Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: lancer w Marca 06, 2008, 17:51:12
-
Jak wygląda status starego programu T-10M. Czy oprócz 12 egzemplarzy tego modelu, z których każdy praktycznie był inny cokolwiek jeszcze zbudowano, czy tez na samolocie z numerem '712' się cała historyja zakończyła?
-
W zasadzie tak. W 2004 program T-10M ostatecznie zamknięto, natomiast T-10BM to zupełnie nowy projekt i z poprzednim ma mało wspólnego. Z maszyn '701'-'712' (T10M-1 do T10M-12) dwie pierwsze możemy pooglądać sobie odpowiednio w Żukowskim i w Chodynce, 4 egzemplarze są ciągle w Ramienskoje, pozostałymi 4rema bawią się czasem Siły Powietrzne w jakimś ośrodku doświadczalnym. '711' został rozbity 19 grudnia 2002 roku.
Natomiast, co ciekawe, o ile w wielu miejscach pojawia się wzmianka o T10M-12 ('712') to NIGDY nie udowodniono istnienia dwunastego z kolei egzemplarza T-10M. Ale może jestem niedoinformowany ;)
-
No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz? Jakoś potwierdzenia poniższych rewelacji nigdzie nie znajduję.
W 2002 roku na stanie WWS bylo 20 samolotow T-10M.
Ja: Możesz podać numery burtowe tych samolotów i miejsce ich służby?
Nie moge. Wiekszosc samolotow znajduje sie w Lipeckim Centrum przezkolenia pilotow.
W 2005 wznowila sie produkcja Su-35.
Ja: Na potrzeby Rosji? O, to ciekawe. Ile ich wyprodukowano i gdzie służą?
Tez nie moge powiedziec. Ale mysle ze nie wiecej jak 10 sztuk
Ja: W zasadzie nie różnią się od którego egzemplarza? Jaki jest standard uposażenia 'seryjnych' Suczek?
Seryjne Su-27M bazowali sie na T-10M-8.
5 Su-27M znajduja sie na wyposazeniu 237 pulku w Kubince.
-
No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz?
Z Miszka to mozna o knajpach w Moskwie pogadać ( nawiasem mówiąc - jedzie ktoś z forum na 9 maja ?, jak tak to chętnie się spotkam na miejscu ), w temacie stanu sił zbrojnych to już chyba Kutsch jest większym realistą ) :-)
-
Pozwolę sobie jeszcze wrócić do pewnej starej sprawy poruszanej w tym wątku.
Jak wygląda status starego programu T-10M. Czy oprócz 12 egzemplarzy tego modelu, z których każdy praktycznie był inny cokolwiek jeszcze zbudowano, czy tez na samolocie z numerem '712' się cała historyja zakończyła?
No to historii ciąg dalszy. Wypowiedź pewnego Rosjanina, twierdzącego że siły pow. posiadają 20szt 'seryjnych' Su-Su27M. Bajkopisarz? Jakoś potwierdzenia poniższych rewelacji nigdzie nie znajduję.
No cóż, trochę ten Rosjanin przesadza, okazuje się jednak że aż tak nie do końca "bajdurzy". Otóż, jak się okazuje, istotnie wykonano serię Su-27M na bazie programu T-10M. A konkretnie - 3 egzemplarze, więc mowa o bardzo malutkiej serii. Mają one numery boczne 86, 87, oraz 88. Wszystkie bazują na standardzie reprezentowanym przez prototyp T-10M-9 (nr boczny 709, swoją drogą chyba najczęściej pokazywany egzemplarz Su-27M).
Wszystkie przebywają obecnie w Akhtubińsku. Co ciekawe te samoloty personel Akhtubińska nazywa 'Su-35', chociaż bynajmniej nie zbudowano ich na eksport. Warto jeszcze zaznaczyć że po roku 2000 seryjny samolot '88' (dokładnie: trzeci seryjny Su-27M) co najmniej 2x pokazano publicznie (sic!). Można było go oglądać m.in. w Żukowskim (Rammienskoje) 17 sierpnia 2001 roku.
W lipcu 2003 roku wszystkie trzy maszyny zostały przeniesione do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjaźi, tam też zostały przemalowane na kolorki grupy. Noszą one na stateczniku niebieskie numery 3, 4 oraz 5. Pozostałe nie były pokazywane publicznie, przynajmniej jeszcze jako 86 i 87.
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/1/2/0191217.jpg)
Seryjny Su-27M/Su-35 nr boczny 88 na publicznej prezentacji. Niepozorne zdjęcie które, jak się okazuje, od lat krąży po sieci.
Warto w tym miejscu wspomnieć iż jak się okazuje istnieje również fizycznie egzemplarz T-10M-12 (drugi egzemplarz Su-37, pierwszy - T-10M-11, został jak wiemy rozbity w 2002). T-10M-12 do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych rev'ów radiolokatora N-011M Bars, po czym został również skierowany do wymienionego zespołu akrobacyjnego jako numerek 2. Nie opublikowano dotąd chyba żadnego zdjęcia z czasów kiedy maszyna była testowana, krąży chyba gdzieś jej pojedyncze zdjęcie jako numerek 2 w kolorach zespołu.
Przyznam się bez bicia że sam o tych egzemplarzach nie wiedziałem, tym niemniej, jak dobrze przetrząśnie się sieć to się szybko okaże że Ameryki bynajmniej nie odkrywam. Oczywiście nikomu nie bronię też twierdzenia że to klasyczna hucpa i że 88 oczywiście nie istnieje, a nawet jeśli to jest to zwykła maskarada i pewnie z 10x przemalowywano na samolotach kolorki i numerki, udając tym samym że niby jest ich więcej. Bo w końcu wiadomo że Rosjanie, podobnie jak i Niemcy, po prostu muszą kłamać :D zaś racja jest nasza. A i pewnie wszystkie te T-10M to kartonowe sklejki, ładnie wyglądające na płaszczyźnie postojowej ;)
-
Na airforce.ru dawno nie widziany Su: T-10M-10 "710". Zdjęcie datowane jest na 2010-01-16 czyżby więc nadal testuje się te wersje?
(http://airforce.ru/photogallery/melihov/t-10/am_t-10_01_800.jpg)
http://airforce.ru/photogallery/melihov/t-10/am_t-10_01_1200.jpg (http://airforce.ru/photogallery/melihov/t-10/am_t-10_01_1200.jpg)
-
Czemu nie, choć program Su-27M uwalono w roku 2004 to kilka maszyn nadal przebywa w różnych ośrodkach (teraz to chyba już tylko w Akhtubińsku). Do niedawna bodajże ów T-10M-10 służył jeszcze jako platforma testowa dla rozwiązań obecnych T-10BM... między innymi dla silników Wyrób 117. Podpis na airforce.ru jako letauszaja laboratorija sugeruje że T-10M-10 dalej pełni podobną rolę... kto wie czy również nie przysługując się rozwojowi T-10BM.
Inny prototyp - T-10M-12, do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych wersji radiolokatora N-011M Bars, po czym został skierowany do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjazi jako numerek 2.
Co interesujące Rosjanie odebrali do Akhtubińska również trzy produkcyjne (seryjne) Su-27M, tamże nazywane nieoficjalnie jako już Su-35. Miały one numery boczne 86, 87 oraz 88. Obecnie latają one w zespole akrobacyjnym Russkije Witjazi jako numery 3, 4 oraz 5. Przekazano je w lipcu 2003 roku.
Wszystkie bazują na standardzie reprezentowanym przez prototyp T-10M-9 (nr boczny 709, swoją drogą chyba najczęściej pokazywany egzemplarz Su-27M).
Warto jeszcze zaznaczyć że po roku 2000 seryjny samolot '88' (dokładnie: trzeci seryjny Su-27M) co najmniej 2x pokazano publicznie, w tym m.in. w Żukowskim (Rammienskoje) 17 sierpnia 2001 roku.
