Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Marioosh w Marca 12, 2008, 10:41:30
-
http://www.engadget.com/2008/03/11/f-117-stealth-fighters-to-make-final-flight-no-one-will-know-abo/
-
Ciekawa i piękna na swój sposób maszyna. Do tego bardzo enigmatyczna. Zaskoczony jestem także tym, że było ich tylko 59. W mojej świadomości ten ptaszek nadal funkcjonuje jako coś ultranowoczesnego i z gatunku sci-fi.
Salute!
-
(http://www.geocities.com/ssbp_srb/1f-117.jpg)
(http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-117-nn2.jpg)
(http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-117-nn7.jpg)
To chyba mój ulubiony egzemplarz. :021:
-
...
To chyba mój ulubiony egzemplarz. :021:
Hehe. To się nazywało chyba chrzest bojowy nad Kosowem. :D
Ale maszynka bardzo ciekawa, zwłaszcza od strony aerodynamicznej. Że też to kanciaste ustrojstwo latało. :020:
-
Klimatyczna fotka z ostatniego tankowania F-117 z okolicznościowym malowaniem (marzec 2008):
(http://img81.imageshack.us/img81/5666/americanflagf117nighthauk8.jpg)
-
Ale ten mosolocik jest zebeściarski! i malowanko też :D
-
Mam taki pomysł.
Niech kolega jg300_macio napisze do nich, że słyszał … i czy by w związku z tym nie przekazali jakiegoś egzemplarza do muzeum w Krakowie.
Może niech im zaproponuje na wymianę tego remontowanego An-2.
Koniecznie niech nam zeskanuje odpowiedź -niech śle listy aż odpiszą, tak z dwa na tydzień.
PS.
A może wliczyli by taka makietę w rozrachunek obietnic offsetowych za F-16, z których się chyba jeszcze nie wywiązali.
-
Silesian...ty to masz głowę nie od parady. Pomysł ze wszechmiar genialny :banan
-
Jankesi z pewnością oddadzą swoją technogię - ale próbować można :021:
Pozdrawiam, Banan.
-
Jak czytam takie wiadomości to czuję się stary. W pamięci mam marzenia o lataniu z dzieciństwa, i w mojej ówczesnej świadomości takie samoloty jak SR-71, F-14 czy tym bardziej F-117 zawsze istniały jako awangarda myśli technicznej, jak słyszę że jedna z takich maszyn odchodzi na emeryturę to pierwsze, co przychodzi mi do głowy to: "Jak to? Już? Taki nowoczesny samolot i na śmietnik?" Nie tak dawno (znaczy tak mi się wydaje, że niedawno) wzmianki o takich cudach jak B-2 czy taki np Raptor (znany mi wtedy jeszcze pod nazwą "Lightning II") to traktowałem jak SF, i nie sądziłem że tak szybko doczekam regularnej służby tych maszyn, o F-35 czy innych Berkutach się nikomu nie śniło. I jakoś tak dziwnie czuję się zakorzeniony w epoce jetów IV generacji. Trochę smutno patrzeć, jak powolutku, jeden za drugim będą znikać z nieba.
-
Święte słowa vowthyn :005: - chociaz zaryzykował bym stwierdzenie, że takie np F-16 to jeszcze co najmniej do 2050 polatają :118:
-
Jak czytam takie wiadomości to czuję się stary. .... Trochę smutno patrzeć, jak powolutku, jeden za drugim będą znikać z nieba.
Nie czuj się stary. Ja się tak nie czuję, mimo że pamiętam jak walczyliśmy o przedłużenie resursu płatowcom An-24 do 20 000 godzin :001: a to jeszcze w ubiegłym wieku było :001:
-
vowthyn, a dwa razy starsze od Ciebie B-52 dalej latają ;). Uszy do góry.
-
na VeryDisco wypowiadał się jakiś farmer że jego dziadek bombardował tym bombowcem wietnam, jego ojciec saddama ,a teraz on al kaide :DDD
Dziadek ze strony matki pewnie nieco innym boeingiem poleciał nad Zwickau, ale zgubił się i trafił nad Schweinfurt.Tam też trafili mimo chmur lol
-
Przepraszam że odgrzebuje temat - ale czy ten samolot był naprawde tak nieudany jak o nim mówią?
