Autor Wątek: Rosyjskie bombowce strategiczne  (Przeczytany 79679 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #150 dnia: Czerwca 02, 2015, 22:55:50 »
Jak się nie mylę, rozwiązaniem specyfiki układu i długości granic było stworzenie przez Sowietów MiG-31.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #151 dnia: Czerwca 03, 2015, 02:30:49 »
Dokładnie tak... Tu 128, MiG 25 i cała reszta. Zero zwrotności, ogromny zasięg, prędkość (ok, Tu-128 kwestia dyskusyjna) i potężny radar. To chyba jedyna sytuacja gdzie myśliwiec działa autonomicznie. Nie jest tak zależny jak F-16 czy MiG-29 lotnictwa nazwijmy to frontowego od wsparcia sztabów, AWACSów i innego spzrzętu. (dobrze myślę?)

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #152 dnia: Czerwca 24, 2015, 16:58:14 »
Ostatnio wypłynęło z bazy Engels zdjęcie zmodernizowanego Tu-95MS, zapewne już przystosowanego do odpalania nowych pocisków samosterujących:
http://bmpd.livejournal.com/1210873.html

W nawiązaniu do postu Janka są nowe zdjęcia tego zmodernizowanego egzemplarza Tu-95MS 10 "Саратов" RF-94128. Zostały zrobione 19 czerwca na lotnisku Kubinka w czasie wystawy z okazji konferencji "Armia-2015":






http://saidpvo.livejournal.com/422988.html

John Cool

  • Gość
Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #153 dnia: Lipca 02, 2015, 12:07:35 »
Żeby było ciekawiej, niejasne jest również oznaczenie samolotu po modernizacji: większość źródeł wspomina enigmatycznie o Tu-160M, ale krąży też inne oznaczenie - Tu-160M1. [...]

Wygląda na to że coś jest na rzeczy z tymi oznaczeniami.
Według najnowszych doniesień przedstawiciela z MO FR Jurija Borysowa, dokończone / nowo wybudowane egzemplarze Łabędzia (zgodnie z doniesieniami o rzekomym wznowieniu ich produkcji) będą nosiły oznaczenie Tu-160M2.

http://www.aex.ru/news/2015/7/2/137100/

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #154 dnia: Lipca 10, 2015, 15:32:13 »
A Igor Sikorski to czyj jest do cholery że Ruskie go sobie na patrona bombowca biorą!? Najpierw odwalają (delikatnie mówiąc)pieperzona rewolucję chłop musi uciekać a potem honorują go w taki sposób?
Nie wiedziałem że oni tak sobie te śmiercionośne samoloty ważnymi ludźmi tytułują, ale podoba mi sie ta zasada.

Zainspirował mnie twój post, a ponieważ nudziło mi się w pracy :) to wyszperałem w rosyjskim necie (a głównie rosyjskiej wiki) informacje o tych patronach rosyjskich Tu-160. Oto ich lista i przy każdym parę zdań biografii. Świadomie trochę więcej starałem się napisać o osobach mniej znanych. Generalnie większość z nich to ludzie związani w jakiś sposób albo z programem Tu-160, albo przynajmniej z lotnictwem strategicznym; jest też paru słynnych lotników, a nawet jeden sportowiec i XIX-wieczny generał...
(wykorzystałem listę z posta Johna Cool, nie zaznaczając cytowania, za co przepraszam, żeby nie komplikować i tak długiego tekstu). 

● Tu-160 n/b 01 (n/s 07-01) "Михаил Громов" - utracony w katastrofie 18.09.2003

Michaił Gromow (1899-1985) – radziecki pilot doświadczalny i rekordowy, ustanowił kilka rekordów odległości lotu. W czasie wojny dowódca w siłach powietrznych, po wojnie m. in. zastępca dowódcy lotnictwa strategicznego. W 1955 przeniesiony do rezerwy, w l. 1959-61 przewodniczący Federacji Ciężkiej Atletyki ZSRR.

● Tu-160 n/b 02 (n/s 07-02) RF-94102 "Василий Решетников"

Wasilij Rieszetnikow (ur. 1919) – radziecki pilot w lotnictwie bombowym dalekiego zasięgu (Dalnaja Awiacja - DA), uczestnik nalotów na Berlin w 1941. Odbył 307 lotów bojowych. Odznaczony Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego. W 1959 ustanowił rekord długości lotu w obwodzie zamkniętym 17150km. W latach 1969-80 dowódca DA, 1981-86 z-ca dow. Lotnictwa ZSRR (Wojenno-Wozdusznyje Siły – WWS). 

● Tu-160 n/b 03 (n/s 07-03) RF-94101 "Павел Таран"

Paweł Taran (1916-2005) – radziecki pilot DA, uczestnik walk na Płw. Tamańskim, na Krymie, w Donbasie i w operacji berlińskiej. Odbył 386 lotów bojowych. Dwukrotny Bohater Związku Radzieckiego. Po wojnie pełnił różne funkcje w Ministerstwie Obrony. W 1958 ukończył studia na Akademii Sztabu Generalnego. Po odejściu do rezerwy do końca życia był pracownikiem biura konstrukcyjnego Tupolewa (OKB – Opytno-Konstrukcjonnoje Biuro).

● Tu-160 n/b 04 (n/s 07-04) RF-94112 "Иван Ярыгин"

Iwan Jarygin (1948-1997) – radziecki sportowiec, zapaśnik w stylu wolnym. Mistrz świata i dwukrotny mistrz olimpijski. Po zakończeniu kariery zawodniczej był długoletnim trenerem radzieckich i rosyjskich zapaśników, potem prezesem Rosyjskiej Federacji Zapaśniczej. Zginął w wypadku samochodowym.

● Tu-160 n/b 05 (n/s 07-05) RF-94104 "Александр Голованов”

Aleksander Gołowanow (1904-1975) – radziecki pilot cywilny i wojskowy, pracownik OGPU (policja polityczna o szerokich kompetencjach, połączona w 1934 z NKWD). Dowódca specjalnej eskadry NKWD wykonującej polecenia osób z najwyższego kierownictwa partyjno-państwowego. Od 1941 przeszedł do DA – dowódca 212. Pułku Bombowego, potem całej DA (do 1948). Uczestnik m.in. nalotów na Berlin. W 1948 zwolniony ze stanowiska, w 1950 ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Sztabu Generalnego, od 1952 dowódca 18. Korpusu Pow.-Des. Po śmierci Stalina przeniesiony do rezerwy.

● Tu-160 n/b 06 (n/s 08-01) RF-94105 "Илья Муромец"

Ilia Muromiec – postać fikcyjna, bohater staroruskich bylin (baśni), nieustraszony młodzieniec o nadludzkiej sile i mądrości. Nazwę tę nosił pierwszy na świecie ciężki bombowiec, skonstruowany w 1914 przez Igora Sikorskiego.

● Tu-160 n/b 07 (n/s 08-02) RF-94106 "Александр Молодчий" - egz. ukończony po upadku ZSRR (oddany 05.05.2000)

Aleksander Mołodczij (1920-2002) – radziecki pilot DA, uczestnik nalotów na Berlin. Odbył 311 lotów bojowych. Dwukrotny Bohater Związku Radzieckiego. Po wojnie dowódca różnych jednostek DA. W 1959 ukończył studia na ASG. W 1965 przeniesiony do rezerwy.

● Tu-160 n/b 08 (n/s 08-03) RF-94115 "Виталий Копилов" - egz. ukończony po upadku ZSRR (oddany 10.04.2008)

Witalij Kopiłow (1926-1995) – radziecki i rosyjski inżynier lotniczy, można powiedzieć menadżer przemysłu lotniczego. Kierownik, twórca i organizator licznych zakładów z tej branży, wielokrotnie odznaczony i nagradzany za swe dokonania. Od 1972 dyrektor Kazańskich Zakładów Lotniczych im. S.P. Gorbunowa (KAPO). Kierował wdrażaniem do produkcji seryjnej bombowca Tu-160, z którym to zadaniem czuł się osobiście związany. Bardzo przeżywał okrojenie a potem zamknięcie programu Tu-160 przez prezydenta Jelcyna i problemy związane z secesją republiki Tatarstan, na terytorium której mieści się KAPO (brak finansowania). W 1994 złożył dymisję ze stanowiska dyrektora generalnego KAPO, zachowując jedynie funkcję konsultanta. W 1995 sfrustrowany wszystkimi tymi kłopotami popełnił samobójstwo (zastrzelił się w swoim gabinecie w KAPO).

● Tu-160 n/b 10 (n/s 06-01) RF-94100 "Николай Кузнецов" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Nikołaj Kuzniecow (1911-1995) – radziecki i rosyjski inżynier, konstruktor lotniczych silników turbinowych i rakietowych. Twórca m.in. silnika NK-32 dla bombowca Tu-160.

● Tu-160 n/b 11 (n/s 06-02) RF-94114 "Василий Сенько" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Wasilij Sienko (1921-1984) – radziecki lotnik, nawigator DA. Wsławił się podczas operacji stalingradzkiej, za którą otrzymał pierwszy tytuł Bohatera Związku Radzieckiego (łącznie miał dwa, jako jedyny nawigator w WWS). Odbył 430 lotów bojowych. Po wojnie kontynuował służbę jako nawigator w DA oraz wykładowca w szkolnych jednostkach lotniczych. W 1952 ukończył Akademię Sił Powietrznych, w 1960 został wykładowcą w Wyższej Szkole Pilotów Wojskowych im. M.Raskowej w Tambowie. W 1977 odszedł do rezerwy.

● Tu-160 n/b 12 (n/s 06-03) RF-94109 "Александр Новиков" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Aleksander Nowikow (1900-1976) – radziecki dowództwa lotnictwa wojskowego. W 1941 dowództwa lotnictwa Leningradzkiego Okręgu Wojskowego i Północnego OW. Od 1943 naczelny dowódca WWS. Jako pierwszy otrzymał tytuł marszałka lotnictwa. Bohater Związku Radzieckiego. W 1946 aresztowany w ramach stalinowskich czystek (tw. „sprawa lotników”, oskarżonych o zmowę w celu przyjmowania do jednostek wadliwych samolotów i silników – tak jakby w ZSRR robiono wtedy inne :D – co prowadziło do częstych katastrof i śmierci pilotów). Skazany na 5 lat, odsiedział w obozie ponad rok dłużej (do 1952); po śmierci Stalina w 1953 zrehabilitowany i przywrócony na stanowisko. Do 1955 dowódca DA i zastępca naczelnego dowódcy WWS. W 1956 odszedł do rezerwy i objął kierownictwo Wyższej Szkoły Lotnictwa Cywilnego.

● Tu-160 n/b 14 (n/s 03-04) RF-94103 "Игорь Сикорский" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Igor Sikorski (1889-1972) – rosyjski i amerykański (emigrował w 1918) konstruktor lotniczy. Twórca pierwszego chyba ciężkiego bombowca („Ilia Muromiec”, 1914). Najbardziej zasłynął swoimi pracami z dziedziny konstrukcji śmigłowców.

● Tu-160 n/b 15 (n/s 05-05) RF-94108 "Владимир Судец" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Władimir Sudiec (1904-1981) – radziecki dowództwa lotnictwa bombowego. W czasie wojny dowodził różnymi wielkimi jednostkami DA. Bohater Związku Radzieckiego. Po wojnie naczelnik sztabu generalnego i z-ca dow. WWS. W 1950 ukończył ASG. W latach 1955-1962 dowódca DA, 1962-1966 dowódca wojsk OPK i zastępca Ministra Obrony ZSRR, potem w Generalnym Inspektoracie Ministerstwa Obrony.

● Tu-160 n/b 16 (n/s 05-03) RF-94107 "Алексей Плохов" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Aleksiej Płochow (1921-2006) – radziecki pilot DA, uczestnik wojny fińskiej i II wojny światowej, w której odbył 305 lotów bojowych. Bohater Związku Radzieckiego. Po wojnie dowódca eskadry w DA, w 1954 ukończył Akademię WWS. Dowodził wielkimi jednostkami DA, w l. 1969-1980 – z-ca dowódcy DA. Od 1986 przeszedł do rezerwy.

● Tu-160 n/b 17 (n/s 05-04) RF-94110 "Валерий Чкалов" - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Walerij Czkałow (1904-1938) – radziecki pilot-oblatywacz, znany też z rekordowych przelotów Moskwa – Daleki Wschód (lądował na wyspie Udd na Morzu Ochockim) i Moskwa – USA (a konkretnie Vancouver, ale nie to w Kanadzie tylko w stanie Waszyngton). Zginął w katastrofie prototypu myśliwca I-180.

● Tu-160 n/b 18 (n/s 06-05) RF-94111 "Андрей Туполев"  - egz. sprowadzony z Ukrainy, lata 2000-2001 (ex - 184 TBAP w Połtawie)

Andriej Tupolew (1888-1972) – rosyjski i radziecki konstruktor lotniczy, twórca niezliczonych samolotów. Zdążył jeszcze wziąć udział we wstępnych pracach związanych z ciężkim bombowcem, późniejszym Tu-160 (do realizacji wybrano potem jednak projekt biura Miasiszczewa, lecz jego realizację powierzono OKB Tupolewa, mającemu ponoć większe doświadczenia w tak złożonych konstrukcjach).

● Tu-160 n/b 19 (n/s 02-02) RF-94113 "Валентин Близнюк" - tzw. była maszyna "Żukowska" (remont, oddany 06.07.2006)

Walentin Blizniuk (ur. 1928) – radziecki i rosyjski konstruktor lotniczy, pracownik OKB Tupolewa, kierował pracami nad projektem Tu-160.

Rosyjska wiki wymienia jeszcze dwa samoloty Tu-160 noszące nazwy własne:

● Tu-160 n/b 63, później 342, egz. 4-01 – „Борис Веремей „

Borys Wieremiej (1935-2002) – radziecki i rosyjski pilot doświadczalny. W latach 1962-1965 pilot-oblatywacz w KAPO, 1965-2000 w OKB Tupolewa. Jako pierwszy wykonał lot na prototypie Tu-160.

● Tu-160 n/b 21, egz. 3-03 – „генерал Ермолов”

Aleksiej Jermołow (1777-1861) – rosyjski dowódca, uczestnik licznych wojen prowadzonych przez carskie imperium pod koniec XVIII i na początku XIX wieku, m. in wojny z Polską w 1794. W 1798 aresztowany pod zarzutem udziału w tajnym stowarzyszeniu oficerów i spisku na życie cara Pawła. Skazany na dożywotnie zesłanie, po śmierci cara Pawła amnestionowany w 1801 i przywrócony do służby. Uczestnik wojen napoleońskich, pierwszej wojny kaukaskiej (1819), wojny z Persją (1826-1828). Od 1827 przeniesiony do rezerwy.  Od 1831 członek Rady Państwa (izba wyższa parlamentu, w praktyce organ doradczy cara w kwestiach prawodawstwa) od 1832 także Akademii Rosyjskiej. Współautor ustawy o kwarantannie. Autor pamiętników wydanych już po jego śmierci.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #155 dnia: Lipca 10, 2015, 15:51:53 »
Dzięki, zawsze człowiek poszerzy trochę wiedzę okołolotniczą. Przy okazji skojarzyłem że mam w domu (przeczytaną) dosyć ciekawą książkę jednego z bohaterów tych bombowców - Wasilija Rieszetnikowa. Nie wiedziałem że skubany jeszcze żyje, będąc jak widać chyba jedynym żywym patronem Tu-160.   
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #156 dnia: Lipca 16, 2015, 01:18:30 »

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #157 dnia: Lipca 16, 2015, 09:12:46 »
Mrzonki i tyle.

John Cool

  • Gość
Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #158 dnia: Lipca 17, 2015, 14:30:45 »
MON FR do końca roku otrzyma do 6 zmodernizowanych Tu-22M3: http://tass.ru/armiya-i-opk/2126905

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #159 dnia: Lipca 17, 2015, 19:34:26 »

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #160 dnia: Lipca 17, 2015, 20:06:53 »
Ile konkretnie Rosjanie mają bombowców strategicznych? Ile Tu-95 (ostatnio 2 rozwalone), ile Tu-160 i ile Tu-22M3?

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #161 dnia: Lipca 17, 2015, 22:43:13 »
Rosyjska wikipedia mówi o :

15 sztukach Tu-160
1 sztuce Tu-160M

32 sztukach Tu-95MS
6 sztukach Tu-95MSM
[ nie wiem czy uwzględniono katastrofy ]

40 sztukach Tu-22 ( wersje M3, MP, M3M )

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #162 dnia: Stycznia 07, 2016, 01:49:30 »
Przepraszam, że poruszam stary wątek, ale... dobra, Norbert w swoim słowotoku poruszył kwestię "myśliwskiego" Tu-22M. Sęk w tym, że oprócz Tu-22M4 który prawie powstał, ale Sojuz się rozpadł, był w planach... myśliwiec strategiczny (sic!) na podstawie Tu 22M. Po co? Aby zestrzeliwać rezerwistów lecących z USA na zmodyfikowanych B 747 (jeden z takich spadł nad Szkocją po zamachu bombowym, samoloty pasażerskie mające pełnić w trakcie wojny funkcje transportu lotniczego) którzy mają w trakcie wojny wsiadać do zakonserwowanych czołgów w Europie. Kosmos. Ma ktoś na ten temat jakieś informacje?

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #163 dnia: Stycznia 08, 2016, 12:45:50 »
Projekt takiego myśliwca miał bazować na Tu-22M2 i nosił oznaczenie Tu-22DP (Ту-22ДП  дальний перехватчик ДП-1). W założeniu projektu miał odpierać ataki amerykańskich bombowców nadlatujących od północy, a także zwalczać samoloty transportowe nad Atlantykiem dostarczające zaopatrzenie do Europy. Przewidywano też zastosowanie jako eskortę nosicieli rakiet do zwalczania amerykańskich lotniskowców, miał zwalczać myśliwce F-4 i F-14 lecące na spotkanie własnych bombowców. Raczej nie prowadzono nad nim żadnych poważnych prac, nie znalazłem również żadnych opisów jakie miał posiadać wyposażenie i uzbrojenie, zapewne najnowszy wówczas radar Zasłon i pociski R-33.
Innym egzotycznymi projektami ciężkiego myśliwca miały być Tu-144 (Ту-144 дальний перехватчик ДП-2) i Tu-144KP. Dla Tu-144KP przewidywano radiolokator Zasłon i rakiety R-33. Na papieże również istniał projekt Tu-160P na bazie najnowszego wówczas bombowca Tu-160.
Odchodząc teraz od głównego tematu wspomnę że w kilku starych artykułach dotyczących Tu-22 „Blinder” pisano że podczas modernizacji w końcu lat siedemdziesiątych dodano możliwość przenoszenia pocisków R-60 do samoobrony co było oczywistą bzdurą, pomijając skuteczność zastosowania. Ale naszła mnie obecnie myśl że w dobie skonstruowania pocisków z aktywnymi głowicami radarowymi R-77 była by realna taka możliwość wyposażenia Tu-22M i Tu-160, pozostaje kwestia dostosowania radaru do odpowiednio wcześnie wykrywania i wskazywania celów. Projektowany następca dla Tu-22M czyli T-54 miał mieć już możliwość przenoszenia do ośmiu R-77 na wyrzutni rewolwerowej MK-8-170.
Oczywiście ja też czekam jeżeli ktoś ma możliwość uzupełnienia wiadomości.

Odp: Rosyjskie bombowce strategiczne
« Odpowiedź #164 dnia: Stycznia 20, 2016, 11:56:24 »
Wideo katastrofy Tu-95  od 8 czerwca 2015.
http://www.liveleak.com/view?i=34e_1453214794