Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Kusch w Marca 15, 2008, 18:15:31

Tytuł: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Marca 15, 2008, 18:15:31
Indyjskie MiG-29
Indie jako pierwsze (po ZSRR) otrzymały MiG-29. W 1984 złożono zamówienie a w kolejnych latach dostarczono 44 maszyny. Dziś Indie posiadają 66 MiG-29 (min. w 1996 dostarczono 8 MiG-29S i 2 MiG-29UB). Samoloty są na wyposażeniu dywizjonów 28, 47 i 223 (wszystkie bazują w rejonie granicy z Pakistanem). W 1998 zakłady HAL zmodernizowały indyjskie MiGi (nie wiadomo ile maszyn, wszystkie?), dostosowując je do przenoszenia pocisków R-77, oraz R-27ER i R-27T/ET (ciekawe, czy można by tak zmodernizować rosyjskie MiG-29, tak by nikt o tym nie wiedział? Z zewntątrz jest to niewidoczna modernizacja, wymienia się tylko komputer i ucyfrawia niektóre bloki N-019  :004:). Samoloty otrzymały także indyjskie RWR Tarang. Urządzenie to indyjska myśl techniczna (choć nie wykluczone, że powstało przy pomocy Izraela). Jest montowane w MiG-21 Bizon, MiG-27, Jaguar oraz Su-30MKI i MiG-29 KUB. Zostało lepiej przystosowane do pracy w środowisku chińskich i pakistańskich stacji rlok.

Po lewej stronie HUD widać ekran RWR Tarang

(http://img470.imageshack.us/img470/9269/qzf5.jpg)

RWR Tarang

http://images14.fotosik.pl/72/56a503f43583d4c7.jpg

7 marca 2008 podpisano umowę o medernizacji wszytskich indyjskich MiG-29 do standardu SMT. Samoloty otrzymają min. radar Żuk, oraz silniki RD-33 3 serii z systemem FADEC.

http://www.altair.h2.pl/start-907

Cytuj
RSK MiG zmodernizuje myśliwce Indii

Wczoraj ministerstwo obrony Indii podpisało z RSK MiG umowę o modernizacji 69 myśliwców MiG-29. Wartość kontraktu wynosi ok. 960 mln USD (38,4 mld rupii).

Umowa została podpisana w Moskwie. Zakłada, że 30% jej wartości zostanie reinwestowane w Indiach. W ramach offsetu powstanie tam centrum serwisowe radiolokatorów i ośrodek treningowy wyposażony w symulatory najnowszej generacji.

Zakupione w połowie lat 1980. myśliwce 5 eskadr indyjskich wojsk lotniczych (każda po 12-18 maszyn) zostaną przebudowane na samoloty wielozadaniowe. Modernizacja ma przedłużyć okres eksploatacji indyjskich MiGów-29 do 40 lat (obecnie 25) lub 3500 godzin lotu (obecnie 2500). Wymieniona zostanie awionika, w tym komputer pokładowy i system kierowania ogniem. W samolotach będą montowane radiolokatory typu Żuk. Część komponentów dostarczą przedsiębiorstwa izraelskie i indyjskie, w tym Hindustan Aeronautics Ltd i Bharat Dynamics Ltd.

Uzbrojenie zmodernizowanych samolotów zostanie uzupełnione o pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu oraz broń kierowaną do atakowania celów naziemnych. Silniki zostaną wymienione na RD-33 serii 3 z cyfrowym sterowaniem. Technologia ich produkcji ma zostać przekazana przedsiębiorstwom indyjskim.

Pierwsze 6 samolotów zostanie zmodernizowanych w Rosji. Pozostałe będą przebudowywane w bazie remontowej IAF Ozar w Nashik w ramach umowy z Hindustan Aeronautics Ltd.

Ja widać na zdjęciach, w Indiach kobiety dość często wystepują w roli kierowców MiGów :)

Autor zdjęć, Husain:

(http://images29.fotosik.pl/176/da5380ba275f6db7.jpg) (http://www.fotosik.pl)

(http://images25.fotosik.pl/176/f03afdeaebfcbb45m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f03afdeaebfcbb45)(http://images31.fotosik.pl/180/bc29f8acac33115em.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=bc29f8acac33115e)(http://images32.fotosik.pl/180/31ec72e9c0527574m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=31ec72e9c0527574)(http://images25.fotosik.pl/176/2ae3cb148271245am.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2ae3cb148271245a)
(http://images26.fotosik.pl/177/90242bfb81927a8bm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=90242bfb81927a8b)(http://images32.fotosik.pl/179/12cb994be359b454m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=12cb994be359b454)(http://images23.fotosik.pl/176/93f602896e164151m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=93f602896e164151)

Indyjskie MiG-29 w swoim środowisku naturalnym.

(http://img278.imageshack.us/img278/1117/admiringsiachenmg0.jpg)
(http://img511.imageshack.us/img511/9942/airborneforamissionwo2.jpg)
(http://img278.imageshack.us/img278/1449/conqueringthemountainswj4.jpg)
(http://img526.imageshack.us/img526/524/onamissionto2.jpg)
(http://img278.imageshack.us/img278/6791/raisingdustqq8.jpg)
(http://img526.imageshack.us/img526/8528/startingupld7.jpg)
(http://img526.imageshack.us/img526/4831/tightformationoversiachip1.jpg)

Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Marca 21, 2008, 17:31:47
MiG-27 z silnikiem AL-31F (napęd Su-27). Pierwszy lot wykonał w styczniu 2008. Rosjanie chcą zainteresować modernizacją Indyjskie Siły Powietrzne.
Niedawno maszyna znowu wykonała lot, tym razem już w nowym malowaniu (indyjskim).

http://pilot.strizhi.info/2008/03/21/5256 (http://pilot.strizhi.info/2008/03/21/5256)


(http://pilot.strizhi.info/wp-content/uploads/2008/03/img_4642_sm.jpg)


Tutaj więcej o modernizacji:

http://www.airfleet.ru/index.php?staid=1001028 (http://www.airfleet.ru/index.php?staid=1001028)
http://mdb.cast.ru/mdb/6-2002/di/cedm/ (http://mdb.cast.ru/mdb/6-2002/di/cedm/)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Marca 26, 2009, 21:36:16
Najnowszy kokpit Tejasa plus parę zdjęć, w tym wersji dwumiejscowej, której oblot jest planowany w tym roku.

(http://kedar.smugmug.com/photos/498514415_DfZ2Y-L.jpg)
(http://www.lca-tejas.org/images/166.jpg)
(http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=150697)
(http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=150696)
(http://www.bharat-rakshak.com/media/35234-3/D033604-lca-takeoff-aburner.jpg)
(http://i384.photobucket.com/albums/oo290/fulcrum_shift/DSC_1039-lca-ramp-taxiback.jpg)
(http://i384.photobucket.com/albums/oo290/fulcrum_shift/D032098-lca-bank.jpg)
(http://img149.imageshack.us/img149/2750/pv501cy5.jpg)
(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/9516-1/PV5-02.jpg)
(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/9518-1/PV5-03.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 26, 2009, 21:52:21
O! Indyjski Gripen  :004:

Nie orientujecie się Kuschu jak stoi sprawa z modernizacją MiGów-29?
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Marca 26, 2009, 22:11:27
Sześć maszyn poleciało do Rosji, gdzie przechodzą modernizację, mają wrócić w 2010, reszta maszyn będzie modernizowana w indyjskich zakładach remontowych. Przy okazji wykrycia wad strukturalnych w rosyjskich MiG-29, taki sam przegląd maszyn indyjskich wykazał, że myśliwce MiG-29 indyjskich wojsk lotniczych nie wykazują podobnych wad, prawdopodobnie dlatego, że pochodziły z innych serii produkcyjnych.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Czerwca 05, 2009, 21:31:21
Zdjęcia z przylotu indyjskiego Phalcona do Indii, które miało miejsce 25 maja br. Maszyna stacjonuje w bazie Agra, gdzie docelowo trafią wszystkie zamówione Ił-76 Phalcon.

(http://www.militaryphotos.net/forums/attachment.php?attachmentid=75139&d=1243276943)
(http://images3.jetphotos.net/img/2/0/5/9/71958_1239033950.jpg)
(http://i39.tinypic.com/2s1q0i0.jpg)
(http://[img]http://i43.tinypic.com/2m624wx.jpg)
(http://i42.tinypic.com/192vkx.jpg)
(http://i43.tinypic.com/10er2hc.jpg)
(http://i41.tinypic.com/6pq5uh.jpg)
(http://img38.imageshack.us/img38/2423/awacsindia3.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Czerwca 05, 2009, 22:05:15
Cytuj
(ciekawe, czy można by tak zmodernizować rosyjskie MiG-29, tak by nikt o tym nie wiedział? Z zewnątrz jest to niewidoczna modernizacja, wymienia się tylko komputer i ucyfrawia niektóre bloki N-019  )
A mi się wydawało, że wszystkie bloki N-019 są już cyfrowe...przynajmniej tak mnie zapewniał pewien inżynier na zeszłotygodniowej wystawie w Bydgoszczy. Na kilku zdjęciach widać chmury pyłu i pagórki gruzu skalnego - istne FODowisko. W życiu nie widziałem takiego syfu na lotnisku! Zapewne to jedna z przyczyn załatwienia sporej liczby silników RD-33 przez Hindusów.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Czerwca 05, 2009, 22:15:20
Kuschowi zapewne chodziło o zwiększenie możliwości obliczeniowych kompleksu N-019 'Rubin' oraz jednocześnie poprzez wymianę KNP oraz niektórych bloków elektronicznych (m.in. procesora centralnego C100-1 z architekturą opracowaną przez przedsiębiorstwo POISK na nowszy - C101M-1), tym samym w rezultacie przeprowadzając rozbudowę do standardu N-019M 'Topaz'. W tym konkretnym wypadku prawie wszystkie indyjskie 29' dostały radiolokator N-019ME - eksportowy wariant tego urządzenia.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lipca 12, 2009, 01:32:46
Taki ciekawy nius:

http://www.forceindia.net/specialfeaturereport4.aspx

Generalnie chodzi o to że Indie wzorem F-15SE "Silent Eagle" planują swoim Su-30MKI wydatnie zmniejszyć skuteczną powierzchnię odbicia. Mowa jest również o dalszym rozwoju przez biuro biurze NIIP Tichmirowa radiolokatora N-011M Rev.3  "Bars" - końcowym etapem ma być zamiana anteny z pasywnym elektronicznym skanowaniem fazowym na antenę z ze skanowaniem aktywnym.

Cytuj
After the F-15 Silent Eagle it’s time for Su-30MKI to disapear out of the radar.

The pre-planned product improvement roadmap for the Su-30MKI continues to make steady progress, with two Indian Air Force (IAF) Su-30MKIs, delivered in mid-2002, being dispatched to United Aircraft Corp (UAC) of Russia’s Irkutsk-based facility (IRKUT Corp) where both airframes will be strengthened and refurbished, and their navigation-and-attack system will be upgraded in order to arm the aircraft with the BrahMos supersonic air-launched cruise missile for both maritime strike and ground attack. Thus, while all structural and electrical work will be undertaken at Irkutsk, the Tikhomirov-NIIP will upgrade the Su-30MKI’s existing NO-11M ‘Bars’ passive phased-array radar’s performance and operating modes by incorporating a radar target extraction LRU. Once all this has been done, the two upgraded Su-30MKIs will be flown back to India to begin the weapons qualification test-firings, which will be jointly conducted by BrahMos Aerospace and the IAF.

And come 2014, UAC, together with Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) will begin upgrading the first 100 IAF Su-30MKIs by modifying their airframes to make them stealthy, converting the existing ‘Bars’ into an active phased-array radar, enhancing the situational awareness by incorporating active electronically scanned transmit/receive arrays on the aircraft’s wings, and beefing up the defensive-aids suite by installing a combined radar/laser warning system and a missile approach warning system. Tikhomirov-NIIP had by last November begun laboratory-level tests of a ‘Bars’, which was fitted with an AESA array made up of X-band transmit/receive modules built by Istok JSC.

Smart skin also know as Artificial neural membrane refers to a new class of functional structure developed through research adaptive and evolutionary neural networks and programmable materials. The greatest interest in ANM structures surround their potential as open architecture environments for the integration of microscale and nanoscale devices. Artificial neural membrane technology development has been funded by the NASA Institute for Advanced Concepts, for application to quasi-steady state flapping wing flight. Currently Aerospace Research Systems, Inc. the agency that pioneered work in developing artificial neurons for use in control of multifunctional smart structures is applying the technology to reusable launch vehicles. Other applications include biotechnology processes, morphing aircraft and spacecraft, adaptive wind generators, and artificial organs. Recent research also indicates that ANM systems may provide the first truly automated intentional or conceptual programming environment.

Since then, another two ‘Bars’ radars have been modified as part of the R&D phase, which will last until 2012, and will be followed by flight qualification a year later. Incidentally, Tikhomirov-NIIP has also developed the Irbis-E passive phased-array radar for the Su-35BM and will soon begin work on modifying the Irbis-E into an active phased-array radar, which will go on board the Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA) that will be co-developed by UAC and HAL. In addition, both UAC and Tikhomirov-NIIP have come together to develop the ‘smart skin’ concept under which an AESA array’s transmit/receive modules can be placed anywhere on board the Su-30MKI to generate the relevant radiation field required for achieving more than 180-degree field-of-view.

http://www.forceindia.net/specialfeaturereport4.aspx

Radzę nie sugerować się zdjęciem przy artykule. Raz że nie jest to Su-30MKI, a dwa - to najprawdopodobniej tylko fotomontaż ilustrujący samą koncepcję.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: syringe w Lipca 12, 2009, 14:50:09
Skoro już temat odkopany  tu taka ciekawostka

(http://images3.jetphotos.net/img/2/1/0/8/36355_1223484801.jpg)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lipca 12, 2009, 14:53:19
No cóż, Indie były jednym z niewielu zagranicznych użytkowników TS-11 Iskra, w 1975 roku podpisując kontrakt handlowy na dostawę ponad 50 samolotów tego typu do tego kraju :)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: some1 w Lipca 12, 2009, 14:59:03
Jedynym. Reszta to prywatny import pojedynczych sztuk z demobilu.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: syringe w Lipca 12, 2009, 15:41:23
Janku, a kojarzysz jak przebiegała służba Iskierek w Indiach?
Ile się ostało, ile jeszcze lata? (jeśli w ogóle lataja).

Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lipca 12, 2009, 16:00:57
Z tego co wiem ostatnie wycofali z eksploatacji w grudniu 2004 roku. Poza tym z tego co się orientuję generalnie piloci indyjscy mieli na ich temat bardzo dobrą, wręcz entuzjastyczną opinię, co w świetle eksploatacji innych polskich konstrukcji lotniczych w ogóle na świecie (np. W-3 Sokół) jest na pewno warte odnotowania.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: syringe w Lipca 12, 2009, 18:13:36
Jakiś czas temu w Lotnictwie było bodajże o W-3 w lotnictwie morskim Meksyku.


----edit----
źle, Mi-2 z WSK PZL-Świdnik
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Josiv w Lipca 12, 2009, 22:51:56
Owszem samolot był bardzo lubiany przez indyjskich pilotów. Raz będąc na aero india to nie wiedziałem, że mieli iskry i zaliczyłem solidne "zdziwko" wchodzę do bazy lotniczej a tu.... moment....co jest... o ..$@#... iskra!, wunderbar!
http://picasaweb.google.com/Josiv1/1DolotAeroindia2007Odlot#5064137711713111458
http://picasaweb.google.com/Josiv1/1DolotAeroindia2007Odlot#5064137750367817138
Zdobi wejście do bazy pod Bangalore, jak widać u nich wylądowała już na pomnikach a u nas dalej lata...


PS. Właśnie zobaczyłem że iskra od Syringe ma nr 58 a ja mam 59 :D to musi być ta sama baza.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: syringe w Lipca 13, 2009, 09:38:18
Jak widać na poniższych zdjęciach więcej tych samolotów robi za pomniczek

(http://www.pidocchio.net/turboland/migmaniachtm/PZL%20TS11%20india%20nero57%2001.jpg)
(http://www.warbirds.in/Jalahalli/AFTC_Iskras00_Small.jpg)
(http://warbirdsofindia.com/Images/Hyd_Iskra01.jpg)
(http://warbirdsofindia.com/Images/Hyd_Iskra03.jpg)

Tu mój faworyt :P

(http://images3.jetphotos.net/img/2/5/1/9/91688_1246642915.jpg)

Jeszcze jeden egzemplarz na trawce:
(http://farm3.static.flickr.com/2137/2189229351_ebbdf21a9a.jpg?v=0)


I jako bonus fotki za czasów lotnych:

(http://www.acig.org/artman/uploads/fl_isk.jpg)
(http://www.acig.org/artman/uploads/chn_isk1.jpg)

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Qbeesh w Lipca 13, 2009, 10:29:12
Czy ja tam dobrze widzę Iła-28 z polską szachownicą?
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: syringe w Lipca 13, 2009, 11:03:05
A no raczej tak.

Kolejna porcja iskierek :)

(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special2/Iskras/Iskra-Last-02.jpg)
(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special2/Iskras/Iskra-Last-16.jpg)

Oraz krótki opis służby naszych maszyn w IAF.

http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special2/Iskras/Service.html (http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special2/Iskras/Service.html)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Października 03, 2009, 23:49:43
Cytuj
50 kolejnych Su-30MKI dla Indii

Wojska lotnicze Indii chcą kupić jeszcze 50 myśliwców wielozadaniowych Su-30MKI.

Zainteresowanie zakupem kolejnych rosyjskich samolotów wyraził dowódca wojsk lotniczych Indii, marszałek Pradit Vasant Naik. Ok. 50 wielozadaniowych myśliwców Su-30MKI miałoby uzupełnić 230 kupionych wcześniej samolotów. Wzmocnienie jest potrzebne wobec zwiększania potencjału bojowego ChRL i Pakistanu. P.V. Naik podkreśla, że indyjskie wojska lotnicze stanowią zaledwie jedną trzecią wojsk lotniczych ChRL.

Indie kupiły 230 Su-30 w trzech kontraktach wartych łącznie 8,5 mld USD. Pierwszy z nich, zawarty w 1996, dotyczył zakupu 50 Su-30 za 1,46 mld USD. Później te samoloty były modernizowane do standardu Su-30MKI. W 2000 zawarto umowę o licencyjnej budowie 140 kolejnych samolotów tego typu w zakładach HAL w Indiach. W 2007 Indie zamówiły jeszcze 40 Su-30MKI. Wszystkich 230 samolotów ma znaleźć się w linii w 2015. Obecnie w jednostkach operacyjnych znajduje się 105 Su-30MKI.

W 2011 w prowincji Pendżab mają zostać ulokowane dwie eskadry uzbrojone w Su-30MKI. Obie jednostki mają równoważyć wzrost potencjału Pakistanu. Z kolei w Radżastanie pojawią się dwie jednostki wyposażone w śmigłowce Mi-17V, a także rodzime Dhruv i Cheetal, śmigłowce by wzmocnić siły indyjskie w Kaszmirze. Wzdłuż granicy z ChRL, w Ladakh, mają zostać rozmieszczone lekkie górskie radary (Low Level Light Weight Radars, LLLWR). Indyjskie wojska lotnicze kupią 19 takich radarów, które mają trafić na stanowiska za 4-5 lat. Pierwsze 2 zbudowane w lokalnych wytwórniach radary Rohini mają pojawić się na Actual Line of Control (LAC) w 2010.
http://www.altair.com.pl/start-3507 (http://www.altair.com.pl/start-3507)
Hmmmm...a jeszcze kilka lat temu (2/2005r. Lotnictwo ,artykuł Butowskiego) była mowa o uruchomieniu w Indiach produkcji licencyjnej tych maszyn wraz z Barsem i silnikami AL-31FP..
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Października 10, 2009, 10:05:29
Mam pytanie (znowu :003:),czy dla Su-30MKI, a także innych, nowszych wersji Su-27, nadal istnieje ograniczenie co do manewrowania z zapasem paliwa większym niż 5270kg? Bo Su-27 nie może osiągać 9g z większym zapasem paliwa niż wspomniany, a z drugiej strony Su-30 dysponuje wzmocnionym płatowcem..
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Października 10, 2009, 20:23:26
Su-27P jest dość interesującym samolotem w kwestii zbiorników paliwa. Pomijając już fakt że na palcach jednej ręki policzyć można samoloty tej klasy z circa 10 tonami paliwa w zbiornikach wewnętrznych to w przypadku Su-27P dość ciekawa jest ich kwalifikacja. Mianowicie wspomniane 5270kg mieszanki liczona jest w instrukcji jako podstawowy zapas topliwa i defacto pełne zatankowanie samolotu (sic!). Natomiast pozostałość (tj. różnica pomiędzy maksymalną ilością 9400kg a owymi 5280kg) kwalifikowana jest jako tzw. wewnętrzny zbiornik podwieszany.

Odnośnie ograniczeń manewrowania to nie wiem czy tak naprawdę to winny nie jest tzw. "zakabinowy" zbiornik paliwa nr 1 - w przypadku jego napełnienia SAU oraz SDU wprowadzają ograniczenia w kwestii dopuszczalnych kątów natarcia. Musiałbym to jednak dokładnie sprawdzić w swoich materiałach.

Natomiast zupełnie nie mam pojęcia jak to wygląda w kwestii Su-30MKI. Może jego SDU faktycznie dopuszcza ewolucje z większą ilością soczku.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Listopada 30, 2009, 20:11:05
I drugi z kolei Su-30MKI zaliczył glebę:
http://www.dnaindia.com/india/report_sukhoi-30-mki-crashes-near-pokhran_1318494
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Grudnia 10, 2009, 06:42:11
Butowski w artykule w najnowszym lotnictwie pisze, że 14 października dwa nowe egzemplarze Mig-35 o numerach 961 i 967 zostały dostarczone do Indii w celu uczestnictwa w testach. Udało się komuś może znaleźć zdjęcia któregoś z nich? Bo mi wszędzie wyskakuje stareńki 154.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 20, 2009, 11:27:50
AWACS dla Indii podczas badań w Rosji:

(http://lh4.ggpht.com/_C1lmHEO8o_w/ShrWIoILoPI/AAAAAAAACK4/19M8NaSHZIc/%D0%98%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20048.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_C1lmHEO8o_w/ShrWVRp1kpI/AAAAAAAACK8/sk1rSIXQNBg/%D0%98%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20067.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_C1lmHEO8o_w/ShrWcyGbP1I/AAAAAAAACLA/mtx_e-63U0w/s720/%D0%98%D0%B7%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20772.jpg)

(http://lh5.ggpht.com/_C1lmHEO8o_w/SyFim1I4VjI/AAAAAAAAEiE/2HVYSkCKr8g/DPP_0065.JPG)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 11, 2010, 13:46:47
Jeszcze kilka zdjęć AWACSa dla Indii:

(http://img188.imageshack.us/img188/1259/img21268286.th.jpg) (http://img188.imageshack.us/i/img21268286.jpg/) (http://img188.imageshack.us/img188/6893/img21268288.th.jpg) (http://img188.imageshack.us/i/img21268288.jpg/) (http://img189.imageshack.us/img189/9643/img212682811.th.jpg) (http://img189.imageshack.us/i/img212682811.jpg/)

(http://img266.imageshack.us/img266/769/img21268284.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/i/img21268284.jpg/) (http://img44.imageshack.us/img44/8718/img21268280.th.jpg) (http://img44.imageshack.us/i/img21268280.jpg/) (http://img511.imageshack.us/img511/4923/img212682810.th.jpg) (http://img511.imageshack.us/i/img212682810.jpg/) (http://img97.imageshack.us/img97/4180/img21268283.th.jpg) (http://img97.imageshack.us/i/img21268283.jpg/)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 08, 2010, 20:11:52
Su-30MKI z zasobnikiem celowniczym Litening:

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/1/2/1598213.jpg)

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/8/9/1505981.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Marca 12, 2010, 19:14:04
Oficjalnie już wiadomo, że Indie kupują dodatkowe 29 Migów-29K/KUB. Wartość kontraktu wyniesie około 1,5mln dolarów, łączna ilość zamówionych dotąd Migów to 45
http://www.defensenews.com/story.php?i=4536753&c=ASI&s=AIR
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Marca 12, 2010, 20:43:42
Oficjalnie już wiadomo, że Indie kupują dodatkowe 29 Migów-29K/KUB. Wartość kontraktu wyniesie około 1,5mln dolarów, łączna ilość zamówionych dotąd Migów to 45
http://www.defensenews.com/story.php?i=4536753&c=ASI&s=AIR
Oczekiwałem tego, transakcja niewątpliwie poprawi nieciekawą sytuację ekonomiczną RSK MiG.W tej sytuacji rosną wyrażnie szanse MiG-a 35 w przetargu "stulecia" na sdni wielozadaniowy samolot bojowy dla Indii M


[gmod]Posty przeniesione z Nowe zakupy samolotów [kto,gdzie,ile] (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=5992.msg222832#msg222832). John Cool.[/gmod]
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Marca 13, 2010, 14:02:52
Wydaje mi się że na kontrakt MRCA ten zakup nie będzie miał wielkiego wpływu, tak jak mówiłeś nie jest to niespodziewany ruch, pytanie było tylko kiedy zostanie podpisany. Jeśli już, to może raczej zmniejszyć szansę Miga-35, zwłaszcza pamiętając o strategii zakupów Indii: nie uzależniać się od jednego dostawcy. Rosjanie dostarczają już Su-30,Mig-29K, w planie jest indyjska wersja T-50. Dość ryzykownym krokiem byłoby dodatkowo kupować następny samolot rosyjski. Ostatnio dodatkowo spotkałem się na jednym z indyjskich forów z ciekawym punktem widzenia: po co kupować rosyjski samolot wraz z transferem technologii, jeśli i tak dostaną najnowsze rosyjskie technologie wraz z T-50? Od Rosjan nic więcej nie mogą się nauczyć, więc może czas sięgnąć po technologie europejskie lub amerykańskie? Przy obecnych olbrzymich nakładach finansowych na lotnictwo w Indiach, zaleta obniżenia kosztów przez unifikacje sprzętu (Mig-29K - Mig-35) nie wydaje się być aż tak wielka aby pozbawiać się nowych możliwości technologicznych.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Marca 13, 2010, 15:39:51
Wydaje mi się że na kontrakt MRCA ten zakup nie będzie miał wielkiego wpływu, tak jak mówiłeś nie jest to niespodziewany ruch, pytanie było tylko kiedy zostanie podpisany. Jeśli już, to może raczej zmniejszyć szansę Miga-35, zwłaszcza pamiętając o strategii zakupów Indii: nie uzależniać się od jednego dostawcy. Rosjanie dostarczają już Su-30,Mig-29K, w planie jest indyjska wersja T-50. Dość ryzykownym krokiem byłoby dodatkowo kupować następny samolot rosyjski. Ostatnio dodatkowo spotkałem się na jednym z indyjskich forów z ciekawym punktem widzenia: po co kupować rosyjski samolot wraz z transferem technologii, jeśli i tak dostaną najnowsze rosyjskie technologie wraz z T-50? Od Rosjan nic więcej nie mogą się nauczyć, więc może czas sięgnąć po technologie europejskie lub amerykańskie? Przy obecnych olbrzymich nakładach finansowych na lotnictwo w Indiach, zaleta obniżenia kosztów przez unifikacje sprzętu (Mig-29K - Mig-35) nie wydaje się być aż tak wielka aby pozbawiać się nowych możliwości technologicznych.

Tu nie chodzi raczej o technologie.

Twoje argumenty są rzeczowe, lecz to tylko jedna strona medalu. Nie bez znaczenia jest jednak fakt, że "starszy brat" Mig-a 35 już ponad 20 jest na uzbrojeniu Indyjskich Sił Powietrznych i że ma wysoką ocenę a teraz jest jeszcze modernizowany do standardu UPG. Infrastruktura na przyjęcie nowego samolotu jest już prawie przygotowana. Nie bez znaczenia są też wieloletnie doświadczenia Hindusów w obsłudze i eksploatacji sprzętu radzieckiego i rosyjskiego. Czy Hindusi muszą zabiegać o pozyskanie nowoczesnej technologii u Amerykanów skoro już teraz mają do niej dostęp tworząc razem z Rosjanami własny klon T-50?. Ponadto dochodzi kolejny argument za- to unifikacja. Warto też pamiętać o zdecydowanym zwycięstwie myśliwców rosyjskich Su-30MK i MKI pilotowanych przez pilotów hinduskich nad F-16 i F-15 w pojedynkach powietrznych w ramach ćwiczeń. Su-30MKI to duma lotnictwa wojskowego Indii i samoloty rosyjskie mają tam wysokie notowania. Pamiętajmy również, że wybór maszyny w tak ważnym przetargu może być decyzją strikte polityczną. Moim zdaniem ostateczna walka w przetargu MMRCA rozegra się pomiędzy Eurofighterem 2000 a MiG-iem 35 na korzyść tego ostatniego.       

[gmod]Post poprawiony. John Cool.[/gmod]
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Marca 13, 2010, 16:31:07
Tu nie chodzi raczej o technologie
Nie mogę się zgodzić z tym twierdzeniem. Trzeba pamiętać, że jednym z podstawowych wymogów przetargu jest pełny transfer technologii, z radarem na czele. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż Indie na własną rękę prowadzą obecnie program budowy samolotu następnej generacji MCA, a także planują Tejasa mk.2. Są to programy kluczowe dla tego kraju, w których doświadczenie zdobyte podczas produkcji MRCA może być nieocenione. Tak jak mówiłem, Mig-35 nie oferuje w tym zakresie żadnych nowinek w porównaniu do T-50. Co do unifikacji, jest to bardzo często przytaczany argument i w dużej mierze słuszny, ale trzeba tu pamiętać, że to marynarka używa Migów-29K/KUB, natomiast siły lądowe korzystają z Migów-29 wersji 9-12, której płatowiec jest diametralnie inny. Pytanie jak duże zmiany w infrastrukturze to powoduje. Może niewielkie, może spore, nie mam w tym zakresie informacji.Również standard wyposażenia Migów-29UPG jest nieco inny niż Migów-35: inny radar, elektronika (np. stacja zakłóceń aktywnych).
Czy Hindusi muszą zabiegać o pozyskanie nowoczesnej technologii u Amerykanów skoro już teraz mają do niej dostęp tworząc razem z Rosjanami własny klon T-50?.     

Amerykanie to jedna wielka niewiadoma, jakby nie patrzeć są głównym dostawcą broni dla Pakistanu. Super Hornet ma realne szanse, chociaż w pewnej mierze pokrywa się z Su-30MKI, będąc zdecydowanie najcięższym kandydatem. F-16 raczej większych szans nie ma, będąc użytkowanym przez Pakistan. Co do technologii, to F-18 jest bardzo kuszący, oferuje znakomity radar APG-79 (mimo wszystko Amerykanie maja większe doświadczenie od Rosjan w dziedzinie lotniczych radarów AESA), a także silnik F414, który jest najpoważniejszym kandydatem na silnik poprawionej wersji LCA (tutaj korzyść z unifikacji).Co do rezultatów ćwiczeń to jest to kwestia dość kontrowersyjna, podczas ćwiczeń z USAF obie strony nałożyły na pilotów rozmaite ograniczenia dotyczące użycia radarów itd.co czyni wyniki nie do końca miarodajnymi.Co nie zmienia faktu, że Hindusi są zachwyceni swoimi Su-30MKI i mają rację.

Pamiętajmy również, że wybór maszyny w tak ważnym przetargu może być decyzją strikte polityczną. Moim zdaniem ostateczna walka w przetargu MMRCA rozegra się pomiędzy Eurofighterem 2000 a MiG-iem 35 na korzyść tego ostatniego.       

Co do polityki się zgodzę, pewnie odegra główną,ale nie jedyną rolę w wyborze, choć właśnie ze względów politycznych Mig-35 wydaje mi się nie najlepszym rozwiązaniem. Rosjanie dostali już "swoje", co otwiera drogę EF-2000 i Rafale'owi, który może się okazać czarnym koniem, Hindusi zawsze mieli dobre relacje z francuzami, a Mirage-2000 przez wiele lat był uważany za najbardziej niezawodny i efektywny samolot IAF. Co do Typhoon'a to ostatnio krążą plotki, że na chwilę obecna jest faworytem. Koniec końców dopiero po zakończeniu przetargu będzie widać co naprawdę się w nim liczyło.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Marca 14, 2010, 00:15:40
Cytuj
a Co do rezultatów ćwiczeń to jest to kwestia dość kontrowersyjna, podczas ćwiczeń z USAF obie strony nałożyły na pilotów rozmaite ograniczenia dotyczące użycia radarów itd.co czyni wyniki nie do końca miarodajnymi.
Pierwsze wspólne ćwiczenia pod kryptonimem "Cope India" odbyły się w marcu 2004 roku a uczestniczyły w nich myśliwce F-15C pilotowane przez Amerykanów, oraz hinduskie Su-30K, które na dobrą sprawę są unowocześnioną wersją dwumiejscową standardowych Su-27. Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Drugie ćwiczenia pod nazwą "Sindex 04" odbyły się w pażdzierniku. Tym razem w walce na bliskich odległościach zmierzyły się hinduskie Su-30MKI i F-16C pilotowane przez pilotów z Singapuru. Zwycięstwo Su-30MKI było jeszcze bardziej przekonujące-był to wynik 10:1!.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Marca 14, 2010, 09:04:59
Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Stosunek sił wynosił 12 do 4 na korzyść Hindusów, natomiast biorące udział w ćwiczeniach F-15 nie były chyba wyposażone w wersję AESA radaru APG-63. A  co do walki na bliskich odległościach to jest rzeczą oczywistą, że F-16 przegrywający z normalnym Su-27, nie ma szans z Su-30MKI. Broń Boże nie kwestionuje możliwości tego ostatniego, uważam że to najlepszy myśliwiec używany w Azji.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Marca 14, 2010, 10:56:03
Pierwsze wspólne ćwiczenia pod kryptonimem "Cope India" odbyły się w marcu 2004 roku a uczestniczyły w nich myśliwce F-15C pilotowane przez Amerykanów, oraz hinduskie Su-30K, które na dobrą sprawę są unowocześnioną wersją dwumiejscową standardowych Su-27. Według Rosjan i Hindusów w pojedynkach na dużych dystansach zwyciężyły Su-30K w relacji 4:1. Porażka F-15C była zaskoczeniem. Amerykańscy piloci tłumaczyli ją nieoczekiwaną taktyką walki pilotów hinduskich i ich przewagą liczebną.
Porażka F-15 nie była zaskoczeniem, wręcz była oczekiwana. Jeden flight F-15C, przeciwko skrzydłu indyjskiego lotnictwa wspieranego przez AWACS i systemy naziemne... Nec Hercules Contra Plures ! Amerykanie w tych ćwiczeniach robili za agresorów, scenariusz wymagał by przegrali.

Na Red Flag było już zupełnie inaczej - tutaj wyszły braki w wyszkoleniu pilotów indyjskich (elity!) i pewne braki w możliwościach Su-30, mimo , że za przeciwnika mieli nadal typowo wyposażone maszyny (F-15 z AESA latają na Alasce). Nadal pytanie, jak dobrym myśliwcem jest Su-30, jest nie rozwiązana. Brakuje starcia dwóch równie dobrze wyszkolonych grup - indyjska taktyka "G for brains" niespecjalnie działa przeciwko Amerykanom wyszkolonym na książkach Pułkownika Boyda. Problem jednak w tym... że Hindusi są najlepiej wyszkolonymi pilotami latającymi na Flankerach.

Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Marca 14, 2010, 13:56:38
Cytuj
Na Red Flag było już zupełnie inaczej - tutaj wyszły braki w wyszkoleniu pilotów indyjskich (elity!) i pewne braki w możliwościach Su-30, mimo , że za przeciwnika mieli nadal typowo wyposażone maszyny (F-15 z AESA latają na Alasce)
Na ćwiczeniach Red Flag piloci hinduscy nie używali zakresów operacyjnych radarów N-011M Bars, takie było zalecenie dowódcy Sił Powietrznych Indii, wykorzystywane były tylko zakresy treningowe, więc trudno  w tej sytuacji wyciągać ostateczne i obiektywne wnioski. 
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Marca 14, 2010, 14:51:41
Ale ja nie piszę tutaj o BVR, a o walce na krótkich dystansach. Red Flag tutaj byłby kiepskim przykładem dla BVR Su-30, jako, że były one po stronie niebieskich, a czerwoni nawet nie używają typowych zachodnich zagłuszaczy, a wersje imitujące wschodnie produkty. Natomiast walki manewrowe, do których wtedy doszło są bardzo dobrym przykładem tego jak bardzo hindusi polegają na kierowaniu ciągiem, dość silnych jednostek napędowych - ale wprowadzając się w sytuacje bez wyjścia - bez prędkości i pola do manewru - i w walce grupowej po prostu wystawiają się na ostrzał.

Jeżeli chcemy mówić o użyteczności Su-30 w walce BVR na podstawie ćwiczeń hinduskiego lotnictwa z Amerykanami, czy Singapurem, to pamiętaj, że wszystkie ćwiczenia tego typu organizowane przez Indie, mają za zadanie sprawdzać ich taktyki w walce z Pakistanem - krajem, którego myśliwce są uzbrojone wyłącznie w broń krótkiego zasięgu - stąd w obu wymienionych przez Ciebie ćwiczeniach - Cope India 2004 i Sidex 2004, Indie symulowały użycie AA-12 i AA-10, ale strona przeciwna była ograniczona jedynie do AIM-9. Więc powiedz mi jak dobrym myśliwcem BVR jest F-15 i F-16 używając wyłącznie Sidewinderów ?
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Marca 14, 2010, 16:47:34
Trzeba jednak pamiętać, że jak to w ćwiczeniach również na Su-30MKI były nałożone ograniczenia, min. wspomniany treningowy zakres Barsa, zakaz korzystania z data-linku,oraz flar. http://www.india-defence.com/reports/3988     Inna sprawa że doniesienia na temat Red Flag 2008 są dość zróżnicowane i było wiele kontrowersji związanych z wypowiedziami ze strony amerykanów. Natomiast w 2004 roku, według Yefima Gordona, Su-30K przeważnie w walkach polegały na systemie optoelektronicznym, nie na radarze. Inną sprawą jest pilotaż. Podczas ćwiczeń rosyjsko-amerykańskich (wizyta dwóch Su-27UB, gospodarzem było 1st Tactical Fighter Wing), zwykły Flanker zdemolował w walce manewrowej F-15D. Dlatego nie wysnuwał bym z tego typu ćwiczeń, gdzie więcej jest nałożonych zakazów niż pozostawionych pilotom możliwości, daleko idących wniosków. W ogóle można by przenieść parę ostatnich postów do tematu o siłach powietrznych Indii.


[gmod]Zrobione! John Cool.[/gmod]
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Maja 28, 2010, 20:46:33
Su-30MKI na pokazie możliwości bojowych - odpalenie R-73:

http://www.youtube.com/watch?v=iga9DpjKIng

... oraz zrzut przez Su-30MKI bliżej niesprecyzowanej LGB:

http://www.youtube.com/watch?v=J6rYC1T31Pk
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Yarden w Maja 28, 2010, 21:03:22
Trochę nie jestem pewien - ta próba R-73 się udała czy nie? Bo niby odpalili, ale w cel, jak mi się wydaje, nie trafiła. Nie znam się zbyt dobrze, ale tak dla parady to chyba mogliby wystrzelić i bez tej flary na spadochroniku.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Janek.K. w Czerwca 14, 2010, 18:38:48
Przepraszam ze nieco nie na temat lotnictwa Indyjskiego. Ale zaintrygowała mię ta wypowiedz.
Cytuj
Podczas ćwiczeń rosyjsko-amerykańskich (wizyta dwóch Su-27UB, gospodarzem było 1st Tactical Fighter Wing), zwykły Flanker zdemolował w walce manewrowej F-15D.

