Autor Wątek: HUD  (Przeczytany 7496 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
HUD
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 14, 2005, 12:12:57 »
Cytat: Elwood
Na Ił-76 HUD-a bym się nie doszukiwał, na Twoim miejscu Wink


W któryś tam halach zakładowych Iłuszyna kończą właśnie montaż 3-4 samolotów Ił-76MDKO dla jakiegoś bliżej mi nie znanego przewoźnika, i podobno oprócz silników D-30KR z nowymi sprężarkami i kilku innych drobnostek mają mieć również m.in. po jednym wyświetlaczu przeziernym.

Offline F. von Izabelin

  • *
  • Prawy człowiek lewicy
    • CMHQ Flying Circus
Odp: HUD
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 23, 2005, 13:56:57 »
A mam pytanko, czy rozwiązanie zastosowane w (chyba) heńku 176, czyli przezroczyste lustro, przed pilotem, oraz instrumenty po bokach, odbijane w lustrze, to nie HUD??
Chociaż kroczę Dolina Śmierci,
zła się nie uleknę...
bo lecę na 6 kaflach i się wznoszę...

Elwood

  • Gość
Odp: HUD
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 23, 2005, 22:34:24 »
Tak, ten system można uznać za protoplastę idei Head Up Display. Ale tylko jako koncepcja, bo seryjny, dopracowany układ tego typu to jednak dopiero wyświetlacze przezierne. Pierwszy był zatem Hawker-Siddeley Buccaner.
To trochę tak jak z fotelem wyrzucanym- pierwszy był przecież Ju-87, ale wprowadzono to na seryjne wyposażenie innej maszyny i tą uznaje się dziś za pierwszą.

kaa

  • Gość
Odp: HUD
« Odpowiedź #18 dnia: Listopada 24, 2005, 02:28:40 »
A możecie w paru słowach przybliżyć to rozwiązanie ew. skierować do jakiejś strony ntt?

Elwood

  • Gość
Odp: HUD
« Odpowiedź #19 dnia: Listopada 24, 2005, 09:22:33 »
Kierowca jechał w pozycji półleżącej (a w zasadzie leżał), przy czym kształt kabiny nie pozwalał na zastosowanie klasycznej "dechy" z zegarami, widać to na rysunkach tego płatowca. Wymusiło to zabudowę przyrządów z tyłu za pilotem, a ich odczyt następował dzięki specjalnym lustrom wokół głowy kierowcy w których odbijały się poszczególne wskazania. Nie wiem w jaki spoób rozwiązano problem odwrotnego obrazu odbicia- czy zegary byly "odwrotne", czy było pośrednie lustro "odwracające" obraz z powrotem. Jeśli ktoś wie, chętnie się nauczę. Cały ten samolot to jeden wielki wynalazek, więc i te zegary nie dziwią.