-
Mazak, słyszałeś to :121:?
Przepraszam że odgrzebuje temat - ale czy ten samolot był naprawde tak nieudany jak o nim mówią?
Chyba nie oglądasz Discovery ;)... Ten kanał prezentuje chyba wyłącznie pozytywne opinie na temat tego samolotu :118:.
-
No tak... Słyszałem że awionika była skopana, próby prowadzono nad pustynią i nad nieregularnym terenem Grenady ledwo udało się im przeżyć.
Edit: Czekam na jakiegoś forumowego eksperta, bo moje informacje są wyłącznie zasłyszane :)
-
Iiiaaa... Trach!! do zadymionego od cygar pokoju wszedł jak zwykle spokojny Sundowner. Zasiadł za biurkiem, zaplótł palce na rękach, odchrząknął i zaczął sypać swoją wiedzą na temat F117 niczym magik zającami z cylindra...
-
Nie chce mi się...
-
Posiwiało mu się, jak na high-teka noo, ale w muzeum za to ładnie będzie się prezentował :020:
Wolny, manewrowy "Inaczej", już jedynie na papierze nie wykrywalny, niewielki udźwig, drogi w eksploatacji, nieopłacalny w modernizacji, F22-Raptor. Tak z głowy, jak ekspertowi się nie chce, a oprócz Discovery, to jest jeszcze konkurencyjne Planete panowie :D
-
Ja akurat nie mam Discovery Channel w domu, oglądam co roku w lipcu jak jestem u dziadka ;). Kiedyś miałem kanały tematyczne, a teraz tylko Planete, NGC, Viasat History i TVP Historia z tej tematyki.
Dobra, koniec OT z mojej strony. Szczerze mówiąc, też liczyłem na Sundownera, bo co bym nie napisał na ten temat, to On zrobi to lepiej :).
-
Ehhh...
No tak... Słyszałem że awionika była skopana, próby prowadzono nad pustynią i nad nieregularnym terenem Grenady ledwo udało się im przeżyć.
To nie był F-111, ani B-1. nie miał latać nad ziemią i nie musiał, stąd nie ważne czy nad pustynią, czy nad górami, czy nad oceanem, tak samo jak nie robi to różnicy Boeingowi 747. Największym problemem byli ludzie ci musieli przestawić swój tryb funkcjonowania o 12 godzin. Loty wykonywane były tylko nocą, do tego w całkowitej tajemnicy, stąd i kilka sie rozbiło na pustyni.
Wolny,
0,92Ma prędkości przelotowej to tyle samo co wszystkie inne bombowce i szturmowce, jedyna "szybsza" maszyna to Raptor.
manewrowy "Inaczej",
Był bardziej manewrowy od F-111, więc to nie problem. W zasadzie zważywszy na absolutny brak stabilności, gdyby poluźnić trochę system sterujący to maszyna mogłaby pokazać niejedną ciekawą sztuczkę. Tylko po co manewrować czymś czego nikt nie widzi i co ma tylko zrzucać bomby z relatywnie dużej wysokości ?
już jedynie na papierze nie wykrywalny,
Jest nadal wielokrotnie mniej wykrywalny od wszystkiego z wyjątkiem F-22 i częściowo F-35. Nawet B-2 ma większe RCS !
niewielki udźwig,
Dwie 2000 funtowe bomby to dwa razy więcej niż przenosi wewnętrznie F-22 Raptor
drogi w eksploatacji,
Napędzany dwoma silnikami z Horneta, z których zdemontowano dopalacze, jedyny problem z kosztami eksploatacji to wymóg utrzymywania czystości i łatania powłoki RAM. Te samoloty nie są droższe w eksploatacji od Hornetów USMC.
nieopłacalny w modernizacji,
Mimo końca służby na horyzoncie w 2004 roku prowadzono modernizacje awioniki, przystosowując go lepiej do operacji w A-stanie i Iraku, m.in. przystosowano do bomb JDAM.
