-A-50
W 2007 roku ruszył program modernizacji A-50 (nowa nazwa A-150?) Jedna maszyna już prawdopodobnie zmodernizowana.
Ruszył a raczej nastąpiła jego kolejna odsłona
Żaden A 50 nie został jeszcze zmodernizowany
Co do ДРЛО to należy się tu małe sprostowanie - właściwie to kilka egzemplarzy A-50 jednak przeszło pewną modernizację... i to ponad dekadę temu.
Historia modernizacji wyposażenia tej maszyny jest bowiem prawie tak stara jak sam A-50. Po raz pierwszy ta kwestia pojawiła się w dekrecie KC KPZR z dnia 9 kwietnia 1984 roku nakazującym OKB Beriewa opracowanie wariantu A-50M o zmodyfikowanym wyposażeniu. Podstawą modernizacji (o nazwie roboczej "Samoliet 2A") był nowy kompleks radiolokacyjny Trzmiel-2 opracowywany przez MNIIP "Wega" oraz nowe silniki turbowentylatorowe D-90, dzisiejszym czytelnikom NTW i innych pism pewnie bardziej znane pod oznaczeniem PS-90A. I choć system ten testowano na latającym laboratorium LL 2A (przebudowany Tu-126), a pierwszy prototyp A-50M w Taszkiencie nieomalże sklepano, to nie wnikając w przyczyny, samolotu nie ukończono, a po roku 1990 w obliczu innych zmartwień trapiących PWO program padł na pysk (oficjalnie wstrzymany 22 października 1990, natomiast LL 2A pokazano na jednej z pierwszych wystaw MAKS zanim go zezłomowano).
Na takie dictum PWO musiało poszukać innego rozwiązania, zaproponowano więc uproszczony wariant modyfikacji nazwany A-50U z alternatywnym kompleksem Trzmiel-M, z grubsza podwajający ilość kontrolowanych myśliwców PWO oraz ilość śledzonych (nie mylić z 'wykrywanych') celi na które mogły zostać naprowadzone. Pierwszy egzemplarz tego wariantu pokazano w 1993 roku - był to przebudowany A-50 o nr burtowym 'Czerwony 45'. Testy przeprowadzono w latach 1994-1995. A-50U od innych maszyn tego typu odróżnić łatwo po dodatkowych zasobnikach z flarami/folią aluminiową w tylnej części kadłuba oraz po braku okienka nawigacyjnego na lewej burcie, aczkolwiek zdjęcia znaleźć już trudnej - z racji prostego faktu iż najczęściej fotografowanym egzemplarzem był 'Czerwony 42'. Przebudowa do standardu A-50U objęła łącznie 5 egzemplarzy:
Wersja: Nr burtowy: Nr seryjny:A-50U 'Czerwony 45' 0093493818
A-50U 'Czerwony 50' 0093496899
A-50U 'Czerwony 51' 1003488634
A-50U 'Czerwony 52' 1013491739
A-50U 'Czerwony 53' 0093497940
W kwestii szykowanej obecnie, kolejnej już zapewne modernizacji co rusz pojawiają się wzajemnie wykluczające się pogłoski. Ja osobiście nie jestem pewien czy mowa o powrocie do A-50M (z prostych powodów na pewno nie w takiej postaci jak w roku 1990), myślę że chodzi jednak o coś innego. Niedawno była plotka iż w lipcu 2006 w Taszkiencie ukończono jakiś nowy wariant modyfikacji. Z tego co ja wiem to chodzi raczej o wymianę sporej części bloków elektroniki aby zwiększyć możliwości bojowe, odporność na zakłócenia itd. - sama antena radiolokatora "Trzmiel" na ten przykład pewnie pozostanie, a sam kompleks "Trzmiel" może doczeka się w oznaczeniu jakiejś nowej literki/cyfry. Poza tym modyfikacja obejmie pewnie głównie zwykłe A-50. Często pojawia się tu oznaczenie A-50M, ja osobiście z oznaczeniem A-150 stykam się po raz pierwszy, ale może mam amnezję

Możliwe że jednak dalej nad nim pracują i samolot jest ciągle doposażany.
Poza tym, prawdę mówiąc po 20 latach eksploatacji, prawie każdy A-50 jest inny - część maszyn przechodziła remonty w Peczorze i w Taszkiencie - po wymianie niektórych bloków awioniki z pewnością w sposób naturalny "rozjechały" się parametry stacji w poszczególnych egzemplarzach itd. W tej chwili w eksploatacji jest 19 egzemplarzy A-50 (w tym wszystkie 5 A-50U), wszystkie przebywają w Iwanowie, pozostałe zaś (około 6-7 egzemplarzy) przechodzą remonty i znajdują się w różnych miejscach Rosji.