Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223292 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 14, 2009, 21:16:09 »
   Przy okazji tej instrukcji do Bis znalazłem też instrukcję do stacji ostrzegawczej SPO-10 inaczej nazywanej izd. S3M o której tak dużo było mowy parę postów wczesniej. Postanowiłem zatem wyłuskać z niej trochę informacji i przybliżyć nieco to tajemnicze urządzenie.
 
   Stacja ostrzegawcza SPO-10 Syrena 3M służy do ostrzegania załogi samolotu przed opromieniowaniem elektromagnetycznym emitowanym przez radary pracujące zarówno w trybie obserwacji jak i celowania z dowolnego kierunku, ponadto zapewnia podanie sygnału do odstrzału flar jak i dipoli systemu ASO lub KDS.
   Urządzenie to występuje w dwóch wariantach:
- do zabudowy na samolotach lekkich (w domyśle myśliwskich), z antenami S3M-1SM( te SM powinno zaciekawić Czesia :002:), wskażnikiem S3M-5A, wariant A,
-do zabudowy na samolotach ciężkich, z antenami S3M-1M i blokiem sterowania S3M-4 lub S-3M4A, wskażnikiem S3M-5, wariant B,
    Ponadto występuje różnica w sposobie podania sygnału do wyrzutników celów pozornych, w zestawie "lekkim" pułapki są odstrzeliwane w przypadku sygnału "Przechwycenie" pojawiającego się z dowolnego kierunku, w zestawie "ciężkim" gdy ten sygnał pojawia się z tylnej półsfrey.

    Charakterystyka:
-częstotliwości wykrywanych sygnałów "Obserwacja", "Przechwycenie": A,B,W  (cóż za         precyzja danych :002: może ktoś to rozszyfruje),
-pole obserwacji w azymucie: 360 stopni, w kącie podniesienia:+/- 45 stopni,
-sektory obserwacji: 4 , przedni lewy i prawy, tylny lewy i prawy,
-czułość w każdym z kanałów obserwacji nie mniej niż 35 dB/mWt (kto jest w stanie wyjaśnić jednostki?),
-przy czasie trwania sygnału od 0,2 do 5 ms i częstotliwości powtarzania od 1000 do 8000 Hz
stacja zapewnia odporność na pojedyńcze zakłócenia impulsowe,
-maksymalny czas nieprzerwanej pracy: 24 godziny,
-czas gotowości stacji do pracy od momentu podania napięcia zasilającego: nie więcej niż 30 sekund,
-resurs stacji: 1000 godzin lotu w czasie 5 lat,
-masa stacji w kompletacji A bez okablowania 2,95 kg, w kompletacji B bez okablowania 3,35 kg.


Stacja w kompletacji dla samolotów ciężkich


Pulpit sterowania w wersji A. Jak widać istniała możliwość wyłączania konkretnych stref obserwacji, czy ktoś się domyśla po co?.


Wskażnik opromieniowania w wariancie B.


Kompletacja A


Wskażnik opromieniowania dla wariantu A, co ciekawe występuje w wersji lewej i prawej

Przykłady zabudowy wariantu A w samolotach:


Zaznaczone strzałkami włącznik stacji i pokrętło siły sygnału stacji w słuchawkach hełmofonu pilota w samolocie MiG-21MF. W przypadku całkowitego ściszenia stacji na wskażniku pojawiał się napis ZWUKA NIET po rosyjsku oczywiście. Niewidoczny na zdjęciu wskażnik opromieniowania znajduje się na uchwycie obok deflektora celownika ASP-PFD-21.




Te same elementy co poprzednio plus wskażnik w kabinie MiG-21Bis-SAU.


Mig-23MF.Wskażnik po lewej stronie kabiny przymocowany do obramowania wiatrochronu.

Nawiązując do RP-22 może ktoś ma fotografie tego radaru?.