F22-Raptor
Raptorów nadal zamówiono jedynie 183 sztuki, a mają zastąpić 585 F-15 i 60 F-117... jakoś nie wydaje mi się to możliwe.
Jedyny powód dla którego amerykanie je wycofują to wiek płatowców i nierentowność produkcji nowych - teraz gdy F-22 i F-35, przynajmniej teoretycznie mogą rozdzielić między siebie ich rolę.
-
Dzięki za odpowiedź! O to chodziło.
-
Mała aktualizacja:
(http://img514.imageshack.us/img514/9971/24701j.jpg)
-
Jedyny powód dla którego amerykanie je wycofują to wiek płatowców i nierentowność produkcji nowych - teraz gdy F-22 i F-35, przynajmniej teoretycznie mogą rozdzielić między siebie ich rolę.
Sorry kolego ale nie sądzę by winny był wiek płatowców ??? Przy B-52, F-117 wygląda jak nastolatka. :-))) A nikt go nie wycofuje.
Jest w USAF i USMC trochę maszyn, przy których F-117 to młody byczek. Przyczyna musi być inna.
Moim zdaniem nowe systemy OPL po prostu już je wykrywają i nie ma sensu utrzymywanie w linii czegoś co w obecnej chwili utraciło swój największy atut.
Nierentowność produkcji???
A B-2 to oni naprodukowali tyle "setków", że ten ich cały program zwrócił się z pewnością z nawiązką. :-))))) Tak jak nasza Iryda :-). Tak wiec raczej nie chodzi o koszta.
Wznawiano już w historii produkcję różnych maszyn i gdyby była potrzeba Jankesi by to zrobili. Stać ich na to.
Ale szkoda tej paskudy. Fajna była:-)
-
A B-2 to oni naprodukowali tyle "setków", że ten ich cały program zwrócił się z pewnością z nawiązką. :-))))) Tak jak nasza Iryda :-).
Nie porównywał bym tych dwóch typów z takiej sprawie. O ile B-2 tak naprawdę jest udanym samolotem, spełnił oczekiwania, tylko po prostu okoliczności się zmieniły, a w ślad za tym zmieniły się zapotrzebowania Sił Powietrznych. Natomiast "Iryda" była niewypałem, stworzonym (może nie stworzonym, tylko ciągniętym "na siłę") dla przerośniętych ambicji i bez słuchania tego co podpowiadało wojsko. Ot przykład wciśnięcia bubla na siłę w imię politycznych celów. Dwie zupełnie inne kwestie - choć oczywiście efekt podobny - nie zwróciły się badania itd.
B-2 lata choć w daleko mniejszej liczbie niż planowano, a o "genialnym" produkcie naszej "myśli technicznej" zwanej Iryda na szczęście już zapomniano.
-
Powielasz czarną propagande,niestety. IRYDA była dobrym samolotem to,że panowie wojskowi po 1990 mieli zas..ne głowy czym innym niz lotnictwo skutkuje do dzisiaj ,,uczeniem,, na ISKRACH.
-
IRYDA była dobrym samolotem
Ciekawe, w którym momencie? Chyba tylko na papierze i dobre 10 lat wcześniej.
to,że panowie wojskowi po 1990 mieli zas..ne głowy czym innym niz lotnictwo skutkuje do dzisiaj ,,uczeniem,, na ISKRACH.
Szkolenie na Iskrach to akurat skutek właśnie bezsensownego ciągnięcia "programu Iryda" tylko po to aby utrzymać sztucznie przy życiu pewne zakłady, bo akurat politykom nie były na rękę "niepokoje społeczne". Gdyby nie to nasi piloci szkolili by się już dawno na "zachodniej technologii" (fakt z początku używanej, ale zawsze lepszej niż niedoszła Iryda), jak się okazało w efekcie potrzebnej.
A "panów wojskowych" to akurat nikt nie słuchał gdy żądali tego czy innego w tym samolocie (ale co oni wiedzą, oni tylko na tym mieli latać), co zapewne nie spowodowałoby, żeby to był dobry samolot, ale przynajmniej uczyniłoby go użytecznym na jakiś czas (do czasu zakupu czegoś sensowniejszego) dla polskiego lotnictwa. A tak wyszedł bubel, którego nikt nie chciał, a wojsko jak zwykle zostało zmuszone do zakupu - na szczęście tylko kilku sztuk.
