Z tymi kazachskimi suchojami to nie całkiem tak, jak piszecie.
Ile ich mają to nie bardzo wiadomo - przez lata zbierałem różne doniesienia, i wychodziło mi, że dostali dużo (ponad 40) suchojów za rosyjskie długi, za Tu-95 z Semipałatyńska i za korzystanie z kosmodromu. Ale to chyba jednak nie była prawda, bo okazuje sie teraz, że mają ich
zapewne 20 - tak przynajmniej najczęsciej twierdzą kazachskie serwisy informacyjne. Za to mają sporo MiGów-29 - prawie 40, czyli może dostawali migi, a nie suchoje?
Samoloty były r
emontowane i malowane na pewno od 2007 roku, bo już wtedy pokazywały się zdjęcia aparatów w efektownym biebiesko-błękitno-szarym malowaniu. Były malowane na Białorusi (w 558 Lotniczym Zakładzie Remontowym w Baranowiczach), choć to nie jest takie pewne, bo na serwerze spotters.net.ua są zdjęcia malowanego właśnie Su-27 #10 z 2007, którego autorzy twierdzą, że wykonane zostało na Ukrainie, w Zaporożu. Na pewno w zaporoskim zakładzie coś dłubali. Wielce prawdzopodobne, że silniki remontowano na Ukrainie, we Lwowie.
Przez lata 2007-2009 udało mi się znaleźć
zdjęcia samolotów Su-27 z numerami
01, 02, 03, 04, 05, 10 oraz Su-27UB
50, 51 i 53. Czyli razem
dziewięć. Podkreślam jeszcze raz - w latach 2007-2009 były tylko remontowane.
Umowa na modernizację dziesięciu samolotów podpisana została z zakładem w Baranowiczach w 2007 roku. Pierwsze dwa zmodernizowane samoloty wylądowały na lotnisku Tałdy-Kurgan w grudniu 2009 roku (50 i 05), kolejne w następnych miesiącach, ostatnie prawdopodobnie na początku czerwca 2010 roku.
Na wystawie KADEX-2010 w Astanie w czerwcu 2010 roku pokazano zmodernizowany Su-27UBM2 o numerze 53, z podwieszonym zasobnikiem Litening-III produkcji izraelskiej firmy Rafael. Dnia 29 czerwca 2010 roku (tak, wczoraj, to nie pomyłka) - internet obiegły wiadomości o zakończeniu modernizacji, która objęła 10 samolotów, zgodnie z umową. Kilkanaście dni wcześniej, przy okazji KADEX-u, "gławkom" sił powietrznych Kazachstanu informował, że jeszcze następne samoloty będą modernizowane (no bo na pewno mają ich więcej, zapewne przynajmniej 20), ale nie wiadomo kiedy.
Modernizacja białoruska (558 ARZ w Baranowiczach) to doprowadzenie Su-27 do standardu Su-27M2, a Su-27UB - Su-27UBM2. Zakres modernizacji dwusteru jest większy:
- białoruskie zestawy pułapek cieplnych X-Diapozon
- zasobnik Litening-III
- modernizacja stacji N001 (większe zasięgi) na Su-27UBM2
- ulepszone silniki - nowe systemy starownia i diagnostyki
- wymiana informacji o celach pomiędzy samolotami i ziemią
- uzbrojenie: rakiety Ch-27 i Ch-31 w różnych wersjach, a Su-27UBM2 także bomby KAB-500/1500 w wersjach L i Kp.
- system nawigacji satelitarnej
Samoloty należą do 604 Bazy Lotniczej w Tałdy-Kurganie. Jednostka nosi nazwę
Barsy Żetisu. Bars to
panthera uncia, czyli po naszemu
irbis, czyli
leopard śnieżny - śliczne zwierzątko.
Żetisu to historyczna nazwa kraju na pograniczu Kazachstanu. Suchoje są na służbie od 1996 roku.
P.S. Proszę spojrzeć na
http://www.mars.slupsk.pl/fort/sukhoi, ale dopiero jutro (w piątek 2 lipca 2010), bo dzisiaj jeszcze skończę rysunki i jutro wszystko zaktualizuję. Będzie też sporo nowości z Ukrainy.