Autor Wątek: Modernizacja polskich MiGów-29  (Przeczytany 43758 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

John Cool

  • Gość
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 17, 2007, 19:53:08 »
[...]APG-65 z niemieckich Phantomów, które idą w odstawkę.

Jesteś pewien Kuschu że się zmieści? Antena z reflektorem Cassegraina w N010, choć ma całkiem spore gabaryty i skomplikowany w sensie mechanicznym układ pozycjonujący, to jednak ma trochę mniejszą średnicę od APG-65. Rzecz idzie wprawdzie o centymetry, ale może się nie odbyć bez małej przebudowy. Chyba że panel APG-65 byłby umieszczony trochę bliżej bloków radiolokatora niż antena N010, to kto wie...

Poza tym, czy jest sens instalować zamiast N010 właśnie AN/APG-65, który też nie jest już nową konstrukcją? Może znalazłby się jednak trochę lepszy zachodni zamiennik? No chyba że czynnikiem decydującym jest cena i ew. próba integracji chociaż części awioniki z zachodnimi blokami.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 17, 2007, 21:09:09 »
No kurde jak do Harriera wlazło no to do dwudziestkidziewiątki nie wejdzie  :004:

Radar Żuk-M ma antenę o średnicy 624mm, a Żuk-MAE 700mm, oba wchodzą do MiG-29, teraz niech nam Sundowner powie jakie wymiary anteny ma APG-65, bo krótszy i lżejszy jest na pewno.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 17, 2007, 21:19:38 wysłana przez Kusch »
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

John Cool

  • Gość
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 17, 2007, 21:23:53 »
710[mm] w średnicy. Reszta wymiarów wychodzi na niekorzyść dla N010 - to jest jednak spora krowa - w końcu to dwa przeciwsobne reflektory. Mówiąc o masie, antena lżejsza jest na pewno. No może i da radę, nie mówię że nie. Na pewno, licząc z mechaniką która zmienia jej pozycje w elewacji i azymucie będzie umieszczona nieco bliżej reszty bloków urządzenia. Może to i wystarczy...

W dalszym ciągu zastanawiam się jednak czy nie dało by rady dobrać się do trochę lepszych kuzynów radaru AN/APG-65...

Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 19, 2007, 14:23:30 »
Ciekawe o jakich zamówieniach do Chin mówisz?
Ehehe... miałem na myśli Koreę - północną oczywiście  :118:
Blisko siebie graniczą, podobnie się nazywają hehehe... :002:

Co do stosunku Kaczyńskich do Rosji to ci panowie chyba nie odwiedzą tego państwa dopóki ichszejszy rząd nie przeprosi Nas Dumnych Polaków za wszystkie rzeczy jakie...

No.. ale w końcu ja pilotem nie jestem więc kwestie taką czy warto czy nie (mowa o modernizacji) - zostawiam do rozstrzygnięcia prawdziwym fachowcom.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 12, 2007, 15:28:47 »
LOL

http://www.dziennik.pl/Default.aspx?TabId=14&ShowArticleId=35001

Cytuj
Tajny pokaz rosyjskich MiG-ów dla polskiej armii

Możliwość tankowania w powietrzu, nowe radary, cyfrowy kokpit podobny do tych w F-16 oraz system rozpoznawania swój-obcy. W najbliższą środę Rosjanie i Brytyjczycy, podczas tajnej prezentacji, zaproponują naszym wojskowym unowocześnienie samolotu MiG-29 - dowiedział się dziennik.pl.

Polska jest jedynym krajem na świecie, którego siły powietrzne mają na wyposażeniu rosyjskie MiG-29 i amerykańskie F-16. Tyle że te ostatnie jeszcze przez długi czas nie będą zdolne do działań bojowych. W tym czasie to myśliwce MiG-29 będą strzec naszego nieba i amerykańskich maszyn na lotniskach. Dlatego powinny mieć zainstalowane najnowocześniejsze rozwiązania, które wzmocnią ich wartość bojową.

Rosyjskie konsorcjum MiG RSK, wspólnie z Brytyjczykami, zaproponuje nam modernizację układów elektronicznych w samolotach MiG-29, w tym głównie systemu rozpoznawania swój-obcy IFF oraz instalację nowych systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych. Na razie rosyjskie maszyny służące w naszych siłach powietrznych nie są w stanie porozumiewać się z F-16, które stacjonują w bazie w Krzesinach. W dodatku również między sobą mogą się kontaktować tylko w ograniczonym zakresie i tylko przez urządzenia naziemne.

Co da się poprawić w MiG-ach?