Ja słyszałem nieco inną wersje.
http://www.clubhyper.com/reference/f15vssu27sm_1.htm (http://www.clubhyper.com/reference/f15vssu27sm_1.htm)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: lolek w Czerwca 15, 2010, 13:43:27
To cytat z mojej wypowiedzi, historie znam z książki  Yefima Gordona "Famous Russian Aircraft Sukhoi Su-27" strony 522-523. Według niego ćwiczenia odbywały się na terenie treningowym około 200km od Virgini. Według niego najpierw odbył się lot, w którym F-15 miał "pozbyć" się z ogona Su-27, czego nie udało mu się osiągnąć nawet na maksymalnym dopalaniu (Su-27 miał używać według niego tylko minimalnego zakresu dopalania). Po zmianie ról pilot rosyjski niejaki major Karabasov miał na maksymalnym dopalaniu zerwać się F-15 i uzyskać "zestrzelenie", po drodze jeszcze zaliczając przypadkowo drugiego F-15 który leciał obok. Tyle mówi Gordon w tej kwestii, pytanie komu teraz wierzyć.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: marco w Lutego 04, 2011, 21:43:17
MiG-29UPG oblatany

http://www.altair.com.pl/start-5779
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 05, 2011, 12:17:05
Mogliby pokazać jakieś zdjęcia, ciekawy jestem tej modyfikacji MiG-29UPG (bazującej na SMT).
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Valium w Lutego 05, 2011, 13:58:51
Tutaj mniej więcej piszę, jak by to miało wyglądać.
http://www.altair.com.pl/start-907 (http://www.altair.com.pl/start-907)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Norbertnaviedzony w Lutego 07, 2011, 02:03:18
W sprawie konkursu MMRCA który ma zostać rozstrzygnięty do końca tego roku. Ciekawe opracowanie
http://carnegieendowment.org/files/dogfight.pdf
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 09, 2011, 17:06:12
Pojawiło się pierwsze słabe zdjęcie MiGa-29UPG, dość zaskakujące w sumie bo okazuje się że jednak zastosowano zbiornik konforemny i w rezultacie maszyna z wyglądu zewnętrznego bardzo przypomina izd. 9.19.

(http://img641.imageshack.us/img641/2605/6bf67a4d45524f38b4d8214.jpg) (http://img684.imageshack.us/img684/8881/76087bfb9fda4ba69b4aa57.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Valium w Lutego 09, 2011, 17:38:57
Nie do końca rozumiem postępowanie Indii w sprawie własnych sił powietrznych. Ogłaszają przetargi, tworzą wspólne projekty, szukają nowych maszyn, a stare im spadają. Chyba nie było w sumie misiąca, żeby jakiś nie spadł w ubiegłym roku.

No, może trochę przesadzam, ale obserwując tę sytuację od 2,5 miesiąca, widać, co się tam dzieje.

A tak z ciekawości? Iloma samolotami dysponują Siły Powietrzne Indii i jakie to są samoloty?
MiG-21, MiG-29, Su-30MKK, Mirage, tylko w jakich liczbach?
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: sermen w Lutego 09, 2011, 17:47:32
MiG-21 - 200 (w tym 121 w standardzie Bison)
MiG-29 - 69
Su-30MKI - 142 (docelowo 272)
Mirage-2000H - 51
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Lutego 09, 2011, 18:12:08
Ogłaszają przetargi, tworzą wspólne projekty, szukają nowych maszyn, a stare im spadają.
Bo oprócz programu MMRCA mają inny o Rozbijaczek  :004:
A tak na poważnie Hindusi są znani z tego, że lubią kupować najlepszy sprzęt z górnej półki tylko, że z eksploatacją jest już znacznie gorzej. Inna sprawa to ichnie MiGi-21bis które przebudowano na UPG - to samoloty poskładane w HAL i być może mają problem z jakością. W ilości katastrof zajmują pierwsze miejsce. Zastanawia mnie z jakich przyczyn. Myślę, że chodzi o niesprawności techniczne typu wyłączenie silnika w powietrzu, rozszczelnienia instalacji paliwowej itp.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 09, 2011, 18:23:12
Nie do końca rozumiem postępowanie Indii w sprawie własnych sił powietrznych. Ogłaszają przetargi, tworzą wspólne projekty, szukają nowych maszyn, a stare im spadają. Chyba nie było w sumie misiąca, żeby jakiś nie spadł w ubiegłym roku.

No, może trochę przesadzam, ale obserwując tę sytuację od 2,5 miesiąca, widać, co się tam dzieje.

Bez przesady. Mało kto pamięta że w Polsce jeszcze w latach 90tych jak eksploatowano całkiem sporą liczbę MiGów-21MF i MiGów-21bis to potrafiliśmy utracić 3-4 samoloty rocznie i jakoś nikt nie robił z tego powodu większego hałasu. A nie były to jedyne wypadki - czasami do puli dochodziła jakaś rozbita Iskra etc. czy inny mosolot. Ale wtedy i latano sporo więcej, nie to co za "chujni obecnej" (kpt. BednarzTM)  :021:

Podejrzewam że jakby przeliczyć to na ilość maszyn i wylatane godziny to mogłoby się okazać że statystycznie w Indiach wcale nie jest tak zrazu gorzej z eksploatacją maszyn z tej ery jak u nas. W mojej opinii z tymi katastrofami samolotów w Indiach to przesadne bicie na alarm - zwłaszcza jeśli zestawi się to z ich statystyką wylatanych godzin - a oni akurat, jak wszyscy dobrze wiemy, akurat rocznie nabijają nalotu całkiem sporo.

Na przykład swego czasu w RFNie który zakupił 605 maszyn typu F-104G, 145 typu RF-104G i 137 typu TF-104G - z tej puli rozbiła się praktycznie w toku eksploatacji średnio licząc co trzecia maszyna (stracono 292 maszyny, śmierć poniosło ponad 100 pilotów). Niby straszna statystyka ale jak zestawi się to z okresem eksploatacji i sumarycznym nalotem to wcale nie wychodzi tak źle na tle innych ówcześnie użytkowanych typów.

Drugą stroną medalu jest to że Indie to wyjątkowo upierdliwy i kapryśny klient jeśli chodzi o zakupy uzbrojenia, obecnie mający ambicję na najbardziej "topowy" sprzęt, sam nie wiedząc czego chce winduje wymagania w kosmos, a już zakupiony samolot to najlepiej jakby potrafił dolecieć na księżyc. Dlatego takie "konkursy" jak Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA) urosły już do rangi przetargu "brazylijskiego" i ciągną się ponad dekadę jak jakaś moda na sukces czy inna telenowela TV. Dość powiedzieć że wymagania postawione przez Indian Air Force odnośnie 126 myśliwców wielozadaniowych (+ 74 opcjonalnie) postawiono w roku 2001 (sic!). Newsy o tym że "już za tydzień, już za miesiąc" ma być wyłoniony kandydat stają się powoli nudne.

Co bardziej komiczne, idzie to w parze z tym że w kwestii eksploatacji technicznej posiadanych przez siebie maszyn delikatnie mówiąc mogliby mieć nieco wyższą kulturę techniczną. Wszystko to jaskrawo kontrastuje również z tym że ich przemysł zbrojeniowy z przyczyn ambicjonalnych pakuje miliardy $ we własne produkty które - jakby to delikatnie ująć - w powszechnej opinii uchodzą jeśli nie za kompletny szmelc to za wyrób co najmniej kontrowersyjny, począwszy od LCA Tejas a na czołgu Ajrun skończywszy.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: marco w Lutego 10, 2011, 12:50:07
(http://img4.imageshack.us/img4/9703/filefwx.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 10, 2011, 18:43:19
Dzięki za foto, dobrze mi się skojarzyło że bazą modernizacji jest jednak MiG-29SMT izd. 9.19  :001:

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/1/2/1811214.jpg)

Interesujące są też te czujniki, ten większy zapewne będący zabudowanym na stałe elementem systemu do walki radioelektronicznej jakiegoś bliżej nieokreślonego póki co typu.

(http://s005.radikal.ru/i209/1102/55/908e6a965931.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: hamar w Lutego 10, 2011, 20:22:39
Te owiewki na statecznikach u góry to mogą być tylne czujniki systemu RWR Tarang .
http://www.acig.org/artman/uploads/in_rwr_001.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Yarden w Lutego 10, 2011, 22:57:41
na czołgu Ajrun skończywszy.

No tu bym się chyba nie zgodził, w jakichś ostatnich testach poligonowych okazało się że pod wieloma względami Arjun bije na głowę T-90, a sama konstrukcja jako taka jest awaryjna ze względu na jakość produkcji, nie same wady konstrukcyjne. Przynajmniej z tego co czytałem tak wynika :p .
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 10, 2011, 23:27:37
Być może, też się spotkałem z tym artykułem o owych testach porównawczych, przy czym byłbym tutaj ostrożny bo diabeł może tkwić w metodologii przeprowadzania tychże - zwłaszcza jeśli ma się gdzieś w tle "tezę do udowodnienia" w rodzaju "patrzcie jaki nasz przemysł zbrojeniowy jest fajny"  :121:

Przy czym jakby nie patrzeć suma sumarum jakoś nie przeszkadza to Indiom kupować od Uralwagonzawodu (UWZ) w ostatnich latach kilkuset T-90S "Bhishma" i podpisać kontrakt na produkcję licencyjną ok. 1000 dalszych wozów tego typu. Na tym tle ostatnie zamówienia na te niecałe 100 sztuk Ajrunów są w zasadzie pomijalne. Dla mnie to wygląda na to o czym pisałem wcześniej - typowe klepanie tego czegoś na siłę z przyczyn ambicjonalnych. Jakość produkcji o której wspomniałeś to jeszcze inna para kaloszy  :001:

Ale puszki to generalnie nie jest moja działka więc się wychylać nie będę  :001:

BTW. Z tym RWR Tarang-1B to może być dobry trop, tym bardziej że MiGi-29K/KUB n/b #801 czy #803 też mają bardzo podobne czujki na statecznikach - przy czym już wcześniej pojawiły się informacje że standard wyposażenia MiG-29UPG będzie bardzo zbliżony do tych pierwszych.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: hamar w Lutego 21, 2011, 10:13:22
Nowe fotki indyjskich UPG.
http://www.take-off.ru/news/107-news-1-2-2011/559--29upg-2-2011#addcomments
Teraz widać przynajmniej dolną część płatowca...i te zagadkowe,, pudła,  :011:,
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 16, 2011, 15:51:11
Latające laboratorium Ił-76LL w LII im. Gromowa w Żukowskim podczas badań jednostki napędowej dla indyjskiego LCA "Tejas".

(http://russianplanes.net/images/to42000/041303.jpg)

(http://russianplanes.net/images/to37000/036584.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: foxbat155 w Kwietnia 25, 2011, 21:13:56
Reportaż programu "Smotr" o indyjskich pokazach lotniczych a w nim ciekawa część o modernizacji MiG-ów 29 do standartu UPG, jest tez ujęcie kabiny, trzeba przyznać że wygląda interesująco:

http://www.ntv.ru/peredacha/smotr#main_content (http://www.ntv.ru/peredacha/smotr#main_content)

Trzeba przejść do archiwum i wybrać "Только в полете живут самолеты: «Аэро Индия — 2011». Сюжет второй"

Pod koniec trochę o wpadce F-16 który musiał skończyć pokaz w powietrzu wcześniej i lądować bo... odpadła mu pokrywa luku działka w wyniku przeciązenia  :118:.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 29, 2011, 17:15:08
MiG-29UPG nr/rej: KBU3301.

(http://russianplanes.net/images/to43000/042239.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Maja 21, 2011, 10:38:17
Drugi MiG-29UPG nr/rej: КВ-3123 wzbił się wczoraj w powietrze:

(http://russianplanes.net/images/to44000/043890.jpg)

(http://russianplanes.net/images/to44000/043893.jpg)

Oraz... modernizowany MiG-29UB (izd. 9.51):

(http://russianplanes.net/images/to44000/043929.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Sierpnia 10, 2011, 12:00:12
Oficjalnie już wiadomo, że Indie kupują dodatkowe 29 Migów-29K/KUB. Wartość kontraktu wyniesie około 1,5mln dolarów, łączna ilość zamówionych dotąd Migów to 45
http://www.defensenews.com/story.php?i=4536753&c=ASI&s=AIR

Właśnie pojawiła się informacja, że w zakładach ОАО «РСК «МиГ» rozpoczęła się produkcja tych zamówionych samolotów.
http://www.aex.ru/docs/3/2011/8/3/1384/ (http://www.aex.ru/docs/3/2011/8/3/1384/)
http://www.ruaviation.com/docs/4/2011/8/4/38/ (http://www.ruaviation.com/docs/4/2011/8/4/38/)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 04, 2011, 15:18:32
Świeże zdjęcia indyjskich MiG-29UPG, na drugim z ciekawymi "argumentami" w postaci rakiety H-35E:

(http://russianplanes.net/images/to60000/059713.jpg)

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/2/6/2024627.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 22, 2011, 11:27:37
Numery fabryczne pierwszej dostawy Su-30K dla Indii:

Su-30K n/fabr 79371010401, n/s  04-01, n/b SB001
Su-30K n/fabr 79371010402, n/s  04-02, n/b SB002
Su-30K n/fabr 79371010403, n/s  04-03, n/b SB003
Su-30K n/fabr 79371010404, n/s  04-04, n/b SB004
Su-30K n/fabr 79371010405, n/s  04-05, n/b SB005
Su-30K n/fabr 79371010406, n/s  04-06, n/b SB006
Su-30K n/fabr 79371010407, n/s  04-07, n/b SB007
Su-30K n/fabr 79371010408, n/s  04-08, n/b SB008
Su-30K n/fabr 79371010409, n/s  04-09, n/b SB011
Su-30K n/fabr 79371010410, n/s  04-10, n/b SB012
Su-30K n/fabr 79371010501, n/s  05-01, n/b SB009
Su-30K n/fabr 79371010502, n/s  05-02, n/b SB010
Su-30K n/fabr 79371010503, n/s  05-03, n/b SB013
Su-30K n/fabr 79371010504, n/s  05-04, n/b SB014
Su-30K n/fabr 79371010505, n/s  05-05, n/b SB015
Su-30K n/fabr 79371010506, n/s  05-06, n/b SB016
Su-30K n/fabr 79371010507, n/s  05-07, n/b SB017
Su-30K n/fabr 79371010508, n/s  05-08, n/b SB018
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Stycznia 07, 2012, 22:27:00
3123 z bojową Ch-35E

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/1/2/2045218.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Stycznia 12, 2012, 22:47:48
Projekt indyjsko-rosyjskiego myśliwca T-50/FGFA został podpisany na 18 miesięcy, ale nie będzie w tym celu powołane konsorcjum, lecz seria kontraktów na kolejne etapy obejmujące cały program.
Wstępny projekt nowej maszyny ma być zaprezentowany Siłom Powietrznym Indii w 2012 roku ( co wydaje się bardzo optymistyczne). W/g ministra Obrony Indii nowy myśliwiec ma trafić do pierwszych jednostek lotniczych już w 2017 roku.Termin ten również wydaje się mało wiarygodny. Potwierdził też wcześniejsze doniesienia o zakupie 200-250 szt tych samolotów, przy czym w zdecydowanej większości będzie to wersja dwumiejscowa.   

Ambicje Indii idą jeszcze dalej - Indyjska Agencja Rozwoju Lotnictwa wspólnie z Siłami Powietrznymi rozpoczęła w roku
ubiegłym prace nad nowym lekkim myśliwcem wielozadaniowym o cechach utrudnionej wykrywalności o nazwie AMCA
(adwanced medium combat aircraft), Na ubiegłorocznej wystawie Aero India pokazano model tego myśliwca. Jeśli nie zmieni się jego
koncepcja, to w tym momencie jest to konstrukcja klasyczna z usterzeniem konwencjonalnym- dwusilnikowa.
Samolot ma spełniać wszystkie wymagania dla samolotów bojowych piątego pokolenia: małe echo radiolokacyjne, posiadanie komór
wewnętrznych na uzbrojenie, bogaty zestaw uzbrojenia, najnowocześniejsze systemy elektroniczne, naddzwiękowa prędkość lotu
bez użycia dopolaczy, radar z aktywną anteną, itp. Masa startowa z maxymalnym ładunkiem środków bojowych ma wynosić
ok 28-30 ton. Pierwszy lot prototypu zaplanowano na koniec drugiej dekady bieżącego stulecia, a dostawy pierwszych maszyn do
jednostek mają nastąpić około 2025 roku. Jak widać nowy samolot w żaden sposób nie konkuruje z  T-50/FGFA. Jego przeznczenie
jest zupełnie jasne- ma pod koniec drugiej dekady systematycznie zastępować wycofywane myśliwce MMRCA. Sporo zamieszania
wywołała niedawna pogłoska jakoby do prac nad nowym myśliwcem miało się włączyć KB RSK MiG- tworząc w ten sposób kolejny
duet konstrukcyjny. Jak na razie nie widać żadnych przesłanek które by to potwierdzały, aczkolwiek trudno to jednoznacznie
wykluczyć- tym bardziej, iż  Mikojan już kilka lat temu rozpoczął prace studyjne nad nowym lekkim myśliwcem wielozadaniowym 5-tej generacji
pod nazwą LMFS (liogkij mnogofunkcionalnyj frontowoj samaliot). Niestety- o czym pisałem już wcześniej- realizacja tego programu została zawieszona i odłożona "ad acta"..     

PS. Poprawiam oczywisty błąd- AMCA będzie zastępował w linii myśliwce MMRCA pod koniec trzeciej dekady. Sorry.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Stycznia 22, 2012, 15:56:58
Ambicje Indii idą jeszcze dalej - Indyjska Agencja Rozwoju Lotnictwa wspólnie z Siłami Powietrznymi rozpoczęła w roku
ubiegłym prace nad nowym lekkim myśliwcem wielozadaniowym o cechach utrudnionej wykrywalności o nazwie AMCA
(adwanced medium combat aircraft),     
Muszę w tym miejscu skomentować wyżej zamieszczony cytat- AMCA to nie lekki, lecz średni (przepraszam za nieścisłość) wielozadaniowy myśliwiec wielozadaniowy nowej genercji tworzony przez Aeronautical Development Agency przy udziale Hinduskich Sił Powietrznych. Ta sama Agencja opracowywała wprowadzany aktualnie do uzbrojenia lekki samolot myśliwski Tejas, który "rodził" się wyjątkowo długo, i z którym jest wiele problemów ( ale to temat na oddzielny post, który wkrótce zamieszczę). Rzecz ciekawa, agencja ta nie uczestniczy w realizacji programu FGFA/T-50. Projekt koncepcyjny nowego samolotu ma zostać przedstawiony jeszcze w tym roku. Plany co do kolejnych terminów realizacji całego programu podałem już w poprzednim poście. Bez wątpienia program jest bardzo ambitny i zachodzi- pytanie, czy nie przerasta on praktycznych możliwości Hindusów- mając na uwadze trudności z opracowywaniem i wdrażaniem Tejasa,- który nie jest konstrukcją technologicznie szczególnie zaawansowaną. Projekt AMCA to prawdziwy przeskok technologiczny i nowe wyzwania z którymi będą się musieli zmierzyć projektanci, a potem producent, chociaż w mniejszym stopniu ( HAL wcześniej będzie już produkował FGFA). AMCA to przecież według założeń "pełnowymiarowy" myśliwiec 5-tej generacji.
 Wydaje się że największym problemem dla Hindusów będzie projekt własnego silnika z wektorowaniem ciągu. Będzie to, a wszystko na to wskazuje- bariera nie do pokonania. Można przypuszczać, iż sprawę może rozwiązać silnik "pożyczony" z T-50/FGFA- w każdym bądż razie jest to bardzo prawdopodobne. Silnik AL-41F1 byłby pod względem mocy (ciągu) optymalnym wyborem, ponieważ AMCA będzie o kilka ton (3-5) lżejszy od T-50/FGFA. Pewną alternatywą- jakkolwiek - wręcz nierealną - może być jeden z silników amerykańskich. Można też rozpatrywać zupełnie inny scenariusz- mianowicie, że w przypadku załamania się programu, lub trudności, które będą opóżniać w nieskończoność jego realizacje- powróci pomysł i propozycja amerykańska sprzed roku- czyli F-35.
     
A to model myśliwca ALCA.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/MediumCombatAircraft1.JPG/300px-MediumCombatAircraft1.JPG   
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Stycznia 30, 2012, 13:44:40
Cytuj
Ta sama Agencja opracowywała wprowadzany aktualnie do uzbrojenia lekki samolot myśliwski Tejas, który "rodził" się wyjątkowo długo, i z którym jest wiele problemów ( ale to temat na oddzielny post, który wkrótce zamieszczę)
Program lekkiego wielozadaniowego samolotu myśliwskiego LCA ( Light Combat Aircraft ) został zapoczątkowany  w 1983 roku ( rozpoczęcie prac studyjnych ). Był to program perspektywiczny realizowany na zamówienie Hinduskich Sił Powietrznych. Samolot miał zastępować wycofywane w przyszłości myśliwce MiG-21. Prototyp nowej maszyny został oblatany czwartego stycznia 2001, a początkową gotowość operacyjną pierwsze samoloty serii wstępnej osiągnęły 10.01.2011 roku. Do tej daty wyprodukowano zaledwie 11 maszyn. Rzecz ciekawa, że w czasie prób nie utracono żadnego samolotu- co można potraktować jako pewnego rodzaju rekompensatę za wyjątkowo długi okres powstawania i tworzenia konstrukcji. Przyczyn bardzo długiego okresu opracowywania maszyny było kilka, przy czym te najważniejsze to: kłopoty z wyborem odpowiedniego silnika ( ostatecznie po długotrwałych negocjacjach wybrano silnik amerykański General Electric 404 GE IN 20), oraz opracowanie i zintegrowanie awioniki. Opracowano też wersję pokładową, lecz jak do tej pory - wykonana jedna maszyna prototypowa nie została oblatana. Samolot ma układ aerodynamiczny jednosilnikowej, bezogonowej ( klasycznej) delty o charakterystycznym, nietypowym obrysie płatowca (podwójny kąt skosu). Wydaje się, że inspiracją takiego wyboru (układu delta)był myśliwiec Mirage-2000. Zewnętrznie zwraca uwagę dokładność i elegancja wykonania pokrycia całego samolotu. W systemie uzbrojenia poza sprawdzonymi pociskami rosyjskimi R-73, i R-77, - pojawiły się  pociski  izraelskie - Python-5- do manewrowej walki powietrznej i średniego zasięgu Derby, który docelowo ma być zastąpiony przez rodzimy pocisk Astra. Natomiast  do atakowania celów naziemnych i nawodnych samolot będzie miał do dyspozycji niemal cały asortyment znanego dobrze uzbrojenia rosyjskiego ( w tym pocisków kierowanych różnych klas i bomb korygowanych). Do ubiegłego roku Hinduskie Siły Powietrzne zamówiły 40 myśliwców  pierwszej wersji  w dwóch partiach. W/g zapewnień Ministra Obrony Indii pełną gotowość operacyjną samolot  ma osiągnąć w grudniu 2012 roku. Myśliwiec Tejas stwarza jednak wiele problemów i wymaga poważnego dopracowania np. rozszerzenia zakresu dopuszczalnych przeciążeń, zwiększenia dopuszczalnego kąta natarcia, zamontowania systemu uzupełniania paliwa. Pełnego zintegrowania z samolotem wymagają też niektóre systemy uzbrojenia. Pierwsza wersja produkcyjna oznakowana jako Mk-1 będzie dalej rozwijana- do standardu Mk-2, której oblot zaplanowano na grudzień 2014 r. Pełną gotowość operacyjną ma on osiągnąć  w 2017 roku. Czas pokaże, czy zaplanowane terminy okażą się realne. Ta finalna wersja Tejasa  została pokazana w formie dwóch modeli na wystawie Aero India w 2011 roku ( jeden model dla sił powietrznych, drugi dla marynarki wojennej). Tejas Mk-2  ma mieć mocniejszy silnik GE  F414-IN 56, większe gabaryty w celu zwiększenia pojemności zbiorników paliwowych, unowocześnioną awionikę, w tym radar ze skanowaniem elektronicznym, bogatsze uzbrojenie i nowy system walki elektronicznej. Siły Powietrzne Indii planują zakup 100 myśliwców Mk-2 z opcją na kolejnych 100, natomiast marynarka wojenna 40 szt.
Na koniec kilka podstawowych danych ; Prędkość max. 2205 km/h, Masa startowa normalna 13500 kg, zasięg max. ( do przebazowania )3000km, max ładunek uzbrojenia 3000 kg.
Jedno ze zdjęć myśliwca Tejas ( źródło: Internet )
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/HAL_Tejas.jpg/800px-HAL_Tejas.jpg

To kolejne zdjęcie myśliwca Tejas , gdzie wyrażnie widać nietypowy obrys płatowca.

http://gallery.tejas.gov.in/Tejas/Tejas-Aerobatics-1/i-VkHS7bB/0/L/091GFF0902120007-L.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Stycznia 31, 2012, 14:07:37
Czyżby koniec i będzie imprezka?  :037:  Dassault Rafale został wybrany w słynnym konkursie MMRCA.
Za http://theaviationist.com/2012/01/31/mmrca-rafale/ (http://theaviationist.com/2012/01/31/mmrca-rafale/)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Lutego 04, 2012, 17:35:23
Cytuj
Czyżby koniec i będzie imprezka?  :037:  Dassault Rafale został wybrany w słynnym konkursie MMRCA.
Wielkie zwycięstwo francuskiego Dassault w lukratywnym przetargu "stulecia" wartości niebagatela - 10,4 mld USD. Na razie nie znamy żadnych szczegółów przebiegu finałowej "dogrywki", lecz na podstawie do tej pory znanych faktów i ostatnich doniesień można spróbować wskazać atuty Rafale, które mogły się przyczynić do jego zwycięstwa. Po pierwsze niższa cena, po drugie - wysokie oceny udziału tego myśliwca w wojnach w Afganistanie, a szczególnie w Libii - głównie w odniesieniu do działań przeciwko celom naziemnym ( np. precyzyjne niszczenie celów punktowych - czołgów, stacji radiolokacyjnych itp.), ale również w misjach rozpoznawczych. W tej roli spisywał się lepiej, niż wyspecjalizowany Tornado IDS. Jednym słowem udowodnił on tym sposobem walory samolotu wielozadaniowego w pełnym tego słowa znaczeniu. Po trzecie - porównując poczszególne parametry i osiągi nie ustępował on swemu kontrpartnerowi (Typhoon) z wyjątkiem zasięgu. Nie bez znaczenia jest fakt , iż Rafale (tranche 4) -  będzie pierwszym zachodnioeuropejskim myśliwcem wyposażonym w radiolokator RDE2 z anteną AESA - początek produkcji tej serii to połowa 2013 roku. Korzystne tło przy wyborze zwycięscy stanowiła bardzo pochlebna opinia o "starszym bracie Rafale'a - mianowicie Mirage 2000 ( szczególnie w ocenie pilotów). Minister Obrony Francji Gerard Longuet potwierdził to co było oczekiwane, iż w przypadku przegranej i kolejnych niepowodzeń w sprzedaży - los programu tego samolotu byłby przesądzony. Powiedział on również, że szczególnie cenne jest to, że Rafale pokonał konkurentów amerykańskich (F-16 blok 60 i F-18 Super Hornet) pomimo wyższej ceny jednostkowej. Niewątpliwie zwycięstwo Rafale'a otwiera przed nim drogę w kierunku kolejnych kontraktów exportowych, czego egzemplifikacją jest niemal sfinalizowany kontrakt na 60 szt samolotów dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a kolejnym państwem może być Kuwejt.

Piękne ujęcie w locie zwycięscy przetargu MMRCA.
http://img.wallpaperstock.net:81/dassault-rafale-wallpapers_17357_1024x768.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Lutego 05, 2012, 14:54:48
Cytuj
W systemie uzbrojenia poza sprawdzonymi pociskami rosyjskimi R-73, i R-77, - pojawiły się  pociski  izraelskie - Python-5- do manewrowej walki powietrznej i średniego zasięgu Derby, który docelowo ma być zastąpiony przez rodzimy pocisk Astra

Kilka informacji o pocisku Astra. Prace nad programem zaawansowanego pocisku kierowanego powietrze-powietrze o średnim zasięgu (pocisk klasy BVR AAM) -  rozpoczęto dziewiątego maja 2003 roku. Pierwsze próbne udane odpalenie z wyrzutni lądowej miało miejsce siódmego maja 2005 roku, natomiast testy na platformie latającej- a był nią myśliwiec Su-30MKI - rozpoczęto w listopadzie 2009 roku. Oczywiście próby są dalej kontynuowane. Pocisk opracowywany jest przez hinduską DSDO ( Defense Search and Development Organization ). Astra jest odpowiednikiem znanych pocisków:  AIM-120 i R-77, i ma stanowić uzbrojenie -  w pierwszej kolejności myśliwców wielozadaniowych Su-30 MKI i Mirage-2000, a następnie -  MiG-29 UPG, oraz Tejas. Ewentualne terminy ich wprowadzania nie są znane. Niewykluczone, że pocisk wykorzystuje sprawdzoną głowicę z rosyjskiego pocisku R-77. Na koniec kilka podstawowych danych: Cięzar-160 kg, długość- 3,8m, średnica kadłuba 0.178m, waga głowicy-20 kg, zasięg- 80km.

Poniższe zdjęcie przedstawia pocisk Astra w czasie naziemnych próbnych odpaleń.
http://idp.justthe80.com/missiles/air-to-air-missiles/astra-air-to-air-missile/astratestlaunch13september2008lores.jpg?attredirects=0


Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Lutego 07, 2012, 22:00:21
Hindusi zbudują dwa lotniskowce projektu 71, przy czym pierwszy z serii - INS Vicrant ma być wodowany w roku 2015-2016. Projekt opracowuje i buduje stocznia Cochin Shipyard Ltd. Prace nad projektem rozpoczęto w 2006 roku. Okręt ma mieć wyporność ok 40 000 ton, a do napędu będą wykorzystane cztery turbiny gazowe LM 2500 o łącznej mocy 80 MW, które mają zapewnić prędkość do 28 węzłów. Lotniskowiec, który wyglądem nawiązuje do Admirała Kużniecowa nie będzie posiadał katapulty startowej, lecz rampę. Na okręcie ma bazować 30-40 samolotów myśliwskich i śmigłowców, w tym MiG-29K i rodzime LCA Naval Tejas. Jednotska ma mieć długość - 260 m, a szerokość - 60 m. Wielkość kompletu załogi - 1600 osób.
Tak ma wyglądać lotniskowiec Vicrant ( żródło: Internet)
http://idp.justthe80.com/naval-projects/aircraft-carriers/indian-aircraft-carrier-iac-project-71/iac.jpg?attredirects=0
 
 
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Lutego 20, 2012, 17:15:29
Hinduskie Siły Powietrzne powiększają flotę średnich śmigłowców. Obecnie realizowane zamówienie na 80 śmigłowców Mi-17V-5 (z roku 2008) - będzie niebawem powiększone o kolejną dużą partię - 71  śmigłowców. Trzeba stwierdzić, że ten niemłody rodowodem, lecz ciągle modernizowany śmigłowiec Mila - ciągle przoduje na listach sprzedaży w swej klasie i nadal sprzedaje się jak przysłowiowe "świeże bułki".
Niżej ciekawe zdjęcie Mi-17 z lustrzanym odbiciem w wodzie (żródło; Internet)
http://2.bp.blogspot.com/_2BBc6-JDVWY/S_0kR1KnioI/AAAAAAAAHLE/xqiQTdU48q8/s1600/MI-17+VENEZUELA.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Don Wieslawo w Lutego 21, 2012, 19:31:16
Niebawem poznamy zwycięzcę przetargu na lekki śmigłowiec obserwacyjny (wielozadaniowy) dla Sił Powietrznych i Wojsk Lądowych Indii ( ogłoszony początkowo w 2007 i następnie ponowiony w 2008 roku). Przetarg dotyczy 197 sztuk śmigłowców . Testy porównawcze zostały już zakończone, i aktualnie dobiega końca ostatni etap badania ofert, a  ostateczną decyzję podejmie Ministerstwo Obrony. Kontrpartnerem  rosyjskiego  K-226T  jest zachodnioeuropejski Eurocopter EC-550A-3 . Nieoficjalnie mówi się, że zdecydowanie większe szanse na zwycięstwo posiada dwuwirnikowa konstrukcja Kamowa.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/55/Kamov_Ka-226_MAKS_2005.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 18, 2012, 11:48:17
Kolejna fota MiGa-29UPG:

(http://russianplanes.net/images/to71000/070206.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 14, 2012, 09:03:23
Stacja N019 z bliska:

http://img705.imageshack.us/img705/8222/phazotronno10zhukairbor.jpg
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: su37 w Lutego 10, 2013, 12:33:10
Gorące zdjęcia z Aero India 2013.

(http://farm9.staticflickr.com/8236/8451319080_bacbb58677_o.jpg)

(http://farm9.staticflickr.com/8221/8451319156_48045ee8f6_o.jpg)

(http://farm9.staticflickr.com/8094/8453747038_364e733da7_o.jpg)

(http://farm9.staticflickr.com/8109/8455444461_d1598e32ca_o.jpg)

(https://lh4.googleusercontent.com/-PcMFxvQz9rM/URZAltAL-QI/AAAAAAAATOU/BO01uzdJRRA/s800/IMG_1109.JPG)

(https://lh3.googleusercontent.com/-ENjJojHG55E/URJay4whWKI/AAAAAAAAS2I/s22UO9n0mIg/s640/IMG_0435.JPG)

(https://lh6.googleusercontent.com/-Ie2wsptJ1KY/URJbiRhWxrI/AAAAAAAAS_M/iF3IgP3YGBY/s640/IMG_0689.JPG)

(http://farm9.staticflickr.com/8211/8451316410_431bfa6a4c_o.jpg)

(http://farm9.staticflickr.com/8527/8452647869_3a232b66c0_o.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: su37 w Lutego 11, 2013, 10:48:28
Modele AMCA i FGFA

(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/17911_220710_780472.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/17911_220711_687738.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/files3/PMI%202.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/files3/PMI%203.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/files3/PMI%205.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/files3/PMI%204.jpg)
(http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/files3/PMI%206.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Maja 12, 2013, 20:33:18
2013.05.11 minister obrony Indii A K Anthony oficjalnie przyjął do uzbrojenia pierwszą jednostkę uzbrojoną w MiG-29K/KUB. Należą one do eskadry 303.Black Panthers stacjonującej w bazie INS Hansa. Pierwsze samoloty trafiły tam 2010.02.19. W sumie jest 16 sztuk: 12 jednomiejscowych MiG-29K (nr burtowe od 801 do 812) i 4 dwumiejscowe MiG-29KUB (nr od 671 do 674).
http://www.bharat-rakshak.com/NEWS/newsrf.php?newsid=20109 (http://www.bharat-rakshak.com/NEWS/newsrf.php?newsid=20109)
http://www.militaryparitet.com/ttp/data/ic_ttp/5867/ (http://www.militaryparitet.com/ttp/data/ic_ttp/5867/)
Fotorelacja z uroczystości: http://fotki.yandex.ru/users/program-cpp/album/341627/?p=0 (http://fotki.yandex.ru/users/program-cpp/album/341627/?p=0)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/6444/176744788.0/0_a90c3_9f279d93_XL.jpg)
http://img-fotki.yandex.ru/get/6444/176744788.0/0_a90c3_9f279d93_orig (http://img-fotki.yandex.ru/get/6444/176744788.0/0_a90c3_9f279d93_orig)

(http://r-img.fotki.yandex.ru/get/6701/176744788.0/0_a90c2_21885fe7_XL)
http://img-fotki.yandex.ru/get/6701/176744788.0/0_a90c2_21885fe7_orig (http://img-fotki.yandex.ru/get/6701/176744788.0/0_a90c2_21885fe7_orig)

W tym roku czekają ich kolejne dostawy (do końca 2013 mają otrzymać 7 egzemplarzy).
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 05, 2015, 11:10:24
Kolejny ciąg telenoweli pt. siły zbrojne Indii robią sobie przetarg. Za altairem: http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=15298
Byłoby całkiem zabawne jakby cała, trwająca przeszło dekadę z okładem komedia pt. MRCA miała właśnie taki finał.

Cytuj
Su-30MKI zamiast Rafale?
Lotnictwo wojskowe, 02 stycznia 2015

W związku z przedłużającymi się negocjacjami w sprawie zakupu Rafale Indie biorą pod uwagę zakup większej liczby Su-30MKI.

Docelowo BVS mają dysponować 272 Su-30MKI do 2018. Jednak w przypadku fiaska negocjacji dotyczących zakupu francuskich Rafale, liczba ta może znacznie wzrosnąć / Zdjęcie: US Air Force

Podczas niedawnego spotkania z mediami minister obrony Indii Manohar Parrikar oficjalnie przyznał, że w trwających od stycznia 2012 negocjacjach z francuskim koncernem Dassault, dotyczących sprzedaży New Delhi samolotów wielozadaniowych Rafale, wciąż występują komplikacje.

Szef indyjskiego resortu obrony nie ujawnił szczegółów. Wiadomo tylko, że Francuzi nie chcą spełnić wszystkich wymagań stawianych przez dowództwo Bharatiya Vāyu Senā (wojsk lotniczych Indii).

Na początku grudnia ub. r. Parrikar zapewniał swojego francuskiego kolegę, ministra obrony  Jean-Yves Le Driana, że negocjacje w sprawie Rafale będą odbywać się w trybie przyspieszonym. Z kolei ten ostatni miał stwierdzić, iż po Nowym Roku wyśle do Indii specjalnego pełnomocnika, który zajmie się rozmowami.

Według dziennika Business Standard, główną kością niezgody jest przekazanie zakładomHindustan Aeronautics Ltd. i ich podwykonawcom nowoczesnych technologii, niezbędnych do wyprodukowania w Indiach 108 ze 126 zamówionych samolotów.

Z tego powodu minister Parrikar oświadczył, że w razie niepowodzenia negocjacji z Francuzami BVS zamówią większą liczbę Su-30MKI (Za mało eskadr myśliwskich BVS, 2014-12-23). Te ostatnie wytwarzane są w zakładach HAL w Nashik. Ich cena jednostkowa wynosi obecnie 3,58 mld INR (198 mln PLN), czyli mniej niż połowę zakładanej ceny Rafale (Tejas jest najtańszy, 2014-01-13).
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: su37 w Stycznia 05, 2015, 19:44:41
"Kością niezgody jest między innymi transfer technologii" - radar AESA, to mieliby na skróty ;-)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: leszek74 w Stycznia 29, 2015, 19:08:41
SB050 podobno K 36DM sam się odpalił.

(http://i57.tinypic.com/16jjnm.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: su37 w Stycznia 29, 2015, 21:00:06
I tak ładnie wylądował na brzuchu bez pilota... ? Jak oni tresują te Suczki w Indiach...?
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: jureksts w Lutego 02, 2015, 12:09:35
Napisali że go wyklepią, kadłub złamany, ale skrzydła nie uszkodzone.
Jeden z pilotów już drugi raz w swojej karierze ewakuował się z Su-30MKI
Źródła dla dociekliwych.
http://www.microsofttranslator.com/BV.aspx?ref=IE8Activity&a=http%3A%2F%2Fwww.militaryparitet.com%2Fperevodnie%2Fdata%2Fic_perevodnie%2F5970%2F
http://www.militaryparitet.com/perevodnie/data/ic_perevodnie/5970/
(http://bastion-karpenko.ru/VVT/SU-30MKI_141017_01.jpg)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 17, 2015, 16:02:38
Loty z INS Vikramaditya: https://www.youtube.com/watch?v=lq68YGntlOo#t=419
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Lukas w Marca 04, 2015, 21:08:36
7:30 - Mocowania goleni podwozia głównego dostają mocno w kość przy lądowaniu.
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Sierpnia 05, 2015, 16:58:42
Dzień Świstaka  :icon_chomik-w-tasmiea_274:  Od paru dni w internecie pojawiają się informacje, że Indie chcą powtórzyć wybór samolotu w ramach programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). A mówi się, że Polska to dziwny kraj.
MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) (http://MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft))
http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/indie-restartuja-przetarg-na-mysliwce-wielozadaniowe/ (http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiadomosci/indie-restartuja-przetarg-na-mysliwce-wielozadaniowe/)
Tytuł: Odp: Siły Powietrzne Indii
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Sierpnia 06, 2015, 14:40:25
Coś o indyjskich Su i rafowskich Tajfunach:
http://www.ndtv.com/india-news/indian-air-forces-top-guns-score-wins-in-the-uk-1204336