Autor Wątek: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)  (Przeczytany 66470 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #120 dnia: Lutego 15, 2015, 12:22:18 »
Su-30SM n\s  1118,1119,1120,1201 tegorocznej produkcji to będą sztuki dla Kazachstanu.Jest to prawdopodobne jeśli kontrakt na 4 szt. ma być wykonany do połowy roku.

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #121 dnia: Lutego 16, 2015, 14:55:41 »
Nie ma chyba większego znaczenia które, tym bardziej że na różnych etapach budowy i montażu trochę maszyn jednak jest (przewiduje się że tegoroczna produkcja może osiągnąć nawet 30 samolotów, więc jest pole do realizacji innych kontraktów poza realizowanymi dla MON FR).
Tutaj na przykład n/s 1212:


Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #122 dnia: Kwietnia 04, 2015, 18:23:28 »
I mamy pierwsze egz. Su-30SM w barwach Kazachstanu. Zdjęcia z 2014.04.04, Irkutsk:
01

http://russianplanes.net/id159842

02

http://russianplanes.net/id159845

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #123 dnia: Kwietnia 05, 2015, 21:13:17 »
Kolejny Su-30SM dla Kazachstanu.                                                                                                                                                                                                                                       

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #124 dnia: Kwietnia 18, 2015, 22:03:42 »
Pierwsza partia Su-30SM (4 sztuki) już w Kazachstanie. Wejdą w skład znajdującej się na lotnisku Tałdykorgan (TDK/UAAT) 604.Bazy Lotniczej (stacjonują tam również kazachskie Su-27). Już 7 maja mają wziąć udział w pokazach z okazji 70. rocznicy zakończenia ich Wielkiej Wojny Ojczyźnianej.
01 (nr fabryczny 10МК5 1118, oblot 2015.01.31) i 02 (nr fabryczny 10МК5 1119, oblot 2015.02.19) przybyły 2015.04.07
03 (nr fabryczny 10МК5 1120, oblot 2015.02.02) dotarł 2015.04.14
a ostani 04 (nr fabryczny 10МК5 1201, oblot 2015.02.27) w dniu 2015.04.17





http://bmpd.livejournal.com/1268518.html 
http://mod.gov.kz/ru/index.php?id=2349 
http://www.irkut.com/press-centre/news/1809/

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #125 dnia: Kwietnia 19, 2015, 16:49:40 »
Ano przybyły. Trafił się nawet jeszcze filmik z tego wydarzenia: https://www.youtube.com/watch?v=xghZjSM79rI

Swoją drogą cieszy fakt że Su-30SM, defacto pochodna Su-30MKI/MKM/MKA, znalazł sobie kolejnego nabywcę. Jak wieść gminna niesie, Kazachstan negocjuje zakup kolejnych maszyn - zamówienie sięgnie zapewne do 32 samolotów tego typu.

Ale to nie koniec dobrych wiadomości. Wg. tego źródła http://i-korotchenko.livejournal.com/1020060.html robi się jeszcze ciekawiej, gdyż według nieoficjalnych informacji od przedstawicieli Irkuta sprawy mają się tak:

1) Rosjanie podpisali dotychczas następujące kontrakty:

21.03.2012 – 30 maszyn Su-30SM dla WWS FR z terminem dostawy do 2015 roku (sądząc po wielkości produkcji, praktycznie zrealizowany);
19.12.2012 – 30 maszyn Su-30SM dla WWS FR z terminem dostawy do 2016 roku;
12.2013 – 5 maszyn Su-30SM dla WMF (z perspektywą podpisania umowy na dalsze 45-50 maszyn);
05.09.2014 – 7 maszyn Su-30SM dla WMF FR.

Żeby było ciekawiej, podobno kontrakt(y) z WWS FR zawierają opcję dostawy jeszcze 50 maszyn Su-30SM. Nieźle, licząc obie umowy (60 x Su-30SM) dałoby to przeszło 110 samolotów (wyłączając kontrakty z marynarką wojenną).