Zmuszenie wojska do zakupu Iryd (i mrzonki, że z tego będzie dobry samolot) było jedną z większych głupot w MON, która odbija się nam czkawką w lotnictwie do dzisiaj.
-
Coś nie chce mi się wierzyć, żeby F-117 był bardziej manewrowy od samolotu z dopalaczami, zmienną geometrią skrzydeł i wlotami pod LEXami.
-
Nie ma co w watku o F-117 ciągnąć żalów o IRYDZIE, ale to panowie wojskowi ,,nie mogli się zdecydować co chcą,, i to oni parli na udupienie programu. :021:
Bubel,nie wszystko co nie nasze i na papierze jest extra wytrzymuje konnfrontacje w linii.
-
No cóż z CRC - nie zgadzam się z Twoimi twierdzeniami o sensowności Irydy, ale masz rację to nie ten temat i miejsce. Zatem koniec OT.
-
Sorry kolego ale nie sądzę by winny był wiek płatowców :?
To są maszyny, które mają blisko 30 lat. Dla porównania są tak samo stare jak kanadyjskie Hornety, które musza przechodzić obecnie wymianę centralnej sekcji kadłuba, właśnie z powodu wieku konstrukcji. Poza tym technologie wykorzystane w F-117 są dość leciwe, same powłoki są 4 generacje do tyłu za obecnymi, aerodynamika maszyny pozostawia również wiele do życzenia, możliwości bojowe niewielkie, a liczba trochę ponad 50 maszyn też nie zachęca by ładować w nie dalej pieniądze maja cna stanie lepsze alternatywy. Po prostu samolot się zestarzał... a i tak służył dekadę dłużej niż zakładano.
Przy B-52, F-117 wygląda jak nastolatka. :) )) A nikt go nie wycofuje.
Jeżeli F-117 to nastolatka, to ale cierpi na Progerię. B-52 okazał się maszyną ponadczasową, której z powodów operacyjnych naprodukowano ogromną ilość, a następca dzisiaj kosztowałby astronomiczne pieniądze. Program każdego jej następcy, nie ważne jak skuteczny był ucinany dość szybko z powodu astronomicznych kosztów jakich wymaga wymiana floty bombowców strategicznych. Ile może kosztować dzisiaj zakup 96 bombowców ? 115 MILIARDÓW Dolarów ?
Z kolei koszt 60 maszyn szturmowych, trudno wykrywalnych, to ledwo 7. Dlatego maszyny będące w mniejszości ze służby odchodzą.
-
Jest nadal wielokrotnie mniej wykrywalny od wszystkiego z wyjątkiem F-22 i częściowo F-35. Nawet B-2 ma większe RCS !
To mnie zaskoczyłeś Sundowner.
Ogólne stwierdzenie F-117 ma mniejsze RCS od B-2 jest co najmniej nieprawdziwe. Relatywnie małe wymiary tego pierwszego powodują, iż nie jest on tak trudno wykrywalny jak B-2 dla radarów pracujących na falach długości metra i dłuższych (Rozpraszanie Rayleigha). Biorąc także pod uwagę fakt że B-2 powstał trochę później niż F-117 (lepsze materiały RAM, lepsze narzędzia do projektowania i obliczania RCS) uważam że także w innych zakresach częstotliwości B-2 wypada lepiej niż F-117. Zakładanie że F-117 ma mniejsze RCS niż B-2 na podstawie ich wymiarów geometrycznych jest co najmniej niepoważne - no chyba że dysponujesz jakimiś danymi.
-
Może uściślijmy, że ja raczej mówię o wykrywaniu przez radary myśliwców pracujące w zakresie milimetrowym i rcs tych maszyn jest bardzo różne zależy od tego czym je "oświetlamy"
-
Ponadczasowe to jest million x Mk82 w komorze i pod skrzydłami, B-52 załapał sie na ochłapy tej legendy :D
-
Komentarz kogoś z USAF (niestety narazie nie mogę znaleźć źródła)
The U.S. Air Force, in it’s effort to get money to build more F-22s, has revealed just how “stealthy” the F-22 is. It’s RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117.
Wnioskując z powyższego tekstu mowa tu o RCS dla zakresów X – Ku/K/Ka bowiem tylko w tych zakresach można mówić o jako takich własnościach LO dla F-35 który jest „trochę” lepszy niż B-2 który to z kolei jest 2 razy lepszy niż F-117 !
-
Wnioskując z powyższego tekstu mowa tu o RCS dla zakresów X – Ku/K/Ka bowiem tylko w tych zakresach można mówić o jako takich własnościach LO dla F-35 który jest „trochę” lepszy niż B-2 który to z kolei jest 2 razy lepszy niż F-117 !
A nieprawda, bo F-35 tak jak i B-2 jak i F-22 był konstruowany z myślą o wszystkich używanych zakresach fal, nie tylko X. Mówienie też, że F-35 ma "jako-takie" własności LO jest też trochę niepoważne, bo od F-35 lepsze własności ma tylko F-22.
-
To, że F-22 i B-2 posiadają małe RCS dla wszystkich zakresów fal tzw. wideband stealth jest ogólnie znane i nikt tego nie kwestionuje. Tak samo jest wiadomo że w F-35 zastosowano tzw affordable stealth (cost as a factor) czyli starano się zmniejszyć jego RCS głównie w zakresach X – Ku/K/Ka czyli tych najpopularniejszych na współczesnym polu walki - wideband stealth kosztuje a to ma być "tani" samolot. W innych zakresach też ma zapewne obniżone RCS, ale na pewno nie do poziomu -30dBsm.
I tu warto by się zastanowić nad twierdzeniem bo od F-35 lepsze własności ma tylko F-22
.
A co jeżeli oświetlimy go od tyłu, a co jeżeli oświetlimy go falami innego niż X – Ku/K/Ka zakresu? Czy dalej będzie na 2-gim miejscu?
-
Coś nie chce mi się wierzyć, żeby F-117 był bardziej manewrowy od samolotu z dopalaczami, zmienną geometrią skrzydeł i wlotami pod LEXami.
A co ma manewrowość do dopalaczy i zmiennej geometrii skrzydeł? To znaczy w ogólnym rozrachunku aerodynamicznym coś ma, ale nie są to chyba główne czynniki wpływające na możliwość brania zakrętów na ręcznym.
-
Podobno F-117 ciągle latają. Są amatorskie zdjęcia i filmy z 2014 i 2015 roku zrobione w okolicach Newady. Jakoś nigdy nie łyknąłem tej bajki, że zgilotynowali wszystkie "Nocne Jastrzębie". ;)
http://warisboring.com/articles/yep-f-117-stealth-fighters-are-still-flying-in-2015/
https://www.youtube.com/watch?v=TvyaG7EIC18
-
Ja na filmie widzę balon meteorologiczny... :evil:
-
Samoloty wróciły do swego gniazda - bazy Tonopah w Newadzie i... czasem latają.
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14562 (http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=14562)
(http://www.altair.com.pl/files/news/photos/14/14562/f117tonopah.jpg)
-
Trochę odgrzeję wątek ;)
https://theaviationist.com/2016/09/23/watch-two-f-117-stealth-jets-fly-over-nevada-together-8-years-after-retirement/ (https://theaviationist.com/2016/09/23/watch-two-f-117-stealth-jets-fly-over-nevada-together-8-years-after-retirement/)
-
Dobra wiadomość. Mam sentyment do tego latadła.
-
Ja też :) Ale najbardziej jestem ciekaw co jest priorytetem tych lotów, pewnie coś tam na nich testują.
-
Ktoś kiedyś napisał, że ponoć chcą je przerobić na drony. Nie widzę w tym sensu, a Wy?
-
Wątpię. Prędzej jestem w stanie uwierzyć, że decyzja o ich emeryturze była przedwczesna i dobrze by było mieć kilka sztuk na wszelki wypadek co by sobie pozwiedzały bliski wschód :).
-
Albo Europę Środkową :011:
-
Mogą też służyć do testów nowych radarów i systemów OPL.
-
Od biedy NASA, bo Ci też mieli jakiegoś SR-71 do testów.
-
A mnie się coś wydaję, że to może mieć związek z tym newsem:
http://www.extremetech.com/extreme/236167-china-claims-to-have-invented-quantum-radar-that-could-render-entire-us-stealth-fleet-obsolete
Na ile te doniesienia Chińczyków są prawdziwe nie wiadomo, ale kto wie...
-
Coś jest nad rzeczy z technologiami kwantowymi w Chinach: nikt dokładnie nie wie jak te satelity działają i czy faktycznie Chiny już opanowały szyfrowanie/komunikację kwantową, ale pierwszy z dwóch satelitów jest już na orbicie: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,410856,chiny-wystrzelily-satelite-do-kwantowej-komunikacji.html (http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,410856,chiny-wystrzelily-satelite-do-kwantowej-komunikacji.html).
W F-117 jest bardzo mało miejsca na radar z przodu, ale niewielki AESA wejdzie, więc kto wie, może będzie powrót z przeszłości?
-
Mnie nie chodziło o testy radaru na F-117, ale o radar naziemny. ;)
Z resztą ktoś już w tamtym artykule sugeruje to co ja:
As we already reported in the past, there is someone who speculates the aircraft is also used for something else, possibly serving as a testbed for some new technologies: radar or Infra Red Search and Track systems, SAM (surface to air missiles) batteries, 6th generation fighter planes, next generation AEW (Airborne Early Warning) platforms...
Chociaż jeden z tych Nighthawków wygląda na lekko zmodernizowany...
-
Mnie też nie chodzi o testy radaru na F-117, a o doposażenie do przywrócenia do służby ;)
Tylko, jeśli rzeczywiście Chiny wymyślą coś innego niż radary na pasma C, Ku i X to może zrobić się ciekawiej, bo nagle okaże się, że F-22, F-35 i B2 tracą na wartości, choć jeszcze co poniektóre bojowo nie zdążyły się nawet sprawdzić ;)
Hipotetycznie, lepiej przywrócić do służby doposażone F-117, choćby tylko po to aby je podstawić wilkowi, jak onegdaj niejaki szewczyk Dratewka i przetestować możliwości potencjalnego przeciwnika ;)
Możemy sobie gdybać, ale prawdy długo się nie dowiemy.
-
Podobno 4 F-117 były używane bojowo na Syrią od 2017 roku, operując z baz w ZEA lub Arabi Saudyjskiej:
https://defence-blog.com/news/scramble-f-117-stealth-fighters-were-secretly-deployed-to-the-middle-east.html
-
Pamiętam, że hamerykańce bardzo płakali przy okazji wycofania ze służby OH-58 Kiowa, że również pośpieszyli się z wycofaniem F-117 i rozważali przywrócenie ich do służby. Może nie w takiej ilości jak poprzednio ale plany były. Może więc, przeszli do czynów.
-
Coś dla fanów tej konstrukcji. Paul Stweard wrzucił prezentację F-117 znajdującego się w muzeum w Palm Springs. Oczywiście egzemplarz muzealny jest pozbawiona technologii, które są nadal tajne, ale i tak film zawiera masę informacji i ciekawostek i jak najbardziej jest warty obejrzenia.
(https://i.ytimg.com/vi/D5Jssn7JWm4/maxresdefault.jpg)
Guided tour around a Lockheed F-117 Nighthawk!
https://www.youtube.com/watch?v=D5Jssn7JWm4
Co ciekawe, najbardziej zaskoczyło mnie to, że mimo "przejścia na emeryturę", F-117 latają nadal i ich wykorzystanie w celach badawczych i szkoleniowych jest przewidziane aktualnie co najmniej do... 2034 roku.
https://www.twz.com/retired-f-117-nighthawks-may-fly-for-another-decade
https://tech.wp.pl/f-117-nadal-lataja-16-lat-po-oficjalnym-wycofaniu-ze-sluzby,7039838327667456a