Autor Wątek: Pierwsza Polska F-16.  (Przeczytany 320443 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1080 dnia: Czerwca 30, 2009, 05:14:44 »
36. 30 C i 6 D kolejnych F-16 mamy pozyskać w ramach aneksu do umowy (opcja opiewa na 48). Taka wieść krąży po MONie. Informacja nieoficjalna lecz z pewnego źródła. Dezyzja powinna być ogłoszona wkrótce. Dostawy nowych Jastrzębi będą skorelowane z wycofaniem Su-22.. czyli już niedługo..  Specyfikacja ta sama, czyli B52+ M Advanced.

Gdyby to okazało się prawdą to byłaby to naprawdę jedna z bardziej sensownych decyzji MON, tyczących uzbrojenia w ostatnich latach, aż nie wierzę ...

Offline syringe

  • *
  • Centipede
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1081 dnia: Czerwca 30, 2009, 09:05:25 »
Ostatnich? Chyba w ogóle  :004:
Wiadomo gdzie miały by konkretnie trafić?

Pozdrawiam

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1082 dnia: Czerwca 30, 2009, 09:55:18 »
Bardzo interesujące, tylko wiadomo jak to jest z "nieoficjalnymi informacjami", plany planami a życie swoje. Z jakich pieniędzy miałby być sfinansowany ten zakup? MON'owskich czy z budżetu państwa? Bo jak na razie z jednym i z drugim krucho... :005: 

Offline bip3r

  • *
  • 13 WELT
    • www.13welt.pl
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1083 dnia: Czerwca 30, 2009, 10:35:50 »
MON'owskich czy z budżetu państwa? Bo jak na razie z jednym i z drugim krucho... :005:

???
A czy MON poza kasą z budżetu ma jakieś inne źródła finansowania?  :118:
"Jestem Polak, a Polak to wariat, a wariat to lepszy gość." K.I. Gałczyński


13WELT YouTube Channel

Offline ESP

  • *
  • Cloud Surfer
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1084 dnia: Czerwca 30, 2009, 10:53:51 »
???
A czy MON poza kasą z budżetu ma jakieś inne źródła finansowania?  :118:

Reklamy TV - ostatnio jakąś wodę reklamowali :) :banan
AMD Ryzen9 5900X + beQuiet! ShadowRock3 // HyperX Fury 64GB 3200MHz // MSI MAG X570 Tomahawk // MSI RTX3080 OC 10GB // ASUS ROG SWIFT PG329Q // KIOXIA 2TB M.2 NVMe + Samsung 2TB SSD // beQuiet! PureBase500

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1085 dnia: Czerwca 30, 2009, 11:52:58 »
Z tego co ja wiem to ten nius jest przeterminowany co najmniej od roku  :121:

Poza tym oficjalne stanowisko MONu jest póki co takie że do 2016-2018 nie przewiduje się zakupu dalszych samolotów bojowych.

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1086 dnia: Czerwca 30, 2009, 14:08:37 »
???
A czy MON poza kasą z budżetu ma jakieś inne źródła finansowania?  :118:

Chodziło mi o to że zakup dotychczasowych Viperów był finansowany poza budżetem MON. Z tego co sobie przypominam to była uchwalona ustawa dotycząca wyposażenia SP w nowe maszyny wielozadaniowe.   

Offline lancer

  • *
  • ka-boom!
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1087 dnia: Czerwca 30, 2009, 22:41:34 »
Przeprasza, czy dziś prima aprilis?
Panowie, jesteście oficerami Armii Stanów Zjednoczonych. Oficerowie żadnej innej armii na świecie nie mogą tego o sobie powiedzieć. Zastanówcie się nad tym!

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1088 dnia: Lipca 01, 2009, 13:15:09 »
Pardon. Coś było jeszcze nieśmiało mówione o dodatkowych zakupach w "Lotnictwie" z marca 2009... ale o 32 a nie 36 maszynach. I niekoniecznie może chodzić o Żmije.

Cytuj
Na 50 Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP postanowiono,że w miejsce 48 Su-22 mogą zostać zakupione 32 samoloty tej klasy lub ekwiwalentne samoloty szkolenia zaawansowanego LIFT z rozszerzonymi możliwościami bojowymi.

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1089 dnia: Lipca 01, 2009, 14:33:13 »
???
A czy MON poza kasą z budżetu ma jakieś inne źródła finansowania?  :118:

Może wystarczy  uziemić Suki , godzina lotu to prawie 60 kPLN, wystarczy że każda z maszyn ma 200 godzin nalotu rocznego to wychodzi jak nic przy 48 maszynach wychodzi nam ze 4 gołe vipery rocznie. Wiem że to takie dywagowanie , bo w końcu nowe F-16 też za coś będą musiały latać, ale pokazuje za to skalę kasy jaka jest ładowana w nieperspektywiczną a w zasadzie bezużyteczną maszynę.

Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1090 dnia: Lipca 01, 2009, 15:26:14 »
Bez przesady z tą bezużytecznością - Su-22M4 jest w stanie wykonać większość przewidzianych dla niego zadań z dużo większym powodzeniem niż ostatnio promowane na siłę LIFTy, które poza być może ładniejszym kolorowym HUDem oraz niższymi kosztami eksploatacji nie oferują żadnej większej przewagi nad Sukami... a w wielu dziedzinach im znacznie ustępują.

Zaś co do tego że Su-22M4 nie są perspektywiczne to się zgodzę. Szkoda tylko że nikt przed półtora dekadą nie pomyślał o jakiejś modernizacji tych samolotów (przystosowanie do zabierania zasobnika celowniczego?). Przy takim kroku może reprezentowałyby nieco większą wartość bojową przy i tak nieuchronnie zbliżającym się końcu ich żywota w naszych SP.

Poza tym, wiedząc jak MON wydatkuje pieniądze i jakie kwoty potrafi przesrać, wycofywanie na siłę Suk jest to chyba trochę szukanie oszczędności na siłę. Żeby było śmieszniej - bodajże w roku budżetowym 2007 MON ponad 255 milionów PLN (nie jestem pewny sumy) odprowadził z powrotem do budżetu państwa jako zwrot pieniędzy, których nie zdołano wydać w roku 2006 (sic!). Już za tą niewydaną kwotę która przepadła miałbyś martin parę gołych Viperów  :001:

I żeby ktoś się nie zagalopował - jak najbardziej jestem zwolennikiem zastąpienia Su-22M4 przez kolejne eskadry F-16 - czy to nowo wyprodukowane czy może pozyskane od jakiejś Holandii czy Belgii MLU, tak jak postąpiono w Chile czy Jordanii. Ale nie róbmy niczego na siłę - niech 3 eskadry Suk polatają jeszcze kilka lat na takim sprzęcie jakim mają, niech podtrzymują nawyki, wystrzelają do końca na poligonach pozostałe uzbrojenie kierowane (H-25MŁ itp.) oraz npry i bombki. Niech maszyny spokojnie dożyją końca eksploatacji w 2012 czy 2014 roku. A potem  eskadry się przesiądą na nową technikę bojową. Zaś najłatwiej rozgonić w cholerę 3 eskadry, przyjąć postawę "byle do F-16" (o ile w ogóle "będą") a pilotom i personelowi powiedzieć że są już SP zbędni albo niech nabijają sobie nalot na Iskrach które są w jeszcze gorszym stanie niż Suki. Już niegdyś kilka jednostek bezmyślnie rozwiązano w ten sposób - vide 28.PLM z MiGami-23MF, a wykwalifikowany personel albo zwolniono z SP, zaś nieliczni znaleźli miejsce w innych jednostkach. Już raz taką mizerię nasze SP przerabiały.