2) Do Algierii dostarczono już wszystkie zamówione 44 x Su-30MKA. Ale to nie koniec, gdyż na dniach podobno ma być podpisany kontrakt na dostawę kolejnych 14 x Su-30MKA (sic!). Najwyraźniej zamierzają dalej powiększać swoją flotę. 

3) No i na deser - ujawniono że trwają rozmowy z 2-3 krajami ameryki łacińskiej nt. zakupu Su-30SM lub kolejnej pochodnej wersji tej maszyny (sic!). Prawdę powiedziawszy Bóg jeden wie o jaki kraj / kraje może chodzić, gdyż Brazylia i Argentyna z przyczyn oczywistych (zainteresowanie Gripenem NG) raczej odpadną. Peru? Wenezuela? Być może, jednak na tle ostatnich problemów wewnętrznych w tych krajach pozostaje tylko pytanie: za co?  :)

Ujawniono również niektóre elementy i systemy wyposażenia Su-30SM: m.in. stacja radiolokacyjna nosi oznaczenie N011M Bars-R, natomiast kontenerowy system walki radioelektronicznej samolotu nosi oznaczenie Chibiny-U (РЭБ "Хибины-У").

Nawiasem mówiąc WMF Rosji odbierze niebawem kolejnego Su-30SM n/b 38 (nr fabryczny 10МК5 1202):


Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #126 dnia: Kwietnia 20, 2015, 00:27:48 »
Cytuj
Ujawniono również niektóre elementy i systemy wyposażenia Su-30SM: m.in. stacja radiolokacyjna nosi oznaczenie N011M Bars-R, natomiast kontenerowy system walki radioelektronicznej samolotu nosi oznaczenie Chibiny-U (РЭБ "Хибины-У").

John - miałbyś jakieś informacje na temat Bars-R oraz Chibiny-U? Rozumiem znaczenie tajemnicy, ale nie oszukujmy się, Twoja wiedza lub możliwości jej pozyskania stawiają Cię w gronie ekspertów na tym forum.

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #127 dnia: Kwietnia 20, 2015, 10:35:42 »
Kolejny Su-30SM oblatany, 2015.04.19, Irkutsk.
Nr fabryczny 1204

http://russianplanes.net/id160874

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #128 dnia: Maja 22, 2015, 11:06:52 »
Pojawił się 4. egz. Su-30SM w barwach WMF Rosji 39 (nr fabryczny 10МК5 1203, oblot 2015.04.01), fabryczne lotnisko w Irkucku, 2015.05.22:

http://russianplanes.net/id163536

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #129 dnia: Maja 27, 2015, 22:51:19 »
Powiedziałbym nawet że już co najmniej piąty, gdyż do 43 OMSzAP podległego operacyjnie miały (lub mają) być przekazane:
● Su-30SM n/b 35 n/s 1102
● Su-30SM n/b 36 n/s 1103
● Su-30SM n/b 37n/s 1104

Oraz przechodzące jeszcze próby zdawczo-odbiorcze:
● Su-30SM n/b 38 n/s 1202
● Su-30SM n/b 39 n/s 1203

Wygląda więc na to że kontrakt z 12.2013 na 5 maszyn Su-30SM dla WMF FR jest właściwie zrealizowany. Uwzględniając późniejsze umowy (09.2014 – 7 maszyn Su-30SM dla WMF FR) dałby to docelowo tuzin samolotów. Najpewniej Rosjanie mają zamiar w ramach 43 OMSzAP bazującego na Krymie w Gwardiejskoje sformować co najmniej jedną eskadrę tych samolotów podległą operacyjnie WFM FR. Zastąpiłyby tam użytkowane jeszcze do niedawna stare Su-24 wczesniejszych serii produkcyjnych.


John - miałbyś jakieś informacje na temat Bars-R oraz Chibiny-U? Rozumiem znaczenie tajemnicy, ale [...]

