Autor Wątek: Su-24  (Przeczytany 35003 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwca 20, 2010, 01:59:07 »
Jak koledzy zauważyli słusznie sterowanie samolotami Su-24 i Su-24M mogło odby­wać się ręcznie lub automatycznie, odpowiadały za to elementy kompleksu nawigacyjno-celowniczego PNS-24 Tigr (PNS-24M Tigr-M).

Całość sprzężona była z systemem automatycznego sterowania SAU-6 (SAU-6M) zapewniającego stero­wanie względem trzech osi i używanego przede wszystkim w lotach na niskim puła­pie, a także wiele innych zadań charakterystycznych dla SAU, wyregulowanego poprzez odpowiednie ustawienia reżimów pracy: wprowadzanie automatycznych korekt, tłumienie i kompensacja drgań etc. Z SAU sprzężone były też urządzenia ARU-11A, ARZ-1, wzmacniacze hydrauliczne RM-130 i KAU-120 i wiele innych podsystemów. Całość podpięta była pod legendarny już w radzieckich samolotach komputer pokładowy BCWM CWU-10-058K "Orbita-10", w Su-24M była to seria BCWM "Orbita-20" już kolejnego pokolenia o ile dobrze pamiętam. Sprężynowy mechanizm ARZ-1 zapewniał odpowiednią do sytuacji czułość i zakres wychyleń sterownic.

Tak w ogóle to warto pamiętać że system sterowania samolotem pozwalał w razie potrzeby na sterowanie z obu miejsc załogi w kokpicie. Poza tym SAU-6 zapewniał bez­pieczne zwiększenie wysokości lotu w przy­padku awarii w locie na niskim pułapie.

Wspomnana radiolokacyjna stacja do wykrywania przeszkód terenowych (TFR) i ostrzegania o możliwości zde­rzenia z obiektami naziemnymi Relief uży­wana była również jako radioodległościomierz.

Elementy te umożliwiały w praktyce wykonywanie szeregu zadań nawigacyj­nych: autonomiczny lub nieautonomiczny dolot samolotu w zadany rejon na niskim pułapie, automatyczne omijanie przeszkód terenowych w każdych warunkach lotu, wyszukanie, oznaczenie i przechowanie wyznaczo­nych wcześniej naziemnych punktów orien­tacyjnych, korekta według nich poło­żenia samolotu (a może i przez stację celowniczą Kajra - rodzaj topodowiązania, kto wie). Pewnie jeszcze kilka zadań dałoby się znaleźć, pomijam oczywiście w zestawieniu elementy bojowe.

Jakie toto miało dolne pułapy działania w trybie automatycznym lub dyrektywnym to trudno powiedzieć, dyrektywnie pewnie tak jak dla Tornado IDS - jak pilot potrafi i jakim jest kozakiem.

Skoro już przy tym jesteśmy, to trochę rozbieranki dla Su-24M z widokiem na stacje radiolokacyjne:




Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-24
« Odpowiedź #31 dnia: Lipca 29, 2010, 01:47:23 »
Kolejna fota, na której widzymy Su-24MR.

I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #32 dnia: Lipca 29, 2010, 02:07:04 »
Wracając jeszcze do modernizacji bombowców frontowych Su-24M to pewnie mało kto pamięta że swego czasu na MAKS wystawiono po prawdzie dwa warianty modernizacji, proponowanej przez NAPO:

Su-24M2 (b/n 38), wystawa statyczna oraz w locie
Su-24SM (b/n 39), wystawa statyczna

Przy czym jak dobrze wiemy obecnie wariantu modernizacji Su-24SM się nie stosuje, zaś WWS zdecydowała się na Su-24M2, podobnie jak wojska lotnicze Algierii, modernizujące swoje Fencery do standardu Su-24MK2 a właściwie u nich się to nazywa Su-24bis.

