Autor Wątek: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.  (Przeczytany 1677 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Podstawowe pytanie. Od czego zacząć?

Potrzebuję porad technicznych do budowy przepustnicy z trymerami w
desktopowym stylu 2WŚ- P51.
Moje pytanie dotyczy głównie wyboru podzespołów Mjoye, potencjometry (najlepiej bezstykowe), elektornika itp.
problematyczne jest np. to jak wykonąć oś trymera 3240°
Posiadam tylko umiejętności manualne, techniczo-modelarskie. lutowanie itp.
(Nikła wiedza na temat elektroniki i programowania znam tylko ogólne zasady -
sto lat temu robilem strony w html, proste skrypty.)

Z dośwadczeń to kiedyś zbudowałem pedały i przepustnię ze starego joya.
Ale poszło w kąt, gdyż zależy mi na wysokiej jakości sprzętu, precyzji
więć postanowiłem zbudować od podstaw. Myślałem też o adaptowaniu/przerabianiu
gotowego sprzętu np.kierownicy ale problemem jest mała ilość osi i kiepska
jakość potencjometrów.

Planuje sprzęt złożony z 9 osi pod jedno usb plus 10 przycisków:
(jeżeli takowy ukłąd jest możliwy)

1 90° throtlle
2 90° rpm/prop
3 90° mixture
4 90° flaps
5 90° radiator a
6 90° radiator b
7 3240° elev.trim
8 180° rud.trim
9 180° air.trim

10 przycisków

Dzięki.

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 21, 2015, 14:26:09 »
Trymer w moim projekcie zrobiony jest na enkoderach połączonych z OC i oprogramowaniu HSC- definiuje zerową wartość osi, później emuluje dane z enkodera jako oś wirtualnego joysticka.

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 21, 2015, 17:55:46 »
Standardowo jeden kontroler może obsługiwać maksymalnie 8 osi. W związku z tym musisz zmniejszyć liczbę osi lub wykorzystać dwa kontrolery (DMJoy Damosa będzie prawdopodobnie mógł emulować wirtualne dwa kontrolery z jednego układu). Ja u siebie też planuję nawet większą liczbę osi (chyba to będzie 11) i na tą chwilę będzie to obsługiwane przez dwa kontrolery.

Ja w tej chwili kończę panel z trymerami, które są obsługiwane przez bardzo fajne potencjometry firmy AMPHENOL (http://il2forum.pl/index.php/topic,17010.msg322461.html#msg322461). Porównywałem je ostatnio z potencjometrami Telpoda (wprawdzie, te również nie były nowe), ale różnica jest zdecydowanie odczuwalna, na korzyść AMPHENOL. Kiedyś znalazłem cenę nowych i w przeliczeniu wychodziło 50zł za potencjometr (niestety teraz nie mogę już znaleźć tej strony) - widać, że to trochę inna liga. W przypadku trymerów będę wykorzystywał cały ich zakres (około 340°).

Jeśli chodzi o Elevator trim, to chyba najprostsze będzie zastosowanie potencjometru wieloobrotowego (najczęściej mają 10 obrotów - czyli wychodzi około 3600°). W przypadku rozwiązań bezstykowych zawsze zostaje problem z określeniem punktu 0 i generalnie obsługa kolejnych obrotów (nie mówiąc o mechanicznym ograniczeniu końca zakresu). Rozwiązanie podane przez Macieja jest stosunkowo proste, ale chyba wymaga stosowania OC i HSC (chyba, że HSC jest niezależne od OC?).

Można też logikę zaszyć gdzieś w sprzęcie, ale musi się to jeszcze komunikować z kontrolerem (lub logika musi być zaszyta w kontrolerze). Swego czasu realizowałem rozwiązanie oparte na enkoderach firmy AMS (http://il2forum.pl/index.php/topic,16261.0.html) - dodanie tam takiej logiki chyba byłoby do przebrnięcia, ale nie będzie to rozwiązanie proste (ten projekt zakończył się połowicznym sukcesem - sam enkoder poprawnie działał w joysticku, ale to rozwiązanie nie zostało ostatecznie wdrożone, z wielu powodów).

Jeśli chodzi generalnie o wykorzystanie rozwiązań bezstykowych zamiast potencjometru to przymierzam się do zastosowania taniego czujnika hala. Jak skończę ten panel z trymerami (już jest prawie gotowy) to opiszę co udało mi się uzyskać (zresztą już to obiecałem jakiś czas temu Falkon40, ale myślałem, że mi szybciej pójdzie :-().

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 21, 2015, 18:56:31 »
HSC z tego co się orientuje działa z interfejsem damosa ;)

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 27, 2015, 19:38:23 »
Dziękuję Panowie za odpowiedzi. Poszperałem w sieci i potwierdzone że windows nie pozwala na więcej niż 8 osi na urządzenie.
Sznink śledzę twój wątek ale jest on oparty na tradycyjnych potencjometrach, ja próbuje podejść do sensorów. Ale
będę śledził dalej bo jest tam dużo fajnych rozwiązań mechanicznych.

Ktoś może orientuje się jak blisko mogą być ustawione sensory Allegro 1302 i magnesy. Jakich magnesów użyć tak żeby nie następowały zakłócenia między jednym a drugim. tzn tak żeby magnes nie oddziaływał na 2 sensory, w przypadku kiedy układy rozłożone są jeden z drugim?

Rozwiązanie chałupnicze:
http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php?t=22267

Gotowy układ tylko zdaje się do pedałow
http://simulaje.blogspot.com/2013/12/hall-sensor-jz-for-g25g27-hall-sensor.html

Ktoś może rozbierał przepustnice Warthoga? Jakie magnesy i sensory są tam użyte i w jakiej odległości od siebie?

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 28, 2015, 15:32:25 »
Sznink śledzę twój wątek ale jest on oparty na tradycyjnych potencjometrach, ja próbuje podejść do sensorów. Ale
będę śledził dalej bo jest tam dużo fajnych rozwiązań mechanicznych.
Dzięki. A ja powiem tak: dobry potencjometr nie jest zły :-) - zależy do czego chcemy go użyć.

Ktoś może orientuje się jak blisko mogą być ustawione sensory Allegro 1302 i magnesy. Jakich magnesów użyć tak żeby nie następowały zakłócenia między jednym a drugim. tzn tak żeby magnes nie oddziaływał na 2 sensory, w przypadku kiedy układy rozłożone są jeden z drugim?
Ja będę się zabierał za wymianę potencjometru w przepustnicy Saiteka X45 właśnie na ten sensor. Z tego co się zdążyłem zorientować to magnesy powinny być bardzo blisko czujnika. Jeśli chodzi o zakłócenia to pewnie będziesz musiał sam to zbadać, bo raczej nikt nie poda Ci takich danych.

Gotowy układ tylko zdaje się do pedałow
http://simulaje.blogspot.com/2013/12/hall-sensor-jz-for-g25g27-hall-sensor.html
Coś mi się zdaje, że tutaj został wykorzystany inny sensor niż A1302.


Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 29, 2015, 09:29:23 »
Coś mi się zdaje, że tutaj został wykorzystany inny sensor niż A1302.
Obejrzałem jeszcze raz ten filmik i wycofuje to co napisałem. Wcześniej wydawało mi się, że sensor inaczej współpracuje z magnesem  ;)

Odp: Przepustnica/Trym 9 osi. Pytania początkującego konstruktora.
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 01, 2016, 21:18:41 »
Ktoś może orientuje się jak blisko mogą być ustawione sensory Allegro 1302 i magnesy.

Ja dawałem magnesy zaraz przy czujniku. Moim zdaniem magnesy powinny być na tyle blisko siebie aby pole pomiędzy nimi było jednorodne. Pomiędzy magnesami umieszczasz czujnik. Czułość czujnika i siłę magnesów dobierasz tak aby czujnik się nie nasycał - no i najlepiej jakby pracował w zakresie liniowym.

http://www.mycockpit.org/forums/showthread.php?t=22267

W tym linku zdziwiło mnie umieszczenie stalowego łożyska w pobliżu magnesów i czujnika. W moich zabawkach elementy w pobliży czujnika i magnesów wykonywałem z aluminium aby nie psuć jednorodności pola.