Autor Wątek: Shade dodatek do FSX  (Przeczytany 9021 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #15 dnia: Września 11, 2011, 00:03:14 »
Reklamacja do DAF  :003: . Chyba wymyslił jakis automat do autogenu?

webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

_michal

  • Gość
Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #16 dnia: Września 11, 2011, 00:10:26 »
Nie do końca rozumiem Twoje wyjaśnienie. Domyślne przejścia tonalne? Te zapisane w teksturach? Wydawało mi się, że najprostszy sposób na tego typu efekt to odpowiedni shader lub ewentualnie jakaś manipulacja na krzywych tonalnych karty graficznej. 

Z manuala:
Cytuj
While FSX has its own in-engine ambient light ramp that is non-controllable this light ramp also has a tone/colour subsection that with some tweaking can be control by us as end users, this is where Shade comes in handy, Shade is a small 3 part program which will allow you to setup colours/tones for the 3d shadow and lighting & fog elements for each day of FSX’es ten day sky cycle

FSX ma dzień podzielony na czternaście elementów:

* Pre-Dawn 1
* Pre-Dawn 2
* Dawn
* Post-Dawn 1
* Post-Dawn 2
* Morning
* Noon
* Afternoon
* Pre-Sunset 1
* Pre-Sunset 2
* Sunset
* Post -Sunset 1
* Post -Sunset 2
* Midnight

Shade pozwala na edycję kolorów światła, cienia i mgły dla każdego z nich osobno. Do tego w cyklach dziesięciodniowych.

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #17 dnia: Września 11, 2011, 01:41:37 »
Z manuala: (...) Shade pozwala na edycję kolorów światła, cienia i mgły dla każdego z nich osobno.
Dziękuję za wyjaśnienie. Wciągam ten dodatek na listę zakupów. Po screenach YoYo widzę, że będzie stanowił niezłe uzupełnienie do REX'a.

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #18 dnia: Września 12, 2011, 01:32:42 »
Reklamacja do DAF  :003: .
A jest taki suwaczek w ustawieniach FSX-a do gęstości autogeneracji. A tak go troszku można przesunąć w prawo. Jednak nie za ostro bo "wylezie" z prowadnicy ;) Zapewniam, że reklamację można wyrzucić do kosza  :003:.
Co do dodatku Shade, to z tego co widzę to fajne to, ja jednak zostanę przy ENBSeries Configurator . Ale to już rzecz gustu, kto co woli.

Offline Mac

  • Trolle
  • *
Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #19 dnia: Września 25, 2011, 15:39:32 »
Po hurraoptymistycznych opiniach tu i "uber scrinach" się skusiłem i kupiłem. Ustawiłem to chyba dobrze ale w zasadzie wygląda wszystko prawie tak jak wyglądało... chyba że ustawienia macie jakieś specyficzne. Ot wydalem trochu dolarków ale wynik taki sobie w sumie.

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #20 dnia: Kwietnia 01, 2012, 18:11:20 »
Po hurraoptymistycznych opiniach tu i "uber scrinach" się skusiłem i kupiłem. Ot wydalem trochu dolarków ale wynik taki sobie w sumie.

W końcu nabyłem Shade'a i po początkowych wątpliwościach jestem pod wrażeniem jego możliwości. Shade jest zachwalany, także na stronie autora, jako dodatek poprawiający wyświetlanie rzeźby terenu poprzez zwiększanie kontrastu (światło/cień). Dla mnie cenniejsze jest to, że Shade pozwala na symulację niektórych efektów atmosferycznych związanych z zachmurzeniem.

Shade jest programem banalnie prostym w obsłudze, dla danego dnia z 10 dniowego cyklu i wybranej pory dnia ustawia się kolor oświetlenia, kolor cienia i kolor mgły. Mgłę można sobie odpuścić, dlaczego to wyjaśnię później. Pozostają tylko dwa parametry - kolor światła i kolor cienia.

Kolor światła wpływa na:
- kolor powierzchni ziemi tam, gdzie jest ona oświetlona "słońcem". Efekt jest silnie uzależniony od mesha. Na terenach nizinnych będzie to praktycznie cała powierzchnia danego terenu.
- chmury, z tym, że im wyżej znajduje się warstwa chmur, tym mniejszy jest zasięg oddziaływania. Widocznie projekcja światła odbywa się sferycznie względem pozycji obserwatora.
- obiekty 3D scenerii, w tym samolot i VC

Kolor cienia wpływa na:
- kolor powierzchni ziemi na obszarach znajdujących się w cieniu. Efekt jest bardzo silnie uzależniony od mesha i znacząco od pory dnia, na terenach nizinnych obszary cienia prawie nie występują.
- chmury, z tym, że kolor cienia wpływa raczej na dolne powierzchnie chmur.
- obiekty 3D scenerii, w tym samolot i VC

O ile ustawianie 3 dostępnych parametrów jest proste, to uzyskanie interesujących efektów wymaga znajomości zasad fizyki(optyka), umiejętności ustawiania parametrów pogodowych w FSX i wyobraźni. Bezchmurne niebo w południe, czy lot ponad chmurami wymaga zupełnie innych ustawiań niż lot poniżej podstawy gęstych chmur burzowych. Pomocne w ustawieniach mogą być zdjęcia pokazujące kolorystykę nieba, chmur i terenu - trzeba pamiętać, jaką rolę pełni światło, jaką chmury (są filtrem) i jaką teren.

Trzeba też pamiętać, że model odwzorowania atmosfery i oświetlenia w FSX to twór całkowicie sztuczny i ze zrozumiałych względów niedoskonały. Jednak co by nie mówić, Shade dodaje ewidentnie nowe możliwości kontrolowania wyglądu FSX i pod tym względem jest niezastąpiony. Nie znam żadnego innego dodatku, który byłby w stanie w tak znaczący sposób zmieniać wygląd scenerii, jednak uzyskanie interesujących efektów wymaga trochę wysiłku.

Jeśli będą zainteresowani to wytłumaczę dlaczego kolor mgły ma marginalne znaczenie i dlaczego znacznie istotniejszy jest "horizon haze", a ponieważ jeden obrazek potrafi zastąpić wiele słów - oddam głos obrazom. Wszystkie screeny są zrobione z tymi samymi ustawieniami pogody, tymi samymi teksturami chmur i o tej samej porze dnia - jedynie zmiany to ustawienia Shade'a. (Przerysowanie kolorystyczne screenów w tonacji niebieskiej zrobiłem specjalnie, by pokazać siłę oddziaływania światła na scenę). Na końcu zamieściłem dwa obrazki pokazujące tą sama scenerię w gołym FSX, bez ingerencji Shade'a.


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_1_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_1_2.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_2_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_2_2.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_3_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_4_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_4_2.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_5_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/shade_5_2.jpg


Ta sama sceneria w gołym FSX:


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/fsx_only_1.jpg


Duży obrazek - http://www.prologos.pl/fsx/fsx_only_2.jpg

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #21 dnia: Kwietnia 11, 2012, 16:18:03 »
Patrząc na Wasze screeny przekonałem się ostatecznie do zakupu.. i dupa. Nie wiem dlaczego ale u mnie Shade nie działa, albo działa ale tego nie zauważam.
Zrobiłem sobie screeny before/after podczas zachodu słońca nad pagórkowatym terenem i nie widzę żadnej różnicy. Stosowałem różne Presety, dalej klops. Fakt, że straciłem "tylko" 10 Euro no ale niesmak pozostał.. tym bardziej, że mogłem dorzucić parę groszy i kupić King Air'a od Carenado :(.

Pdf załączony do Shade przeczytałem, dalej nic.

Jeżeli macie jakieś pomysły to proszę o pomoc!

Pozdrawiam,

West
i5 6600K @ 4.4GHz, AsRock Z170 Gaming K4, CM Fortis 3, 2x8GB DDR 4 Corsair Vengeance LPX 3200MHz, Gainward Phoenix 1080 GS 8GB, XFX TS Core 550W, Crucial BX200 SSD 240GB, Crucial MX300 SSD 275GB, Seagate Barracuda 1TB, Win 10 x64 Pro

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #22 dnia: Kwietnia 11, 2012, 16:55:50 »
Przepraszam za post pod postem ale czas edycji wygasł.
Zauważyliście, że na wszystkich screenach z Shade'm chmury nie są kolorowe podczas wschodu/zachodu słońca?
W FSX bez Shade chmury "dostają kolorów" podczas np. zachodu słońca ( pomarańczowe w moim przypadku ) a z włączonym Shade'm są normalne szarobure?
Szczerze mówiąc trochę to dziwne.

Shade:



Uploaded with ImageShack.us

No Shade:



Uploaded with ImageShack.us



Szczerze to bardziej mi się podoba to co prezentuje FSX bez Shade.
Marnie wydaje 10 Euro.
i5 6600K @ 4.4GHz, AsRock Z170 Gaming K4, CM Fortis 3, 2x8GB DDR 4 Corsair Vengeance LPX 3200MHz, Gainward Phoenix 1080 GS 8GB, XFX TS Core 550W, Crucial BX200 SSD 240GB, Crucial MX300 SSD 275GB, Seagate Barracuda 1TB, Win 10 x64 Pro

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #23 dnia: Kwietnia 11, 2012, 19:24:19 »
Patrząc na Wasze screeny przekonałem się ostatecznie do zakupu.. i dupa. Nie wiem dlaczego ale u mnie Shade nie działa, albo działa ale tego nie zauważam. Jeżeli macie jakieś pomysły to proszę o pomoc!

Po prostu masz problem z obsługą tego programu ;-) Najprawdopodobniej nie użyłeś polecenia "Clone Day One".

Zrób tak:
1. uruchom program Shade_GUI
2. załaduj dowolny profil
3. wybierz zakładkę "Day 1" i kliknij na przycisk wyboru pory dnia wybierając "noon"
4. pojawi się pod nim czerwone podświetlenie
5. kliknij na pole wyboru koloru światła powyżej przycisku "Set Light"
6. na dole palety wyboru kliknij przycisk "custom"
7. ustaw kolor RGB 68,108,189
8. kliknij przycisk "Set Light"
9. upewnij się, że kwadrat poniżej pokazujący "Current Shade Value" zmienił kolor na niebieski
10. powtórz sekwencję z punktów 5 do 9 dla funkcji "Set Shadow" ustawiając kolor czerwony 170,10,10
11. następnie koniecznie naciśnij przycisk "Clone Day One"
12. przejdź do zakładki "Start Stuff" i naciśnij przycisk "Start Shade/FSX"
13. uruchomi się FSX, przejdź do "Free Flight" ustaw current time na okolicę południa, ustaw pogodę tak, by były chmury, naciśnij "Fly now" i zobacz efekt. Chyba trudno nie zauważyć, że Shade jednak działa.

Zauważyliście, że na wszystkich screenach z Shade'm chmury nie są kolorowe podczas wschodu/zachodu słońca?
W FSX bez Shade chmury "dostają kolorów" podczas np. zachodu słońca ( pomarańczowe w moim przypadku ) a z włączonym Shade'm są normalne szarobure? Szczerze mówiąc trochę to dziwne.

Chmury dostaną takich kolorów jakie ustawisz w Shade - pod warunkiem, że je ustawisz. Ustawisz neutralne kolorystycznie światła i cienie to chmury wyjdą biało-szare, ustawisz zielonkawe oświetlenie to otrzymasz zielone chmury.

PS. Jeśli będziesz miał jeszcze jakieś problemy to pytaj.

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #24 dnia: Kwietnia 11, 2012, 20:58:44 »
Dziękuję za pomoc, miło mi, że chciało Ci się tyle pisać. :)

Niestety efekt jaki uzyskałem to czerwony VC, sceneria czerwonkawa, domy mają czerwone ściany, chmury są również czerwone.

Zrobiłem punkt po punkcie, chyba coś jednak jest nie tak?
i5 6600K @ 4.4GHz, AsRock Z170 Gaming K4, CM Fortis 3, 2x8GB DDR 4 Corsair Vengeance LPX 3200MHz, Gainward Phoenix 1080 GS 8GB, XFX TS Core 550W, Crucial BX200 SSD 240GB, Crucial MX300 SSD 275GB, Seagate Barracuda 1TB, Win 10 x64 Pro

Odp: Shade dodatek do FSX
« Odpowiedź #25 dnia: Kwietnia 11, 2012, 23:15:23 »
Niestety efekt jaki uzyskałem to czerwony VC, sceneria czerwonkawa, domy mają czerwone ściany, chmury są również czerwone.
Zrobiłem punkt po punkcie, chyba coś jednak jest nie tak?

Specjalnie dobrałem Ci takie kolory byś zauważył, że Shade działa.  :002:

Poeksperymentuj trochę samodzielnie, posprawdzaj załączone profile zwracając szczególną uwagę na pola pokazujące wartości i kolory "Current FSX Value" oraz "Current Shade Value". To od różnicy w jasności i barwie tych pól zależy stopień modyfikacji wizdualnej wnoszonej do sceny przez Shade.
Stworzenie własnego profilu dla całego dnia wymaga nieco pracy, zacznij od testów w godzinach południowych. Jak już będziesz miał, jako takie wyczucie to zacznij po prostu kopiować to samo ustawienie z "noon" na inne pory dnia i poobserwuj, jak wygląda ono przy zmieniającej się porze dnia.
Jak wyczujesz i to, to możesz zacząć modyfikować ustawienia dla każdej pory dnia osobno. Moja sugestia to patrzeć na wartość "Current FSX Value" i w miarę subtelnie zmieniać barwę, nie zmieniając za nadto jasności. Po jakimś czasie wyda Ci się to banalnie proste - trzeba to po prostu wyczuć.