Autor Wątek: Stateczniki, układ kaczki itp. Dlaczego tak a nie inaczej??  (Przeczytany 10252 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Stateczniki, układ kaczki itp. Dlaczego tak a nie inaczej??
« Odpowiedź #15 dnia: Grudnia 02, 2009, 18:01:30 »
Rozwiązaniem ciekawym mógłby być dwupłatowiec projektu jaki kiedyś widziałem dla przyszłego tankowca USAF - który miał dwie pary skrzydeł - jedne o dodatnim skosie szły od sekcji za kokpitem i kończyły się w połowie długości maszyny gondolą, do której dochodziły skrzydła o ujemnym skosie ciągnące się od ogona. W gondolach na końcach skrzydeł było przewidziane miejsce na aparaturę do tankowania w locie systemu sztywnego.
Taki układ to tzw. skrzydło zespolone (joint wing). Nie będąc pracownikiem NASA nie pchałbym się w ten układ, bo nie jest to tak dobrze poznany układ jak ukłądy tradycyjne. Do tego dochodzi ogromny wpływ strug za płatem przednim na płat tylny przy większych kątach natarcia.

Co do problemu sztywności dla skrzydeł o ujemnym skosie. Wszystko się zgadza poza tym, że:
- w przypadku S-47 mamy do czynienia ze względnie małym wydłużeniem skrzydeł i ze szczególnym typem projektu (wojskowy). Z tych dwóch powodów zastosowanie odpowiednio sztywnego skrzydła to nie problem, jeżeli tylko są takie możliwości. A są.
- "nie można podwiesić uzbrojenia" - Nie jestem specem od drgań, ale z tego co mi wiadomo obciążanie skrzydła (szczególnie zwiększanie poprzecznego momentu bezwładności) może właśnie przeciwdziałać akurat tym drganiom, które grożą niedostatecznie sztywnemu skrzydłu o ujemnym skosie (patrz obciążniki przeciwflatterowe).

Odp: Stateczniki, układ kaczki itp. Dlaczego tak a nie inaczej??
« Odpowiedź #16 dnia: Grudnia 03, 2009, 08:07:44 »
(...)
- "nie można podwiesić uzbrojenia" - Nie jestem specem od drgań, ale z tego co mi wiadomo obciążanie skrzydła (szczególnie zwiększanie poprzecznego momentu bezwładności) może właśnie przeciwdziałać akurat tym drganiom
(...)

Nie chodzi o drgania, tylko o dywergencję skrętną.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Offline Bucic

  • *
  • "negative thrust to weight ratio"
    • GIMP
Odp: Stateczniki, układ kaczki itp. Dlaczego tak a nie inaczej??
« Odpowiedź #17 dnia: Grudnia 03, 2009, 08:25:05 »
Nie chodzi o drgania, tylko o dywergencję skrętną.
A to nie jest tak, że w praktyce zawsze pociąga to za sobą oscylacje?

Odp: Stateczniki, układ kaczki itp. Dlaczego tak a nie inaczej??
« Odpowiedź #18 dnia: Grudnia 03, 2009, 15:43:21 »
Nie. Dywergencja skrętna może się pojawić bez udziału sił bezwładności; a objawić się nawet w quasistatycznym, nieniszczącym skręceniu do czasu ustąpienia czynników wzbudzających (raczej rzadko) lub też ukręcić skrzydło "za pierwszym razem", bez nawet jednokrotnej zmiany kierunku.

Nie może więc być tu mowy o jakichkolwiek drganiach zarówno w znaczeniu przyczyny, jak i skutku; choć faktycznie możliwe jest wystąpienie w praktyce zjawiska kilku naprzemiennych skręceń o rosnącej (lub nie) amplitudzie, doprowadzających ostatecznie do zniszczenia.

W tym ostatnim przypadku każda masa znajdująca się przed osią sztywności tylko pogarsza sytuację. Odwrotnie niż przy flatterze. Taki tam paradoksik konstruktora. Jeden z wielu zresztą...
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."