Autor Wątek: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)  (Przeczytany 172174 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #90 dnia: Lutego 10, 2010, 13:18:39 »
To rosyjskie tłumaczenie artykułu pana Piotra Butowskiego napisanego po... francusku :)



Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #91 dnia: Lutego 10, 2010, 17:07:56 »
lol. Ciekawe czy doczekamy się wersji polskiej :D
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Czesio

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #92 dnia: Lutego 10, 2010, 18:27:38 »
W sumie nic nowego nie napisał, poza jednym:
"Двигатели. В настоящий момент, прототип Т-50 приводится в движение двумя турбинами АЛ-41Ф1 (изделие 117), каждая из которых развивает 15 тонн тяги. Этот двигатель является улучшенной версией АЛ-41Ф1С (117С) тягой 14,5 тонны, которыми оснащён Су-35."
I się wyjaśniła sprawa silników. Dalej pisze remotoryzacji na 16 000 kG  w drugim etapie, ale o tym już wiemy.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #93 dnia: Lutego 13, 2010, 00:42:10 »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #94 dnia: Lutego 14, 2010, 00:20:15 »
Jest PAK-FA to teraz będzie PAK-DA. Wiadomo coś bliżej na ten temat? Podobno przyszły samolot ma przypominać projekt Suchoja T-4MS.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #95 dnia: Lutego 15, 2010, 11:15:50 »
Co do PAK-DA to wiadomo na razie że ma być... nikt nie wie jak i kiedy  :banan Pierwszy lot rzekomo w okolicach 2018, wprowadzenie do linii ~2025.

Poza tym: trzeci poliet T-50 miał miejsce w sobotę: http://www.vz.ru/news/2010/2/15/375944.html

Podobno tak wygląda belka uzbrojenia UWKU w komorze:


Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #96 dnia: Lutego 15, 2010, 23:09:50 »
A podobno kanał wlotowy do silników ma wygladać tak
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #97 dnia: Lutego 16, 2010, 12:49:03 »
Jeśli kanał wlotowy rzeczywiście tak wygląda to łopaty sprężarki są całkowicie osłonięte - czyli duży plus do właściwości stealth.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #98 dnia: Lutego 16, 2010, 14:31:38 »
Nie do końca. Wygląd tego kanału to czysta spekulacja, moim skromnym zdaniem, niezbyt udana.

Po pierwsze, projektując kanał dolotowy należy pamiętać, iż do silnika powietrze powinno wpadać przepływem niezaburzonym i w miarę równoległym do jego osi. W związku z tym kanał wlotowy na długości co najmniej jednej średnicy przekroju wlotowego (na jego końcu) powinien mieć przekrój kołowy o stałej średnicy. Niezastosowanie się do tej reguły może spowodować spore problemy ze stateczną pracą sprężarki. 
Jak jest na rysunku, każdy widzi.

Po drugie, łopatki sprężarki na tym rysunku są co prawda przesłonięte ale nie w całym zakresie kątów obserwacji i wlot ten pod względem jej przysłonięcia bardziej przypomina ten z F-16 (widać sprężarkę z podobnych kątów) niż meandrowy wlot z F-22.


Po trzecie, umieszczenie silnika wydaje się być nieprawidłowe. Bazując na dostępnym przekroju silnika 117S zamieszczonym parę postów wcześniej przez Czesia można wywnioskować, że silnik dla T-50 posiada skrzynkę napędów nad silnikiem jak w Su-27 i że oś silnika jest odchylona od osi dyszy wylotowej o kilka stopni w dół. Zaletą tych rozwiązań jest zmniejszenie przekroju czołowego płatowca a możliwą i bardzo prawdopodobną wadą utrudnienie lub nawetuniemożliwienie zaprojektowania kanału typu meandrowego.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #99 dnia: Lutego 16, 2010, 14:50:37 »
Nie do końca. Wygląd tego kanału to czysta spekulacja, moim skromnym zdaniem, niezbyt udana.

Po pierwsze, projektując kanał dolotowy należy pamiętać, iż do silnika powietrze powinno wpadać przepływem niezaburzonym i w miarę równoległym do jego osi. W związku z tym kanał wlotowy na długości co najmniej jednej średnicy przekroju wlotowego (na jego końcu) powinien mieć przekrój kołowy o stałej średnicy. Niezastosowanie się do tej reguły może spowodować spore problemy ze stateczną pracą sprężarki. 
Jak jest na rysunku, każdy widzi.
Ale zauważ że jest to pewna ogólna wytyczna a nie odgórna i jedyna słuszna zasada. Ostatecznie i tak trzeba sobie wszystko wyliczyć i przebadać. Może chłopakom akurat się udało

Kapitan Bomba nie pie...li się z kosmitami.
Nap.....la z karabina, nie pyta.
Kapitan Bomba, i nie ma ch..a!

