Autor Wątek: Jammer,ECM HELP!!!  (Przeczytany 3342 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

RUsCH

  • Gość
Jammer,ECM HELP!!!
« dnia: Maja 02, 2005, 10:52:05 »
Witam.Jak zwykle mam kolejne pytanie.Co to jest i do czego sluzy ECM,kiedy mozna tego uzywac a kiedy nie mozna, w jakich sytuacjach konkretnie, a i gdzie sie go wlacza?To samo pytanie o Jammer, kiedy trzeba go wlaczyc, kiedy wylaczyc, jaka jest zasada jego dzialania, co daje nam Jammer?

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Jammer,ECM HELP!!!
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 02, 2005, 12:58:03 »
ECM - Electronic Counter Mesures

Czyli wszystko co jest elektroniką i może służyć do przeciwstawieniu sie czemuś. ECM może być wieloma urządzeniami, ale w naszym wypadku interesują nas tylko właśnie Jammery.

Ogólnie Jammer służy do zakłócenia pracy radaru przeciwnika, poprzez wysyłanie w eter fal radiowych o długości odpowiadających tym z radaru naszego przeciwnika co powoduje, że jego radar zostaje oślepiony i nie jest w stanie rozróżniać celów ani mierzyć odległości do nich. Ogólnie zasada wykorzystania tego urządzenia w grze jest prosta - jest przeciwnik, który cię wykrył radarem, zalokował i odpalił do ciebie kierowaną radarowo rakietę - uruchamiasz jammera. jego działanie powoduje, zę przeciwnik traci locka na twój samolot i rakieta leci sobie przed siebie. Problem pojawia się chwilę później, bo o ile sam radar samolotu nie może naprowadzać niczego na twój samolot, to rakieta sama w sobie może - służy do tego system HOJ - Home On Jam, który powoduje, ze rakieta jest odpalana w trybie pasywnym i kieruje sie na źródło zakłóceń, jeżeli w porę nie wyłączymy jammera to możemy taka rakietę wyłapać z większym prawdopodobieństwem niz gdyby była naprowadzana własnym radarem.

Rakieta sama z siebie nie przechodzi w tryb HOJ z trybu normalnego, ani też z trybu normalnego w HOJ, wiec teoretycznie umiejętnie stosując ECM można przeciwnika oskubać z rakiet bez ryzyka wyłapania takowych.

Kolejnym problemem przy korzystaniu z ECM jest tzw. Burn Thru - w pewnej odległości od naszego samolotu radar przeciwnika ma tak dużą moc, że nasz jammer nie jest w stanie wyemitować w jego kierunku równie silnej wiązki, co powoduje, zę radar przeciwnika nas widzi (mówi się, że przepala sie rzez zakłócenia), więc na małe odległości stosowanie ECM z praktycznego punktu widzenia nie jest wskazane.

Urządzenia ECM w zasadzie obejmują również flary i chaff (paski folii) a tych chyba nie muszę objaśniać ?

RUsCH

  • Gość
Jammer,ECM HELP!!!
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 02, 2005, 13:46:44 »
Sundowner.Witam dzieki za pomoc.Nie flary i chaffy nie stanowia juz wiekszego problemu :)

Miszon

  • Gość
Jammer,ECM HELP!!!
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 02, 2005, 13:47:40 »
Tutaj masz artykuł objaśniający działanie jammera.
Warto szczególnie zauważyć kilka spraw: jammer nie jest urządzeniem, za pomocą którego samolot znika z wrogich radarów jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, wręcz przeciwnie, jest czymś co emitując duży szum "krzyczy" zdradzając naszą pozycję, toteż jammera należy używać z rozwagą. Sama budowa jammera jaki występuje w F-16 (AN/ALQ-131) powoduje, że są obszary bardziej i mniej podatne na jego działanie. Największy szum wytwarzany jest na osi samolotu, czyli na jego 12 i 6 godzinie.
Jammery przeciwdziałają systemom radarowym, toteż nie zmniejszają PK (Probability of Kill) w przypadku pocisków IR, ponieważ te kierują się na źródło ciepła.