów wynosi 800KW konwertowane do 500W. System zaopatruje też śmigłowiec w prąd stały o mocy 27W. Zaoptarzenie w prąd może też być realizowane na ziemi z naziemnej instalacji elektrycznej prądu zmiennego trzyfazowego 115V/400Hz.
W skład systemu sygnalizacji wchodzi system sygnalizacji awaryjnej, powiadomień głosowych i system sygnalizacji i powiadomień ekranowych «EKRAN».
Pokładowe urządzenie rejstracji lotów (czarna skrzynka) w czasie 3 godziń, rejestruje 38 sygnałów analogowych i 63 pojedyńcze sygnały.
Instalacja tlenowa KKO-WK-ŁP zaopatruje pilota w tlen do wysokości 6km. W komplet instalacji wchodzi maska tlenowa, przewód tlenowy i butla tlenowa z zapasem tlenu na 1,5 godziny.
Instalacja przeciwoblodzeniowa służy do zapobiegania oblodzeniu ważnych systemów śmigłowca.
Do ogrzewania wlotów powietrza i filtrów przecipyłowych stosuje się ciepłe powietrze pobierane z silników. Ogrzewanie łopat wirników, czujników ćisnienia powietrznego, mierników kątów natarcia i uślizgu, przedniej szyby, zegara i wizualnego czujnika oblodzenia jest elektryczne.
Oprócz tego przednia szyba i szyba systemu «Szkwał» posiadają wycieraczki z spryskiwaczami.
System awaryjnego opuszczania śmigłowca służy do ratowania pilota w sytuacji awaryjnej, zarówno za pomocą fotela wyrzucanego, jak i spadochronu.
W skład awaryjnego systemu opuszczania śmigłowca wchodzi fotel wyrzucany K-37-800, system odstrzeliwania łopat wirnika, system otwarcia górnego włazu i system zarządzania.
Wyposażenie radio-nawigacyjneW skład wyposażenia radiowego wchodzą radiostacje UKF: R -800Ł1 Służy do kumunikacji z punktami naziemnymi, oraz z innymi statkami powietrznymi i aparaturą telekodową do zabezpiecznia tajnej komunikacji, R-828 do telefonicznej komunikacji z punktami naprowadzania wojsk lądowych, a także interkom SPU-9 , magnetofon P-503B i aparatura powiadamiania głosowego «Ałmaz UP-48» z 11 komunikatami głosowymi wydawanymi w sytuacjach awaryjnych.
Zdjęcie nr5
Część ogonowa Ka-50, od góry: Biały stroboskop, niżej odbiornik systemu ostrzegania o opromieniowaniu laserem, jeszcze niżej antena systemu swój-obcy,po bokach czujniki informujące o odpaleniu rakiet.
Ka-50 jest też wyposażony w urządzenie swój-obcy, radiokompas ARK-22, radiowysokościomierz A 036A, urządzenie celowniczo-nawigacyjne PrPNK «Rubikon» K-041 Urządzenie to jest przeznaczone do zadań bojowych , nawigacji i pilotażu. Podstawą kompleksu jest system obliczeniowy, w skład którego wchodzi 5 komputerów (CBM): Czterema CBM 20-751, (bojowym, nawigacyjnym, systemu odzwierciedlenia informacji i systemu celowniczego) i jednym CBM 80-30201 (systemu zarządzania bronią), a także urządzenie wprowadzania danych UWW 20M-800.
Kompleks celowniczy I251W «Szkwał» jest wyposażony w aparaturę telewizyjną, zintegrowaną z laserowym dalmierzem-wskaznikiem celu i aparaturą naprowadzania w wiązce laserowej. Jest wyposażony w system stabilizacji i automatycznego śledzenia celu, działającego na zasadzie zapamiętania kształtu celu. Aparatura telewizyjna ma szeroki i wąski kąt widzenia. Kąty widzenia w poziomie wynoszą ± 35 ° a w pionie + 15 ° do -80 °.
Zdjęcie nr6
Kompleks celowniczy I251W «Szkwał»
Wyświetlacz telewizyjny ITM-23MW wyświetla obraz otrzymany z systemu celowniczego I251W «Szkwał» na wyświetlaczu może też być wyświetlany obraz z zewnętrznych systemów celowniczych WCU.
Wyswietlacz przezierny IŁS-31 wyświetla wszystkie niezbędne informacje pilotażowo-nawigacyjne i celownicze. Kąt widzenia wynosi 24 °
ABRIS służy do przygotowania i zaplanowania trasy lotu, zapewnia wsparcie kartograficzne na każdym etapie lotu (przesuwana mapa), obróbkę informacji z zintegrowanych systemów, wykonanie obliczeń bojowych przed jak i w trakcie lotu.
ABRIS umożliwia:
Przygotowanie planu lotu (programowanie i przechwowywanie informacji o punktach trasy, lotniskach, radiolatarniach i innych). Możliwość zmiany trasy w trakcie lotu. Nieprzerwane uaktualnianie własnej pozycji dzięki systemowi GPS/GLONASS, i przedstawianie jej na ruchomej kolorowej mapie w rozdzielczości wygodnej dla pilota, odczyt odchyłu trasy, odzwierciedlenie elektronicznych map miejscowości na kolorowych wyświetlaczu i inne niezbędne informacje.
Przechowywanie i możliwość uaktalniania przechowywanych map terenowych, nawigacji lotniczej, i innych. Wyświetlenie na monitorze planu lotu na różnych etapach. Odczyt i wporwadzenie danych barometrycznej wysokości dla odbiornika GPS/GLONASS. Obróbkę informacji z zintegrowanych systemów i ich obliczenia.
Zdjęcie nr7
System ABRIS
Nahełmowy system wskazywania celów «Obzor-800/Przegląd-800» służy do wskazywania celów dla systemu «Szkwał» i głowicom termicznym pocisków rakietowych powietrze-powietrze. Cel wskazuje się poprzez obrót głowy pilota przedziale ± 60 ° w linii oziomej i -20 ° … + 45 ° w pionie.
System pilotażowo-nawigacyjny PNK-800 «Radian» jest podsytemem kompleksu «Rubikon» i spina informacje kompleksu wznoszenia i kursu C- 061K, wysokości i prędkości lotu IKWSP-W1-2 i dopplerowskiego miernika prędkości i znoszenia DISS- 32-28.
Pokładowe systemy obronneUrządzenie ostrzegające o opromieniowaniu laserem Ł- 140 «Otklik» («Odpowiedz») służące do wskazania kierunku opromieniowania przez laser dalmierza-znacznika celu.
Wyrzutniki celów pozornych UW-26, rozmieszczonych na końcach skrzydeł, i mieszczących kasety z flarami cieplnymi kalibru 26mm.
Zdjęcie nr8
Wyrzutnik celów pozornych UW-26. Lewe światło pozycyjne koloru czerwonego i kaseta z flarami cieplnymi.
Dane taktyczno-technicznePierwszy lot, rok
1982
Załoga
1
Silniki
Typ
ТW3-117WМА
Moc, KW
2x2200
Rozmiary
Długość (z wirnikiem)
15.6
Rozpiętość
7.34
Wysokość
4.9
Srednica wirnika
14.45
Masy śmigłowca, kg
Normalna do lotu
9800
Maksymalna do lotu
10800
Pojemność zbiorników paliwa ,kg
Wewnętrznych
1450
Podwieszanych
4x440
Prędkość lotu, km/h
Maksymalna
300
Przelotowa
255
Pułap, m
Statyczny
4000
Dynamiczny
5500
Prędkość wznoszenie, m/s na wysokości, m
10/2500
Maksymalne przeciążenie
3.5
Zasięg, km
normalny
450
Do przebazowania
1100
Uzbrojenie
Ilość rakiet przeciwpancernych, typ
12/”Wichr”
Zasięg maklsymalny
8
Działko
Typ
2A42
Kaliber, mm
30
Ilość amunicji
460
Masa pocisku, kg
0.39
Prędkość początkowa pocisku, m/s
980
Rakiety niekierowane
Typ, kaliber, mm, ilość
S-8/80/80
Typ, kaliber, mm, ilość
S-13/122/20