Autor Wątek: Abstrakcjonizm relatywny, czyli gadka o prawach autorskich na ruskich serwerach.  (Przeczytany 4832 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Wydzielone stąd: http://www.il2forum.pl/index.php/topic,7155.msg97994.html#msg97994

Twórcy www.airwar.ru trochę przesadzili z ilością zeskanowanych profili i rzutów- np. taki P-36 http://www.airwar.ru/enc/fww2/p36.html - są tam wszystkie ilustracje z monografii AJ-Press'u.
« Ostatnia zmiana: Lipca 20, 2006, 19:48:25 wysłana przez Elwood »
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #1 dnia: Lipca 19, 2006, 13:22:16 »
Twórcy www.airwar.ru trochę przesadzili z ilością zeskanowanych profili i rzutów- np. taki P-36 http://www.airwar.ru/enc/fww2/p36.html - są tam wszystkie ilustracje z monografii AJ-Press'u.

    Możliwe, nie wiem i nie czuję się upoważniony do sprawdzania legalności umieszczonych tam zdjęć czy ilustracji (z tego co widać podają źródła - to sprawa pomiędzy właścicielami ilustracji, a twórcami strony), natomiast wydaje mi się, że instrukcje obsługi samolotów z okresu II WŚ nie podlegają prawom autorskim.

Tutaj bezpośredni link do "manuali" z pominięciem opisów samolotów:
http://www.airwar.ru/other/bibl_r.html

303_Shpacoo

  • Gość
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #2 dnia: Lipca 19, 2006, 13:27:39 »
  instrukcje obsługi samolotów z okresu II WŚ nie podlegają prawom autorskim.

... jeśli są zeskanowane z oryginalnej instrukcji ;) A jeśli z czasopisma, o podlegają prawom autorskim wydawcy, czy jak to się tam zwie.

Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #3 dnia: Lipca 19, 2006, 13:55:09 »
... jeśli są zeskanowane z oryginalnej instrukcji ;) A jeśli z czasopisma, o podlegają prawom autorskim wydawcy, czy jak to się tam zwie.

1. Te które przeglądałem wyraźnie zostały zeskanowane z oryginalnej historycznej dokumentacji.

2. Zaczynamy chyba popadać w paranoję, bo za chwilę będziemy potrzebowali prawnika ze znajomością prawa rosyjskiego (strona rosyjska), międzynarodowego (instrukcje z USA) i do tego jeszcze biegłego sądowego z dziedziny historii  :004: :002: - po to aby skorzystać ze strony internetowej.

3. Zawsze istnieje możliwość, że autor strony X działa legalnie (po czym poznać czy ma zgodę autora, bo teoretycznie może ją mieć? -  lub że w danym przypadku taka zgoda nie jest wymagana), więc nie można z góry zakładać, że łamie czyjeś prawa autorskie - to wg. mnie taki odpowiednik prawniczego "domniemania niewinności".

4. Może ktoś studiuje tutaj prawo (lub jest prawnikiem) i odpowie kompetentnie czy upublicznienie instrukcji obsługi do samolotu np. IŁ-2 czy FW-190 pochodzacej np. z 1943, a znalezionej u dziadka na strychu jest legalne czy nie?  :002: Czy instrukcja obsługi z czasów wojny (wszystko jedno od czołgu, karabinu czy samolotu) jest komercyjnym wydawnictwem czy materiałem historycznym?

303_Shpacoo

  • Gość
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #4 dnia: Lipca 19, 2006, 14:26:04 »
Ad.1 W takim razie nie ma problemu. Ja mówiłem o przypadku zamieszczania skanu z np. "Lotnictwa", z Ospreya czy jakiegoś AJPress'u. W tym przypadku jest to już łamanie prawa autorskiego wydawcy danej gazety lub czasopisma.

