ECM - Electronic Counter Mesures
Czyli wszystko co jest elektroniką i może służyć do przeciwstawieniu sie czemuś. ECM może być wieloma urządzeniami, ale w naszym wypadku interesują nas tylko właśnie Jammery.
Ogólnie Jammer służy do zakłócenia pracy radaru przeciwnika, poprzez wysyłanie w eter fal radiowych o długości odpowiadających tym z radaru naszego przeciwnika co powoduje, że jego radar zostaje oślepiony i nie jest w stanie rozróżniać celów ani mierzyć odległości do nich. Ogólnie zasada wykorzystania tego urządzenia w grze jest prosta - jest przeciwnik, który cię wykrył radarem, zalokował i odpalił do ciebie kierowaną radarowo rakietę - uruchamiasz jammera. jego działanie powoduje, zę przeciwnik traci locka na twój samolot i rakieta leci sobie przed siebie. Problem pojawia się chwilę później, bo o ile sam radar samolotu nie może naprowadzać niczego na twój samolot, to rakieta sama w sobie może - służy do tego system HOJ - Home On Jam, który powoduje, ze rakieta jest odpalana w trybie pasywnym i kieruje sie na źródło zakłóceń, jeżeli w porę nie wyłączymy jammera to możemy taka rakietę wyłapać z większym prawdopodobieństwem niz gdyby była naprowadzana własnym radarem.
Rakieta sama z siebie nie przechodzi w tryb HOJ z trybu normalnego, ani też z trybu normalnego w HOJ, wiec teoretycznie umiejętnie stosując ECM można przeciwnika oskubać z rakiet bez ryzyka wyłapania takowych.
Kolejnym problemem przy korzystaniu z ECM jest tzw. Burn Thru - w pewnej odległości od naszego samolotu radar przeciwnika ma tak dużą moc, że nasz jammer nie jest w stanie wyemitować w jego kierunku równie silnej wiązki, co powoduje, zę radar przeciwnika nas widzi (mówi się, że przepala sie rzez zakłócenia), więc na małe odległości stosowanie ECM z praktycznego punktu widzenia nie jest wskazane.
Urządzenia ECM w zasadzie obejmują również flary i chaff (paski folii) a tych chyba nie muszę objaśniać ?