Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Dzarafata w Października 11, 2009, 14:12:41
-
Zaciekawił mnie temat tzw. HMDS-a (Helm Mounted Display System) czyli hełmu wyświetlającego wszystkie informacje z HUD-a (a może i więcej) po wewnętrznej stronie 'szybki' hełmu. Takie rozwiązanie jest dość praktyczne, ale czy ma szanse wyprzeć HUD? Może za 15 lat każdy nowy samolot będzie projektowany z myślą o HMDS-ie ?
-
W takim F-35 już w tej chwili nie ma wyświetlacza przeziernego, zaś pilot ma do dyspozycji właśnie HMD.
(http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads/2009/05/f-35_cockpit_dusk_with_virtual_hmd.jpg)
-
Dokładnie, można sobie patrzeć przez kokpit, zegary, podłogę.
-
Rozmawiałem z człowiekiem, który używał HMDS-u na symulatorze F-35, było to Gert-Jan 'Goofy' Vooren, poprzedniki Sheika w Demo Team na F-16.
Prezentacja miała miejsce w ramach programu, nazwę to "przekonywania" do inwestowania w ten samolot przez państwa będące potencjalnymi odbiorcami.
Opowiadał, że wrażenia były niesamowite, szczególnie na zakresie "no cockpit". Cała reszta również była dla mnie jak SF.
-
Hełm VSI (Vision Systems International) dla pilotów F-35 z układem HMDS:
(http://1.bp.blogspot.com/_xHQgaqFbFvE/RzUtLnVvJTI/AAAAAAAABaQ/kWUSxif_85w/s400/protoF35helmet.jpg)
(http://www.aviationnews.eu/blog/wp-content/uploads/2007/04/vsi-helmet-f35.jpg)
(http://www.ahrtp.com/EG_Images3/Lockheed%20Martin%20F-35_Lightning_HMDS_sensors_opt600x459_irandefense.jpg)
http://www.f-16.net/news_article2332.html (http://www.f-16.net/news_article2332.html)
http://www.vsi-hmcs.com/pages_hmcs/03a_f35day.html (http://www.vsi-hmcs.com/pages_hmcs/03a_f35day.html)
-
Fallout jak się patrzy
-
Ciekaw jestem jaki to ma wpływ na wzrok. Czy przypadkiem po 15 latach taki pilot nie będzie zmuszony do noszenia denek od butelek na nosie.
-
Rozumiem, że pilot musi wyostrzyć wzrok jakby czytał z kartki którą ma kilka centymetrów przed nosem?
-
Bez przesady, ostrość w nieskończoności to podstawa, inaczej wszelkiego rodzaju HUD'y czy hełmy Virtual Reality nie miałyby racji bytu.
-
Nie musisz zmieniać ostrości na małą odległość, bo nie widziałbyś tego co chcesz atakować, dane masz wyświetlone jakby były zawieszone daleko przed tobą, a w zasadzie tak gdzie patrzysz.
Mam małe doświadczenie z wyświetlaniem tuż przed okiem z naszym NWU, też wyświetlany blisko i na jedno oko, jak o tym myślisz to wiesz gdzie to jest, w ferworze walki te kółka po prostu są.
-
Jako ciekawostkę można podać iż jednym z pierwszych samolotów bojowych na których piloci użytkowali HMD (Helmet Mounted Display) na większą skalę był... MiG-21, a mówiąc ściślej, rumuńskie MiGi-21 Lancer A/C, którego awionikę przystosowano do pierwszego na świecie urządzenia tego typu DASH Gen. III zaprojektowanego jako integralny system na kaskach lotniczych HGU-55/P lub HGU-22/P, rozwijany od końca lat 80tych przez Elbit Systems.
(http://img176.imageshack.us/img176/3816/dash2.th.png) (http://img176.imageshack.us/i/dash2.png/) (http://img230.imageshack.us/img230/6825/dash3photo.th.jpg) (http://img230.imageshack.us/i/dash3photo.jpg/)
Oczywiście system prawie jednocześnie pojawił się na samolotach myśliwskich Heyl' HaAvir, zastępując wcześniej stosowany na niewielką skalę DASH Gen. I z końca lat 80tych... z tym że ten wcześniejszy to był klasyczny HMS (Helmet Mounted Sight), podobny nieco do systemów radzieckich (NWU).
Co bardziej interesujące DASH Gen. III zabierają nawet żaby, a dokładnie kilka sztuk gruzińskich Su-25KM "Skorpion", których piloci zamiast klasycznych ZSz-5 noszą kaski HGU-22/P, zaś same maszyny na wzór rumuńskich Lancerów dostosowano do przenoszenia oprócz klasycznych R-60M również pocisków R-73K oraz Python 4 :)
-
W sumie temat stał się swego rodzaju kopalnią wiedzy na temat HMDS-ów. Lecz mnie prywatnie bardziej interesuje to jakie szanse ma to na wstąpienie w myślicach jako standard, IMO bardzo wysokie.
PS: Zauważyliście że w BF2 F-35 ma HUD? :118:
-
Dla odmiany coś z naszego polskiego podwórka - Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS) naszego pilota i nieco informacji :
(http://images34.fotosik.pl/352/0708d4e5e154dc65.jpg)
(http://images34.fotosik.pl/352/5c2f5bf7785c9f15.jpg)
http://www.flightgear.ch/CH%20JHMCS/ch_jhmcs.htm (http://www.flightgear.ch/CH%20JHMCS/ch_jhmcs.htm)
http://www.vsi-hmcs.com/pages_hmcs/02_jhm.html (http://www.vsi-hmcs.com/pages_hmcs/02_jhm.html)
-
Dzarafata, HMD już w tej chwili jest standardem. Łącznie na całym świecie różne siły powietrzne dysponują kilkoma setkami takich urządzeń, a najpopularniejszym w tej chwili jest właśnie izraelski DASH Gen. III... oraz jego amerykański kuzyn, wspomniany powyżej JHMCS, który powstał jako dalekie rozwinięcie rozwiązań Elbitu.
Co interesujące Polska jest jednym z niewielu państw, które może się pochwalić iż jest użytkownikiem zarówno systemu JHMCS, jak i systemów radzieckich NWU ("Naszlemnoje Wiżnoje Ustrojstwo") typu NSC "Szczel-3UM" ("Naszlemnaja Sistema Cieleukazania"). Oczywiście tak jak wspomniałem poprzednio NWU jest to klasyczny HMS a nie HMD.
-
Orientujecie się Zuchy w jakim stopniu nasz JHMCS jest zbliżony do tego montowanego w F-35 ? Moje skromne zasoby wiedzy ograniczają się do świadomości, iż nasz JHMCS pozwala na oznaczenie celu powietrznego dla AIM-9 (które powinniśmy już chyba mieć). Czy wyświetlane są jakieś dodatkowe informacje ?
I drugie pytanie: czy liczba czapek JHMCS jest adekwatna do liczby posiadanych przez nas Viperów czy też jesteśmy w posiadaniu zaledwie kilku sztuk tego cudu techniki ?
-
AIM 9 Mamy, miałem kiedyś taką fajową stronkę gdzie poczytać można było o większości transakcji militarnych. I były na liście takowe. A co do ilości Cud-czapek w polsce to zielonego pojęcia nie mam.
[gmod]
Już raz Cię poprawiałem.
Zwracaj większą uwagę na to co piszesz i w jaki sposób piszesz.
Syringe.[/gmod]
-
Z tego co wiem mamy ok. 20 kompletów JHMCS.
-
Orientujecie się Zuchy w jakim stopniu nasz JHMCS jest zbliżony do tego montowanego w F-35 ? Moje skromne zasoby wiedzy ograniczają się do świadomości, iż nasz JHMCS pozwala na oznaczenie celu powietrznego dla AIM-9 (które powinniśmy już chyba mieć). Czy wyświetlane są jakieś dodatkowe informacje ?
Myślę że jest to wiarygodny rysunek:
(http://www.airpower.au.af.mil/airchronicles/apj/apj04/spr04/spr04_images/Fig2Vogel.jpg)
-
Pilot-oblatywacz Nat Makepeace z BAE Systems z nowym kaskiem HMSS dla Eurofightera podczas pokazów Farnborough 2010:
(http://i31.tinypic.com/2vdjq54.jpg)
-
I jeszcze film (dla chętnych, zbyt dużo nowych informacji do tematu nie wnosi ;)):
http://www.youtube.com/watch?v=YYeYwifq8Pc
-
Jaką role ,w tej zabawce pełni SPS /Seat Position Sensor / ? :005:
-
:karpik W tajfunie mają TrackIRa :020:
-
Pytałem do czego słuzy SPS ? Pochylenie pilota ,odległość siedzeniowo-ciemieniową ? :021: Rozumie że rigging ,,głowy,, pilota i wszystkie sygnały połozenia ,odchyleń itp.itd załatwia MTU /Magnetic Transfer Unit/
-
Czesiu,narzekasz że wakacje ,ze sie nie dzieje ,a mógł byś opisać co ten MTU transferuje :karpik zaraz by się wszystkie tematy ruszyły :001:
-
:karpik W tajfunie mają TrackIRa :020:
W życiu bym nie dął sobie takiej purchawy na głowę założyć ale ta panią na kolanko czemu nie :118:. Hełm okropny.
-
Czesiu,narzekasz że wakacje ,ze sie nie dzieje ,a mógł byś opisać co ten MTU transferuje :karpik zaraz by się wszystkie tematy ruszyły :001:
Generalnie temat mnie w tej chwili nie nakręca tak jak rakietki, a w końcu tam "szukam dymu" :icon_twisted: MTU utrzymuje pilota w pulsującym polu magnetycznym zmiejszając jego chęć do latania, a zatem czyniąc oszczędności w resursie sprzętu i pracy personelu :003:
CRC jeżeli jesteś z kontrwywiadu, a to prowokacja to masz przechlapane :ponury
"The MTU is mounted on a bracket attached to the left side of the canopy frame and provides a pulsating energy field within the cockpit for each of three orthogonal axes"
-
CRC jeżeli jesteś z kontrwywiadu, a to prowokacja to masz przechlapane :ponury
"The MTU is mounted on a bracket attached to the left side of the canopy frame and provides a pulsating energy field within the cockpit for each of three orthogonal axes"
Czesiu, od kogo ? Mogę zdradzić ze znam Mirona :002: A Miron zna mnie . :021: