[...] Pózniej Janek dopisze skąd to się wzieło 
Ale tam, nie ma o czym pisać, tym bardziej że to raczej luźna teoria

A tak na poważnie, to może wyjaśnijmy najpierw kilka spraw odnośnie 206 OSzAP: jest to w istocie jednostka elitarna - gros personelu oraz maszyn będących ciągle na jej stanie wziął bowiem czynny udział w wojnie w Afganistanie. Po wojnie pułk znalazł się na terenie Białorusi, w bazie Lida, wraz z jednostkami 397 OSzAP z Kobrynia oraz 378 OSzAP z z Postawy. Ponieważ etatowy radziecki/rosyjski pułk liczy sobie 3 eskadry, to nietrudno obliczyć że mówimy mniej więcej o setce samolotów wersji 1- i 2miejscowej. Obecnie wszystekie 3 jednostki zostały połączone w 1 pułk, który zachował nazwę i tradycje 206 OSzAP, eksploatujący w tej chwili około 44-50 samolotów. Pozostałe "Ropuchy" w przeważającej ilości zostały odsprzedane do krajów trzecich (patrz: Peru itp.). Prawdopodobnie w bazie zalega jeszcze 6-8 maszyn rezerwowych.
Fotka przedstawiona przez Kuscha może świadczyć o tym, iż Białoruś posiada bądź też posiadała na stanie kilka samolotów w wersji Su-25BM (1-miejscowe), które poza tym że zostały w pewnej ilości wyposażone w silnik R-195 i robią także za holownik celów powietrznych, to część egzemplarzy (kilkanaście sztuk z 50ciu wyprodukowanych Su-25BM?) jeszcze w czasach ZSRR przystosowano do zadań przełamywania obrony powietrznej. Samoloty te przystosowano do zabierania zasobnika celowniczego oraz rakiet przeciwradiolokacyjnych H-25MP oraz H-58U. Jak dotąd jednak brakuje jednoznacznych dowodów, że Su-25BM mogły zabierać takie uzbrojenie. W każdym razie białoruskie maszyny, mogące zabierać taki bądź co bądź
exclusive payload, mogą moim zdaniem pochodzić ze stanu 397 OSzAP, bazującego niegdyś w Turkmenistanie. Trzeba też dodać iż w lotnictwie radzieckim w kilku pułkach szturmowych, wykorzystując tak zmodyfikowane egzemplarze Su-25BM, sformowano klucz do przełamywania obrony plot. 378 OSzAP prawdopodobnie także posiadał te maszyny, za czasów jak bazował w Demmin-Tutow, w NRD.
Akurat dwumiejscowy Su-25UTB jest dość osobliwą modyfikacją, przeprowadzoną właśnie na Białorusi, głównie na potrzeby lotnictwa wojskowego Peru, które w dostarczonych dwu-miejscowych egzemplarzach zażyczyły sobie instalację takiego dodatkowego wyposażenia, na co istnieje materiał dowodowy w postaci co najmniej 1go wyraźnego zdjęcia. Moim zdaniem modyfikację przeprowadzono właśnie na wzór egzemplarzy samolotów Su-25BM, mogących przeprowadzać misje SEAD. Nie ma też pewności czy egzemplarz na zdjęciu trafił do Peru (fotka ma kilka lat), czy ciągle jest na stanie lotnictwa wojskowego Białorusi.