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/1/2/0191217.jpg)
Ale samo Twoje zdjęcie Rafi faktycznie perełka, chyba najlepsze do tej pory opublikowane zdjęcie T-10M-10... w zasadzie w ogóle T-10M. Dzięki wielkie :023:
-
Ale samo Twoje zdjęcie Rafi faktycznie perełka,
:607: Dzięki za uznanie, ale to "moje" zdjęcie to tylko efekt szperania po forach (niestety takich fotek sam nie robię :004:). A na innym forum znalazłem jeszcze parę gorących kolejnych fotek "710":
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155308&stc=1&thumb=1&d=1263671829)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155308&d=1263671829
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155306&stc=1&thumb=1&d=1263671734)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155306&d=1263671734
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155307&stc=1&thumb=1&d=1263671734)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=155307&d=1263671734
-
710 w "lufcie" (co by oznaczało, że umie latać):
(http://paralay.iboards.ru/download/file.php?id=8535&mode=view)
(http://paralay.iboards.ru/download/file.php?id=8534&mode=view)
-
Z okazji wypłynięcia nowych zdjęć T-10M-10, na których jak się okazuje ma się całkiem nieźle, służąc za letauszaja laboratorija dla silników T-50, a wcześniej również T-10BM, pozwoliłem sobie poskładać z różnych postów na forum temat poświęcony programowi rozwojowemu Su-27M, czyli "dawnemu" Su-35.
Zaś z ew. dalszą dyskusją nt. "nowego" Su-35 czyli T-10BM zapraszam do wątku Su-35 (T-10BM) (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=11470.0) :)
Chciałbym przy tym odwołać wszystkie moje wcześniejsze bezpodstawne i obraźliwe kalumnie w których ośmieliłem się poddawać w wątpliwość istnienie ostatniego egzemplarza przedseryjnego, tj. T-10M-12 (nr burtowy "712") :021:
Otóż na wspomnianej w temacie o T-50 stronce paralay.com znalazła się jego fotka... prawdopodobnie jedyna jaka istnieje :001: Obecnie jak wspomniałem wyżej samolot ma się dobrze, do roku 2003 służył jako platforma testowa do kolejnych wersji radiolokatora N-011M Bars, po czym został skierowany do zespołu akrobacyjnego Russkije Witjazi jako numerek "2".
(http://img716.imageshack.us/img716/2138/71201.jpg)
-
Ta fotka #712 to na żywca wzięta z opracowania Yefim'a Gordona Russian Aircraft: Sukhoi Su-27
Obok tejże fotki są jeszcze dwie które pozwolę sobie umieścić skoro to taki karton... tfu rarytas ;)
(http://img682.imageshack.us/img682/2048/7123.jpg)
(http://img682.imageshack.us/img682/7229/7122k.jpg)
A z #710 znalazłem jeszcze takie coś (chyba nie było):
(http://img691.imageshack.us/img691/4997/7103d.jpg)
-
O dzięki wielkie. Pewnie to nie tyle rarytas ile ja musiałem być nie w pełni uświadomiony :002:
Rzadko oglądany był też T10M-8 czyli 708:
(http://img694.imageshack.us/img694/6838/7081o.jpg)
Teraz sobie uświadomiłem że nie spotkałem jeszcze również zdjęć T10M-2 (702) oraz T10M-4 (704). Ma ktoś fotografie?
-
Na www.airliners.net znalazłem "1" z zespołu akrobacyjnego "Russkije Witjazi". Ciekawe w takim razie co to za egzemparz?
Pierwsze zdjęcie z 2005:
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/5/9/0865950.jpg)
http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/0865950/L/&sid=255f56640fc1a23d61f433e8c5aef049 (http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/0865950/L/&sid=255f56640fc1a23d61f433e8c5aef049)
drugie z 2007:
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/4/0/9/1456904.jpg)
http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/1456904/L/&sid=3a59ea925f94cc2d8f74fb6980be67a1 (http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Sukhoi-Su-35/1456904/L/&sid=3a59ea925f94cc2d8f74fb6980be67a1)
Czyżby kolejny raz przemalowali "88" :003:
-
"1" z zespołu akrobacyjnego "Russkije Witjazi" to według moich informacji z kolei chyba najbardziej popularny z wszystkich Su-27M: ex-703 czyli T10M-3, czyli pierwszy samolot przedprodukcyjny, zbudowany w KnAAPO całkowicie od podstaw i po raz pierwszy pokazany w kwietniu 1992 roku. Samolot był własnością biura konstruktorskiego do 2003 roku, kiedy to został przekazany zespołowi.