Generalnie na temat Bars-R nie ujawniono żadnych wartościowych danych, więc ciężko o tej stacji powiedzieć cokolwiek. Przypuszczam jednak, bazując na wiadomościach m.in. o umowach ze stroną hinduską nt. dostaw niektórych komponentów tej stacji, że najpewniej różnice pomiędzy standardową stacją N011M Bars-M nie są zbyt znaczne i najpewniej sprowadzają się w znacznej mierze do innej wersji software.

Tym niemniej tak właściwie to wypada wyjaśnić kilka zakrętów historii związanych z tą stacją.
Jak pamiętamy oryginalnie było tak że myśliwce Su-30MKI Phase-I pierwszej dostawy (2002 rok) mają radar N011M Bars Mk 1 (niech ich jasny szlag trafi z tymi oznaczeniami, w ogóle nie wiadomo o co w tym chodzi), będący prawie dokładnym powtórzeniem oryginalnej stacji N011M z lat 90. z ograniczonym zakresem realizowanych zadań. Przy czym wbrew obiegowej opinii nie do końca jest to winą ówczesnego IAPO z Irkucka - prawda bowiem jest taka że indyjska strona w ramch programu "Vetrivale" miała dostarczyć szereg rozwiązań aby zastąpić część bloków elektronicznych produkcji rosyjskiej, w tym procesor sygnałowy (PSP) oraz komputer danych (RC). Niestety indyjskie LRDE i DARE nie były w stanie z różnych przyczyn dostarczyć je na czas - wobec czego zastosowano rozwiązanie zastępcze: procesor sygnałowy C.200 z dawnego radaru N011 Bars z programu T10M oraz komputer danych BCWM C.102/C.104.
Samoloty drugiej dostawy (2003 rok) Su-30MKI Phase-II mają radar N011M Bars Mk 2, natomiast myśliwce Su-30MKI Phase-III trzeciej dostawy (2004 rok) mają już radar N011M Bars Mk 3 z indyjskim komputerem, mający realizować wszystkie zamówione zakresy nawigacji i zastosowania bojowego (włączając w to zintegrowanie z całym systemem np. zasobnika TGP typu Rafael Litening II).
W sumie jest to trochę kuriozalne, bo modernizowane w podobnym czasie przez NIIP im. Tichmirowa stacje N001 Miecz w wersjach N001W i WP (oraz eksportowych N001WE i WEP) stosowane na samolotach Su-30MKK/MK2 oraz zmodernizowanych Su-27SM, miały dużo nowocześniejszy BCWM serii C typu C.400 (znany też jako Bagiet-56).

Tymczasem, wracając do meritum, obecna konfiguracja N011M Bars-M wygląda tak:



Zdjęcie ma jakieś 2-3 lata, zrobiono je na niedawnych pokazach Aero India i świadczy o tym że w ciągu lat projekt poszedł do przodu. Oprócz oznaczenia bloku anteny (N11-1) oraz sekcji z blokami elektronicznymi (N11-10I) mamy też istną ciekawostkę: wygląda na to że oprócz komputerów danych RC1 i RC2 będących winikiem programu "Vetrivale" - obejmującego doposażenie ze strony Hinduskiej samolotu Su-30MKI (m.in. przez Defence Avionics Research Establishment - DARE, które oprócz RC1 i RC2 dostarczyły też komputer misji MC-486 i DP-30MK), znajdziemy tam rosyjski (sic!) nieujawniony wcześniej procesor sygnałowy BCWM serii C typu C.551.

Wygląda więc na to że strona Hinduska nie do końca wywiązała się z zawartych porozumień i do dnia dzisiejszego nie była w stanie dostaczyć własnego rozwiązania (sic!), jeśli rozmawiamy o blokach przetwarzania sygnału.

Na koniec warto mieć na uwadze że w rzeczywistości NIIP im. Tichmirowa nigdy nie udało się dopracować docelowej wersji stacji N011M Bars-M zgodnej z wymogami WWS, badanej na prototypie T10M-12 (który miał być z kolei docelową wersją Su-35 wg. dawnego programu T-10M, taką jaką obmyślili sobie Rosjanie), która docelowo zapewne mogłaby mieć procesor sygnałowy BCWM C.400 (Bagiet-56) z lampą o fali bieżącej typu Czelnok (Лампа Бегущей Волны ЛБВ типа «Челнок») i nadajnikiem EGSP-6A.