"Jesteśmy w stanie zaproponować Polsce najnowszą modernizację, oznaczoną symbolem SMT, która właśnie trafiła do Jemenu, a wkrótce trafi do Algierii. Te maszyny nie istnieją jedynie na rysunkach projektantów. To realna broń, wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania" - tłumaczy dziennikowi.pl Igor Amasov, przedstawiciel korporacji MiG.

Unowocześnione samoloty mogłyby tankować w powietrzu oraz dostać dodatkowe podwieszane zbiorniki. Miałyby też nowe cyfrowe kabiny, dzięki czemu piloci z łatwością mogliby przesiadać się na F-16, które mają podobny układ wskaźników. Rosjanie zaproponują również zmodernizowany radar i nowe wyrzutnie systemów spadochronów hamujących. Rosyjska korporacja MiG RSK odpowiadać będzie za całość, natomiast do pomocy przydzielono jej dostawców podsystemów - spółki BAE Systems.

Podobną modernizację przeprowadzili już Słowacy. "Takie rozwiązanie mogłoby być interesujące dla Polskich Sił Powietrznych, ponieważ trwają prace nad zwiększeniem możliwości i modernizacją obecnie wykorzystywanego sprzętu. BAE Systems chętnie zaprezentuje zakończone sukcesem rozwiązanie zaoferowane Słowacji i przedstawi możliwość adaptacji programu w Polsce. Ewentualna decyzja dotycząca wdrożenia takiego rozwiązania i komentarz na ten temat leży w gestii polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej" - powiedział dziennikowi.pl John Neilson, rzecznik BAE Systems.

Modernizować trzeba jak najszybciej

Prezentacja proponowanych zmian odbędzie się już w środę - dowiedział się dziennik.pl. "Dopiero po niej będziemy w stanie podjąć decyzję, czy maszyny będą modernizowane" - mówi nam rzecznik sił powietrznych Wiesław Grzegorzewski. Zgodnie z terminem eksploatacji, maszyny MiG-29 mogą latać na naszym niebie do 2015 roku. Potem teoretycznie powinny pójść na złom. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że Polska będzie domagała się od Rosjan przedłużenia tego terminu i Rosjanie się zgodzą. Samoloty mogłyby latać wówczas do 40 lat lub 4 tysięcy godzin w powietrzu.

Z modernizacją MiG-29 trzeba się spieszyć. "Mamy obecnie 36 maszyn tego typu" - mówi Grzegorzewski. Nie chce jednak zdradzić, ile z nich jest sprawnych. Wiadomo jednak, że na lotniskach dochodzi do "kanibalizmu samolotowego". Niektóre maszyny traktowane są jako składnice części zamiennych. Sprawne podzespoły wymontowuje się i przerzuca do innych samolotów, by te mogły wzbić się w niebo.

Wszystkie amerykańskie F-16, które mają bronić Polski, będą zdolne do działań bojowych dopiero za kilka lat. Pierwsza eskadra - 16 maszyn - ma być gotowa w 2008 r. Ale pozostałe 32  "Jastrzębie" wartość bojową uzyskają dopiero w 2012 roku.


Zwracam uwagę na słowo ''tajny'' :D
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 12, 2007, 16:20:37 »

Zwracam uwagę na słowo ''tajny'' :D


ROTFL.

1. Nie no mała modernizacja czy upgrade do SMT, niby trzy litery, a różnica jak przy "prawie"
2. Przed modernizacją nie mogą gadać z F16, a po już tak ? Link-16 dostaną ROTFL.
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32, a za resztę kasy z programu F-16 pić na umór i siać postrach na manewrach NATO.



Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

maverickdan

  • Gość
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 12, 2007, 18:38:25 »
Witam
Chciałem zabrać głos i napisać, że nie zgadzam się z tobą Martin. Bardzo dobrze, że kupiliśmy nowe samoloty. Cieszę się, że wypadło na F-16 :banan, chociaż maszyna wizualnie nie jest moim faworytem. Wróćmy jednak do tematu. Jestem całkowicie za modernizacją naszych Migów 29tych, to bardzo dobry pomysł i mam nadzieje że będzie miał miejsce.  Nie bardzo podobała mi się perspektywy, w której posiadamy tylko jeden typ samolotu. Na pewno dużą zaleta Miga-29 jest jego możliwość lądowania na prowizorycznie przygotowanych lądowiskach i pewne doświadczenie naszej armii z tymi samolotami.  Najbardziej podoba mi się możliwość rozmowy tych dwóch samolotów elektronicznym językiem po takiej modernizacji. Jeżeli dojdzie do tego to będzie mieszanka wybuchowa siejąca postrach. :021: :021: :021: :021:

Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 12, 2007, 18:50:04 »
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32 ...

Tylko dwa szybki argumenty bez zagłębiania się w szczegóły i politykę:

1. Te 36 (mamy tylko 28 bojowych!) to długo już sobie nie polata - zerknij sobie na ich datę produkcji oraz czas i intensywność eksploatacji.
2. F-16 posiada znacznie większe możliwości ataku na cele naziemne - co przy "sypiących" się Su-22 ma chyba znaczenie!
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2007, 18:58:25 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 12, 2007, 20:16:43 »
Za modernizacją Fulcrumów jestem jak najbardziej, tylko jest tutaj mały problem. Ilu z nich można będzie wydłużyć znacznie resurs poza rok 2016 ? Może sie okazać, że kupienie dodatkowej dekady życia dla ledwo jednej eskadry może ostatecznie wyjść drożej niż zakupienie dla nich zupełnie nowego typu (F-16/35).

Druga sprawa to o jakiej modernizacji tak na prawdę mówimy ? Ostateczna oferta nie została jeszcze złożona, ale już dzisiaj widzę pewien dosyć poważny problem. Otóż można wymienić silniki, radar, resztę awioniki... tylko co z uzbrojeniem ?

R-77 byłby kolejnym nowym, ekskluzywnym pociskiem w naszym arsenale w ilości paru sztuk, poza tym Rosja nie zgodzi sie na pewno na sprzedaż ich najnowszych wersji. Natomiast AIM-120, którego niedługo będziemy mieć pełne magazyny (dla F-16 i NASAMS) nie zostaną z MiGami zintegrowane z powodu weta Amerykanów. Więc tak czy inaczej, możliwości bojowe nawet zmodernizowanych maszyn będą ograniczone i przynajmniej w wypadku walki BVR, nadal mniejsze niż Viperów

Offline martin

  • *
  • Szpieg z krainy jaszczompów
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 12, 2007, 23:03:43 »
Mój post miał wydźwięk sarkastyczny, ale chyba za mało go zaakcentowałem )

ROTFL.

1. Nie no mała modernizacja czy upgrade do SMT, niby trzy litery, a różnica jak przy "prawie"

Skąd temu "dziennikarzynie" wyszło to SMT, toż nie drobna modernizacja tylko totalna rewolucja i chyba nie warta świeczki ze względu na wiek naszych Falcrumów. Jedyna sensowna modernizacja to skończyć z kanibalizmem , podpisac umowę na dostawę części na 10 lat i przejść na eksploatacje wg stanu technicznego.

Cytuj
2. Przed modernizacją nie mogą gadać z F16, a po już tak ? Link-16 dostaną ROTFL.
To po kiego kupiliśmy F-16, trza było zmodernizować 36 szt. dokupić z 32, a za resztę kasy z programu F-16 pić na umór i siać postrach na manewrach NATO.

Sun, Mav, Razor umówmy się że dyskutujemy o artykule ;).
36 szt. to mamy w eskadrach (ile lata tego nie wie nikt :( ) ale pozostaje jeszcze chyba część poniemieckich nadających się tylko do generalnego remontu.
Skoro dziennikarz zakłada SMT to moim zdaniem otrzymujemy samolot co najmniej równorzędny (mówimy o nowych maszynach), a w teorii przewyższający F-16 radarem.
Oczywiście o czysta political fiction, bo w końcu jesteśmy w NATO a nie w WNP, co powinno zakończyć wszelkie speulacja

Utrzymać to co jest jak najdłużej w linii bez topienia kasy w drobne modernizacje. Jakakolwiek modernizacja bez wymiany radaru i zakupu R-77 nie ma sensu, a to jest nierealne. I jak najwcześniej rozpisać przetarg na kolej 48 maszyn (zapewne F-35)

Martin
Sundowner:U nas jest w czym wybierać - do każdej roboty odpowiednie narzędzia.
Schmeisser: U nas się wysyła 1000 MiGów, mogą być puste.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 12, 2007, 23:12:04 »
Przetarg na F-35 można już rozpisać, zapewne na zapytanie dostaniemy odpowiedź od
1. Lockheed Martin
2. Lockheed Martin
3. Bumar (a ci sie ostatnio wszędzie wciskają  :D )

Tylko wiecie, pierwsze maszyny dla nas mogą zacząć być produkowane najwcześniej za 10 lat  :121:

Tak swoja drogą, to najwyraźniej nie chodzi o żadną rewolucje z Fulcrumami:
Cytuj
- montaż systemów GPS i VOR/ILS;
- montaż systemu AN/APX-113 BAE;
- doposażenie kabiny przez montaż lub modernizację wskaźników: przeziernego IŁS-31 oraz wielofunkcyjnego, ciekłokrystalicznego MFI-54, ze zwiększeniem możliwości zespołu nawigacyjnego oraz pokładowego systemu optycznego i rejestracji informacji SWR-29M1K;
- zwiększenie możliwości stacji N-019E przez wymianę podzespołów na elementy nowszej generacji;
- montaż systemu uzupełniania paliwa w locie oraz przystosowanie samolotów do mocowania zbiorników podskrzydłowych 2 x 1150l;
- modernizację optoelektronicznego systemu celowniczego;
- nowy, wydajniejszy, model "czarnej skrzynki" ZBN-T;
- montaż informatora głosowego Ałmaz-UPM o zwiększonej ilości komend;
- montaż radiostacji przeciwzakłóceniowej R-833B;
- montaż nowego, płynnie zasilany, prostownik WU-6B;
- montaż turbostartera GTDE-117M, zwiększającego możliwość użytkowania w ograniczonych warunkach logistycznych;
- montaż uniwersalnego symulatora lotniczych środków rażenia UI-ASP;
- modernizację układu wyrzutu spadochronu hamującego;
- przenośny sytem naziemnej, zautomatyzowanej kontroli stanu technicznego samolotu MK-9-12M.
Prócz tego zaproponowano modernizację symulatora samolotu.
Czyli wszystko to co powinno być już w programie Krupie.

Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 12, 2007, 23:17:58 »
36 szt. to mamy w eskadrach (ile lata tego nie wie nikt :( ) ale pozostaje jeszcze chyba część poniemieckich nadających się tylko do generalnego remontu.

Nie! - 36 sztuk to nasz pełny stan posiadania, łącznie z samolotami poniemieckimi - tymi, które uznano za zdatne do dalszej służby (pozostałe poszły na części i jako pomoce naukowe)

Tutaj masz "rozpiskę" naszych maszyn latających typu MiG-29:

1 elt Mińsk Mazowiecki

bojowe - 18 szt.: 38, 40, 54, 56, 59, 65, 66, 67, 70, 77, 83, 89, 92, 105, 108, 111, 114, 115
szkolno-bojowe - 4 szt.: 15, 28, 42, 64

41 elt Malbork

bojowe - 10 szt.: 4101, 4103, 4104, 4111, 4113, 4116, 4118, 4120, 4121, 4122
szkolno-bojowe - 4 szt.: 4105, 4110, 4115, 4123

Oczywiście nie wszystkie są cały czas zdatne do lotu - część przechodzi planowe remonty i przeglądy w WZL-2 w Bydgoszczy, a część jest naprawiana "na bieżąco" ze względu na występujące awaria czy takie przygody jak ostatnio pokazane przez Toya w innym temacie "bliskie spotkanie 3 stopnia" z piorunem.

Ten stan maszyn, pomimo prac remontowych i ewentualnych modernizacji będzie się sukcesywnie już tylko zmniejszał, aż do całkowitego wycofania tego typu z eksploatacji w Siłach Powietrznych - to nieuniknione. Kiedy to nastąpi nie wiadomo - mówi się o 2016, ale to chyba mocno optymistyczne - chyba nastąpi to o parę lat wcześniej.
« Ostatnia zmiana: Marca 12, 2007, 23:23:53 wysłana przez Razorblade1967 »

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #27 dnia: Marca 13, 2007, 14:14:49 »
Co ciekawe prezentacja zbiega się w czasie z decyzją o ewentualnym zniesieniu polskiego eksportu mięsa do Rosji.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

maverickdan

  • Gość
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #28 dnia: Marca 13, 2007, 17:35:37 »
Jeżeli modernizacja MIGa-29 nie będzie miała miejsca to warto trzymać jak największą ilość tych samolotów przy życiu tak, aby mogły posłużyć jako latające cele dla F-16. :121: :118: :118: :118:

Heidel1985

  • Gość
Odp: Modernizacja polskich MiG-29
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 11, 2007, 21:35:00 »
W najnowszym "Lotnictwie" jest ciekawy wywiad z dowódcą Sił Powietrznych Andrzejem Błasikiem,generał wspomina o planowanej eksploatacji MiGów-29 do 2025 roku! Natomiast w przypadku ich modernizacji nawet dłużej!

Jest mowa także o pozyskaniu  przez SP samolotów wielozadaniowych nowej generacji. Może więc coś niedługo ruszy się w tym temacie.