Autor Wątek: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.  (Przeczytany 2733 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« dnia: Stycznia 15, 2010, 23:06:13 »
Na początek witam wszystkich, jako że to mój pierwszy post na forum, które swoją drogą czytuję wiernie już od dawna.

Coraz bardziej zaczynam się angażować w budowę własnych sprzętów, a że jestem totalnym lajkonikiem elektronicznym to pojawiają się mi na drodze pewne problemy (wybaczcie zatem jak będę kaleczył terminologię  :001:). Otóż kupiłem kierownicę, z której pedały wykorzystuję jako orczyk. Postanowiłem to co zostało przerobić na jakiś taki switchbox z kółkiem do trymowania. Z moich wiadomości wynika że w samolotach takie kółko od skrajnych pozycji wykonuje 5-10 obrotów. Jednak potencjometr w kierownicy ma na oko ze 300 stopni (do trymu zamierzam użyć przekładni), z czego na czynny obrót przypada może z 90 stopni (tak wynika z okienka kalibracji), natomiast reszta obrotu potencjometru to obrót 'jałowy'. I po pierwsze - czy to jest normalne zachowanie potencjometrów, czy mam jakiś felerny egzemplarz? Druga sprawa - mniej więcej w połowie obrotu (powiedzmy że to pozycja neutralna), jest jakaś taka martwa strefa w której program nie reaguje na obroty potencjometru. Jako że trymując będę najczęściej znajdował się w okolicach pozycji neutralnej to taki feler powoduje że jako trymer ten potencjometr będzie bezużyteczny. I znów - zgaduję że to niepoprawne zachowanie, pytanie tylko czy wynika ono z wadliwego pota czy może z samych sterowników kierownicy?

Trzecia sprawa - jeśli potencjometr jest do rzyci, czy mogę go w miarę bezboleśnie wymienić na inny? Czy na jego miejsce będę mógł wstawić potencjometr wieloobrotowy (wyeliminowało by to konieczność korzystania z przekładni)? No i wreszcie - na co zwracać uwagę przy takiej wymianie oprócz rezystancji i jak ją i inne parametry sprawdzić?

Dzięki z góry za pomoc i wybaczcie poziom pytań, ale każdy w końcu kiedyś zaczynał. Obiecuję że jak się z tym uporam to spróbuję sił z Mjoyem.  :002:

Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 16, 2010, 10:00:28 »
Potencjometry w joystickach mogą mieć dziwne charakterystyki o użyteczne kąty obrotu i ten w kierownicy prawdopodobnie właśnie ma tak działać.
Na trym polecam coś z wieloobrotowych np: http://zefiryn.tme.pl/dok/optoelektronika/534.pdf
Z przekładnią szkoda się męczyć.

Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 16, 2010, 18:53:07 »
W sumie to byłoby najprostsze rozwiązanie, bo pozwoliłoby uniknąć mechaniki, tylko to wszystko do kupy zlutować.

Czyli wystarczy zmierzyć rezystancję aktualnego potencjometra i będę mógł go wymienić na inny dowolny o takiej samej rezystancji? Tryb pracy pota (suwakowy, wieloobrotowy) nie ma znaczenia dla reszty elektroniki i sterowników?

Aha, czy wszystkie wieloobrotowe potencjometry są w cenie 40-60 pln za sztukę, czy ja źle szukam?

Offline vowthyn

  • *
  • dziecko RoF'a
Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 16, 2010, 19:25:22 »
Rezystancja to jedyna rzecz, na którą musisz zwracać uwagę, aby nie zjarać reszty elektroniki (tzn minimalna rezystancja pota nie powinna być mniejsza, niż minimalna rezystancja pota oryginalnego). Reszta może co najwyżej spowodować "dziwne" działanie całości, ale nie spowoduje zniszczeń w układzie. W praktyce różne geraty mają elektronikę zaprojektowaną do współpracy z różnymi potencjometrami, aczkolwiek w przewadze są raczej potencjometry liniowe (wykładnicze i logarytmiczne to rzadkość). Bez znaczenia dla elektroniki jest to, czy potencjometr jest suwakowy czy wieloobrotowy, istotny jest tylko zakres rezystancji w jakich pracuje.

Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 18, 2010, 19:41:31 »
Okazało się, że oryginalny pot ma 11 kOhm, czyli nie do dostania w wersji wieloobrotowej. Jaki będzie efekt jak wstawię tam potencjometr 10 kOhm?

Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 19, 2010, 17:40:45 »
Powinno działać bez problemu. (+-)1kOhm to czasem jest tolerancja takiego potencjometru z dżoja

Odp: Potencjometry (parę pytań) do trimboxa.
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 13, 2010, 13:11:09 »
Popełniłem - dzięki za pomoc.



Pot wieloobrotowy to dobry pomysł. Niestety tak jak przewidywałem - kontroler w tej kierownicy jest cokolwiek dziwny i w okolicy neutrum jest wielka martwa strefa, niezależna od wlutowanego potencjometru. Poradziłem sobie z tym kalibrując oś w 1/4 zakresu. Pot ma aż 10 obrotów także połowa tego wystarczy do w miarę precyzyjnej kontroli trymu. Idealnie nie jest, ale póki co nie mam lepszego pomysłu. Aha, jakby ktoś pytał to te 3 przełączniki są 2-pozycyjne do kontroli klap itp. Pozostałe 5 to jednopozycyjne chwilowe, z boku przycisk do zmiany trybu (domyślnie kierownica się odpala w cyfrowym). Następny projekt - Mjoy!  :020:

BTW: Jeśli to wszystko powinno być w wątku "szmajser słodowy" to proszę jakiegoś moda o przeniesienie.