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 14, 2009, 22:40:01 »
Miałem cały radar tylko do samochodu się nie zmieścił - została mi tylko kabina :020:
Cytuj
- do zabudowy na samolotach lekkich (w domyśle myśliwskich), z antenami S3M-1SM( te SM powinno zaciekawić Czesia :002:)
Nasze antenki nazywały się 53M-1S przypominam z poprzedniej strony:002:
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 14, 2009, 22:52:59 wysłana przez Czesio »

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 17, 2009, 22:23:20 »
Jeszcze trochę o strukturze radiowego sygnału sterującego

Rys. Wiązka sterująca rakiety RS-2US na przykładzie stacji RP-5 Izumrud i RP-21.
Sygnał radiowy stacji przechwytującej i celowania składa się z szeregu impulsów radiowych wypromieniowanych przez antenę. Pomiędzy podstawowym ciągiem pojedynczych impulsów antena stacji promieniuje w ciągu jednego obrotu cztery parzyste impulsy tzw. pary kodowe (dwójki kodowe) - po jednej w każdej ćwiartce obrotu anteny. Pary kodowe różnią się wzajemnie odstępem czasu między impulsami w parze. Momenty wypromieniowania par kodowych odpowiadają ściśle określonemu położeniu wiązki w przestrzeni. Pod wpływem tych par impulsów pokładowa aparatura radiowa formuje napięcia odniesienia niezbędne do wytworzenia sygnałów sterujących w I i II kanale sterowania (pocisku). Schemat ilustruje strukturę wiązki stacji przechwytującej i celowania. Półpłaszczyzna, w której leży oś wiązki wirującej w chwili wypromieniowania pierwszej pary kodowej, jest przyjęta za początkową. Od niej jest odmierzana faza obwiedni modulacyjnej ϕ sygnału radiowego przychodzącego do anteny pocisku. Faza ϕ jest odmierzona przeciwnie do kierunku ruchu wskazówki zegara patrząc w kierunku lotu - zgodnie z kierunkiem wiązki. Na rysunku pokazano przebieg odbieranego przez pocisk sygnału radiowego.
Jak widać z rysunku, pierwsza para kodowa - zgodnie z przedstawionym na rysunku położeniem pocisku, jest przesunięta o kąt ϕ od maksimum obwiedni modulacyjnej odbieranego sygnału radiowego.
 
I jeszcze mały schemacik stacji S3M na MiG-21bis w ramach uzupełnienia zdjęć foxbata

Gdzie:
1. Blok zasilania S3M-10;
2. Blok sygnalizacji;
3. Bloki antenowo - detekcyjne;
4. Wzmacniacze wizyjne;
5. Wskaźnik S3M-5A w kabinie;
6. Regulator "GŁOŚNOŚĆ SYRENY" - obok wskaźnika;
7. Wyłącznik "SYRENA".

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:10:32 »
W uzupełnieniu do postu Czesia zdjęcie pocisku RS-2US, który współpracował z radarem poprzez opisaną wiązkę. Czujniki znajdują się na szczytach usterzenia oraz pod czerwonym kołpaczkiem na końcu kadłuba pocisku.



Pozdrawiam

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:17:56 »
  [...]
-czułość w każdym z kanałów obserwacji nie mniej niż 35 dB/mWt (kto jest w stanie wyjaśnić jednostki?),

Elektronika i radiotechnika nie jest do końca moją dziedziną ale pozwól że chwilę sobie tu pogdybam  :001:


Liczba "dB" najprawdopodobniej wyraża poziom echa rejestrowanych wskazań. Wyrażane jest to jako liczba którą należy dodać lub odjąć do wzmocnienia rejestracji sygnału, aby dopasować go do zaprogramowanej krzywej opisującej odbierane sygnały. "mW" to najprawdopodobniej moc zarejestrowanego echa, zaś to dziwne "t" to być może jest jakieś inne oznaczenie długości fali. 

To oczywiście tylko moje mniemanie, nie musi być zgodne z prawdą  :001:

Teraz należy się zastanowić jak tak naprawdę odbywa się precyzyjne określenie przez takie urządzenie jak SPO-10 pochodzenia źródła sygnału i jego typu. Ponieważ rozpatrujemy zależności kątowe w przestrzeni trójwymiarowe, to do pokrycia każdej z pół- (a właściwie ćwierć-) sfer potrzeba aż czterech różnych czujników, rozmieszczonych w odpowiednio dobranych punktach płatowca. Co dalej? Wszystkie czujniki lub część z nich odbiera falę. Fala ta wywołuje indukcję pola elektromagnetycznego, dalej - powstanie napięcia które można spokojnie przekształcić na sygnał cyfrowy. Sygnał musi zostać odfiltrowany i rozdzielony na różne częstotliwości. Dalej ten sygnał musi przejść przez komparator, który porównuje wyniki pomiarów ze wszystkich czujników kompleksu ostrzegającego. Na podstawie podstawowych charakterystyk: otrzymanych amplitud, częstotliwości oraz przebiegów czasowych, jeśli okaże się że na czujnikach pojawiły się podobne charakterystyki napięć, jesteś w stanie wyznaczyć kierunek nadejścia sygnału (tym samym odpowiednio przestawić na wskaźniku) oraz inne charakterystyki (spektrum falowe wyrażone przez napięcie - można rozpoznać typ stacji która w Ciebie "świeci").