Ostatnimi czasy przyjrzałem się nieco głębiej całej historii modernizacji Su-24M należących do WWS i jak się okazuje z tą całą modernizacją jest pewien drobny kłopot i informacje które można przeczytać na ich temat są co najmniej nieścisłe i wprowadzające w błąd. Otóż jak się okazuje, według osób powiązanych z zakładami NAPO w Nowosybirsku w rzeczywistości żadna z jednostek liniowych WWS nie używa Su-24M z systemem SWP-24 (Specjalizowanego Podsystemu Wyliczającego) zmodernizowanego przez kompanię Gefest IT. Tak zmodernizowany Su-24M używany jest jedynie w 4.CBP w Lipiecku oraz ew. w 929 GLIC w Achtubińsku w ilości egzemplarzy nie przekraczającej 7-8 sztuk. Kilka modernizowanych samolotów Su-24M z pakietem SWP-24 z Lipiecka ostatnimi czasy zwróciło również uwagę mediów m.in. poprzez udział w manewrach Zapad 2009 na Białorusi, mylnie nazywając te maszyny Su-24M2 (swoją drogą w manewrach uczestniczyło też kilka modernizowanych Tu-22M3 z systemem SWP-24-22). Co interesujące, wg. komentarza osób związanych z NAPO, filmik zalinkowany przez foxbata155 nie przedstawia w istocie Su-24M2 z NAPO tylko inny wariant modernizacji tej maszyny. Chciałoby się w tym miejscu zapytać: o co tu kur.. chodzi?

Otóż jak się okazuje zmodernizowany Su-24M2, który jest na wyposażeniu 302.BAP  w ilości sztuk 24  w Perejasławsku na Dalekim Wschodzie i której ostatnie maszyny dotarły tam 10 grudnia 2009 roku (finalizując tym samym dwuletni kontrakt na dostawy) nie ma nic wspólnego z pakietem SWP-24 proponowanym przez kompanię Gefest IT. Jak się okazało Su-24M2 na wyposażeniu 302.BAP jest w istocie wariantem modernizacji proponowanym przez NAPO, w tych też zakładach zaprojektowana została baza elementowa tej modernizacji i nie ma w niej systemu SWP-24. Podsumowując, wyjaśnienie tego stanu rzeczy jest stosunkowo proste: na dzień dzisiejszy istnieją dwaj dostawcy bazy elementowej do modernizacji bombowców frontowych Su-24M:

- kompania OAO "NAPO" w Nowosybirsku, proponująca pakiet modernizacji Su-24M2, używana w 4.CBP oraz w 929 GLIC;
- kompania Gefest IT, proponująca pakiet zatutuowany "Modernizacija samolieta Su-24M(MK)" na bazie elementowej systemu SWP-24, użytkowana w 302.BAP;

Wniosek z tego jest taki że ulotki kompanii Gefest IT nie dotyczą Su-24M2, zresztą w ogóle ANI RAZU nie pada w nich to oznaczenie. Jest jedynie mowa o "modernizacji samolieta Su-24M(MK)" w oparciu o elementy systemu SWP-24. Dla odmiany Su-24M2 jest propozycją modernizacji oferowaną przez holding Suchoja za pośrednictwem w NAPO w Nowosybirsku i to właśnie ten wariant wszedł na wyposażenie WWS, a konkretnie dotychczas jednego pułku - wspomnianego 302.BAP. Ponieważ zaś broszurki Gefest IT dotyczą ich własnego produktu, stąd zakres modernizacji Su-24M2 w wydaniu NAPO pozostaje nieznany (chyba że o czymś nie wiem) - najprawdopodobniej dotyczy jedynie dostosowania maszyny do kilku typów nowego uzbrojenia (m.in. H-31A/P oraz H-59MK2). Warto tu nadmienić że właśnie w chwili obecnej ważą się losy modernizacji Su-24M2 z NAPO - okazuje się bowiem iż po realizacji kontraktu na dostawę do 302.BAP rosyjskie WWS są bardziej skłonne przyjąć na uzbrojenie dla odmiany modernizowany Su-24M + SWP-24 proponowany przez spółkę Gefest IT, uznając ten wariant za nowocześniejszy, system SWP-24 bardziej perspektywiczny i lepiej sprawujący się w dzisiejszych realiach bojowych... przynajmniej takie wrażenie wynoszono ponoć z manewrów. Natomiast NAPO miałoby w zasadzie skupić się na dzień dzisiejszy wyłącznie na produkcji Su-34 i ew. remontach oraz przedłużeniu resursu pozostających w linii Su-24M, zarówno należących do WWS Rosji jak i samolotów Algierii.

Jednocześnie w tej chwili zupełnie już nie wiem z którą z wymienionych modernizacji mają coś wspólnego nadmienione wcześniej podwójne kontenery na górnej części kadłuba u statecznika pionowego? Może jednak bliżej im do Su-24M2 proponowanego przez NAPO, bo w broszurkach Gefest IT mi dostępnych niestety nie ma o nich słowa. Z drugiej strony jest wręcz przeciwnie - na Su-24M zmodernizowanym przez Gefest IT (widoczne logo) te kontenery widać, natomiast na Su-24M2 proponowanym przez NAPO - wręcz przeciwnie.



Modernizowany Su-24M z systemem SWP-24 wg. propozycji Gefest IT. Widoczne logo przedsiębiorstwa.


Modernizowany Su-24M2 n/b 38 wg. propozycji NAPO.

Podsumowując to wszystko moim zdaniem w dzisiejszych realiach najbardziej prawdopodobny wariant rozwoju sytuacji jest jednak taki że Su-24M należące do WWS modernizowane będą jednocześnie przez oba przedsiębiorstwa (NAPO oraz Gefest IT) jednocześnie. Po prostu wpływ/lobby Suchoja (stojącego za NAPO) nadal jest znaczny, zaś ponieważ jednocześnie system SWP-24 proponowany przez konkurenta dostał ostatnio bardzo dobre rekomendacje, więc można się spodziewać że obie firmy dostaną jakieś kontrakty w najbliższym czasie. Gefest IT najprawdpopodobniej do modernizacji i remontów Su-24M certyfikuje Lotniczy Zakład Remontowy nr. 514 w Rżewie (ОАО "514 ARZ"). Wyłącznie remonty Su-24M przeprowadza również wspomniany już gdzie indziej 20 ARZ. Przy czym wcale nie zdziwiłbym się jakby rozwiązania proponowane przez obydwie firmy zostały przyjęte na uzbrojenie pod identycznym oznaczeniem (sic!), tj. Su-24M2. Wtedy rozróżnienie obu maszyn i zorientowanie się co jest grane będzie wówczas niezwykle kłopotliwe.

Na marginesie też można dodać że w całkiem zaawansowanym stadium są już prace nad bazą elementową Su-24M3 (sic!), ponoć bardziej konkurencyjny wobec Su-24M (SWP-24) aczkolwiek moim zdaniem jest mało prawdopodobne aby ten wariant ujrzał światło dzienne.

Odp: Su-24
« Odpowiedź #33 dnia: Lipca 29, 2010, 12:24:47 »
Wydaje mi się że owe kontenery nie mają nic wspólnego z żadną z modernizacji ponieważ w jakiejś rosyjskiej publikacji z lat 90 przeczytałem że są to dodatkowe wyrzutniki flar/dipoli które były montowane na ostatnich seriach tych maszyn. MK otrzymał podobny zestaw tyle tylko że w grzebieniu aerodynamicznym na szkrzydle. Samoloty produkowane dla WWS tego grzebienia od połowy lat 80-tych już nie miały i miejsce dla dodatkowych wyrzutników znaleziono nadbudowując chwyt powietrza do chłodzenia przedziału silnika. Jak znajdę zdjęcie z tej publikacji to wkleję.

Odp: Su-24
« Odpowiedź #34 dnia: Sierpnia 24, 2010, 00:47:03 »
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #35 dnia: Sierpnia 29, 2010, 11:19:13 »
Dzięki foxbat155 za wyjaśnienie kwestii tych kontenerów, widać będę musiał zrewidować swój pogląd na to jak rozróżnić czy to Su-24M2 czy modernizowany Su-24M(MK) przez spółkę Gefest IT od zwykłych Su-24M  :121:

Wygląda więc na to że jak dotąd oglądaliśmy na zdjęciach prawie wyłącznie modernizację Su-24M(MK) proponowaną przez Gefest IT. Ciekawi mnie na dzień dzisiejszy jak faktycznie wyglądają modernizowane przez NAPO Su-24M2 a więc wariantu który trafił do jednostek liniowych. Żeby się o tym przekonać dobrze by było dostać zdjęcia tych maszyn z 302.BAP w Perejasławsku na Dalekim Wschodzie, niestety jedyne jakie posiadam pochodzą sprzed 2006 roku - a więc zdecydowanie sprzed modernizacji parku samolotowego.

Przy okazji - spółka Gefest IT wśród materiałów broszurkowych wydała też filmik nt. modernizacji samolotów Su-24M(MK) w oparciu o bazę elementową Specjalizowanego Systemu Wyliczającego (SWP-24):
http://rapidshare.com/files/415795374/su-24mkupgrade-part1.avi

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #36 dnia: Września 12, 2010, 11:08:12 »
Nawiasem mówiąc ów rosyjski instruktor sprzed dwóch stron:

Rosyjski instruktor przeprowadzający szkolenie pilotów na algierskich Su-24MK2:
[...]

... to nie kto inny jak Walerij Serpionowicz Potaszow (Валерий Серпионович Поташов), oblatywacz fabryczny NAPO, obecnie wykonujący m.in. obloty techniczne nowych Su-34.

Wracając jeszcze do Algierskich Su-24MK - jeszcze w NAPO w Nowosybirsku podczas remontu i modernizacji jako Su-24MK2, właściwie Su-24bis (w podobnym standardzie jak Su-24M2 należące do 302.BAP w WWS):









« Ostatnia zmiana: Września 12, 2010, 11:49:50 wysłana przez John Cool »

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #37 dnia: Września 22, 2010, 01:02:05 »
Wracając jeszcze do sprawy tych kontenerów z dodatkowymi wyrzutnikami flar/dipoli które były montowane na ostatnich seriach tych maszyn (Su-24M) to okazuje się że jest to powiększona 48-nabojowa wersja wyrzutnika z kilkoma blokami APP-50A (L-028) tj. Автомат Постановки Пассивных Помех (АПП-50A), zasilana nabojami PPI-50 oraz PPR-50 i zawierająca dwa rzędy po 8 trzy-nabojowych bloków (na rysunku pozycja nr #85).

Istniała przy tym normalna wyrzutnia z blokiem APP-50A (L-028) zawierająca 12 naboi, wbudowana na stałe w górną część gondoli silnika AL-21F3 (na rysunku pozycja nr #88), w każdej z gondol zabudowana była jedna taka wyrzutnia. Należy dodać że w Su-24MK faktycznie instalowany był zestaw w grzebieniu aerodynamicznym na skrzydle, zawierał on pojedynczy rząd 9 trzy-nabojowych bloków z nabojami PPI-50 oraz PPR-50. Najprawdopodobniej instalowany był on dodatkowo do już istniejących bloków wbudowanych w gondolę silnika.




Przy okazji warto może jeszcze powrócić na chwilę do modernizacji samolotów Su-24M(MK).

W 4.CBPiBPS w Lipiecku eksploatowane są co najmniej trzy zmodernizowane przez spółkę "Gefest & T" samoloty Su-24M z systemem SWP-24. Mają one numery boczne #40, #44 oraz #45 i charakteryzują się m.in. logiem spółki wymalowanym na boku lewego wlotu.


Su-24M (SWP-24) z Lipiecka: #40, #44 oraz #45.


Wszystkie trzy Su-24M (SWP-24) na manewrach Rubież 2004.

Dostałem też mały "cynk" jakoby przez 4.CBPiBPS w Lipiecku przewinęły się również co najmniej cztery zmodernizowane przez NAPO Su-24M2 z nieco zmodyfikowanym kompleksem bojowym PNS-24M2. Mają one numery boczne #11, #22, #34 oraz #38. Ten ostatni bywał pokazywany m.in. kilkakrotnie na wystawach MAKS.


Su-24M2 (PNS-24M2) zmodernizowane przez NAPO: #11, #22, #34 oraz najbardziej znany #38.

Na temat Su-24M (SWP-24) udało mi się ostatnio dostać trochę lepszą broszurę informacyjną z "Gefest & T" natomiast kilka szczątkowych informacji udało mi się również zebrać odnośnie zakresu modernizacji Su-24M2 (PNS-24M2). Nie jest tego wiele ale dobre i to. Przy jakiejś lepszej okazji, jak znajdę nieco czasu, spisze się te informacje i zrobi może małe zestawienie  :001:

Odp: Su-24
« Odpowiedź #38 dnia: Września 22, 2010, 21:20:02 »
... wyrzutnia z blokiem APP-50A (L-028) zawierająca 12 naboi, wbudowana na stałe w górną część gondoli silnika AL-21F3 (na rysunku pozycja nr #88),
A nie #84 ?
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #39 dnia: Września 30, 2010, 23:01:38 »
Tak, to miało być #84.

Przy okazji, w Nowosybirsku widziane były przynajmniej dwa Su-24M2 o n/b 36 oraz 55:

« Ostatnia zmiana: Października 01, 2010, 07:47:28 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Su-24
« Odpowiedź #40 dnia: Października 02, 2010, 00:58:52 »
... to nie kto inny jak Walerij Serpionowicz Potaszow (Валерий Серпионович Поташов), oblatywacz fabryczny NAPO, obecnie wykonujący m.in. obloty techniczne nowych Su-34.
a tu wspomniany pilot w omawianej sytuacji na żywo
http://www.youtube.com/watch?v=G3mWGDnD-Sc&feature=player_embedded


Ładny mają znaczek oblatywacze z NAPO

W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Su-24
« Odpowiedź #41 dnia: Października 02, 2010, 15:01:44 »
Niezależnie od wszystkich modernizacji wersja "prostaja" w dalszym ciągu sobie lata. Zdjęcia z czerwca tego roku z Krymu, co ciekawe samoloty mają oznaczenia zarówno cywilne jak i wojskowe. Samoloty pochodzą z ostatnich serii Su-24 i mają trochę elementów z M np Bieriozę.










John Cool

  • Gość
Odp: Su-24
« Odpowiedź #42 dnia: Listopada 06, 2010, 10:56:24 »
Do całkiem niedawna było jeszcze jedno miejsce gdzie można było spotkać Su-24 wczesnych serii produkcyjnych jak 722 BAP w Smurawiewo. O ile jednak wiem w planach jest wycofanie w najbliższym czasie wszystkich pozostałych Su-24 i pozostawienie w linii wyłącznie Su-24M.













Poza tym można sobie pooglądać na tym profilu na youtube filmiki ze Szprotawy z 1992 roku a więc w okresie kiedy bazował tam 42 Tannerberski Pułk Lotnictwa Bombowego operujący na Su-24M:

http://www.youtube.com/user/kalemenev

Offline CRC

  • *
Odp: Su-24
« Odpowiedź #43 dnia: Grudnia 05, 2010, 17:42:16 »


Pulpit nawigacyjny.Czy wymienili układy bezwładnosciowe i RSBN y w tej modernizacji?

Odp: Su-24
« Odpowiedź #44 dnia: Grudnia 07, 2010, 21:35:45 »
Wydaje się że wymienili całkiem sporo. Przegląd kabiny M2:



Przy okazji fotki wyrzutników flar/dipoli: