Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Yabe w Września 24, 2009, 14:51:53
-
Rozpoczynam nowy wątek o MiGu 23 tym razem w bombowej wersji BN i wcześniejszych.
Przyzam, że do tej maszyny mam sentyment ogromny. I zawsze podobała mi się.
Kiedyś dawno przewinęła się w prasie notatka o irackiej modyfikacji tej maszyny na potrzeby "wojny tankowców" w Zatoce Perskiej. Modyfikacja miała obejmować przenoszenie rakiety(t) Exocet AM39 i uzupełnianie paliwa w locie. Czy ktoś z was wie może coś więcej na ten temat ? Ciekawią mnie też wszystkie opinie o BNie.
-
W swoim małym archiwum posiadam ujęcia ze starego irackiego filmu z roku 1987 bodajże, z MiGiem-23ML z podwieszonym Exocetem AM38.
(http://img371.imageshack.us/img371/2700/ex2dr4.th.jpg) (http://img371.imageshack.us/i/ex2dr4.jpg/) (http://img234.imageshack.us/img234/9391/exosi4.th.jpg) (http://img234.imageshack.us/i/exosi4.jpg/)
Tym niemniej wcale bym się nie zdziwił jakby tę konfigurację stosowano również na myśliwsko-bombowych BNach.
Osobiście ciekawi mnie jak naprowadzano ten pocisk, tj. zdaję sobie sprawę że jest on autonomiczny (INS + aktywna głowica radarowa), ale jakoś musiał być mu wskazany cel - chyba że atakowano okręt którego dokładnie znano położenie, kurs, prędkość poruszania się itp.
-
Z tego co sobie przypominam to Irak wypożyczył kilka egzemplarzy Super Etendardów od Francji i użył ich w tej wojnie, do tego mieli przecież Mirage F1 które mogły przenosić te pociski. Kombinowanie z MiG-23BN czyli maszyną pozbawioną radaru wydaje mi się trochę bezsensu.
-
Skoro o irackich BN to tu mam takie fotki:
(http://imgcash6.imageshack.us/img248/7601/file0710.jpg)
(http://imgcash4.imageshack.us/img136/7779/file0709.jpg)
(http://imgcash2.imageshack.us/img85/249/file0704.jpg)
-
Witam to co piszecie o podwieszaniu tych rakiet pod MIG23 BN ma uzasadnienie w wypadku klasycznej wojny i atakowania silnie uzbrojonych, intensywnie manewrujących okrętów wojennych. Jednak w przypadku wojny tankowców gdzie cel był jak na dłoni, manewrować mógł z prędkością umierającego słonia a bronić się mógł poprzez modlitwę załogi to można było by podwiesić rakiety nawet pod Cessnę.
Oczywiście to żart ale Exocetem AM38 na MIGU 23 BN można było porazić nawet okręt wojenny gdy atakująca maszyna naprowadzana była przez stanowisko naziemne lub atakowała w formacji w której przynajmniej jedna maszyna (np Ten MiGuś23ML) miała radar zdolny wyśledzić cel.
-
Oczywiście to żart ale Exocetem AM39 na MIGU 23 BN można było porazić nawet okręt wojenny gdy atakująca maszyna naprowadzana była przez stanowisko naziemne lub atakowała w formacji w której przynajmniej jedna maszyna (np Ten MiGuś23ML) miała radar zdolny wyśledzić cel.
Raczej Irakijczycy robili jakąś pracę studyjną, lub dezinformacyjną na temat uzbrojenia MiGów-23 w AM.39. Moim zdaniem jedyną możliwością było przeniesienie żywcem systemów wykrywania i wskazywania celów rakiecie z Super Etendard lub Mirage F1 na MiGi. MiG-23ML ze swoją awioniką nie mógł tego zrobić na pewno. A przecież trzeba było wprowadzić do układu inercyjnego dane o położeniu celu. Czy AM.39 mógł być używany we współpracy z okrętowymi środkami radiolokacyjnymi? Też wątpliwe bo AM39 to wersja samolotowa śmigłowcowej AM.38, która różniła się od okrętowej MM.38 niektórymi systemami. Chociaż kto wie, może jakoś im się udało rozwiązać ten problem?
-
Teoretycznie radar, w tym N-003 z MiGa-23ML, tak naprawdę widzi "wszystko", natomiast problem w tym jak interpretuje go elektronika. Ponieważ rzeczone urządzenie praktycznie jest implementowane do walk powietrznych, poszukiwania, śledzenia i przechwytywania celów powietrznych, więc Irakijczycy faktycznie mają problem z zaprogramowaniem INS pocisku przed wystrzeleniem.
W teorii - można to obejść. Czasami wystarczy przełączyć radiolokator na bardzo niskie częstotliwości powtarzania - wówczas jak skierujemy antenę w stronę ziemi odbieramy szereg zakłóceń i falszywych widm. Na tle wody może byłoby tego mniej i jakby pilotowi udało się samodzielnie zinterpretować odpowiednie echo to kto wie... Ale powtarzam, to tylko teoria i moje dywagacje, w praktyce z pewnością nie jest tak różowo i zawsze lepszy będzie dedykowany system :)
-
Cała historia wersji uderzeniowych zaczęła się tak naprawdę od tego właśnie samolotu.
(http://imgcash2.imageshack.us/img183/7543/001047.jpg)
(http://imgcash2.imageshack.us/img42/5494/000744l.jpg)
Patrząc jak teraz wygląda żal serce ściska. Aż dziw bierze że władze Moskwy doprowadziły do zniszczenia tak unikatowego miejsca jak Chodynka. Tu stały praktycznie same prototypy. Pomijając wartość historyczną i techniczną tych samolotów, przecież to zarżnięcie potencjalnej kury do znoszenia złotych jajek. Tam ciągnęły pielgrzymki miłośników radzieckiego/rosyjskiego lotnictwa, zwłaszcza że to w środku miasta.
Z drugiej strony patrząc na stan polskich muzeów trudno nie odnieść wrażenia że u nas panuje bardzo podobny stan bezmózgowia. A jak porównamy się do Czechów czy Węgrów i tego jak u nich restauruje się samoloty z "tamtych czasów" to po prostu wstyd. :015:
-
No cóż, tak rządzą oligarchowie - czyli od niedawna bardzo bogaci ludzie, którym słoma z butów wystaje. Lotnisko na Chodynce było najstarszym w Rosji. Można powiedzieć, że była to kolebka ich lotnictwa. Jego historia zaczęła się w 1910 roku gdy sztab okręgu moskiewskiego zarządził lokalizację pierwszego pola wzlotów. W czasach sowieckich lotnisko nazywano im. Frunzego. Później, nieopodal lotniska znajdowała się nawet kwatera GRU. O likwidacji lotniska postanowiono na początku lat 2000. W 2003 roku wystartował ostatni samolot - zmodernizowany Ił-38SD. Później samoloty w bestialski sposób, buldożerami przemieszczono w jedno miejsce. Operacja poważnie uszkodziła większość samolotów. Ciekawe gdzie wtedy byli ich entuzjaści lotnictwa i dlaczego temu nie zapobiegli? Obecnie Rosjanie twierdzą, że wybudują tam muzeum lotnictwa. Wydaje mi się, że samoloty prędzej trafią na złom.
-
Cała historia wersji uderzeniowych zaczęła się tak naprawdę od tego właśnie samolotu.[quote
[/quote]
Mistrzu Foxbat. To z twych zdjęć to już przysłowiowa kura :-)
A oto jajko czyli:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/1706ca626b6217ef.html
pierwszy bombowo szturmowy MIG-23 (11-04).
A swoja drogą Twój MIG-23B bo to chyba ta wersja to już chyba seryjna maszyna. Wiecie coś może więcej na temat tej wersji? Ile tego było co mogła i jak była wyposażona?
-
Wydaje mi się że jednak jest to egzemplarz testowy - maszyny seryjne na wyposażeniu jednostek liniowych miały dwucyfrowe numery taktyczne. I te czarno-biały pas też jest typowy dla maszyn badawczych.
-
Dylematu co pierwsze kura czy jajko nie rozgryżli jeszcze najwięksi fizolofowie :020: a ja nie czuje się wystarczająco sprawny umysłowo aby spróbować :004:.
Wracając do tematu BN to sytuacja jest prosta co było pierwsze a co drugie można rozstrzygnąć po numerze burtowym. MiG-23BN to inaczej izd.32, MiG-27 to izd.32-27. Cyferka za tym numerkiem to kolejność prototypów, w tym przypadku mamy 1. Konkludując mamy do czynieniem ze zdjęciami pierwszego prototypu. Jak znajdę w komputerku to wkleję fotki tej maszynki z oblotu. Natomiast zamieszczone przez Mistrza Yabe zdjęcie przedstawia samolot który służył do prób tandemowych belek w ramach dorabotki radzieckich M, które taką możliwość posiadały w przeciwieństwie do maszyn eksportowych.
-
Minął czas edycji więc muszę post pod postem.
Foty pierwszego prototypu:
(http://imgcash3.imageshack.us/img188/3527/mig23b7.jpg)
(http://imgcash5.imageshack.us/img188/372/mig23b6.jpg)
(http://imgcash6.imageshack.us/img84/4021/mig23b5.jpg)
A tu wtaroj prototyp z numerkiem 322:
(http://imgcash2.imageshack.us/img84/8205/mig23b4.jpg)
I małe sprostowanie oczywiście Mig-23B. BN to izd.32-23.
-
To jeszcze moje pięć groszy napisanych między doniesieniami naszego agenta foxbata :004:
Samolot z Chodynki to kurczak :020: MiG-23B o numerze burtowym 321 to pierwszy prototyp rodziny samolotów izd.32 - 32-24/1. Maszyna została oblatana 20 sierpnia 1970 roku przez Piotra Ostapienkę. Po raz pierwszy zastosowano nową konstrukcję dziobu samolotu, reszta jest bardzo bliska MiG-23S. W egzemplarzu tym zabudowano kompletny system celowniczy Sokoł-23S i system nawigacji bezwładnościowej KN-23. Jest też jedynym egzemplarzem samolotu konstrukcji OKB MiG z silnikiem AL-21F3 zastosowanym w miejsce R-27F2M-300. Myliłby się ten kto myśli, że to pierwszy MiG-23B :003:
(http://img97.imageshack.us/img97/2646/2332101.jpg)
Jajkiem jest samolot izd. 23-11/4 (przedstawiony na zdjęciu Yabe) zwanym już MiG-23B który jest czwartym prototypem MiG-23 w ogóle :599: Samolot został oblatany latem 1969 roku na lotnisku LII w Żukowskim. W metalowym nosie zamontowano jeszcze niekompletny system Sokoł-23 (proszę zwrócić uwagę na inne rozmieszczenie anteny Pion i OCP).
(http://img84.imageshack.us/img84/6775/232311n4.jpg)
A kurą był konstruktor (a może jajkiem w związku z brakiem rozstrzygnięcia co było pierwsze) :629:
-
Żeby nie było że się czepiam, znaju ja etu knigu. Ale widzę w niej małą niekonsekwencję. Skoro 321 to pierwszy prototyp MiG-23B to czym że jest 23-11/4?. Prototypem 0.5?. Czy to nie jest jakieś dorabianie historii na siłę?
A swoją drogą w wielu miejscach wspominany jest MiG-23BN wyposażony w Bieriozę ( SPO-15 ) i nawet ma podobno osobne natowskie oznaczenie. Jakie niestety nie pamiętam. I co ciekawe jeszcze nie zoczyłem żadnej jego fotki, ma kto?.
-
W czym jest ta niekonsekwencja? MiG-23B n/b 321 to dopiero pierwszy prototyp produktu 32, natomiast MiG-23B 23-11/4 to pierwszy prototyp w temacie samolotu myśliwsko - bombowego. Gdyby przyjąć, że samolot o numerze burtowym 234 to egzemplarz do badań belki wielozamkowej dla MiG-23M, należałoby zakwestionować informację o dacie powstania prototypu lub zrobienia zdjęcia z tymi belkami bo w 1969 jeszcze nie było M, oraz zakwestionować zabudowę systemu Sokoł-23.
-
Od ichniej numeracji to mozna kota dostać. Zerknijcie co znalazłem i jak to sami rosjanie przedstawiają. Jedna strona troszkę inaczej przedstawia kolejność od drugiej.
http://www.militaryparitet.com/nomen/russia/avia/data/ic_nomenrussiaavia/69/
http://www.militaryparitet.com/nomen/russia/avia/data/ic_nomenrussiaavia/70/
(podpis jest inny ale gdzies w połowie strony.. :) )
-
Otóż moim zdaniem niekonsekwencja leży w oznaczeniach. 321 to MiG-23B, natomiast 23-11/4 nie ma żadnych cech tego samolotu. Dzieli je jeśli chodzi o oblot mniej wiecej pół roku, co w mojej opini jest za krótkim czasem aby mieć na tyle doświadczenia z badań aby wprowadzić tak dużą ilość zmian. Prawdopodobnie jak 234 wzbijał się w powietrze to 321 już był w dość zaawansowanym stadium montażu. A przyjrzyjcie się zdjęciom i zobaczcie jak wiele konstrukcyjnie dzieli te samoloty. Jeżeli te zdjęcie 234 zostało faktycznie wykonane w 1969 roku to można przyjąć że spełniał on jakąś pomocniczą rolę w programie izd.32 ale nazywanie go MiG-23B to moim zdaniem naciąganie faktów.
Podobna sytuacja jest z wieloma relacjami z historii 23/27. Na przykład pierwszym samolotem z docelową konstrukcją tylnej częsci kadłuba (przesunięte do tyłu usterzenie, większa nadstawka przed usterzeniem pionowym itd ) oficjalnie jest wz.71. Spójrzcie dokładnie na tył 321 - on to wszystko ma i to już rok wcześniej.
Analogiczna sytuacja z podwoziem. Rzekomo to MiG-23ML miał jako pierwszy wyższe podwozie główne. A widział kto jakie ma podwozie MiG-27 z roku 1973?. Proponuje porównać i okaże się że te warianty golenie podwozia głównego mają takie same tylko w 27 koła przedniego podwozia są większe i wydaje się że samolot jest pochylony na tył. A to sugeruje zespół podwozia taki jak w S, M, MS itd.
I jeszcze mała dygresja odnośnie Sokoł-23. Pytanie faktycznie brzmi czy on tam jest. Składał się on z trzech głównych elementów: dalmierza laserowego Fon, celownika optycznego ASP-17B, i stacji Delta. Przynajmniej dwóch z tych elementów na prototypie 321 nie ma co widać na zdjęciach. Nawet jeżeli był celownik to świadczy o obecności systemu?.Czy jak mamy monitor to znaczy że posiadamy komputer?.
-
A kto i po co miałby naciągać historię w sumie dość banalnego epizodu? W tabelce podlinkowanej przez darekQ podali, że 23-11/4 miał AL-21F3 - i to jest prawdziwy błąd :002:
Przede wszystkim nie ma udokumentowanych podstaw do kwestionowania oznaczenia samolotu 23-11/4 jako MiG-23B. Poza tym oznaczenia mają sens i są logiczne. Nie widzę powodu, żeby znowu ruskim nie wierzyć :626:
23-11/4 prawie nie różnił się od pozostałych prototypów 23-11 i dlatego zmiany nie zostały szczególnie wyrażone w jego numerze. Został oblatany w lecie 1969 roku, a MiG-23B 32-24/1 - 20 sierpnia 1970 roku. Więc loty obu maszyn dzieli około rok. Zabudowa nowej przedniej części kadłuba i silnika AL-21F3 na bazie płatowca MiG-23S nie mogła zająć dużo czasu. Jak szybko dało się to zrobić? W kilka miesięcy. 4 lutego 1970 rozporządzeniem KC zadecydowano o budowie nowej wersji, 20 kwietnia pojawiło się rozporządzenie komisji wojskowo – przemysłowej, a 20 sierpnia ministerstwo przemysłu lotniczego wydało rozkaz nr 157, ale już po fakcie oblatania prototypu! Na badanie MiG-23B 23-11/4, wyciągnięcie wniosków oraz zaprojektowanie stosunkowo prostych technicznie zmian w 32-24/1 mieli więc około pół roku i udało im się. W tym miejscu należy zastanowić się skąd się wzięła idea takich a nie innych rozwiązań na 32-24/1? Otóż wynikała ona z badań wykonanych na 23-11/4. To w ich trakcie stwierdzono utrudnione celowanie przy zrzucie bomb przez wydłużony nos kadłuba. Ze źródeł wiemy, że na 23-11/4 założono niekompletny system celowniczy Sokoł-23S. Ale nie wiadomo jaki miał celownik - czy ASP-PFD-21, czy już ASP-17B z przestawialnym reflektorem głowicy? Kąty celowania dla pierwszego wynoszą około 0-11, dla drugiego 0-18 stopni (przynajmniej takie dane posiadam). W każdym bądź razie użycie ASP-17B w pełnym zakresie nie było możliwe z przodem kadłuba od myśliwca. Inna sprawa to sam system Sokoł-23S. Nie posiadał on dalmierza laserowego Fon-1400, natomiast aparatura Delta znajdowała się w małym dielektrycznym stożku 23-11/4. To próby poligonowe 23-11/4 doprowadziły jeszcze w 1969 roku do rozpoczęcia projektu MiG-23Sz w takiej postaci, nazwanego później ponownie MiG-23B (MiG-27Sz i 27-11 to jeszcze inna historia, ale to raczej Sokoł-23 z ASP-17 bardziej wymusił ścięcie nosa a nie wpływ tamtych projektów). Wracając do 32-24/01 posiadał on ukompletowany system Sokoł-23S. Stał się on wzorcem do wyprodukowania 24 egzemplarzy MiG-23B. Natomiast na drugim prototypie pojawił się Sokoł-23N z Fon-1400, który dał początek seryjnej produkcji MiGów-23BN.
Poza tym MiGa-23B z taką facjatą przezwano krokodyl Gienek jak w ichniej bajce :D
-
23-11/4 , pewnie to samo zdjęcie co Czesia tylko z przodu
(http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/mig23b/mig23b-11.jpg)
-
Ok, kapituluje :005:
-
Fotka Erytrejskiego Miga-23 BN
(http://images45.fotosik.pl/217/88934b5278618e19m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=88934b5278618e19)
-
Witam!
Po tajnej akcji wywiadowczej skutkującej kilkoma krwawymi zabójstwami za pomocą szpikulca do lodu, przejrzeniu szafy pułkownika Lesiaka i tak dalej :002: uzyskałem trochę wiarygodnych danych na temat naszego bonatera:
(http://imgcash5.imageshack.us/img199/9112/bn1cui.th.jpg) (http://imgcash5.imageshack.us/img199/9112/bn1cui.jpg) (http://imgcash4.imageshack.us/img28/6624/bn2w.th.jpg) (http://imgcash4.imageshack.us/img28/6624/bn2w.jpg) (http://imgcash5.imageshack.us/img132/278/bn3s.th.jpg) (http://imgcash5.imageshack.us/img132/278/bn3s.jpg) (http://imgcash6.imageshack.us/img132/6227/bn4v.th.jpg) (http://imgcash6.imageshack.us/img132/6227/bn4v.jpg)
(http://imgcash4.imageshack.us/img30/2356/bn5l.th.jpg) (http://imgcash4.imageshack.us/img30/2356/bn5l.jpg) (http://imgcash2.imageshack.us/img16/6540/bn6.th.jpg) (http://imgcash2.imageshack.us/img16/6540/bn6.jpg) (http://imgcash2.imageshack.us/img16/4595/bn7m.th.jpg) (http://imgcash2.imageshack.us/img16/4595/bn7m.jpg) (http://imgcash5.imageshack.us/img30/5992/bn8q.th.jpg) (http://imgcash5.imageshack.us/img30/5992/bn8q.jpg)
[admin]Przy takiej ilości obrazków proszę korzystać z miniatur. Mazak.[/admin]
-
Mistrzu Foxbat155 ! Królowa powiedziała by "Dobra robota James...." :-)
A to fotki kubańskiej BN-ki. Reszta będzie w poście o FAR w ciągu paru dni.
(http://images37.fotosik.pl/215/286dbad258d9fa86m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=286dbad258d9fa86)
-
Ciekawy fotoreportaż z pożegnania indyjskich BN:
http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special/AirfieldVisits/Halwara/ (http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special/AirfieldVisits/Halwara/)
-
W najnowszym numerze Авиация и время №5 (2009) ciekawa monografia Mig 23BN/Mig27 wraz z rysunkami
-
Dzięki foxbat, świetne foty. Od razu wylądują na HDD w specjalnym katalogu :001:
-
W najnowszym numerze Авиация и время №5 (2009) ciekawa monografia Mig 23BN/Mig27 wraz z rysunkami
hamar, hamar jak masz dojście do wydania to skan, skan .. i pokazuj nam :)
-
No ja nie wiem co powie,,opiekun,,...nie wiem ile mogę...ale napiszę tak; Авиация и время №5 (2009) .pdf---i google twoim przyjacielem jest.....
[gmod]Hamar, ale jak chcecie przeżyć to dbajcie o pisownię :021: John Cool.[/gmod]
-
Znalazłem też filmik z tego smutnego wydarzenia:
http://www.youtube.com/watch?v=5FfPqBvLbHc (http://www.youtube.com/watch?v=5FfPqBvLbHc)
A przy okazji BN od wujka Honeckera:
http://www.youtube.com/watch?v=ufSY5Q_qnzA (http://www.youtube.com/watch?v=ufSY5Q_qnzA)
http://www.youtube.com/watch?v=pePTF7josoc (http://www.youtube.com/watch?v=pePTF7josoc)
-
http://www.postimage.org/image.php?v=aVq6fRr
Podobno jedyne zdjęcie kontenera fotograficznego PA10 .
-
Faktycznie perełka. Mi się znalazło zdjęcie MiGa-27K z 559.APIB bazującego w NRD w Finsterwalde z aparaturą Progress do programowania pocisków przeciwradiolokacyjnych H-31P oraz H-25MPU.
(http://img197.imageshack.us/img197/2392/progb.jpg)
Czesia i foxbata155 może zainteresuje jeszcze zdjęcie czeskiego MiGa-23BN z podwieszonym kpr H-23.
(http://img27.imageshack.us/img27/4118/22453.jpg)
-
W nawiązaniu do zdjęcia, czy można przybliżyć nam wiedzę na temat współdziałania kontenera Progress i pocisków przeciwradiolokacyjnych.
Czy to robi tak:
- namierza promieniująca stację, określa kierunek i odległość,
- zapamietuje parametry,
- klasyfikuje (określa typ radaru),
- programuje trasę dotarcia do celu dla konkretnego pocisku,
- okresla moment odpalenia ( chyba istotne- za daleko nie doleci, za blisko -nosiciel może oberwać) ??
A może ktoś zna taktykę użycia tych pocisków?
-
Faktycznie perełka. Mi się znalazło zdjęcie MiGa-27K z 559.APIB bazującego w NRD w Finsterwalde z aparaturą Progress do programowania pocisków przeciwradiolokacyjnych H-31P oraz H-25MPU.
Zasobniki Progress stosowano też na prostszych MiG-27D/M. Widać je podwieszone na niektórych samolotach na filmiku z odlotów z lotniska w Locickach do którego link zamieściłem parę postów wcześniej.
Przy okazji fotki które udało mi się znależć niedawno w necie. Jakby kogo interesowały bebechy BN to proszę bardzo:
(http://img715.imageshack.us/img715/9751/img072m.jpg)
(http://img689.imageshack.us/img689/8182/img071t.jpg)
(http://img638.imageshack.us/img638/3752/img070.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/6937/img069z.jpg)
-
Z tego co pamiętam to rzeczone zasobniki Progress sprawiały podobno nieco problemów i były dość kłopotliwe do strojenia. Nie udało się tego rozwiązać do końca eksploatacji MiGów-27K/M/D w WWS.
Z nietypowych zasobników przenoszonych przez te maszyny warto jeszcze nadmienić o FKP-58 (ФКП-58). Był to zasobnik służący do rejestracji sekwencji strzelania pocisków H-29L/T z belki AKU-58, wyposażony był w kamerę TV oraz rejestrator obrazu wideo WM-505B.
Odnośnie ciekawostek na temat MiGa-23BN to odnalazłem jeszcze takie zdjęcia maszyn etiopskich:
(http://img85.imageshack.us/img85/5708/mig234.th.jpg) (http://img85.imageshack.us/i/mig234.jpg/) (http://img85.imageshack.us/img85/7118/mig233web.th.jpg) (http://img85.imageshack.us/i/mig233web.jpg/)
Trafiło się przy okazji w innym temacie zdjęcie etiopskiegi MiGa-23BN z podkadłubowymi zasobnikami z flarami i folią aluminiową produkcji izraelskiej:
(http://img193.imageshack.us/img193/8153/1315452138indexphp.jpg)
Sposób montażu:
(http://img37.imageshack.us/img37/764/mig23ethiopiasideopens.th.jpg) (http://img37.imageshack.us/i/mig23ethiopiasideopens.jpg/) (http://img193.imageshack.us/img193/222/mig23ethiopiasidefinals.th.jpg) (http://img193.imageshack.us/i/mig23ethiopiasidefinals.jpg/)
Modyfikację wykonano w roku 1999.
Warto zauważyć że jest to takie samo rozwiązanie jak na indyjskich MiGach-27L:
(http://img96.imageshack.us/img96/1295/mig27indiatu6332.jpg)
-
MiG-27D:
(http://img217.imageshack.us/img217/1985/290456351.jpg)
-
Kartonowe samoloty, bomby, działka czyli to co wszyscy chłopcy na świecie lubią najbardziej :021: . Zwłaszcza jeśli te kartony to MiG-27 ze Sri Lanki:
http://www.youtube.com/watch?v=bvp7m5YD6nM (http://www.youtube.com/watch?v=bvp7m5YD6nM)
-
A mnie takie coś wpadło w ręce (myślę, że nie było...): MiG-27 (http://www.youtube.com/watch?v=irH4NJaMAAI)
A do tego ciekawy zrzut w wykonaniu indyjskich "dwódziesteksiódemek" z 1989: MiG 27 dropping parachute retarded bombs (http://www.youtube.com/watch?v=YWGe_h6Ihdo)
-
Z nietypowych podwieszeń pod indyjskimi MiG-23BN i MiG-27L - zasobnik na subamunicję ćwiczebną Mk200-1A.
Kiedyś ktoś o to pytał w jakimś wątku ale za nic nie mogę sobie przypomnieć gdzie, więc odpowiedź podałem tutaj :001:
(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/8378-2/Carrier+Bomb+Light+Stores+Mk200-1A+for+Practice+Bombs.jpg)
(http://www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/8370-2/25lb+Practice+Bombs.jpg)
-
Zastanawia mnie jedna sprawa.Na Migu 23 BN i Mig-u 27 stosowane są podkadłubowe,tylne węzły podwieszeń.Starsze D3-UM a na ,,Kairze,, D3U-1A,dla bomb kalibru 100-500kg.Na rysunkach Andrieja Jurgensona (wielokrotnie publikowanych w wielu publikacjach ) przedstawiony jest wariant podwieszenia na Migu 23BN (32-24)-kontenera z działkiem 23 mm( UPK 23-250 /SPPU-23 ).Oczywiście że tyłem do kierunku lotu z wykorzystaniem dodatkowego podparcia kontenera na podłużnym wzmocnieniu kolejnych wręg okołosilnikowych.To jakieś prototypowe rozwiązanie ? Czy może istnieją jakieś materiały potwierdzające stosowanie takiego rozwiązania na seryjnych maszynach?
-
Samo strzelanie do tyłu z SSPU-22 to nie nowość i było możliwe do zastosowania również na naszych Su-22M4, za celowanie odpowiadały wówczas kompleks nawigacyjno-celowniczy PrNK oraz SAU.
Idąc za ciosem pewnie i w MiGu-27K było to możliwe, tym bardziej że jego PrNK było podobnie zaawansowane. Ale o tym że SPPU-22 podwieszało się na tej maszynie na tylnych węzłach podkadłubowych to słyszę po raz pierwszy :icon_eek: i niestety nic w zbiorach coby to potwierdziło nie mam... przynajmniej na razie.
-
Mnie chodzi o UPK23 ,jak na tym rysunku.
http://w968.wrzuta.pl/obraz/8aky8rIrAsy/23
Ale teraz wydaje się że to tylko rozwiązanie doświadczalne. Sam zasobnik też musiał być przerobiony bo jego zaczep jest w innym miejscu jego korpusu.Jako ciekawostkę mozna tylko napisać że stosowano na Migu27 te wymienione przez John-a SPPU-22-01, ale wtedy nie strzelano z podkadłubowego GSz 6-30 z powodu zdecydowanie innych właściwości balistycznych.
-
Niezbyt często widywany indyjski HAL MiG-27ML z podwieszonym kpr H-29T pod AKU-58:
(http://img819.imageshack.us/img819/9859/mig27mlindia.jpg)
-
W innych tematach pojawiło się już trochę bebechów to nie może ich też zabraknąć tutaj. W takim razie trochę "wnętrzności" MiGa-27 - konkretnie bloki funkcjonalne systemu automatycznego sterowania SAU-23B1 (САУ-23Б1).
Blok Trajektornogo Uprawienija - BTU (Блок Траекторного Управления - БТУ) systemu SAU-23B1:
(http://img535.imageshack.us/img535/1042/p1020771w.th.jpg) (http://img535.imageshack.us/i/p1020771w.jpg/) (http://img130.imageshack.us/img130/9950/p1020772f.th.jpg) (http://img130.imageshack.us/i/p1020772f.jpg/) (http://img707.imageshack.us/img707/2174/p1020773e.th.jpg) (http://img707.imageshack.us/i/p1020773e.jpg/) (http://img441.imageshack.us/img441/3562/25750747.th.jpg) (http://img441.imageshack.us/i/25750747.jpg/)
Blok Ograniczenia Reżimów - BOR-23B (Блок Ограничения Режимов - БОР-23Б) systemu SAU-23B1:
(http://img20.imageshack.us/img20/8324/p1020786f.th.jpg) (http://img20.imageshack.us/i/p1020786f.jpg/) (http://img257.imageshack.us/img257/5750/p1020784h.th.jpg) (http://img257.imageshack.us/i/p1020784h.jpg/) (http://img97.imageshack.us/img97/8798/58318112.th.jpg) (http://img97.imageshack.us/i/58318112.jpg/)
-
Nie, nie można było używać czy to SPPU czy UPK z prostej przyczyny. Mianowicie był to tylko punkt podwieszenia /zamek bombowy/ bez instalacji elektrycznej, także niemożliwością było sterowanie rzeczonymi. Podwiesić na wystawkę, czemu nie. :002:
-
(http://img405.imageshack.us/img405/8967/690drewitz1991.jpg) (http://img405.imageshack.us/i/690drewitz1991.jpg/) (http://img442.imageshack.us/img442/4610/23bnfotoflug10jpg.jpg) (http://img442.imageshack.us/i/23bnfotoflug10jpg.jpg/) (http://img686.imageshack.us/img686/7826/amig23bn7203a.jpg) (http://img686.imageshack.us/i/amig23bn7203a.jpg/)
Zdjecia BN ów z jeszcze socjalistycznej DDR. Czy ktoś ma ,moze udostepnić opis urzadzeń radio-elektronicznych Mig-23 BN ?
No i pytanko , czy SPS na tym samolocie przykrywał tylko przednią półsfere ?
-
Tak MiG-23BN miał wersję SPS-141, która pokrywała tylko przednią półsferę, na tym polegała jedna z głównych różnic w stosunku do możliwości MiG-27.
-
Witam kolegów mam prośbę i kilka pytań
Czy ktoś z was dysponuje zdjęciami Syryjskiej BNki z okresu pierwszej wojny Libańskiej ?
Wiecie może jak w praktyce sprawdzało się rotacyjne działko w Migu 27 ? Podobne "cóś" założyli nasi "bracia" do SU-24 ale jakoś chyba bardziej się nie spopularyzowało na inne typy?
Nawet Su-25, który teoretycznie aż prosił się o taki "ołowiomiot" ala A-10 armatki tej nie dostał. Co było tego przyczyną ? Waga? celność, TIR amunicji potrzebny do takiego cuda. Słaba amunicja? Czy działko to miało może coś wspólnego z okrętowym AK ?
-
Do myśliwsko bombowych odmian Mig-a 23 planowano zastosowanie specjalnego działka kalibru 45 mm ze specjalnym ,,aktywno -reaktywnym,, nabojem. Tylko takie działko mogło wg. projektantów wyeliminować nowe czołgi zachodnie np. Abramsa .Ale dopracowanie tego rozwiązania zajeło by dużo czasu i uwazam że do niego trzeba by zaprojektować nowy samolot a nie modyfikować Miga 23.
Pojawił się nowy pomysł (podobno generała Szabanowa z min.obrony ZSRR) polegający na unifikacji kalibra broni i samych rozwiązań pomiędzy poszczególnymi rodzajami wojsk,WMF,WWS i wojsk lądowych. Przejście z lotniczego kalibru 23mm na 30 mm powodowało wzrost masy pocisku dwukrotnie, z 175-185g na 400g a zawartość mat.wybuchowego w naboju 3- krotnie .Jako pierwsze zaproponowano opracowanie lotniczego wariantu armaty rewolwerowej AO18 Griazjejewa i Szipunowa. Opracowano ja od 1963 roku dla okrętowego rozwiązania AK630.Odprowadzane gazy prochowe stanowiły napęd silnika .Armata miała kompaktowe rozmiary pozwalające - po pewnych zmianach wstawić ją w konstrukcję samolotu..Okretowe rozwiązania było jednak ciężkie. Przed montażem na próbnym stendzie usunięto całe chłodzenie wodne,skrócono obudowę komory nabojowej Rozmiary wersji okrętowej -2176mm x 295mm x336mm ,a lotniczej 1887mm x252mm x285mm .Masa nowego działka 145 wobec 205 kg. Szybkostrzelność teoretyczna 5500-6100 pocisków na min .Prędkość wylotowa 850 m/sek. Zapas 300 nabojów OFZ, OFZT,FZ, BZ, Efektywna odległość porażenia celu na ziemi ;1200-1600 metrów,do celów powietrznych 200-600 metrów. Intrwał użycia broni -do 200 pocisków w serii a żywotność 6000 wystrzałów. Wspomaganie przeładowania pneumatyczne.
Działko było zamontowane na Mig-u 23 pod zbiornikiem nr1A, ale tak że sama armata wystawała poza obrys kadłuba ,a mechanizm w niszy kadłuba. Komora na naboje zajmowała przestrzeń między wręgą nr13 B a 14.W rozwiązaniach seryjnych przestrzeń między wręgami12 i 14 została całkowicie przeprojektowana. Dlatego GSz 6-30 A występuje tylko na wersjach Mig-a bez regulacji wlotów powietrza. W praktyce tylko 27-e.
A teraz co do użycia .Początkowo sprawiało same kłopoty. Seria 150 wystrzałów powodowała przegrzewanie systemu i konieczność schłodzenia. Było dużo awarii kinematyki ,zaklinowania amunicji,pęknięcia węzłów mocowania .Dużym problemem w czasie eksploatacji była duża siła odrzutu wynosząca ok 5500 kg .Mig 27 jako pochodna mysliwca był projektowany z naciskiem na minimalizacje masy a nie na przenoszenie takich obciążeń. Pierwszy stend konstrukcyjny przy próbach działka po prostu się rozpadł. Charakterystyki działka w badaniach naziemnych i w powietrzu znacząco się między sobą różniły. Pierwszy 25 nabojowy wystrzał w powietrzu zniszczył wszystkie przyrządy pokładowe. Odpadały blach poszycia. drzwi komory podwozia przedniego,deformowało się poszycie, zrywała taśma nabojowa czy uszkadzało wyposażenie....
Po zaklinowaniu działka 1stopień 13 minut w dół od osi podłużnej specjalistom z CKB w Tule oraz przedstawicielom producenta wspartymi NII udało się przeprowadzić próby państwowe na poligonie Faustowo pod Moskwą i system przyjęto na uzbrojenie w 1975 roku
-
Taki ładny widoczek. Jakoś nie znalazłem znaków przynależności.
(http://img63.imageshack.us/img63/8728/619269sz4.jpg)
-
Sri-Lanka. Użytkuje kilka sztuk ex-MiG-27D/M odkupionych od Ukrainy, wykorzystując je z całkiem niezłym powodzeniem przeciwko Tamilskim Tygrysom. W tej chwili użytkuje 7 x MiG-27M oraz pojedynczego MiG-23UB. Część Utkonosów o ile pamiętam jest nawet po pewnej drobnej modernizacji.
-
Trochę fotek 27:
(http://img196.imageshack.us/img196/1222/48blue.jpg)
(http://img98.imageshack.us/img98/323/42yellow.jpg)
(http://img257.imageshack.us/img257/2625/27mig27.jpg)
(http://img193.imageshack.us/img193/7696/25yellow.jpg)
(http://img840.imageshack.us/img840/5928/17redgrossheim.jpg)
(http://img26.imageshack.us/img26/7626/09mig27.jpg)
(http://img169.imageshack.us/img169/7963/01mig27k.jpg)
Przy okazji pytanie: czy ktoś z forumowiczów ma zdjęcie na którym byłby MiG-23BN z podwieszonym kpr p-p obojętnie jakiego typu. Zdjęć MiG-27 z kpr p-p widziałem juz sporo ale BN z czymś takim jeszcze nie i zaczynam się zastanawiać czy w ogole mógł je przenosić.
-
To nie ma sie co dręczyc ino, hop http://www.jbg37.de/html/xh-23.html :002: Cała strona godna polecenia . Dla modelarzy też coś sie znajdzie http://www.jbg37.de/html/dreiseitenriss.html :banan
-
Przy okazji pytanie: czy ktoś z forumowiczów ma zdjęcie na którym byłby MiG-23BN z podwieszonym kpr p-p obojętnie jakiego typu. Zdjęć MiG-27 z kpr p-p widziałem juz sporo ale BN z czymś takim jeszcze nie i zaczynam się zastanawiać czy w ogole mógł je przenosić.
To zależy czy kpr p-p o które pytasz to powietrze-powierzchnia czy powietrze-powietrze :002: Jeśli chodzi o pierwsze to tak, a o drugie nie. Poniżej uzupełnienie do zestawienia podlinkowanego przez CRC:
(http://img819.imageshack.us/img819/4299/23bnv.jpg)
(http://img411.imageshack.us/img411/3108/23bn2.jpg)
-
Dzięki za odpowiedzi, ta strona o JBG-37 bardzo fajna zwłaszcza część ze świetnie opracowaną kabiną pilota. Co ciekawe symbolika wg tej strony na ASP-17 sporo inna niż ta którą znam z np. Su-25 czy Su-22, czy to znaczy że różniło się to w samolotach Suchoja i Mikojana?.
Ciekawe też jest zdjęcie przy wejściu w dział o ćwiczeniach lotniczych w których brał udział JBG-37. Jest to ujęcie z fotokarabinu, wygląda jakby było z ASP-PF-21 jednak ma oprócz krzyża celowniczego występuje dziwny duży okrąg. Ktoś coś wie na ten temat?. Niestety fotka nie dała się skopiować.
Tak oczywiście chodziło mi o kpr powietrze-powietrze, nigdy nie widziałem zdjęcia BN z takowym pociskiem. Wydaje mi się to dziwne bo przecież samolot jest myśliwsko-bombowy i w dodatku odpowiadające mu wczesne Su-17 przenoszą R-3S czy R-13, nie mówiąc już o tym że jego pochodna czyli MiG-27 od samego początku też tego typu kpr przenosiła.
-
uzupełniając pytanie Foxbat'a155
Jest to ujęcie z fotokarabinu, wygląda jakby było z ASP-PF-21 jednak ma oprócz krzyża celowniczego występuje dziwny duży okrąg. Ktoś coś wie na ten temat?.
(http://www.jbg37.de/assets/images/autogen/a_PIKTO_Truppenubungen.jpg)
-
Trochę fotek 27:
Pozwolę je sobie zidentyfikować na szybko :001:
MiG-27K Niebieska '48' 559 APIB Finsterwalde (DDR)
MiG-27K Niebieska '27' 559 APIB Finsterwalde (DDR)
MiG-27D Żółta '42' 19 GwAPIB Mirow-Larz (DDR)
MiG-27D Żółta '25' 19 GwAPIB Mirow-Larz (DDR)
MiG-27M Czerwona '17' 296 APIB Grossenhain (DDR)
MiG-27K Niebieska '09' 559 APIB Finsterwalde (DDR)
MiG-27K Niebieska '01' 559 APIB Finsterwalde (DDR)
-
Czyli już kilkanaście lat temu ,,Kaira,, latała z tym ustrojstwem na bazie Ch25L w Finsterwalde, a my nadal nic o nim nie wiemy??? :005:
-
Według moich źródeł jest to pocisk HA-25 (ХА-25) na bazie rakiety kierowanej (УР) typu H-25MŁ (Х-25МЛ) z podobnymi układami naprowadzania (stabilizowaną głowicą 24N1) na odbite impulsy lasera. Przy czym trudno jednoznacznie określić do czego służy. Moim skromnym zdaniem najprawdopodobniej jest to nabój szkolny, do praktyki z użyciem tej broni.
Przy okazji - MiGi-27D z 88 APIB (Debrecen) na Węgrzech:
(http://img44.imageshack.us/img44/2364/29045624.jpg)
I pozostałe:
(http://img823.imageshack.us/img823/499/29045623.th.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/29045623.jpg/) (http://img843.imageshack.us/img843/5894/29045628.th.jpg) (http://img843.imageshack.us/i/29045628.jpg/)
(http://img515.imageshack.us/img515/3539/29045630.th.jpg) (http://img515.imageshack.us/i/29045630.jpg/) (http://img530.imageshack.us/img530/2853/29045633.th.jpg) (http://img530.imageshack.us/i/29045633.jpg/)
(http://img37.imageshack.us/img37/4721/29045635.th.jpg) (http://img37.imageshack.us/i/29045635.jpg/) (http://img413.imageshack.us/img413/3847/29045637.th.jpg) (http://img413.imageshack.us/i/29045637.jpg/)
-
Jest to szkolny wariant pocisku służący do szkolenia w zastosowaniu bojowym. Świadczy o tym napis na korpusie. Istniały oddzielne warianty szkolne dla każdej z wersji bojowej. Myślę ze są stosowane dłużej niż tylko kilkanaście lat, prawdopodobnie od początku lat 80-tych. Poniżej kilka fotek pocisku szkolnego w odmianie przeciwradiolokacyjnej:
(http://img264.imageshack.us/img264/3951/img1287z.jpg)
(http://img89.imageshack.us/img89/8654/img1290d.jpg)
(http://img221.imageshack.us/img221/4305/img1296j.jpg)
(http://img837.imageshack.us/img837/8780/img1297u.jpg)
(http://img708.imageshack.us/img708/868/img1325rb.jpg)
-
Bułgarskie MiGi-23BN, Sadowo, kwiecień 1991 roku:
(http://img708.imageshack.us/img708/9389/sadovoabril19913.jpg)
(http://img707.imageshack.us/img707/9068/sadovoabril19911.jpg)
-
Gadaliśmy sobie na wstępie o początkach tej konstrukcji. Jak się okazuje prototyp 23-11/4 stoi sobie spokojnie w MAI :001:
(http://www.missiles.ru/_foto/MAI-80_2010/101/_MG_2179.JPG)
-
No to niezła ciekawostka z cyklu czy wiecie że ...efektywna powierzchnia odbicia samolotu Mig-23 BN to 10 metrow kwadratowych . :005:
Czesiek, co Ty na to ? Inni też ?
-
Nic. Rzeczywiste SPO są zwykle wielokrotnie większe niż mogłoby się wydawać. Gdzieś w szpargałach z wykładów miałem zapisane dla MiG-21 z PTB i 4xR-3S bodajże 7m2. W każdym bądź razie dużo - musiałbym poszukać :021: A skąd ten news z MiG-23BN?
-
Nic. Rzeczywiste SPO są zwykle wielokrotnie większe niż mogłoby się wydawać. Gdzieś w szpargałach z wykładów miałem zapisane dla MiG-21 z PTB i 4xR-3S bodajże 7m2. W każdym bądź razie dużo - musiałbym poszukać :021: A skąd ten news z MiG-23BN?
Jak to nic ? :003: Ja się wysilam ,przenikam na ciemną strone i ... :005: Z Metodiczeskich rekomiendacji .
-
MiGi-27M z 300 APIB (Perajasławsk-2) na Dalekim Wschodzie:
(http://img695.imageshack.us/img695/6178/test3u.jpg)
(http://img864.imageshack.us/img864/840/test10.jpg)
(http://img155.imageshack.us/img155/8021/test13p.jpg)
(http://img852.imageshack.us/img852/6857/test16.jpg)
-
Czy ktoś posiada zdjęcia lepszej jakości i więcej "morskiej" wersji MiG-27
(http://lib.rus.ec/i/91/264791/pic_46.jpg)
(http://lib.rus.ec/i/91/264791/pic_49.jpg)
-
Ta stronka już u nas gościła i trzeba przyznać, że po raz kolejny miło zaskakuje. Dodane sporo nowości w postaci filmów z ostatnich dni enerdowskich BN, warto zobaczyć:
http://www.jbg37.de/html/video.html (http://www.jbg37.de/html/video.html)
-
:karpik witam wszystkich.
od kilku dni na facebooku pojawiło sie kont 28 SPLM
Polecam. Są fajne fotki
http://www.facebook.com/pages/28-S%C5%82upski-Pu%C5%82k-Lotnictwa-My%C5%9Bliwskiego/189615204420438?sk=wall
polecam ciekawa fotke z podwieszanymi "16-stoma bombkam"
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2000835578130&set=o.189615204420438&type=1&ref=nf
-
Indyjski MiG-27L prowadzący ogień z działka :001:
(http://img836.imageshack.us/img836/231/5302133283b7e0e84fc9o.jpg)
-
"Применение автострад в авиации" - w roli głównej MiG-27. Zastosowanie KN-23, RSDN, bombardowanie nawigacyjne:
http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=csflXVhCQAo
-
http://www.postimage.org/image.php?v=aVq6fRr
Podobno jedyne zdjęcie kontenera fotograficznego PA10 .
Od nie dawna jestem na forum i czytam kolejne wątki, mam pytanie, więc odgrzewam stary temat.
Pierwszy raz stykam się z takim zasobnikiem PA-10, mógłbym prosić o rozwinięcie, czy to rodzaj jakiegoś urządzenia rejestrującego efekty użycia uzbrojenia czy typowo rozpoznawczy?
-
Prawdopodobnie rejestrator ale ciężko mieć pewność bo ilość informacji na jego temat jest niestety skąpa.
Przy okazji - algierskie MiG-23BN z markami... znaczy się bombkami Mk-82:
(http://i.imgur.com/omTNv.jpg)
(http://i.imgur.com/3xVvJ.jpg)
(http://i.imgur.com/HBxPO.jpg)
-
Kilka filmików BNów z JBG-37 ze stonki podstawionej przez foxbata kilka postów wcześniej:
http://www.jbg37.de/html/video.html
-
(http://img12.imageshack.us/img12/5107/bombakorygowana27.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/12/bombakorygowana27.jpg/)
Mig-27 .Nie dziwi mnie to co ma na podwieszeniach ,a otwarte stworki od TS-21.
-
Być może było jakieś uruchamianie silnika w powietrzu, albo cały czas latał z włączonym TS-21. Muszę przyznać, że nie mam pojęcia co to za zasobnik pod kadłubem. Jakieś informacje, zdjęcia, rysunki?.
-
Witam!
Jestem fanem działek obrotowych, a gdy usłyszałem o GSz-6-30 to zainteresowałem się migaczem-27. Nie wie ktoś może, czy to latadło zostało kiedyś użyte zgodnie z przeznaczeniem, a jeśli, to czy temu działku udało się wyrządzić jakieś szkody przeciwnikowi?
-
Dwudziestka siódemka była na uzbrojeniu dawnego ZSRR (a te zostały wycofane zaraz po rozpadzie) i budowane na licencji w Indiach skąd kilka sztuk trafiło na Sri Lankę. Jeżeli doszło do użycia działka to tylko tam przeciwko "Tamilom".
Pozostałe kraje miały "proste" wersje bombowe MiG-23B i BN, a te miały tylko działko GSz-23Ł ale to pewnie już wiesz.
Trafiłem nawet na taki filmik https://www.youtube.com/watch?v=ZLHcKV1A2b8 po 5 minucie jest proces uzbrajania na podwieszenia i ładowanie pocisków do działka.
-
Foto reportaż z ćwiczeń MiG-27BN lotnictwa NRD na lotnisku w Czechosłowacji w 1989 roku.
http://ru-aviation.livejournal.com/3131094.html
-
Sri Lanka
https://www.youtube.com/watch?v=HWrXKsuW70M
https://www.youtube.com/watch?v=hDSKNgGsJ_c
https://www.youtube.com/watch?v=Ab_mgYcjm_0