Autor Wątek: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki  (Przeczytany 223256 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #195 dnia: Października 27, 2010, 12:24:06 »

Tak to już jest z Gordonem że o wielu ciekawych faktach to on nie wspomina. Na przykład okazuje się że istniały dwa warianty MiG-21FL: typ "76" i typ "77". Samoloty różniły się typem silnika. W pierwszym był montowany R-11F2-300 ( produkował go zakład nr. 30 ) a w drugim R-11F2S-300 ( zakład nr.21 ). Tabelka z broszurki informacyjnej zakładu nr.21:


Gents,it is well known that the MF should be the "izd.96F", but almost all our Migs had in log books written "izd.96A with engine 95", or older the Mig-21M had "izd.96A with engine R11F2S-300". I also noticed that when our Migs underwent overhaul in Dresden factory, they made an entry into log books mentioning izd.96F. Have you ever seen the designation "96F" in Polish Mig-21MF log books? Thanks


Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #196 dnia: Października 27, 2010, 14:08:00 »
Have you ever seen the designation "96F" in Polish Mig-21MF log books? Thanks

Spójrz tutaj http://archiwumallegro.pl/formularz_samolotu_mig21mf_8910-692140923.html były cztery ksiazki do kupienia.
At least you see how lame your translators were sometimes working.... :karpik

Szczerze to moze nie kwestia złego tłumaczenia ,ale bałaganu /a moze bardziej tej tajności  :002:/ w ZSRR . Na jednej z popularnych rosyjskich stron mozna przeczytać że DUA na UM montowano od 1972  :karpik i ze były wczesniejsze przejsciowe warianty izd.69 .
Tak że z dużą dozą   :004: prawdopodobieństwa nasi mieli taki manual i z niego tłumaczyli . Zreszta na innym forum jest wspomniane o róznicach ,których nie było w instrukcjach ,dotyczących mozliwości współpracy układu uzbrojenia Mig-21 UM z R-60. :118:   Rzecz dotyczyła jednych z ostatnich dostaw do Polski waraintu UM.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #197 dnia: Października 27, 2010, 16:02:36 »


Uploaded with ImageShack.us

Odnośnie MiG 21 UM z R-60 . Ostatnie serie "szparek" czyli te 90 serii miały na celowniku dodatkową skalę dla pocisków bliskiej walki. Niestety my nie zakupiliśmy wyposażenia do nich więc instrukcje były w tej części zamazne na czarno

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #198 dnia: Października 27, 2010, 17:23:56 »
Zdaje sie, ze zadna monografia Mig-21 nie opisuje możliwości stosowania R-60 na wersjach szkolnych  :001:.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #199 dnia: Października 27, 2010, 19:12:24 »
Ano właśnie - pisałem o tym wcześniej . Nasza wiedza o rzeczywistych możliwościach samolotu jest brana tylko i wyłącznie z instrukcji. Skoro nie napisano w instrukcji to znaczy, że nie może :)
Kolega tomrdetonar w sumie potwierdził, że bez przeróbek instalacji paliwowej można było latać na UM ze zbiornikiem 800 l pod kadłubem, kwestia tylko ustawienia odpowiednio paliwomierza. Też o tym wcześniej pisałem.
I tak jest z wieloma rzeczami - dowiadujemy się po czasie, że można było gdzie indziej tylko nie u nas :)


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #200 dnia: Października 27, 2010, 19:28:41 »

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/8/3/0674388.jpg
Górna skala jest dla pocisków bliższej walki czyli R-60

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #201 dnia: Października 27, 2010, 19:32:36 »
 Która to skala ?

Raczej zakres przeróbek na M , MF i UM aby przystosować je do przenoszenia R-60 ,nie był wielki .Istalacje były , zamki zunifikowane ...


Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #202 dnia: Października 27, 2010, 19:56:29 »
Górna skala - ta przeźroczysta.
W 1985 roku dostosowano nasze "M" do pocisków R-60 ale sobie nie przypominam aby były jakieś przeróbki. Natomiast coś grzebano przy przełączniku " Powietrze - Ziemia " ale nie pamiętam już szczegółów

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #203 dnia: Października 27, 2010, 20:18:38 »
Zarówno nasze M jak i Mf mogły przenosić R-60 .

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #204 dnia: Października 27, 2010, 20:56:11 »
Zarówno nasze M jak i Mf mogły przenosić R-60 .

Nasze "M" to rok produkcji 1969 a od kiedy produkowano R-60 ??

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #205 dnia: Października 27, 2010, 21:03:33 »
A co to ma do rzeczy ? :020:

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #206 dnia: Października 28, 2010, 00:22:12 »
Górna skala - ta przeźroczysta.
W 1985 roku dostosowano nasze "M" do pocisków R-60 ale sobie nie przypominam aby były jakieś przeróbki. Natomiast coś grzebano przy przełączniku " Powietrze - Ziemia " ale nie pamiętam już szczegółów

Hello gents,
Thanks for providing the Mig-21MF 8910 logbook info. It is interesting to see that inspite of common knowledge that Mig-21MF should be equipped with the R13-300 engine, your "Mig-21MF 8910" produced in 1974 was delivered with an older variant the R11F2SK-300. Czechoslovak MF delivered in 1973 already had the R13-300 according to logbooks.

Regarding the R-60 usage on the Mig-21 in relation to the newer ASP-PFD-21 gunsight I`m not quite sure about your conclusion. The upgraded gunsight ASP-PFD(Mig-21MF) had additional upper transparent dial indicator over the older ASP-PF(Mig-21M) due to reason to make it easier for the pilot to estimate the angular firring correction when determining range to the target during a close combat using ASP gunsight only in case of radar malfunction. The effective range dial indicators on both ASP-PF and the ASP-PFD using GYRO or the SS mode remained the same, but in general after the IR missile "R-3S, R-13M, R-60" locked-on (zachvat), the launch distance was provided by the radar RP-21 radar or the SRD-5M Kvant ranging-radar, therefore I do not see any serious connection between the R-60 and the upgraded ASP-PFD gunsight when installed. I think the most relevant change on the front instrument panel when introducing the R-60 to the Mig-21 was the light indicator "62" next to the gunsight.





Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #207 dnia: Października 28, 2010, 09:23:27 »
Generalnie zgadzam się z kolegą mrdetonator, że MF standartowo powinien być wyposażany w silnik R 13-300. Jest to jak mi się  wydaje oczywiste – nowsza wersja, nowsze silniki, nowsze wyposażenie Natomiast po przykładzie samolotu 8910 widać, że wyposażenie zależało od tego co zamówił kupujący. Stąd mamy przy jednym typie samolotu różnorakie wyposażenie.

Co do różnic pomiędzy celownikiem ASP PF 21 a  ASP PFD 21 to nie wydaje mi się aby sedno sprawy leżało w tej skali. Jak pamiętam na naszych „M” w roku 1979  rosyjscy przedstawiciele wykonywali prace modyfikując celownik do wersji ASP PFD 21 bez montowania tej drugiej skali.
Zgadzam się z tym, iż zastosowanie skali przeźroczystej ma za zadanie ułatwić pilotowi obserwację ale zauważ też, że skale te są różne od skal dolnych. Więc argument, że skala górna jest używana wówczas gdy jest uszkodzona stacja radiolokacyjna jest mało przekonywujący.
Przy strzelaniu z pocisków naprowadzanych na podczerwień używanie stacji radiolokacyjnej służy tylko do pomiaru odległości bo sam pocisk w niczym nie jest uzależniony od niej.

Nasze M czy MF nie posiadały tego urządzenia ( 62 ) co wskazywałoby na to, że fabrycznie nie były dostosowane do R-60

Offline CRC

  • *
Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #208 dnia: Października 28, 2010, 10:51:57 »
Nasze M i Mf y korzystały z istalacji pocisków R-3S . Mozna było podwieszać tylko wyrzutnie pojedyńcze. Instalacja na foto jest przystosowana tez do APU-60 II czyli wyrzutni podwojnej pocisków R-60.
W naszych samolotach radar dla rakiet R-60 nie okreslał mozliwych stref odpaleń. Cel w PFD-21należało trzymać w podziałce 70T.

Odp: Awionika samolotów MiG-21 - dyskusja, pytania, ciekawostki
« Odpowiedź #209 dnia: Października 28, 2010, 10:59:43 »
Instalacja na foto jest przystosowana tez do APU-60 II czyli wyrzutni podwojnej pocisków R-60.

Nie bardzo rozumiem tej instalacji na foto ?? chyba nie chodzi o fotokarabin