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #100 dnia: Lutego 16, 2010, 16:46:56 »
To, że odstępstwa od reguł projektowania się zdarzają i dają przyzwoite rezultaty pokazał chociażby R-R ze swoim silnikiem Adour z dosyć nietypową konstrukcją dopalacza.

Należy jednak pamiętać, iż wymagania odnośnie PAK-FA są trochę inne niż te odnośnie F-22 czy F-35. Niska wykrywalność w przypadku T-50 miała inny, niższy priorytet niż w amerykańskich maszynach.     
Zagadnienie obniżenia sygnatury wlotu można rozwiązać na co najmniej dwa, znane mi, sposoby tj.-jako meandrowy lub z blokerami fal radarowych (+ zapewne różne ich kombinacje).

Biorąc pod uwagę wszystkie znane fakty można sądzić (zgadywać) że wybrano jedno z poniższych rozwiązań:
- na pewnych kątach odpuszczono sobie "Stealth" wlotu stosując kanał wlotowy zbliżony do tego z rysunku;
- zastosowano meandrowy kanał wlotowy w pełni przesłaniający sprężarkę (mało prawdopodobne wg. mnie ze względu na geometrię płatowca) lub częściowo przesłaniający sprężarkę z blokerami bez poświęcania właściwości stealth. Z tym drugim rozwiązaniem (blokery+meandry) wiąże się spore ryzyko ograniczenia osiągów silnika, co w związku z pewnymi kłopotami Rosjan ze zbudowaniem odpowiednio mocnej jednostki napędowej i priorytetowo traktowanych supermanewrowości i naddźwiękowej prędkości przelotowej raczej wyklucza to rozwiązanie.
- zastosowano blokery i kanał prosty lub lekko wygięty (najbardziej prawdopodobne rozwiązanie według mnie)

Wszystko to oczywiście mniej lub bardziej rozsądne zgadywanie. Warto by jednak spojrzeć wstecz jak wyobrażano sobie T-50 rok, dwa czy trzy lata temu i jak te wyobrażenia o samolocie i jego cechach zweryfikowały fakty. Konfiguracja aerodynamiczna czy ograniczony w pewnym zakresie stealth  zapewne rozczarował wielu fanów rosyjskiego sprzętu którzy życzyliby sobie coś na miarę Tie-Fightera z Plasma Stealth nie dających żadnych szans Craptorowi.

Rosjanie to pragmatyczni ludzie i raczej nie będą konstruować kosmicznych długopisów tylko wezmą ze sobą ołówki :021:

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #101 dnia: Lutego 16, 2010, 18:03:10 »
Cytuj
I się wyjaśniła sprawa silników. Dalej pisze remotoryzacji na 16 000 kG  w drugim etapie, ale o tym już wiemy

Wiadomo coś na temat tych nowych silników ? Bo z tego co Butowski pisze to oni jeszcze nie wybrali producenta?

Cytuj
Warto by jednak spojrzeć wstecz jak wyobrażano sobie T-50 rok, dwa czy trzy lata temu i jak te wyobrażenia o samolocie i jego cechach zweryfikowały fakty

No bez przesady wcześniejsze wyobrażenia nie odbiegały zbytnio od tego co pokazali. Zresztą to jest dopiero prototyp, finalna konstrukcja może wyglądać nieco inaczej podobnie jak w przypadku T 10. Docelowo mogą jeszcze zmienić wiele detali wpływające na stealth. Zobaczymy co pokażą kolejne prototypy.

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #102 dnia: Lutego 17, 2010, 00:23:18 »
Trzy prototypy, duże tempo kolejnych lotów - to zapowiedż szybkiej realizacji programu a jeśli do tego dodamy wiedzę o zaawansowaniu prac nad nowym silnikiem i stacją radiolokacyjną to być może propagandowe zapowiedzi terminu rozpoczęcia produkcji seryjnej w 2015 roku mogą okazać się całkiem realne.
Wiesław D

Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #103 dnia: Lutego 17, 2010, 09:31:52 »
Cytuj
stacją radiolokacyjną

W tym roku ma być testowana na jakimś Su 30 MK.

Cytuj
tego dodamy wiedzę o zaawansowaniu prac nad nowym silnikiem

No właśnie silniki to największy problem bo jeszcze nie zaczeli nad nimi prac.

Cytuj
Trzy prototypy

No narazie do lotów jest jeden prototyp.


John Cool

  • Gość
Odp: Pierwszy lot T-50 (PAK-FA)
« Odpowiedź #104 dnia: Lutego 17, 2010, 20:51:34 »
T-50 już pomalowany, z numerem burtowym #51. Aczkolwiek, wygląda... jak po photoshopie  :121:



Do poczytania jeszcze nieco tutaj.