(http://img40.imageshack.us/img40/2306/0593479.jpg)
Ciekawostka: T10M-3 jako niespodzianka na wystawie w Farnborough we wrześniu 1992 r. z podwieszonym kontenerem systemu optoelektronicznego TIALD brytyjskiej firmy GED Ferranti.
(http://img39.imageshack.us/img39/2829/0351371.jpg)
Można oczywiście przypuszczać iż podwieszenie go było raczej reklamowym bajerem celowanym w klientów zagranicznym i pokaz teoretycznej możliwości zastosowania tego systemu również na samolocie rosyjskim gdzie jakoby TIALD mógłby być dostarczany krajom trzecim, będącym równocześnie użytkownikami samolotów rosyjskich.
Co interesujące - na zdjęciach widać na górze kadłuba osłonę systemu ostrzegania L-136 Mak-UM, natomiast na fotkach przedstawiających go jako "1" z zespołu akrobacyjnego została ona usunięta (prawdopodobnie jak szereg innego wyposażenia).
-
Dwa fotoreportaże ze służby samolotów T-10M w zespole Russkije Witjazi
http://pilot.strizhi.info/2006/10/27/1131#more-1131 (http://pilot.strizhi.info/2006/10/27/1131#more-1131)
http://pilot.strizhi.info/2006/10/25/1125#more-1125 (http://pilot.strizhi.info/2006/10/25/1125#more-1125)
-
Podsumowując informacje (proszę o uzupełnienia) ;
T10 M1 701 kod fabryczny 16-40 ,nr 36911016202 przerobiony z seryjnego T10 S z 1986r.Oblot maszyny 28.06.88 Bez sondy do odbioru paliwa ,pojedyńcze koło przednie ,stare stateczniki z jednomiejscowego Su 27,aktualnie w muzeum Monino.
T10 M2 702 oblot maszyny 18.01.89 ,pojedyncze koło przednie ,samolot przerobiony z seryjnego Su27.
T10 M3 703 Nr.ser.79871010102 ,oblot maszyny 1.04.1992 ,podwójne koło przednie, Duże ,wysokie stateczniki pionowe z charakterystycznymi końcówkami, ,,jedynka,, w Witjaziach. Pierwszy przedseryjny eM, zbudowany od podstaw.
T10 M4 704 Wygląd jak 703? Płatowiec przeznaczony do prób statycznych.
T10 M5 705 Wygląd jak 703?
T10 M6 706 Przerobiony seryjny Su27,pojedyncze koło przednie ,stare stateczniki pionowe
T10 M7 707 Przerobiony seryjny Su27,pojedyncze koło przednie ,stare stateczniki pionowe
T10 M8 708 Wzorzec produkcji seryjnej T10M,podwójne koła, wysokie stateczniki
T10 M7 709 Nr.ser 79871011001 podwójne koła, wysokie stateczniki
T10 M10 710 Nr.ser 79871011002 podwójne koła, wysokie stateczniki
T10 M11 711 Oblot 2.04.96 nazwa własna Su 37 (Terminator), sterowany wektor ciągu, rozbity w katastrofie
T10 M12 712 Podwójne koła, wysokie statecznik i.,,Dwójka,, w zespole Witjazi
T 10 M ? NR.BOCZNE 86 ,87,88, podwójne koła, wysokie stateczniki.
W zespole Ruskie Witjazie Su 35/ T 10 M mają numery boczne od 1 do 5. Aktualnie nie latają.
-
T10M-5 wyglądał mniej więcej tak jak na zdjęciu poniżej i nosił dość pospolity kamuflaż, jak na innych zwykłych seryjnych Su-27P. W każdym razie raczej nie był malowany tak jak T10M-3 w pokazowym wariancie kamuflażu, jak na wcześniejszych zdjęciach.
Poza tym czy dobrze mi się wydaje że T10M-5 nie ma stacji Mak-UM na górze?
(http://img402.imageshack.us/img402/6/705y.jpg)
Jak już to jakby się uprzeć może było mu bliżej do starej wersji malowania T10M-3:
(http://img148.imageshack.us/img148/3766/355kq.th.jpg) (http://img148.imageshack.us/i/355kq.jpg/)
Z moich informacji wynika też że wzorcem dla seryjnych Su-27M #86, #87 i #88 był T10M-9, trzeci z kolei egzemplarz przedprodukcyjny.
(http://img168.imageshack.us/img168/2241/0501895.th.jpg) (http://img168.imageshack.us/i/0501895.jpg/)
-
(http://images46.fotosik.pl/258/a66f8819b71f4625m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a66f8819b71f4625)
Berlińska ILA i maszyna Jewgienija Frołowa
-
Wszystkie pięć T-10M z "Russkije Witjazi"
(http://ablogin.ru/wp-content/gallery/aviaciya/photo.jpg)
http://ablogin.ru/wp-content/gallery/aviaciya/photo.jpg (http://ablogin.ru/wp-content/gallery/aviaciya/photo.jpg)
Kilka ujęć T-10M "710" z początku roku:
(http://ablogin.ru/wp-content/gallery/aviaciya/AbloginAvia-(69).jpg..jpg.jpg)
(http://ablogin.ru/wp-content/gallery/aviaciya/AbloginAvia-(64).jpg..jpg.jpg)
http://ablogin.ru/aviatio/?nggpage=5 (http://ablogin.ru/aviatio/?nggpage=5)
-
Kilka szczegółów "1" z Russkije Witjazi. Zdjęcia pochodzą lata 2005 roku.
(http://lockon.co.uk/img/photos/Kubinka/middle/IMG_0096.jpg)
(http://lockon.co.uk/img/photos/Kubinka/middle/IMG_0094.jpg)
(http://lockon.co.uk/img/photos/Kubinka/middle/IMG_0105.jpg)
więcej na:
http://lockon.co.uk/index.php?scr=photos&end_pos=1046&page=1 (http://lockon.co.uk/index.php?scr=photos&end_pos=1046&page=1)
-
Klasyka, skrzynka przełączników znajdująca się w luku, w dziobie samolotu, ta akurat co ciekawe jest chyba elementem systemu sterowania uzbrojeniem SUO. Czy dobrze widzę przełącznik interwału zrzutu dla zasobników z subamunicją (INTERW KMGU)?
Przy okazji wypłynęło jeszcze zdjęcie T10M-8 ("708"), który jak widać jest w całkiem niezłej kondycji i służy za drugie obok "710" latające laboratorium (LL) dla silników Izd. 117.
(http://russianplanes.net/images/to21000/020494.jpg)
-
Kolejne fotki "708" z 2010-05-21
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175393&d=1274520204)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175393&d=1274520204 (http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175393&d=1274520204)
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175392&d=1274520204)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175392&d=1274520204 (http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175392&d=1274520204)
(http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175391&d=1274520204)
http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175391&d=1274520204 (http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=175391&d=1274520204)
Czego jak czego, ale uroku to tym samolotom nie można odmówić...po prostu "pienkne" :023:
-
Okazuje się iż na latającym laboratorium LL (Letauszyja Laboratorija) T10M-8 najprawdopodobniej obecnie w prawej gondoli mamy dwigatiel Izd. 117 zaś w lewej jest to po prostu zwykły AL-31F.
Samolot faktycznie piękny ale przy kierunku rozwoju jaki obrano w jego następcy - obecnie rozwijanego T-10BM, to z perspektywy czasu uważam iż dobrze się stało że WWS nie wpakowało się w dziurę bez dna czyli T-10M, poza doświadczalnym zastosowaniem bojowym wspomnianych nielicznych seryjnych T-10M o nr taktyczych 86, 87 i 88 w Akhtubińsku i ew. w 116 CBP w Astrachaniu.
Przeciągający się program T-10M pochłonął nieco czasu i pieniędzy a w bezwględnej walce o zamówienia jednym z widocznych rezultatów było na przykład uwalenie przez Suchoja w wyniku niezdrowej rywalizacji świetnie zapowiadającego się ulepszonego Fulcruma tj. MiG-29M/K (Izd. 9.15/Izd. 9.31), który co interesujące był już wówczas w całkiem zaawansowanym stadium i blisko prób państwowych (sic!), jednocześnie usilnie promując wojskowym (tj. WWS) własny produkt - wiecznie niedopracowanego Su-27M/Su-35, którego rozwój kontynuowano przez lata 90te, mimo zawalenia się gospodarki ZSRR/Rosji i skromnych funduszy.
Niewątpliwym plusem w tym wszystkim jest to że nie można odmówić T-10M silnego wpływu na inne wersje Flankerów, między innymi Su-30MKI, który z programu T-10M (Su-27M), w szczególności T10M-11 i T10M-12, czerpie pełnymi garściami szereg rozwiązań włączając w to m.in. radiolokator N011M "Bars", przednie usterzenie, nowe SDU czy silniki AL-31FU ze zmiennym wektorem ciągu. Do dnia dzisiejszego zresztą jak widać T-10M jest wykorzystywany na korzyść T-10BM czy wreszcie T-50.
-
Samolot faktycznie piękny ale przy kierunku rozwoju jaki obrano w jego następcy - obecnie rozwijanego T-10BM, to z perspektywy czasu uważam iż dobrze się stało że WWS nie wpakowało się w dziurę bez dna czyli T-10M, poza doświadczalnym zastosowaniem bojowym wspomnianych nielicznych seryjnych T-10M o nr taktyczych 86, 87 i 88 w Akhtubińsku i ew. w 116 CBP w Astrachaniu.
To jakie są dalej plany z Su-27SM? Będą jeszcze jakieś modernizacje? Jest jakiś plan odnośnie tego ile docelowo będzie egzemplarzy?
-
Przyznam że nie do końca "załapałem" o co chodzi w Twoim pytaniu, bo T-10M (vide. Su-27M) ma niezbyt wiele wspólnego z Su-27SM, ale odpowiem Ci :)
Oprócz kilku maszyn w Lipiecku oraz circa ~48 egzemplarzy Su-27SM dostarczonych do eskadr bojowych na pewno będzie ich nieco więcej - w najbliższych kontraktach WWS na sprzęt lotniczy jest m.in. odbiór z KnAAPO 12 "nowych" egzemplarzy Su-27SM - "nowych" dlatego iż są to o ile wiem właściwie ex-Su-27SK, które nie zostały ongiś odebrane przez ChRL i od tego czasu były przechowywane w zakładach, wobec czego zostaną po prostu przebudowane do standardu Su-27SM i wcielone do WWS. Co będzie dalej jest jeszcze niejasne, swego czasu krążyła plotka że kolejną jednostką podlegającą modernizacji miałby być Czkałowsk w obw. Kaliningradzkim.
-
Faktycznie, coś mi się pomieszało z oznaczeniami. Tak czy inaczej - o taką właśnie odpowiedź mi chodziło, więc dzięki.
-
Jeszcze raz "710":
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/7/7/1711775.jpg)
-
Zdjęcia z 2008-05-25: "5" Russkije Witjazi, Kubinka.
(http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-253e2-8143805-m549x500.jpg)
http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-253e2-8143805-.jpg (http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-253e2-8143805-.jpg)
(http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-a2d67-8141401-m549x500.jpg)
http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-a2d67-8141401-.jpg (http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-a2d67-8141401-.jpg)
(http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-0c60e-8141425-m549x500.jpg)
http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-0c60e-8141425-.jpg (http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-0c60e-8141425-.jpg)
(http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-3bea1-8141329-m549x500.jpg)
http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-3bea1-8141329-.jpg (http://data2.gallery.ru/albums/gallery/40120-3bea1-8141329-.jpg)
Źródło: http://t5.gallery.ru/watch?ph=kBg-Ij5V#feature=topscroll
-
Kilka kokpitów różnych egzemplarzy prototypowych dawnego T-10M :001:
Kokpit przedseryjnego T10M-3 bądź T10M-8:
(http://img27.imageshack.us/img27/8292/703or709.th.jpg) (http://img27.imageshack.us/i/703or709.jpg/)
Kokpit T10M-11 aka. Su-37:
(http://img819.imageshack.us/img819/7671/711.th.jpg) (http://img819.imageshack.us/i/711.jpg/)
Kokpit T10M-12:
(http://img706.imageshack.us/img706/6982/712h.th.jpg) (http://img706.imageshack.us/i/712h.jpg/)
-
Zdjęcie "708" z czasu prób RCS (tzw. skuteczna powierzchnia odbicia - SPO).
(http://sitelife.aviationweek.com/ver1.0/Content/images/store/2/12/02f22611-0837-45e6-ac0c-f6e534bc7975.Large.jpg)
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogscript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:f423e576-2a68-47c1-9d02-9746754fb493 (http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogscript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post:f423e576-2a68-47c1-9d02-9746754fb493)
-
2, Kubinka, sierpień 2010:
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/7/4/1779478.jpg)
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/7/4/1779478.jpg (http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/7/4/1779478.jpg)
-
Wypłynęło ponadto jeszcze zdjęcie 3, coby nie powiedzieć to w całkiem niezłym stanie są jeszcze te maszyny. Nie wyglądają właściwie na nieloty.
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/0/7/1783709.jpg)
-
711 sfotografowany 29 marca 1998 w Chile na SCTI (Santiago Los Cerrillos).
(http://images3.jetphotos.net/img/1/1/3/4/68827_1287579431.jpg)
-
W moich archiwach znalazł się jeszcze T10M-2 (n/b 702). W zasadzie brakuje mi zdjęcia tylko 704 (T10M-4). Ma ktoś takowe?
(http://img833.imageshack.us/img833/8433/702p.jpg)
-
No właśnie zebrałem wszelkie zdjęcia tych prototypów i też mam lukę w kwestii #704 :008:
Edit: Pewnie i tak będzie problem z tym egemplarzem bo to ten od statycznych prób bodajże...
-
Heh zależy czego się spodziewacie, bo samolotu T10M z wymalowanym na burcie numerem 704 raczej nie znajdziecie. Jesienią 1991 roku zakłady w Komsomolsku nad Amurem dostarczyły do oddziału nr 25 w OKB Suchoja płatowiec o numerze seryjnym 10-01 do wytrzymałościowych prób statycznych. Otrzymał on oznaczenie T10M-4, choć w dokumentach stosowano jednocześnie bardziej logiczne oznaczenie T10M-0. W latach 1991 - 1993 był poddany cyklowi prób. Z partii 12 wyprodukowanych samolotów dwa były przeznaczone do badań wytrzymałości. Z resztą wspominaliście już przeznaczenie 10M-4 więc był on tylko niepomalowanym "kadłubkiem" i wyglądał mniej więcej tak:
(http://img148.imageshack.us/img148/1925/t10m4no1001.jpg)
-
W sumie to i prawda - w przypadku T10M-4 faktycznie jedyne czego można się było spodziewać to zdjęcia kadłuba na fabrycznym stanowisku w KnAAPO do prób wytrzymałościowych. To by chyba zamknęło w takim razie listę egzemplarzy prototypowych.
Przy okazji - odnalazły mi się dla odmiany jeszcze takie dwa duże zdjęcia T10M-9:
(http://img714.imageshack.us/img714/7628/0212bc54b90660orig.jpg)
(http://img109.imageshack.us/img109/3269/0212bddf35b1f5orig.jpg)
-
Jeszcze raz T10M-8:
(http://img88.imageshack.us/img88/593/045586.jpg)
-
Kubinka listopad 2011 - prawdopodobnie niestandardowe wyposażenie samolotów uziemiło wszystkie Su-27M i zespół lata wyłącznie na zwykłych Su-27.