Ad.2 Prawa autorskie jako takie wygasają po 70 latach (materialne), bo prawa twórcze (czy też jako własność mentalna twórcy) nie wygasają nigdy.
W Rosji sprawa pod tym względem przypomina Dziki Zachód - tam nawet w sklepach komputerowych można legalnie nabyć pirata (ROTFL) i nikt nie jest tym faktem jakoś mocniej zdziwiony. M.in. dlatego Rosja dostała teraz szlaban na WTO, za czym lobbowały mocno takie potęgi, jak Sony, Virgin czy co tam jeszcze klepie krążki CD z muzą.

W Stanach wygląda to tak, że na wszystko trzeba mieć zgodę - czasem nawet na kilka sek. zamieszczenia jakiegoś utworu, jeśli nawet przez przypadek pojawi się choćby w tle naszego filmu. Jeśli takiej zgody brak, a my jednak zamieścimy, to należy liczyć się z procesem (w powództwie będzie stało coś w ten deseń: "ponieważ korzystaliście z mojego utworu i wasz film odniósł komercyjny sukces, mam prawo przypuszczać, że stało się to za sprawą mojego utworu/utworu, do któego mam prawa, a który został użyty bez mojej zgody. W związku z tym domagam się połowy zysków jako należnych mi tantiemów i jako zadośćuczynienie"). To, że tego utworu jest tyle co nic, ma akurat dla sądu drugorzędne znacznie.

U nas wygląda to różnie - głównie ze względu na brak do końca sprecyzowanego prawa wirtualnego (czym np. jest taki post na forum - czy otwartą korespondencją, a jeśli tak, to należy do odbiorcy, czyli użtkowników forum, czy np. "dziełem własnym" i należy do twórcy. Do tego dochodzą jeszcze regulaminy z forum itditp).

Ad.3 Jeśli autor strony ma zgodę "od samego źródła" to najczęściej sam się tym chwali na stronie i to od razu widać.
A wracając do instrukcji - nikt nie powinien się pogniewać za skany z oryginału sprzed tych 60-70 lat. Co do skanów tychże z czasopism - to bym uważał.

Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #5 dnia: Lipca 19, 2006, 19:52:56 »
OK 303_Shpacoo, ale dla mnie instrukcja obsługi samolotu to samo co instrukcja obsługi samochodu, pralki czy lodówki - wg. mnie sprzedający produkt zarobił na tym produkcie i instrukcja nie jest już chroniona prawem autorskim jeżeli używam jej niekomercyjnie. Gdybyś poprosił mnie o zeskanowanie i przesłanie mailem instrukcji od odkurzacza bo swoją przepiłeś lub zjadł Ci pies to bym się nie wahał i nie zastanawiał nad prawami autorskimi piszacego instrukcję, szczególnie, że zwykle to osoba anonimowa. Nie słyszałem o tantiemach od instrukcji obsługi tostera czy gofrownicy  :003:.

W każdym ja sobie ściągnęłem instrukcję paru samolotów z IIWŚ (P-38, P-39, P-40, P-47, Buffalo itp.) i niech mnie USAAF (US Army Air Force - już nieistnieje  :021:) odda do sądu - Amerykańskiego czy Polskiego :011:.
 
Za ściągnięcie "manuali" - IŁ-2, Jak-3 i Ła-5/7 jestem gotów odpowiadać przed NKWD (jak się specjalnie z tej okazji reaktywuje  :118:), a panowie w czarnych płaszczach pewnie będą mnie ścigać za "Flugzeug-Handbuch" FW-190 czy Ju-87  :002:

Nie dajmy się zwariować  :010: - a lektura tych instrukcji jest bardzo pouczająca, szczególnie dla takiego maniaka jak ja  :021:

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #6 dnia: Lipca 19, 2006, 20:09:23 »
instrukcja nie jest już chroniona prawem autorskim jeżeli używam jej niekomercyjnie
może być chroniona patentem jako integralna część urządzenia
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #7 dnia: Lipca 19, 2006, 20:42:49 »
może być chroniona patentem jako integralna część urządzenia

No to niech mnie Bell ściga pozwem pt. "Używał nielegalnie instrukcji obsługi produktu Bell P-39Q Airacobra wydanej w 1942 podczas grania w grę symulacyjną pt. IŁ-2 Szturmowik w roku 2006"  :118:

PS. Ta dyskusja zaczyna być trochę bez sensu, za chwilę pewnie wyladuje w barze !  :002:

BigMac

  • Gość
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #8 dnia: Lipca 19, 2006, 23:09:37 »
Coś mi się nie chce otwierać ta strona. Zabiliśmy ich transferem, czy co?   :021:

Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #9 dnia: Lipca 19, 2006, 23:49:00 »
Coś mi się nie chce otwierać ta strona. Zabiliśmy ich transferem, czy co?   :021:

Ja nie wiem, może :011: :001: - ściągnąłem na szczęście rano wszystkie instrukcje z ich strony - w razie czego nie ma problemu odtworzymy dokumentację  :021:



Stronka faktycznie się nie otwiera od paru godzin - czy to oznacza, że mamy jakiegoś agenta od praw autorskich na Forum  :011: - lustracje trza będzie zrobić czy co  :ponury

 :004: :004: :004:

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #10 dnia: Lipca 20, 2006, 15:00:58 »
Nic, spokojnie, to tylko koledzy szybko działają.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

czarli sorok siem

  • Gość
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #11 dnia: Lipca 20, 2006, 18:00:59 »
Witam
Ze wspomnianej strony ściągnąłem prawie wszystkie manuale i "czierteżi" (schematy itp), a kwestia praw autorskich na szczęście jest problemem osób je umieszczających a nie tych co "zasysają".
Sam znam kilka rosyjskich forów (chyba tak to sią pisze ??) gdzie można zassać chyba wszystkie AJ-pressy, czy TBiU (ale cicho sza), np: obie części o Airacobrze (Kingcobrze) AJ-pressa.
Ale to jest poważne forum i my tylko piszemy o tym procederze, ale w nim nie uczestniczymy.


Pozdrawiam

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza, 105.WPŚB
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #12 dnia: Lipca 20, 2006, 18:07:53 »
To nie jest kwestia powagi i nie drwij z tego, że kilka osób szanuje tutaj prawa autorskie.
Marcin "Rahonavis" Rogulski (1986-2019)

Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

czarli sorok siem

  • Gość
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #13 dnia: Lipca 20, 2006, 18:24:49 »
To nie jest kwestia powagi i nie drwij z tego, że kilka osób szanuje tutaj prawa autorskie.

Wg słownika poważny to kierujący sie rozwagą, rozsądkiem (rozsądek - zdolność rozumowego ujmowania spraw, wydawania trafnych sądów)
Tyle słownik, więc wiadomo, że chodziło mi o to jak wiele forumowiczów zdaje sobie sprawę co to są prawa autorskie.

I kto tu z kogo drwi  :003:

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Instrukcje obsługi, dokumentacje samolotów
« Odpowiedź #14 dnia: Lipca 20, 2006, 18:25:04 »
Witam Ze wspomnianej strony ściągnąłem prawie wszystkie manuale i "czierteżi" (schematy itp), a kwestia praw autorskich na szczęście jest problemem osób je umieszczających a nie tych co "zasysają".Pozdrawiam
Czarli nikt nie jest święty a zwłaszcza ;) ja, ale jak mówi pismo (bynajmniej nie święte):
KC
Art. 422. Za szkodę odpowiedzialny jest nie tylko ten, kto ją bezpośrednio wyrządził, lecz także ten, kto inną osobę do wyrządzenia szkody nakłonił albo był jej pomocny, jak również ten, kto świadomie skorzystał z wyrządzonej drugiemu szkody.

Tak, że nie jest to problem tylko tych co wstawiają. Najlepiej nie dać się skusić. Pozatym nadal sobie cenię słowo drukowane. Bo z laptopem w kiblu (wiem z autopsji :) ) źle się czyta. Jak wymyślą w końcu elektroniczny papier w jakiejś wygodnej formie to się z publikacjami elektronicznymi przeproszę.

miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM