Autor Wątek: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac  (Przeczytany 23183 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #90 dnia: Stycznia 04, 2015, 13:54:03 »
Nie znam na tyle temat aby coś doradzić, ale mogę tylko zrobić pewną analogię z BMS4. Tutaj mamy także pojęcie CutOff związane z przepustnicą. Jest za to odpowiedzialna zmienna nazwana SimThrottleIdleDetent. Ta zmienna ma zastosowanie w czasie ramp start. Ja mam zrobione uproszczenie tzn. zwykły przycisk, ale koledzy mają to zrealizowane za pomocą złożonego mechanizmu połączonego z przepustnicą. Wiem, że kolega Flanker z 13 Welt ma to zrobione u siebie. Może wyjaśni coś więcej na ten temat. Może to nasunie jakieś rozwiązanie problemu.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #91 dnia: Stycznia 04, 2015, 14:51:52 »
Dzięki Vito za zainteresowanie tematem - dziś dodatkowo rozbebeszyłem przepustnice i zdemontowałem niepotrzebne elementy, ale do rzeczy:
Już objaśniam o co mi chodzi - przy czym wpadł mi do głowy pomysł wykorzystania potencjometrów suwakowych dla przepustnic:

Poniższe sześć zdjęć (poza tym pierwszym) obrazuje trzy położenia dźwigni przepustnicy - shut off, Idle i max power.
"Shut off" rozwiążę wyłącznikiem krańcowym, więc uruchomienie tej funkcji nie jest istotą rzeczy.

Temat wygląda tak, że jeżeli podepnę potencjometr, to będzie on chodził w zakresie od IDLE do MAX POWER, natomiast, jak przesunę przepustnicę do pozycji SHUT OFF, to potencjometr musiałby się jeszcze przekręcić/przesunąć się do pozycji ujemnej - widok na cięgno z naniesionymi moimi adnotacjami znajduje się na pierwszym zdjęciu.

Zakres pracy cięgna połączonego z dźwignią przepustnicy


Pozycja SHUT OFF



Pozycja IDLE



Pozycja MAX POWER




Postęp w pracach nad kokpitem: Galeria zdjęć Google+

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #92 dnia: Stycznia 04, 2015, 16:29:13 »
Nie jestem mechanikiem tylko "elektrykiem", dlatego mogę coś doradzić jako elektryk. Z zdjęć widać, że nie ma problemu z określeniem pozycji shut off, wystarczy przycisk lub wyłącznik krańcowy. Ponieważ ramię przesuwa się liniowo to można je połączyć np. z potencjometrem suwakowym. Można ustawić pot. tak aby w pozycja skrajna odpowiadała shut off. Teraz problem można sprowadzić tylko do określenia w soft pozycji idle oraz max. Przez analogię do Cougara można te wartości ustawić. Można je prawdopodobnie ustawić w danym symulatorze. Może te moje rozważania są trywialne, ale tak mi podpowiada logika. Jeśli się mylę proszę o uwagi.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #93 dnia: Stycznia 04, 2015, 17:19:38 »
Można też na obrotowym:


Pozycje Shutoff i Idle dają taki sam sygnał z pot.
Mam nadzieję że narysowałem na tyle jasno żebym nie musiał dodatkowo opisywać rysunku?  ;)

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #94 dnia: Stycznia 05, 2015, 16:18:26 »
Vito, Moders,
Dziękuję za sugestię - rysunki odczytałem bez najmniejszego problemu:)

Myślę, że najprostszym rozwiązaniem z punku widzenia mocowania byłby potencjometr suwakowy. Parę godzinek i całość działa pod Mjoyem 8)
Vito, czy do kalibracji potencjometrów, musi być jakiś specjalny soft - jak można to wykalibrować - nigdy się w to nie bawiłem, nie licząc softu firmy Saitek, który do tej pory obsługuje mi osie analogowe - ale tam są niezbyt duże możliwości kalibracji.

W przypadku zwykłego pota, musiałbym dodatkowo rzeźbić wsporniki. Przy obecnym rozwiązaniu (które obecnie działa w moim kokpicie) wystąpił problem nierównomiernego działania dwóch identycznych potencjometrów obrotowych (sprawdzałem to na kilku różnych typach potencjometrów). Niedawno zorientowałem się, że jest to kwestia ich symetrycznego umieszczenia - żeby było ok, musiały by być skierowane osiami w jedną stronę, a są w przeciwnych kierunkach, czyli jeden potencjometr jest przekręcany w prawo, drugi w lewo, w trakcie posuwu dźwigni przepustnic.

Czy ktoś próbował się bawić np. z układem optycznym, takim jak w myszkach?

Pozdrawiam
Leszek

Postęp w pracach nad kokpitem: Galeria zdjęć Google+

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #95 dnia: Stycznia 05, 2015, 17:43:15 »
To co pamiętam to robiłem to na początku instalacji Cougara, ale także trzeba to zrobić przy update. W jednym z punktów jest określenie min oraz max osi w tym osi przepustnicy. Tak sobie pomyślałem, że jeśli dla min wybiorę położenie przepustnicy na pozycji przed końcem zakresu zał,że jest to idle to przesuwanie przepustnicy do końca zakresu czyli  od punktu min do cut off  nie powinno być brane pod uwagę przez symulator. Jest to świadome zmniejszanie zakresu potencjometru. Nigdy tego nie robiłem, ponieważ nie było takiej potrzeby, dlatego jest to pomysł. Może ktoś z kolegów ma w tym temacie doświadczenie.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #96 dnia: Stycznia 05, 2015, 17:46:59 »
Według mnie taki układ optyczny jak w myszkach będzie miał standardowo stosunkowo słabą dokładność. Aby określić rozdzielczość takiego czujnika wystarczy policzyć ile otworów znajduje się na obwodzie tarczy. Oczywiście można zwiększyć jego dokładność poprzez zastosowanie większego obwodu, ale wiąże się to po pierwsze z konicznością precyzyjnego wykonania odpowiedniej tarczy z otworami, a ponadto zwiększają się wymiary całego ustrojstwa.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #97 dnia: Stycznia 05, 2015, 17:56:06 »
Dzięki Panowie.

W takim razie spróbuję na początku z potencjometrami suwakowymi i wolnymi gniazdkami w moim mjoyu.
Chwilę to potrwa, ale jak tylko coś zacznie działać, to wrzucę relację na forum:)

Postęp w pracach nad kokpitem: Galeria zdjęć Google+

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #98 dnia: Stycznia 05, 2015, 19:59:21 »
Chwilę to potrwa, ale jak tylko coś zacznie działać, to wrzucę relację na forum:)

Oby ta chwila była jak najkrótsza bo co najmniej kilka osób czeka z niecierpliwością na efekty :)

Tak na marginesie, pochwalisz się jak wszedłeś w posiadanie tych manetek? Wybrałeś się na wycieczkę do Kanady i zleciłeś komuś "wyspecjalizowanemu" chirurgiczne cięcie na jednym z Bombardierów?  :D Czy po prostu znalazłeś gdzieś na recyklingu (ebay), a może wiąże się z tym jakaś inna ciekawa historia? Z tego co widać na zdjęciach to ktoś niekoniecznie się z tym cackał podczas demontażu.  :o

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #99 dnia: Stycznia 06, 2015, 08:53:38 »
Układ optyczny myszki nie jest w stanie wskazać aktualnej pozycji a jedynie zasygnalizować zmianę ("incremental" a nie "absolute"). To nie zastąpi potencjometru bez dodatkowego układu pośredniczącego.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #100 dnia: Stycznia 06, 2015, 10:15:25 »
Cytuj
Układ optyczny myszki nie jest w stanie wskazać aktualnej pozycji a jedynie zasygnalizować zmianę ("incremental" a nie "absolute"). To nie zastąpi potencjometru bez dodatkowego układu pośredniczącego.
Podobnie jest z enkoderem.

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #101 dnia: Stycznia 06, 2015, 14:16:25 »
Witaj @Lechtej! Nie_jeden z nas chciałby mieć oryginalne części, tak jak ty :D

Montaż potencjometru suwakowego też nie będzie taki prosty jak się wydaje. Popróbowałem w garażu z moimi suwakami i muszą być równie dokładnie zamocowane co obrotowe, bo inaczej wygina się dźwignia co powoduje silniejszy opór - szybsze wytarcie kontaktu. Obrotowe mają tę zaletę, że ich obudowa zapewnia łożyskowanie osi, czego w suwakowych nie ma. Drugi problem to mały odstęp między off i idle, co można by rozwiązać dodatkowo tak jak sugerował @moders, za pomocą krańcówki.
Enkoder może być dobrym rozwiązaniem i nie będzie problemu z określeniem położenia, ale musi być krańcówka, która ustali pozycję "zero".

A poza tym Najlepszego w Nowym Roku!
« Ostatnia zmiana: Stycznia 06, 2015, 17:27:57 wysłana przez Mekki »

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #102 dnia: Stycznia 11, 2015, 23:04:08 »
Dzięki Panowie.

A co do historii tych manetek - to jakiś czas temu napisał do mnie pewien człowiek z Luxemburga (przez mój blog), że robił kiedyś 747, potem chciał coś zrobić z CRJ-tem i że ma manetki.
Znając ceny na rynku wtórnym, zakomunikowałem, że fajnie mieć coś takiego, ale nie za bardzo mnie będzie stać. Finalnie dogadaliśmy się na "parę Euro", jakieś 20% ceny z Ebay'ów i innych portali. Nie ukrywam, że manetki są na prawdę ekstra.

Pozdrawiam
Leszek

Postęp w pracach nad kokpitem: Galeria zdjęć Google+

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #103 dnia: Września 23, 2015, 23:27:12 »
Witajcie!

Na wstępie chciałem oświadczyć, że mój projekt cały czas żyje, aczkolwiek z przyczyn zawodowych nie miałem możliwości wystarczająco sie na nim skupić.

Jako potwierdzenie chciałem zaprezentować Wam filmik z konferencji TEDx, w której brałem udział 11go czerwca br, a którego głównym tematem były marzenia. Najważniejszym z nich jest realizacja właśnie projektu kokpitu CRJki.

Poniżej załączam link do prezentacji.
Mam nadzieję, że Wam się spodoba:)
https://m.youtube.com/watch?v=2k_porGEQZI

Pozdrawiam Was mocno
Leszek

Postęp w pracach nad kokpitem: Galeria zdjęć Google+

Odp: CRJ 200 - domowy kokpit - postęp prac
« Odpowiedź #104 dnia: Września 24, 2015, 06:07:40 »
Jestem pod wrażeniem. Trafnie to ująłeś nic dodać nic ująć. Faktycznie trudno wytłumaczyć dlaczego to robimy tzn. realizujemy nasze hobby lub marzenia. Myślę, że dzięki temu jest możliwy postęp w każdej dziedzinie życia. Ja też się czasem zastanawiam dlaczego to robię.