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:37:32 »
"mW" to najprawdopodobniej moc zarejestrowanego echa, zaś to dziwne "t" to być może jest jakieś inne oznaczenie długości fali. 
mWt to może dziwnie zapisany MWe (w ruskiej instrukcji SPO-10 nie było МВт [мегаватт]?). W Rosji może to oznaczać po prostu megawat mocy elektrycznej. U nas też są odmienne zapisy dla mocy elektrycznej i cieplnej. Z resztą moja działka to kręcenie śrubami :020:

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpnia 17, 2009, 23:49:28 »
Bardzo możliwe bo w tamtym zapisie wyglądało to jak miliwaty  :001:

A za przekrój dzięki - teraz już w 100% jasne na czym polega automatyczne śledzenie celu za pomocą stożkowej wiązki wirującej.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpnia 18, 2009, 18:30:17 »
Witam!
Zapis tych jednostek wygląda dokładnie tak:


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpnia 18, 2009, 21:40:23 »
   Dzisiaj na warsztacie układy nawigacyjne.

   Podstawą nawigacji na samolocie MiG-21 wszystkich wariantów (poza odmianą Bis-SAU)jest system KSI, będący tzw. układem nawigacji bezwładnościowej. Głównym elementem w takich układach nawigacji jest stabilizowana żyroskopem platforma bezwładnościowa gdzie przyśpieszeniomierze obliczają kierunek przyśpieszeń działających na samolot, ich prędkość
oraz przemieszczenia. Wszystkie te dane są obliczane w stosunku do  wartości wyjściowych które muszą zostać wprowadzone przed  lotem jako punkt odniesienia. Układ KSI służy do przedstawienia pilotowi kursu samolotu, kątów położenia, kątów lądowania i namiarów radiolatarni. Do wskazania kątów kursowych i namiarów radiolatarni KSI otrzymuje sygnały z zabudowanego na samolocie automatycznego radiokompasu ARK.

Układ KSI składa się z następujących elementów:
-platforma żyroskopowa GA-2M,
-mechanizm tłumienia MS-1,
-czujnik indukcyjny ID-2M,
-mechanizm korekcji KM-3,
-pulpit sterowania PU-3,
-wskażnik kursu UKL-2K,
-wzmacniacze U-12, U-18(2 sztuki),
-przycisk tłumienia 5K,
-blok diodowy BD-1 służący do kontroli poprawności pracy
  KSI przy pomocy urządzenia UPP-KSI,
-blok BR-4 służący do zabezpieczenia pracy KSI w trakcie wykonywania figur wyższego
 pilotażu.

Rozmieszczenie elementów KSI na samolocie.


Platforma żyroskopowa GA-2M w przednim przedziale wyposażenia(w tym przypadku F-13)

KSI jest zasilane prądem stałym o napięciu 27 V z sieci elektrycznej samolotu oraz prądem zmiennym o napięciu 36 V i częstotliwości 400 Hz od przetwornicy PT-500C.
Układ pracuje w dwóch trybach: głównym żyropółkompasu oraz pomocniczym korekcji magnetycznej przed startem lub w trakcie lotu prostoliniowego.
Gotowość do pracy układ osiąga w czasie nie dłuższym niż 1,5 minuty  przy temperaturze otoczenia w przedziale -30 do +50 stopni C.
Błąd wskazań danych nie większy niż 2% wartości, maksymalny błąd wskazań kąta kursowego od  ARK 2,5% wartości.



Wskażnik kursu UKL-2K i sposób odczytu jego wskazań(MF).

Urządzeniami  wspomagającymi pracę układu KSI jest sztuczny horyzont AGD-1 oraz kombinowany przyrząd DA-200 będący połączeniem wariometru (wskazuje prędkość wznoszenia lub opadania) i zakrętomierza (wskazuje prędkość kątową skrętu).
Sztuczny horyzont AGD-1 składa się ze wskażnika oraz  dwóch platform żyroskopowych izd. 458 głównej i awaryjnej. Awaryjny izd. 458 zabezpiecza też pracę KSI, autopilota APP-155 oraz stacji radiolokacyjnej w trybach awaryjnych.

Izd.458.




Izd.458 po zdjęciu skóry :002:


Wskażnik AGD-1 i widoczny przycisk tłumienia 5K(poniżej po prawej)(MF).


