Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Bartek444 w Października 26, 2009, 08:57:03
-
Panowie mam pytanie odnośnie naszych F-16 i ich Data link a dokładnie, czy na nasze vipery posiadają ten sam moduł co MLU czyli MD-1295/A czy inny ?
-
Jest to bardzo możliwe bo MD-1295/A to od roku 1994 standardowy blok z cyfrowymi procesorami sygnałowymi firmy Texas Industries, do przetwarzania informacji z kodowanych łączy radiowych.
Z tego co wiem w latach 1999-2004 przygotowywano również drugą generację tego systemu ale jak wygląda sprawa jego wdrożenia to nie wiem.
A poza tym, jakby ktoś się jeszcze łudził w sprawie dostawy nowych maszyn do PSP:
"Wbrew zamiarom ogłoszonym w dniu dostaw pierwszych F-16 do Poznania-Krzesin w listopadzie 2006, Siły Powietrzne nie mają szans na otrzymanie do 2018 nowych samolotów bojowych w miejsce wycofywanych Su-22M4. Sytuację ma ratować płytka modernizacja części MiGów-29, planowana do realizacji w WZL-2 w najbliższych latach. Miałaby ona zwiększyć możliwość wykorzystania tych samolotów do zadań obrony powietrznej w okresie do 2026-2028. Bez tych działań konieczne byłoby wycofanie ich z eksploatacji pod koniec II dekady XXI wieku, co postawiłoby SP w dramatycznej sytuacji.
Alternatywą mogłoby być ewentualne szybsze wycofanie MiGów-29 i zastąpienie ich mniejszą liczbą używanych, ale stosunkowo nowoczesnych samolotów nowszej generacji, dedykowanych jedynie do misji obrony powietrznej, ale w pełni zdolnych do działania w systemie zautomatyzowanym, z nowoczesnymi systemami samoobrony oraz dostosowanych do przenoszenia uzbrojenia z arsenałów zachodnich. Oficjalnie taka opcja nie jest obecnie brana pod uwagę w analizach SG WP."
Źródło: http://www.altair.com.pl/start-3614
Więc jeśli to pewne to chyba po ptokach.
-
Tak też znalazłem odpowiedź na moje pytanie, MD-1295/A jest montowany na wszystkich F-16 od Block 40/42 więc na naszych też. :004:
Problem w tym że w różnych artykułach i książkach podają tylko że jest montowany Improved Data Modem służący do wymiany danych w systemie Link 16 i tyle, a jak to ustrojstwo się nazywa już nie. :006:
-
To znowu ja :003:. Otóż ostatnio szukając informacji na temat Data Link naszych F-16 wyczytałem że jeśli mają zdolność do wymiany informacji w systemie Link 16 a co za tym idzie muszą posiadać moduł MIDS-LVT(1). I w tym momencie nie wiem czy mają IDM czyli MD-1295/A czy MIDS-LVT, czy może oba gdzie: IDM pełni rolę Intra flight data link oraz zadania związane z CAS i tak dalej natomiast Link 16 dostarcza informacji o sytuacji taktycznej. Moje wątpliwości wynikają z tego iż początkowo F-16C miał IDM i nic więcej a w modernizacji CCIP dostał Link 16 ale nie jest napisane że zastąpił on IDM. Trochę to pokręcone co napisałem :004:. Prosił bym bardzo o odpowiedź na moje pytanie jeśli ktoś wie. :011:
-
Dobra to znowu ja. :004:
Jakiś czas temu pytałem o data link naszych F-16 w tym temacie, ponieważ miałem pewien problem, ale problem już rozwiązany, więc kulturalnie było by o tym opowiedzieć.
Nasze F-16 używają terminalu MIDS-LVT do wymiany danych w systemie link 16.
Nie wiedzieć czemu, bardzo wiele źródeł podaje że do tego służy IDM :006: (improved data modem) który jest zupełnie innym rozwiązaniem i był stosowany w wersjach MLU M2, Block 50,40.
Teraz kilka słów o MIDS-LVT.
Jest to terminal umożliwiający komunikację w systemie link 16 z którego informacje są prezentowane na HSD W formie różnych symboli, są to na przykład pozycje przyjacielskich samolotów.