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1091 dnia: Lipca 01, 2009, 17:12:42 »
Ale można to zrobić z głową, zebrać "młodzież" razem (wycofując część Suk),podszkolić z angielskiego i procedur, wysłać na rok do USA na LIFTy , drugi rok niech zajeżdżają Vipery w Krzesinach ku uciesze Marlewa. Po 2-3 latach wracają do eskadry do nowiuśkich maszyn.
A tak będziemy utrzymywać Su do 2014, potem coś sobie kupimy, tylko co z pilotami, wtedy chcesz ich szkolić ? Kolejne 2-3 lata obsuwy.

Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

John Cool

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1092 dnia: Lipca 01, 2009, 18:01:54 »
Martin, cały sęk w tym że jeszcze nie ma żadnej oficjalnej decyzji  :121:

Zaś mówiąc o podtrzymywaniu Su-22M4 do 2012/2014 roku miałem na myśli właśnie z grubsza to o czym piszesz :001: i w zasadzie powinno się tak robić. Oczywiste jest to że że do podanego roku nie da się utrzymać w linii 48 Su-22M4 i będą przez ten okres powoli wycofywane więc ich liczebność będzie się stopniowo kurczyć. Stan eskadr byłby stopniowo zmniejszany a owa "młodzież" mogłaby tak jak napisałeś już uczyć się nowego typu - jeśli oczywiście podjęto by oficjalną pozytywną decyzję co do kolejnego zakupu i przezbrojenia eskadr. Zaś po powrocie ze szkolenia mogliby spokojnie przejąć nową technikę. W podobny sposób przechodzono na nową technikę bojową w dawnych pułkach OPK i lotnictwa WL, jak na przykład w 1.PLM - po podjęciu decyzji o zakupie 29tych część personelu wysłano do Astrachania, zaś w międzyczasie w jednej z eskadr pułkowych powoli żegnano stare MiGi-21PF, aż do ich całkowitego wycofania z linii w momencie odbioru ostatnich egzemplarzy 29tych.

Oczywiście rozpatrujemy przejęcie 32 egzemplarzy nowych F-16 na miejsce 48 Suk więc jedna z 3 eskadr Su-22M4 zostanie ostatecznie całkowicie rozformowana - tym niemniej w tym wszystkim przyświeca mi tylko taki cel aby utrzymać przez feralny okres przejściowy jakąkolwiek zdolność bojową wymienionych eskadr. Wycofanie jeszcze pozostałych Su-22M4 w tym 2012 roku byłoby już formalnością.  Nie chciałbym tylko aby powtórzyła się sytuacja z 28.PLM z Rędzikowa gdzie pułk lekką ręką zlikwidowano (żeby było śmieszniej, zostawiając w linii antyczne MiGi-21bisy które i tak przez 2-3 lata się "skończyły") a ludzi rozgoniono w 4 wiatry - a przecież w ich umiejętności też wpompowano spore pieniądze i wielu pilotów mogłoby spokojnie przesiąść się na nowy typ. Przy czym sam MiG-23MF mógłby polatać jeszcze spokojnie parę lat do "zmiany warty" na polskim niebie czyli przejęcia w Krzesinach pierwszych Żmij (oczywiście 23cie również powoli by się wykruszały) i nie musielibyśmy się również oglądać za 'darami' od naszych zachodnich sąsiadów zza Odry (czyt. MiGi-29 z Niemiec), które wbrew pozorom wcale nie kosztowały nas przysłowiowe "1 ojro" gdyż w ich remont włożyliśmy spore pieniążki.

Skutki takich działań zresztą nasze Siły Powietrzne odczuwają do dzisiaj - niech mnie ktoś poprawi ale na dzisiejszy dzień jest chyba jeszcze ciągle mniej pilotów niż samych Viperów(?) - na przewidzianych etatowo ponad 70 członków samego personelu latającego. Braki w personelu latającym SP są przecież właśnie negatywnym skutkiem kilku bezmyślnych decyzji.

Czesio

  • Gość
Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1093 dnia: Lipca 01, 2009, 20:04:56 »
Jestem tylko ciekaw czy jest nas stać na następne F-16. Czy mógł by ktoś z forumowiczów podać koszty eksploatacji F-16, MiG-29 oraz Su-22? Nie chodzi mi o koszt godziny lotu, bo to jest stary trik stosowany przez Dowództwo SP (policzą koszt zużytej nafty i pozostałych środków mps i tak nabijają gawiedź w butelkę) tylko ile nas kosztuje utrzymanie floty powyższych samolotów wraz z infrastrukturą i personelem. Może nie wszyscy wiedzą ale sama ilość personelu SIL Bazy Lotniczej eksploatującej F-16 liczy sześć razy więcej żołnierzy niż w starym systemie.  Baza lotnicza w której stacjonują 32 F-16 musi utrzymywać o około 2/3 więcej żołnierzy wszystkich służb niż dawne pułki posiadające etatowo na stanie zbliżoną ilość statków powietrznych. Ten typ samolotu wymaga również bardzo rozbudowanej infrastruktury w której sam element logistyczny przypomina wielkością ten zbudowany niegdyś dla Su-22 (a tu mamy jedynie 48 w stosunku do 110 samolotów). Także koszty części zamiennych w stosunku do starszych SP są większe. W nowym systemie nawet zwykła śrubka czy zawleczka (a tego zużywa się najwięcej) jest osobno numerowana, zapakowana i wyceniona na ciężkie pieniądze podczas gdy niegdyś trzymało się takie rzeczy w szufladach na kilogramy a fakturowe koszty są 2 do 3 razy wyższe niż dla USAF czy starych sojuszników. Uważam, że jesteśmy na granicy możliwości finansowych jeśli chodzi o utrzymanie już posiadanych F-16 i pojawiają sie plotki o możliwej likwidacji nawet jednej eskadry MiGów-29 (o czym dobrze wie często niepokojona kadra z Malborka  :005:). No i jeszcze niesprawności - co może myśleć obserwator gdy dwie eskadry są w stanie wystawić na loty podobną ilość F-16 co jedna 8 ELT na starych Su-22....
« Ostatnia zmiana: Lipca 01, 2009, 20:12:52 wysłana przez Czesio »

Odp: Pierwsza Polska F16-stka
« Odpowiedź #1094 dnia: Lipca 01, 2009, 20:32:25 »
Może nie wszyscy wiedzą ale sama ilość personelu SIL Bazy Lotniczej eksploatującej F-16 liczy sześć razy więcej żołnierzy niż w starym systemie.  Baza lotnicza w której stacjonują 32 F-16 musi utrzymywać o około 2/3 więcej żołnierzy wszystkich służb niż dawne pułki posiadające etatowo na stanie zbliżoną ilość statków powietrznych.

Oczywiście, że eksploatacja F-16 jest droższa, wymaga większej ilości wykwalifikowanego personelu itd. Tyle tylko, że w armii powinien liczyć się stosunek KOSZT-EFEKT.

Wartość bojowa maszyn typu F-16C/D Block52+ jest nieporównywalnie wyższa od archaicznych Su-22, które generalnie to na współczesnym polu walki można zakwalifikować jako "latający cel powietrzny" o raczej niewielkich możliwościach w skutecznym zwalczaniu celów naziemnych.

Jedynym argumentem za utrzymywaniem eskadr na Su-22 jest utrzymanie tej części kadr i infrastruktury, która może być wykorzystana w okresie późniejszym przy eksploatacji nowoczesnego samolotu. Ale chyba to też będzie miało jakieś ekonomiczne ograniczenia. Bo gdyby zakup nowych maszyn miał nastąpić za około 7-8 lat (tak jak w oficjalnym stanowisku MON) to należy się zastanowić czy koszty wkładane w utrzymanie eskadr na Su-22 maja sens i czy stworzenie/reaktywowanie za kilka lat nowych eskadr na nowozakupionych F-16 nie będzie ekonomicznie korzystniejsze na bazie rozbudowy tych trzej eskadr, które istnieją obecnie. Obawiam się, że to dość złożony problem ekonomiczny i trudny do rozstrzygnięcia w paru postach.