Z drugiej strony to czego Rosjanom nie udało się osiągnąć w stacji N011M Bars-M, osiągnęli w ramach programu rozwoju stacji N035 Irbis, korzystając m.in. z dużo nowocześniejszego nadajnika EGSP-27 z kolejną wersją ЛБВ, osiągając szczytową moc rzędu 20 kW (ponad 2 x więcej niż poprzednio, jak nie lepiej, więc zasięg stacji i wielokrotnie szersze pasmo przenoszenia nie powinno dziwić). No i nowe rozwiązania w postaci komputerów 5010-35.01 oraz 5010-35.02.

Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #130 dnia: Maja 28, 2015, 19:31:54 »
Kurna,wiedza na poziomie Piotra Butowskiego,szacunek wielki dla Janka.

John Cool

  • Gość
Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #131 dnia: Lipca 09, 2015, 12:28:06 »
Do rzeczonego 43.OMSzAP, docelowo zapewne rozlokowanego w bazie Saki na Krymie, trafią kolejne egzemplarze Su-30SM zamówione przez WMF:

● Su-30SM n/b 40 n/s 1204
● Su-30SM n/b 41 n/s 1205
● Su-30SM n/b 42 n/s 1206

Da to już z poprzednio otrzymanymi maszynami 8 samolotów (z łącznie 12 zamówionych) w służbie marynarki FR.
Ponadto okazuje się,że kolejną jednostką wyposażoną w Su-30SM - poza 120.SAP w bazie lotniczej w Domna, stanie się 19.IAP stacjonujący w Millerowie. W przygotowaniu do przekazania są już przynajmniej 2 pierwsze egzemplarze:

● Su-30SM n/b 01 n/s 1207
● Su-30SM n/b 02 n/s 1208

Sytuacja staje się o tyle interesująca, że podobnie jak z dyslokacją Su-34 nadmienioną w innym wątku, obie jednostki również stacjonują w bezpośrednim sąsiedztwie Ukrainy. Uwzględniając 1 eskadrę w ramach 43.OMSzaP (12 samolotów) oraz zapewne docelowo 2 eskadry w 19.IAP (24 samoloty Su-30SM), dałoby to 36 maszyn Su-30SM bazujących u wrót Ukrainy (że o 60 egz. Su-34 nie wspomnę).

Koncentracja sił lotniczych WWS FR w tym rejonie zasługuje chyba na jakiś oddzielny wpis w innym wątku.







Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #132 dnia: Października 14, 2015, 21:28:31 »
Na gościnne występy do Syrii przebazowano z Rosji 4 egz. Su-30SM 26, 27, 28 i 29. Wszystkie pochodzą z 120. Pułku, baza Domna (Домна).





Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #133 dnia: Października 15, 2015, 10:47:14 »
Dobrze mi się wydaję, że te egzemplarze mają zamalowane oznaczenia WWS FR?
Dziwna sprawa, jeden ma zamazane wszystko, na drugim gwiazda jest zamazana, ale napis BBC Pyccnn jest w dalszym ciągu.

Czyżby zaś zielone ludki przyleciały tym razem do Syrii samolotem kupionym w pobliskim sklepie militarnym?

Offline Mekki

  • Global Moderator
  • *****
  • Tępy Ch**:)
    • 13 WELT
Odp: Samoloty rodziny Su-30 (Su-30MKI/MKM/MKA, Su-30SM, Su-30MKK/MK2 i inne)
« Odpowiedź #134 dnia: Października 15, 2015, 15:35:50 »
Tak, zaraz po przylocie były niebieskie i bakłażanowe ludziki. Już im odmalowali.
A w jaki sposób Ty jesteś upośledzony?

Kanał youtube 13WELT