Przyrząd DA-200(MF).

Procedura uruchomienia systemu KSI:


1.Włączyć zasilanie Azs „AKKUM.BORTOW.AEROD”(MF).


2.Włączyć Azs „DA-200,signal.girod.KSI,AP,CD” oraz „Girod.KSI,AP,CD.signal.AGD”,
3.Następnie po zgaśnięciu lampek na tablicy przyrządów „Arret.girod.KSI,AP,CD” i na wskażniku AGD włączyć Azs „KSI”(MF).
Po upływie 1,5 minuty układ KSI będzie gotowy do pracy.


John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpnia 18, 2009, 21:43:28 »
A system automatycznego sterowania oprócz Bisa nie miały również MiGi-21SM/SMT?

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpnia 18, 2009, 22:04:08 »
Według wszelkich możliwych żródeł nie. We wszystkich rosyjskich samolotach gdzie mamy do czynienia z systemem automatycznego sterowania chodzi o autopilota sprzężonego z kompleksem nawigacyjnym czyli układ wzjemnie współpracujących urządzeń takich jak RSBN, RSDN, urżądzenia autonomiczne (platforma żyroskopowa i dodatki, DISS) oraz komputerem nawigacyjnym. Wszystko po to aby samolot prowadzić automatycznie lub dyrektywnie po zaprogramowanej trasie, umożliwić automatyczny lub dyrektywny powrót na lotnisko i zbudowanie manewru do lądowania oraz w myśliwcach automatyzację zadań przechwytywania. Podstawowym wymogiem do stworzenia SAU jest obecność RSBN i komputera naw. a to jest dopiero w Bis-SAU. Stąd w tych samolotach te ciekawe anteny na szczycie usterzenia i pod wlotem powietrza.

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpnia 18, 2009, 22:19:03 »
O dzięki  :001: Odnośnie SAU w Bisie to byłem całkowicie pewien, jednak wydawało mi się kiedyś że odmiany SM i SMT również go miały, wolałem się jednak upewnić.

I jeszcze jedno drobne pytanie: jak się dokładnie rozszyfrowuje nazwę bezwładnościowego układu nawigacji KSI? Mi jest znany tylko bezwładnościowy system nawigacyjny kursu i pionu (Инерциальный Комплекс Вертикали - ИКВ) oznaczany jako IKW (MiG-29) bądx IK-WK (Su-27P).

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpnia 18, 2009, 22:29:21 »
Według instrukcji z której korzystałem to pozwolę sobie fonetycznie Kursowaja Sistiema Indikacji.
Jeżeli chcielibyście zobaczyć jak to działa w praktyce proponuje obejrzeć:
http://www.youtube.com/watch?v=99jidouD1UE
http://www.youtube.com/watch?v=VSH_CeD_xok
http://www.youtube.com/watch?v=wOzoExKtzHA
http://www.youtube.com/watch?v=Gc0cbZt5EWY
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 18, 2009, 22:42:00 wysłana przez foxbat155 »

John Cool

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpnia 18, 2009, 22:35:40 »
Dzięki :)

Czesio

  • Gość
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #29 dnia: Sierpnia 18, 2009, 23:02:12 »
Systemy automatycznego sterowania na poza wymienionymi funkcjami spełniają jeszcze jedną, bardzo ważną - pracują na zakresie tłumienia. Włączenie zakresu tłumienie w SAU powoduje poprawę charakterystyk stateczności i sterowności samolotu, w związku z tym na samolotach z SAU zasadniczym zakresem użytkowania jest wykonywanie lotu z włączonym tłumieniem SAU, niezależnie od tego czy wykonuje się jakiekolwiek zadania nawigacyjne. SAU oddziaływuje na elementy wykonawcze układu sterowania poprzez mechanizmy elektryczne. Przykładowo na Su-22 z SAU-22M są to mechanizmy RAU-107 w układzie sterowania lotkami, które są urządzeniami przypominającymi siłownik hydrauliczny. RAU-107 steruje za pomocą wysuwającego się lub chowającego (z dość dużą częstotliwością) trzonu tarczą wzmacniacza BU-220. W układzie sterowania stabilizatorami znajduje się mechanizm elektrohydrauliczny RA-30 który wykonuje między innymi taką samą funkcję w stosunku do wzmacniaczy BU-250. Działanie tych mechanizmów przypomina trochę pracę układów elektrodystansowych. Zapewne na MiG-21bisSAU układ ten działa podobnie.