Oczywiście ogrom informacji jaki pilot ma do dyspozycji jest ogromny, więc nie wymienię tutaj wszystkiego. Ciekawą rzeczą jest też fakt... no może raczej już mój domysł, że przyporządkowanie celów przez dowódcę klucza odbywa się w ten sam sposób jak w IDM (tak samo jak w Open Falconie :003:) Wniosek ten nasuną mi się po zobaczeniu tego zdjęcia.
http://www.patricksaviation.com/uploads/photos/32280.jpg
Radzę popatrzeć na HSD i FCR ponieważ jest tam dużo ciekawych symboli. :021:
BTW. Jak by ktoś jeszcze chciał zapytać o Link 16 to proszę walić jak w dym O0
-
A czy TROLE też mamy? :020:
Ciekawe czy zbadano ilość możliwej do ogarnięcia informacji przez przeciętnego pilota w sytuacji stresu bojowego, bo trochę tego dużo na tych wskaźnikach :karpik
-
Drogi Czesławie z tym trolem to coś jest na rzeczy, bo w końcu mamy kilka wersji D :020:
A tak poważnie:
Z jednej strony taka ogromna ilość informacji jest wadą, ponieważ pilot nie będzie w stanie ich wszystkich wykorzystać, a te które mogą się okazać kluczowe może nawet przegapić.
Gdzieś w jednym z wywiadów, jeden z pilotów F-16 MLU mówił że właśnie dlatego wolał IDM, ponieważ mimo dość małej ilości informacji jakimi dysponował to wiedział dokładnie jak je wykorzystać, a w czasie przydzielana celów na HUDzie pojawiał się wielki napis, przez co nie był wstanie przegapić czegoś takiego. Oczywiście pilot zawsze może sobie ustawić jakie informacje będą widniały na HSD, ale nie będzie miał pewności czy przez przypadek tych najważniejszych nie usuną z HSD.
Ale już koniec tego oftopu. :003:
P.S Skoro jesteśmy już przy tym link 16 i innych systemach to może rozsądnie było by założyć osobny temat o wymianie informacji w powietrzu ?
[gmod]Zrobione! John Cool.[/gmod]
-
Można taki wątek założyć, tym bardziej że ten o viperach rozrósł się niemiłosiernie i też trzeba go kiedyś posprzątać.
-
Ha Janek mordo ty moja, dzięki wielkie. :021:
W najbliższym czasie postaram się coś skrobnąć o fighter data link (ten co jest na F-15C i E), bo w końcu ile można o tych naszych Viperach. :004:
-
Jak obiecałem tak zrobiłem :004:
Opisywanie całego link 16 darowałem sobie ponieważ w sieci jest o tym od groma i było by to bez sensu. W zamian za to opisałem go bardziej z perspektywy załogi samolotu. :121:
A więc Fighter data link, w skrócie FDL jest urządzeniem montowanym na F-15C oraz E.
W Strike Eagle standardowym wyposażeniem jest od Software Suite 4. Pierwsze FDL dostarczono w październiku 2001. Zastąpiły one skrzynkę z odbiornikiem TACAN, ale oczywiście samolot nie stracił możliwości nawigacji według TACAN ponieważ FDL ma zdolność do odbierania jego sygnałów.
Załoga F-15E ma możliwość odbierania informacji z takich źródeł jak E-8 JSTARS, RC-135 i E-3 AWACS za pomocą łącza Link 16,należy dodać także że odbywa się to w czasie rzeczywistym.
Z perspektywy pilota wygląda to w ten sposób że może on wyświetlić na jednym z MFD stronę z sytuacją taktyczną (SITuation page) i obserwować cele, nawet jeśli są one poza zasięgiem radaru.
System ten jest również odporny na zakłócanie dzięki szybkiej zmianie częstotliwości (nawet do 70 000 razy na sekundę)
Platformy takie jak AWACS mogą przydzielić cele załogom F-15 bez przerywania radiowej ciszy. W takiej sytuacji na stronie sytuacji taktycznej odpowiednie cele są podświetlone a pilot za pomocą odpowiedniego przycisku może zaakceptować zadanie lub też po prostu odmówić wykonania.
Samoloty wyposażone w FDL mogą dzielić się również informacjami dotyczącymi na przykład ilości paliwa a skończywszy nawet na tym gdzie radar skrzydłowego "patrzy".
Dzięki temu wszystkiemu na radiu panuje znacznie większa cisza.
Ale żeby nie było tak kolorowo, było też parę problemów z FDL
Pierwszym problemem była stabilność stabilność którą później poprawiono. Objawiała się ona tym że, gdy więcej niż 18 samolotów było ze sobą połączone, system potrafił się się wysypać (jak FreeFalcon :118:).
Kolejnym problemem była niska dokładność nawigacyjna, co było bardzo niebezpieczne przy atakach na cele naziemne. Problem ten rozwiązano po prostu GPSem, choć nadal piloci przed atakiem porównują obraz z SIT page z tym co widzą na radarach lub TSD (tactical situation page, który jest odpowiednikiem HSD z F-16).
Jak wygląda SIT page można zobaczyć na obrazku który Czesław pokazał w innym wątku,choć teraz nie mogę znaleźć to jak wpadnie mi w łapy to trzasną EDITA. :003:
A tak wygląda cały ten wspaniały FDL :002::
(http://www.rockwellcollins.com/ecat/gs/graphics/midsfdl_1.jpg)
Mam nadzieję że kogoś zaciekawił mój post :004: choć do byków jakie potrafią spłodzić Janek, Foxbat czy Czesław daleko mu jeszcze :021:
-
O proszę. Bardzo fajnie rozwijasz temat. Może masz gdzieś filmiki (wątpię) lub fotki z działania FDL'a?
-
Filmików to raczej niema, a co do fotek to jest kilka w sieci tylko ciężko je odkopać ale jak znajdę to zapodam :)
-
Z tego http://www.trust-us.ch/cryptome/01-Cryptome-061213/dod-mids.htm
wywnioskowałem że to jest MIDS FDL
(http://www.trust-us.ch/cryptome/01-Cryptome-061213/GDR96B.e.JPG)
a poprzednie ustrojstwo z posta Bartek444 pasuje do MIDS-LVT, ale .... kto wie.
-
Texas Industries
Nie żebym się od razu czepiał ale Texas Instruments w skrócie TI - baaardzo zasłużony producent półprzewodnikowych komponentów dla elektroniki.
-
Mea culpa, mój byk. Dzięki. A poza tym tak, zwłaszcza w dziedzinie DSP :001:
-
Według mnie to co znajduje się na obrazku Darka to jest właśnie :013: MIDS-LVT :014:, tylko pozbawiony chyba jakiejś części. Argumentem w tej sprawie jest ten link :001::
http://www.datalinksolutions.net/dls/product_line/MIDS-FDL.asp
Dodam jeszcze że warto poszperać na tej stronie, ponieważ są tam dokładnie opisane różne wersje MIDS-LVT oraz wiele ciekawych informacji na temat całego systemu Link 16.
BTW. MIDS-LVT jest skrótem od Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminal, gdyby ktoś nie wiedział. :121:
-
(http://i49.tinypic.com/2gx1cae.jpg)
Zdjęcie które Czesław podał wcześniej, ale nie pamiętam w którym temacie.
Według moich informacji jest to najlepsze zdjęcie jakie jest dostępne w sieci.
Zresztą zdjęć z działania FDL raczej nie będzie w internecie ze względu na to że takie rzeczy na dzień dzisiejszy są tajne i tyle.
O kur... drugi post pod rząd :035:, mam nadzieję że oszczędzicie moje kolana :103:
-
Według mnie to co znajduje się na obrazku Darka to jest właśnie :013: MIDS-LVT :014:, tylko pozbawiony chyba jakiejś części.
Chyba nie, inny układ wtyczek itp. "Mój" obrazek to nie tylko brak tego ustrojstwa z boku jak w "twoim" obrazku. :), choć http://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2001/dot-e/airforce/01fdl.html podaje że Ty masz racje.
-
Witam w ten jak że piękny niedzielny poranek i na dzień dobry serwuję:
(http://i45.tinypic.com/2dtd6b9.jpg)
Jest to zdjęcie przedstawiające panel sterowania FDL z F-15C.
(http://i48.tinypic.com/2f0duec.jpg)
A to jest schemat procesu przekazywania informacji od E-3 AWACS do F-15C, za pomocą łącza link 16.
A co do wyglądu FDL, to z tego co zauważyłem "moją" wersję podaje większość źródeł. Sprawdziłem to po prostu wpisując w Google Grafika "fighter data link". :003:
-
A co do wyglądu FDL, to z tego co zauważyłem "moją" wersję podaje większość źródeł. Sprawdziłem to po prostu wpisując w Google Grafika "fighter data link". :003:
Nie znam się, więc przyznalem Ci racje ale wiesz jak to jest z Google i rozpowszechnianiem informacji. Jeden podał reszta dołączyła, skopiowała i Google pokazuje teraz 100 adresów źródłowych zdjęcia, czy prawdziwe ? :)
-
Nie znam się, więc przyznalem Ci racje ale wiesz jak to jest z Google i rozpowszechnianiem informacji. Jeden podał reszta dołączyła, skopiowała i Google pokazuje teraz 100 adresów źródłowych zdjęcia, czy prawdziwe ? :)
Tak to prawda że google do najbardziej wiarygodnych nie należy, dlatego użyłem emotki. Choć oficjalna strona Data Link Solutions według mnie jest dość wiarygodna, ale nie zaczynajmy już oftopu.
-
Witam w ten jak że piękny niedzielny poranek i na dzień dobry serwuję:
Jakże, kolego, jakże :118:
-
:012: FAIL :012:
Zdjęcie które umieściłem kilka postów wyżej to nie panel FDL tylko terminalu JTDIS Class 2 który też był montowany na F-15C, lecz w 1995 projekt anulowano ze względu na zbyt wysokie koszty i zdecydowano się rozwijać MIDS-LVT czyli między innymi FDL.
Takie małe sprostowanie :003:
-
Uwaga gorący materiał :012::
Film przedstawiający działanie Link 16 w F-16C. Film co prawda nie po angielsku ale jest masa ciekawych ujęć, naprawdę polecam. :banan
http://www.youtube.com/watch?v=FD8zuivV6oE
-
Mam prośbę. :001:
Czy mógłby ktoś zarzucić linkiem, dokumentem etc. na temat TADIL C a dokładnie mówiąc Link4A bo jedyne, co mogę znaleźć na ten temat ogranicza się do tego, co jest w instrukcji do F/A-18 Hornet i do paru szczątkowych informacji w sieci :005:. Natomiast bardziej mnie interesuje mnie zastosowanie bojowe. :021:
-
Tym razem serwuję wam dokument stanowiący kopalnię wiedzy na temat TADIL-J czyli Link 16.
http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/6-24-8/tadilj.pdf
Btw. Niech ktoś coś napisze, bo to wygląda jak bym gadał sam do siebie (4 post pod rząd) :003:.
-
Odnośnie JTIDS, to z tego co znalazłem i napisałem w innym wątku to w roku 1992 po raz pierwszy wdrożono terminale systemu JTIDS (wersja Class2H) na pierwszych 18 egzemplarzach F-15C (po MSIP II) z Mountain Home AFB. Nie sądziłem natomiast że w USAF od tego szybko odeszli na korzyść MIDS.
Może jak się przekopię kiedyś przez ten pdf i po swojemu poszukam informacji, jako że zagadnienie mnie również osobiście interesuje, to może coś szerzej się odniosę :001:
-
Janku, Class2H to był przeznaczony dla AWACSa
http://www.sanders.com/ProductsServices/bae_prod_eis_class2h_terminal.html
F-15C "wykorzystywał zwykłą dwójkę" :121:
Anyway, teraz będę miał trochę więcej czasu to skrobnę coś więcej, także Stand by ludziska :001:
-
Ok na temat amerykańskich systemów wiemy już dość sporo więc basta :003:
Tym razem Napiszę troszeczkę o szwedzkich systemach.
