Autor Wątek: MiG-29SMT  (Przeczytany 33762 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29 SMT
« Odpowiedź #30 dnia: Lipca 24, 2010, 14:55:02 »
Szczerze mówiąc zaskoczyłeś mnie mariwoj63 tym seryjnie modernizowanym MiG-29SMT o n/b #01. Jeśli powstał on w 1999 roku to można przypuszczać że najprawdopodobniej wzorcem modernizacji był MiG-29SMT Izd. 9.17. Zachowało Ci się może jakieś zdjęcie tej maszyny?

Więcej SMT
« Odpowiedź #31 dnia: Lipca 26, 2010, 10:21:52 »
No to się cieszę, że się zemściłem za te światełka na MiGach:020: (nawiasem mówiąc, naprowadzony przez Ciebie na właściwy trop, poszukałem trochę, i okazało się, że dla dla Su-30 i Gripenów produkuje je niemiecka firma Goodrich z Lippstadt).

Wprawdzie nowe spisy i rysunki MiGów-29, które właśnie przygotowuję, jeszcze nie są skończone (zajmie to jeszcze kilka dni), ale skoro już zacząłem, to proszę spojrzeć na http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig/mig-29-9-17.htm. Z grubsza opracowane są wersje 9-14, 15, 16, 17, 18, 19, 31, 41/47, 52 i 61/67 oraz - byłe już - pułki w Halino i Andreapolu. Reszta będzie na dniach.

A kilka zdjęć seryjnego SMT z 1999 mam w domu, przyniosę jutro (we wtorek 27 lipca 2010).

P.S.
A tak przy okazji: MiG-29 izd. 9-14 opracowany w 1985 roku miał ustrojstwo Rabinia do naprowadzania wszelkich fajerwerków. Jak to-to wyglądało, ktoś wie? Z góry przepraszam za wtręt nie w temacie SMT.

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #32 dnia: Lipca 26, 2010, 23:18:17 »
Ponownie gratuluję mariwoj63 świetnej roboty i wkładu pracy w tę stronkę, na pewno powstanie z tego całkiem użyteczne kompedium wiedzy nt. wersji rozwojowych MiGa-29 oraz egzemplarzy obecnych w linii. Dotyczy to także części poświęconej rodzinie Su-27, z obu których, co nie ukrywam, dość skrzętnie przy różnych okazjach korzystam :001: (jeśli autor naturalnie nie ma nic przeciwko). W razie potrzeby służę też swoją skromną pomocą.

Na zdjęcia seryjnie modernizowanego MiG-29SMT Izd. 9.17 o n/b "01" czekam z niecierpliwością, chętnie zobaczę jak toto wyglądało, tym bardziej że niestety nie mogę za nic tego egzemplarza odnaleźć w swojej małej kolekcji.

Jeśli chodzi o to co się z nim stało lub mogło stać to mam dwie, dość luźne teorie:

- Został przebudowany przez MAPO w którąś z kolejnych odsłon wersji MiG-29SMT albo służy jako kolejna platforma testowa dla rozwiązań dla modernizowanych do tego standardu płatowców.
- Podobnie jak inne tego typu "egzotyczne" samoloty vide. trzy seryjne Su-27M n/b "86", "87" oraz "88" czy Su-27SM n/b "56" został przekazany do ośrodka doświadczalnego 929 GLIC w Achtubińsku i tam też się nim przez następnych kilka lat bawiono.

Jak obejrzę zdjęcia może mi się uda skojarzyć co to za maszyna, bo domyślam się że to inny egzemplarz niż prototyp MiG-29SMT Izd. 9.17 o n/b 917 proponowanym tamtego czasu przez Michaiła Korżujewa z awioniką projektowaną m.in. przy udziale już ś.p. firmy "Russkaja Awionika".

Jeśli chodzi o kanał LTNS „Riabina“ (najprawdopodobniej Liaserowo-Telewizornaja Nawiednija Sistema "Riabina" albo coś blisko w ten deseń) to nigdy tego ustrojstwa nie widziałem. Przy czym nie jestem pewien czy informacje podawane dotychczas w publikacjach na jej temat są rzeczywiście trafne - wcale bym się bowiem nie zdziwił jakby się okazało że "Riabina" jest po prostu zabudowanym na stałe gdzieś w blokach elektronicznych awioniki samolotu 9.14 cyfrowym kanałem telewizyjnym z procesorem sygnałowym, mającym za zadanie obróbkę i transmisję obrazu na wyświetlacz wielofunkcyjny lub IPW z samonaprowadzającej, automatycznie stabilizowanej głowicy Tubus-2M z kamerą TV typu 7T-M1 "GRANIT" tak jak w kpr H-29T i innych typach uzbrojeniach. W przypadku tego rodzaju broni sprowadziłoby się to więc do zwykłego kanału TV z automatycznym wylicznikiem i sprzężonego z pokładowym SUO/SUW, który na wskaźniku w kabinie pilota wyświetla transmitowany „obraz", widziany przez wbudowaną głowicę samonaprowadzającą pocisku lub bomby. Gdy pilot wykrywa cel, blokuje na nim ramkę (tracker) wskazując jej cel lub wycinek celu. Ale to tylko moja teoria. Może i faktycznie był to jakiś zasobnik?

Poza tym wspomnienie o Izd. 9.14 w zasadzie nie jest wbrew pozorom aż takim zrazu OT - wszak to jedna z pierwszych przymiarek do zwiększenia zastosowania bojowego klasycznych Izd. 9.12 oraz Izd. 9.13, ponadto ów Izd. 9.14 o numerze bocznym 407 o ile się nie mylę w okresie późniejszym służył również jako platforma testowa dla Izd. 9.17 czyli pierwszego MiG-29SMT, więc jest prawdopodobne że w jakimś tam sposób dla technologii opracowywanych dla wersji SMT się jednak przysłużył :004:


MiG-29SMT
« Odpowiedź #33 dnia: Lipca 27, 2010, 09:17:43 »
Co do MiGa-29SMT #01. Mam zebrane zdjęcia z 1999 roku. Informacje (Yefim Gordon) o nim wyraźnie wskazywały, że był to przebudowany samolot z niesprecyzowanego bliżej pułku gwardyjskiego, oblatany 27 grudnia 1998 (standardowo), nie należący do MAPO MiG. Zapewne trafił do Achtubińska - gdzieżby indziej, bo w Lipiecku to pewnie jakoś by się pojawił na jakichś zdjęciach.

Zdjęcia wrzucam na mój serwer, bo są za duże. Szczeólnie pierwsze jest fajne - widać na grzbiecie przerwę pomiędzy dwoma zbiornikami.
http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig/zdjecia/mig-29smt-01-cz1.jpg
Zima 1998/1999 (pierwsze z góry autorstwa Gordona)
http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig/zdjecia/mig-29smt-01-cz2.jpg
MAKS 1999

A w temacie "Jarzębiny", czyli LTPS (lazierno-telewizjonnaja pricjielnaja sistiema) "Riabina" - stare rosyjskie strony wspominały o tym, że 9-14 latał w 1985 roku tylko z pełnowymiarową makietą zasobnika. Jarzębina miała naprowadzać Ch-25ML i Ch-29L, a rakiety Ch-29MP i Ch-31P - zasobnik Progress-N, podwieszany zamiast. "Jarzębina" była przewidywana także do zastosowania na MiGu-27M oraz perspektywicznych lekkich szturmowikach "101" MiGa i Jak-58 z biura Skorost' (co za diabły?).

A co do kompendium MiGów, to szukam nowości - może się gdzieś pojawią jakieś zdjęcia lub informacje:
- zmodernizowany w Tabrize irański MiG-29 (w czerwcu 2010)
- modernizowane indyjskie MiGi-29UPG (sprawa najbliższej przeszłości)
- szczegóły nt. modernizacji rosyjskich MiGów (w Lipiecku lata MiG z antenami na grzbiecie a la MiG-29AS)
- szczegóły konfiguracji dla Myanmaru (lub Birmy, jak tam kto woli) - to będzie spory kontrakt, może być niezła jazda, bo - żeby uniknąć afery w stylu algierskim - zapewne nie wcisną im starych skorup z nowym sprzętem w środku, zatem zbudują nowiutkie płatowce, pewnie na wzór 9-61 i 9-67
- nieznane są losy modernizacji peruwiańskich MiGów, po wykonaniu jednego MiGa-29SMP w 2008

P.S.
Dziękuję za uznanie. Za kilka dni będzie gotowy cały pakiet aktualizacji - zarówno MiGi, jak i Suchoje. Będzie sporo nowości.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #34 dnia: Lipca 27, 2010, 21:08:35 »
Na początku 1998 roku zakład doświadczalny Mikojana otrzymał z 4 CBP i PLS z Lipiecka egzemplarz n/s 2960520165 o numerze burtowym niebieski 12 (ex czerwony 01). Do końca roku przebudowano go do wariantu 9.17, przemalowano i nadano nowy numer - niebieski 01. Do 29 grudnia zakończono przebudowę samolotu, po czym dostarczono go na lotnisko w Żukowskim. Następnie w styczniu 1999 roku został oblatany i 12.01.99 został zaprezentowany wraz z innymi samolotami biura oficjelom i prasie. MiG-29SMT przedstawiał sobą nowy wzór techniki bojowej, więc z dużą dozą prawdopodobieństwa mógł najpierw trafić do GLIC do Achtubińska na testy, choć może i wrócił do właściciela (4 CBP). Tego nie wiem.
http://img826.imageshack.us/i/mig29smt917a.jpg/
W czasie prac modernizacyjnych jeszcze przed przemalowaniem
http://img843.imageshack.us/f/mig29smt917.jpg/
Samolot z nowym numerem i kamuflażem
« Ostatnia zmiana: Lipca 27, 2010, 21:15:42 wysłana przez Czesio »

MiG-29SMT
« Odpowiedź #35 dnia: Lipca 28, 2010, 08:47:50 »
Bardzo dokładnie wyjaśniłeś. Dziękuję!
O ile dobrze widzę, przed modernizacją miał numer 72.
Pozdrowienia

John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #36 dnia: Sierpnia 19, 2010, 21:44:38 »
Dzięki mariwoj63 i Czesio za zdjęcia rodzynka - jedynego seryjnie modernizowanego MiG-29SMT Izd. 9.17 o n/b "01". Co bardziej komiczne okazuje się że jednak miałem część zdjęć w archiwum ale jakoś nie skojarzyłem maszyny  :004:

Przy okazji - ponad 100 zdjęć z obchodu fotograficznego MiGa-29SMT Izd. 9.19 z Awiabazy w Kusku:
http://walkarounds.airforce.ru/avia/rus/mig/mig-29smt/mig-29smt.htm




John Cool

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #37 dnia: Grudnia 08, 2010, 17:43:34 »
Nieczęsty widok MiGa-29SMT Izd. 9.19 z podwieszoną rakietą R-27T1  :001:


Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #38 dnia: Maja 05, 2011, 20:48:39 »
Ostatnio pojawiło się trochę zdjęć na których widać, że MiG-29UB w wariancie 9.53 ma podwieszone wyrzutnie APU-470. Czy to znaczy że dwuster po modernizacji mimo braku radaru może strzelać R-27 zapewne w odmianie T/ET?. Przykładowe zdjęcie:




Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #39 dnia: Maja 05, 2011, 21:34:06 »
Powiadasz, że na MiG-29UB nie można stosować APU-470 z R-27UT?
A tu coś w podobnym klimacie


Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #40 dnia: Maja 05, 2011, 21:48:42 »
Powiadasz, że na MiG-29UB nie można stosować APU-470 z R-27UT?

Piszesz o 9.51?. Bo jeżeli tak to nie spotkałem się taką informacją. Ponadto nawet 9.12 nie przenosiły R-27T, więc na pewno nie potrzebna też im była szkolna wersja.

A tu coś w podobnym klimacie

To jest wypisz wymaluj Photoshop. Początkowo w przypadku tego dwustera z Kurska też tak pomyślałem ale zdjęć jednak jest zbyt dużo i pod różnymi kątami.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #41 dnia: Maja 05, 2011, 22:36:46 »
Nie o 9.51, ale za to jest R-27RT(zwana też UR) i dość często je widać pod 9.12. W takim razie trzeba zweryfikować to czy na tych samolotach jest możliwość treningu użycia kpr średniego zasięgu.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #42 dnia: Lipca 22, 2011, 01:42:06 »
Piszesz o 9.51?. Bo jeżeli tak to nie spotkałem się taką informacją. Ponadto nawet 9.12 nie przenosiły R-27T, więc na pewno nie potrzebna też im była szkolna wersja.
Hmmm, że na 9.51 nie stosuje się APU-470 to nieprawda. Moim zdaniem na PrNK-29UB można symulować użycie R-27 za pomocą imitatora PMSM - R-27 założonego na APU-470 lub z aparaturą R-27UТ-RТ, a nawet stosować R-27T (do odpalenia N019 nie jest konieczny). Jeśli chodzi o 9.12 to w 1982 roku w NII WWS odpalano skutecznie do celu powietrznego rakiety R-27T z ósmego prototypu (n/b 18), a w samej APU-470 która jest powszechnie stosowana na 9.12 znajduje się zbiornik azotu.

9.51 z APU-470

Tył APU-470 z manometrem i zbiornikiem.

9.51 z R-27T

Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #43 dnia: Lipca 22, 2011, 21:41:20 »
Ależ jak nie twierdzę że się nie stosuje( czy też nie da się podwiesić tej belki w sensie technicznym ), oraz doskonale zdaję sobie sprawę z obecności owego zbiornika azotu w każdej APU czy AKU-470. Wyrażam tylko wątpliwości czy jest to normalnie stosowana praktyka w szkoleniu. Dlaczego?. Otóż jak wiadomo 9.12 i 9.13 nie przenosiły pocisków R-27 w wersji T, było to możliwe dopiero od wariantu S. W tym sensie szkolenie pilotów w jego zastosowaniu jest raczej pozbawione logiki, chyba że poczynimy założenie że pocisk ten przenosiły tylko samoloty UB aby zwiększyć ich skromne w porównaniu do jednomiejscowego możliwości bojowe. I muszę powiedzieć że taka wizja bardzo mi się podoba. Problem w tym że jak dotąd nie widziałem żadnego zdjęcia które by to potwierdzało. Samo podwieszenie wyrzutni o niczym generalnie nie świadczy, z koleji zdjęcia które zamieściłeś przedstawiają samoloty pokazowe, a tam często różne rzeczy się na nich dzieją i dlatego ich wiarygodność nie jest do końca przekonywująca. Zdjęcie tego liniowego dwustera z Kurska było pierwszym które zoczyłem i stąd moje pytanie.
Co do szkolnego wariantu R-27R uważam jego stosowanie na UB mało prawdopodobne, ponieważ samolot nie ma radiolokatora, a jedynie jego imitator. Nie ma sensu ćwiczyć symulacji odpalenia skoro imitator radaru niczego nie wykrywa i nie śledzi i nie występuje cała masa zmiennych która powodują że naprowadzanie kpr z półaktywną głowicą będzie z sukcesem lub nie. Myślę, że to piloci ćwiczą w bojówkach na treningowych trybach pracy N019.
Jestem przekonany, że przynajmniej część tych wątpliwości jest w stanie rozwiać zaprzyjażniony z tym forum ujeżdżacz Fulcruma.

Tak zupełnie przy okazji czy ktoś widział/posiada foty kabin 9.53?.

Czesio

  • Gość
Odp: MiG-29SMT
« Odpowiedź #44 dnia: Lipca 23, 2011, 00:05:22 »
Otóż jak wiadomo 9.12 i 9.13 nie przenosiły pocisków R-27 w wersji T, było to możliwe dopiero od wariantu S.
Otóż nie wiadomo. Trwają na ten temat spory, gdyż nikt nie widział...zdjęć. Według mnie na 9.12 i 9.13 nie ma żadnych przeszkód do użycia "T" (nawet z ubożuchnego prototypu odpalano!). W większości instrukcji MiG-29 nie ma nawet powszechnie używanych R-73, a w tych co jest - figuruje razem R-27T (i nie tylko). Bynajmniej nie są to papiery z S. Ta sprawa ma się podobnie jak z R-27P/EP. Niby na liniowych samolotach się jej nigdy nie stosowało (abstrahując od tego, że od lat jest oferowana na sprzedaż przez Artiem i KTRW), za to w instrukcji Su-27S które stacjonowały w Polsce wersja P figuruje, z kolei w ogólnie dostępnym kwicie do Su-27SK już jej nie ma. W czym problem - nie ma zdjęć. Zdjęcie samolotu pokazowego - faktycznie można podwiesić co się chce, podobnie jak ma to często miejsce na wystawach samolotów liniowych. Wariant szkolny R-27R nie istnieje. R-27RT-UT to jedno i to samo, podobnie jak jest tylko jeden imitator montowany pod belkę dla dowolnego wariantu. Nonsensem w tym wypadku jest doszukiwanie się przeszkody w braku N019. Podobnie jak z ćwiczeniami sytuacji awaryjnych na dwusterach - nie trzeba specjalnie do nich doprowadzać - po prostu symuluje się je przez specjalną aparaturę. Również cel może być wirtualny. Aparatura R-27RT-UT służy nauki i treningu pracy z systemami rakiety i SUO przez wypracowywanie przez jej bloki sygnałów do aparatury pokładowej samolotu i odwrotnie (jak widać na zdjęciu nie ma stożka dielektrycznego do pracy PARGS z "żywym" celem). Niemożność przeprowadzenia treningu z zastosowania głównego uzbrojenia samolotu na 9.51 jest bardzo wątpliwa.
Poniżej urządzenie R-27RT-UT

Imitator R-27 PNSM pod APU-470 służący do imitacji obecności na wyrzutni dowolnego wariantu rakiety R-27


Od poniedziałku mam MiGi pod ręką to sobie poszpieguję.