(http://antares-610.users.photofile.ru/photo/antares-610/3991481/95501768.jpg)
(http://antares-610.users.photofile.ru/photo/antares-610/3991481/95501772.jpg)
(http://antares-610.users.photofile.ru/photo/antares-610/3991481/95501814.jpg)
-
No to jeszcze jedno zdjęcie #712, znalezione gdzieś na "twarzoksiążce":
(http://img401.imageshack.us/img401/1999/712m.jpg)
Low-pass bez pilota? :021:
-
To nie low pass tylko pilot po głębszym zaparkował na APie, co jego towarzysze starali się ukryć przed okiem wścibskiego fotoreportera. Tak naprawdę to z okresu badań echa radiolokacyjnego samolotów T10M.
PS. Z własnej obserwacji stwierdziłem, że gdy wojsko - szczególnie słowiańskie - przestaje pić to traci zdolność bojową. Żołdactwo zawsze piło, więc co to za dziwne czasy nastały wymuszonej, nienaturalnej abstynencji? Ehhh...
-
T10M-9, zdjęcie wykonane w maju 2006 roku w Żukowskim:
(http://russianplanes.net/images/to67000/066128.jpg)
-
...stan obecny:
(http://icon.s.photosight.ru/img/3/3c3/4600379_large.jpg)
http://www.photosight.ru/photos/4600379/ (http://www.photosight.ru/photos/4600379/)
czyli bez zmian? Stoją pod chmurką i czekają (ale w sumie z zewnątrz nadal wyglądają nieźle).
-
Pełniący obecnie rolę latającego laboratorium T10M-10 dalej wykonuje loty z LII w Żukowskim:
(http://russianplanes.net/images/to82000/081578.jpg)
(http://russianplanes.net/images/to82000/081577.jpg)
-
Nadal latająca :580: 708. 2013.03.18, Żukowski (Ramienskoje) - UUBW:
(http://russianplanes.net/images/to102000/101551-640.jpg)
http://russianplanes.net/id101551 (http://russianplanes.net/id101551)
+ kolejna fotka 710, marzec 2013:
(http://russianplanes.net/images/to101000/100127-640.jpg)
http://russianplanes.net/id100127 (http://russianplanes.net/id100127)
-
Walk around Su-27M 3, nr seryjny 79871012202. Zdjęcia pochodzą z sierpnia 2012 i kwietnia 2013. Lotnisko Kubinka. http://pfc-joker.livejournal.com/42925.html (http://pfc-joker.livejournal.com/42925.html)
http://fotki.yandex.ru/users/pfc-joker/album/251426/? (http://fotki.yandex.ru/users/pfc-joker/album/251426/?)
(http://img-fotki.yandex.ru/get/5638/128858542.1e/0_a5334_b75eb2ac_XXL.jpg.jpg)
(http://img-fotki.yandex.ru/get/4129/128858542.1e/0_a530a_b0ea7940_XXL.jpg.jpg)
(http://img-fotki.yandex.ru/get/4136/128858542.1e/0_a5348_f2d793d4_XXL.jpg.jpg)
(http://img-fotki.yandex.ru/get/6424/128858542.1e/0_a5330_de492b68_XXL.jpg.jpg)
a jednak brakuje kilku śrubek :-) więc chyba już nie poleci
(http://img-fotki.yandex.ru/get/5644/128858542.1e/0_a532e_81cf276b_XXL.jpg.jpg)
-
Ktory egzemplarz poza T-10M-4 ("704") był jeszcze wykorzystywany do statycznych prób wytrzymałościowych?
-
Być może istniał T-10M-0,chociaż mówi się że to jest T-10M-4,numeru bocznego na fotkach nie widać.
-
Dawno nie widziana 710. 2015.02.04 Москва - Жуковский (Раменское) (UUBW):
(http://russianplanes.net/images/to156000/155335.jpg)
http://russianplanes.net/id155335 (http://russianplanes.net/id155335)
-
Mały rarytas - odnalazło się foto w oryginalnym malowaniu seryjnego Su-27M n/b 86 (n/s 12-02).
Dotychczas jedynym znanym zdjęciem tego typu było foto Su-27M n/b 88 n/s 12-04) sfotografowanego na MAKS 2001.
(http://i.imgur.com/FUCfzvx.jpg)