Szwecja jest pierwszym krajem który wprowadził systemy wymiany informacji taktycznej między samolotami a naziemnymi punktami dowodzenia bez użycia komunikacji głosowej, a tym samym jest najbardziej doświadczonym krajem w tej dziedzinie. Główna przyczyną opracowania takich rozwiązań było to iż komunikacja głosowa była dość wolna i łatwa to przechwycenia bądź zakłócenia przez przeciwnika, w tej roli występowało akurat ZSRR.
Pierwszym samolotem wyposażonym w system wymiany danych był Draken wersje B, D i F. Wdrożenie miało miejsce w 1963 roku. System był całkowicie kontrolowany z ziemi aż do momentu oddania strzału przez pilota. Pilot otrzymywał takie dane o celu jak: wysokość, kurs, odległość, oraz takie komendy jak zakręć, wznieś się, przechwyć lub anuluj zadanie. Cały system w tamtych czasach był owiany wielką tajemnicą, pilot nawet nie mógł o nim wspomnieć w komunikacji radiowej. W momencie otrzymania danych pilot mówił na głos: flying by instrument po czym wykonywał zadanie. Wszystkie informacje jakie otrzymywał były pokazywane na instrumentach pokładowych.
Kolejnym samolotem był JA-37 Viggen. W przeciwieństwie do Drakena system ten był bardziej rozbudowany. Wprowadzono go do służby w 1982 roku umożliwiając wyminę danych między dwoma samolotami, natomiast w 1984 możliwe było już możliwe połączenie 4 samolotów. Prezentacja danych była również usprawniona ze względu na HSD (Horizontal Situaltion Display) gdzie były prezentowane takie informacje jak przydzielone cele oraz pozycja skrzydłowego. W 1995 możliwe stało się również wysłanie krótkich wiadomości tekstowych. W 1998 Viggen otrzymał identyczny system jak Gripen.
(http://img84.imageshack.us/img84/9003/viggenhsd.jpg) (http://img84.imageshack.us/i/viggenhsd.jpg/)
HSD Viggena.
System jaki otrzymał Gripen to CDL39 (Communication and Datalink 39) znany też pod nazwą TIDLS (Tactical Information Datalink System). System ten jest bardzo podobny do IDM (improved data modem) z F-16, lecz jest znacznie bardziej rozbudowany.
System posiada możliwość wymiany danych między 4 samolotami oraz otrzymywanie informacji z ziemi bądź od Erieye (szwedzki AWACS). Wymiana jest możliwa na dystansie do 500km z możliwości wydłużenia dzięki retransmisji przez inny samolot. Jedynym sposobem przerwania komunikacji pomiędzy dwoma Gripenami jest umiejscowienie dokładnie między nimi źródła zakłóceń, co jest bardzo mało prawdopodobne z taktycznego punktu widzenia. Transmisja odbywa się w inny sposób niż w przypadku Link 16 ponieważ możliwe jest połączenie się tylko kilku samolotów, natomiast odbywa się to znacznie szybciej i niemal że w czasie rzeczywistym. Podstawowymi informacjami jakie ma do dyspozycji pilot to: pozycja, ilość paliwa, oraz ilość uzbrojenia jaką posiadają skrzydłowi. Głównym celem wykorzystywania tego systemu jest tak zwany cichy atak polegający na tym że jeden z pary samolotów podświetla cel swoim radarem z dużego dystansu natomiast drugi bez włączania swojego może odpalić pocisk ze znacznie mniejszej odległości. Kolejną możliwością jaką posiada ten system, jest sytuacja, gdzie radary Gripenów (PS-05/A) pracują w trybie TWS i wymieniają się danymi bez ingerencji pilota, dzięki czemu szansa wykrycia celu jest znacznie większa. Jednak jest to możliwe jedynie wtedy samoloty oświetlają cel z różnych kierunków.
W walce elektronicznej możliwa jest sytuacja gdzie 2 lub więcej samolotów oślepia cel własną wiązką, z tym że każdy robi to na innej częstotliwości, przez co atakowany cel jest całkowicie ślepy.
W czasie ataków na cele naziemne możliwe jest zrobienie wysokiej rozdzielczości mapy przy pomocy radaru a następnie wysłanie gotowego obrazka do innego samolotu dzięki czemu ten może zaktualizować swoje zadanie. Możliwe jest również bezpośrednie wysłanie skrzydłowemu koordynat celu.
Możliwe jest również przydzielanie celów z ziemi, na przykład w misjach typu CAS.
Cechą unikalną jest również to iż samolot będący jeszcze na ziemi może również otrzymywać informacje, mając do dyspozycji aktualny obraz sytuacji taktycznej, jeszcze przed startem.
Saab oferuje w wersji eksportowej trzy poziomy funkcjonalności systemu bądź zastąpienie go przez Link 16.
Najnowszą wersją CDL39 jest Advanced Tactical Information Data Link System (TIDLS) wprowadzony do służby w 2004 roku na JAS-39C.
Wszystkie dane prezentowane są na centralnym wyświetlaczu (TSD Tactical Situation Display), gdzie następuje fuzja informacji z systemów wymiany danych oraz z własnych sensorów. Reszta wyświetlana jest na HUDdzie, gdzie dzięki odpowiednim symbolom możliwe jest oddzielenie swoich od obcych oraz uzyskać informacje o tym kto kogo atakuje, dzięki czemu unika się atakowania tego samego celu, przez dwa samoloty.
(http://img688.imageshack.us/img688/8072/cockpitg.png) (http://img688.imageshack.us/i/cockpitg.png/)
TSD Gripena oraz sposób w jaki są zobrazowane informacje w kokpicie.
1. Główny cel na poziomie lotu 180, przydzielony z ziemi.
2. Główny cel skrzydłowego na poziomie lotu 420.
a- linia wskazuje pozycje jaką cel osiągnie w ciągu 40 sekund przy stałej prędkości i kursie.
b- Zasięg pocisków atakowanego celu
3. Cel poboczny przydzielony z ziemi na poziomie lotu 330.
4. Wrogie cele poza mapą.
5. Przyjazne samoloty poza mapą.
6. Własny samolot.
a- zasięg własnych pocisków.
b- zasięg własnego radaru.
7. Status transmisji.
-
Oj chyba znów byka walnąłem jeśli chodzi o terminale JTIDS :008:.
Według Steva Daviesa program anulowano ze względu na wysokie koszty w 1989 roku.
Jednak wojna w zatoce Perskiej spowodowała że w 1992 ponownie rozpoczęto testy tego systemu a w 1996 przeprowadzono serię ćwiczeń pod kryptonimami Project Strike I & II oraz Talon Sword B, które miały na celu sprawdzić jego efektywność.
Oczywiście nie muszę chyba dodawać że 1980 właśnie dzięki temu programowi narodził się FDL. :121:
-
Janku, Class2H to był przeznaczony dla AWACSa
http://www.sanders.com/ProductsServices/bae_prod_eis_class2h_terminal.html
F-15C "wykorzystywał zwykłą dwójkę" :121:
Bardzo możliwe że to Class2 a nie Class2H tym bardziej że aż tak mocno w ich systemy jeszcze nie wnikałem jak Ty to robisz wyżej :004:
Wynika to chyba zresztą nawet ze schematu JTIDS via. protokół Link-16 który zamieściłeś wcześniej więc najpewniej masz rację.
-
Kolejny obraz MFD z JAS-39C ukazujące pracę systemu wymiany danych.
(http://img696.imageshack.us/img696/4183/2me1ro5.jpg)[/URL
(http://img696.imageshack.us/i/2me1ro5.jpg/)
-
Małe foto przedstawiające SIT page z F-15E obrazujące w jaki sposób dane FDLa są obrazowane w kokpicie.
(http://img265.imageshack.us/img265/7505/fdl.png) (http://img265.imageshack.us/i/fdl.png/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
W górnym prawym rogu widać zaznaczone kontakt, natomiast na dole informacja co to jest. W tym przypadku jest to nieznany, cywilny statek powietrzny czyli UNKN, CIV.
-
(http://img405.imageshack.us/img405/3049/f16mlum3link16.jpg) (http://img405.imageshack.us/i/f16mlum3link16.jpg/)
HSD z F-16MLU M3 :004: