Autor Wątek: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym  (Przeczytany 9654 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 06, 2010, 08:32:36 »
Według mnie to co znajduje się na obrazku Darka to jest właśnie :013: MIDS-LVT :014:, tylko pozbawiony chyba jakiejś części. Argumentem w tej sprawie jest ten link :001::
http://www.datalinksolutions.net/dls/product_line/MIDS-FDL.asp

Dodam jeszcze że warto poszperać na tej stronie, ponieważ są tam dokładnie opisane różne wersje MIDS-LVT oraz wiele ciekawych informacji na temat całego systemu Link 16.
BTW. MIDS-LVT jest skrótem od Multifunctional Information Distribution System-Low Volume Terminal, gdyby ktoś nie wiedział. :121:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 06, 2010, 09:55:44 »

Zdjęcie które Czesław podał wcześniej, ale nie pamiętam w którym temacie.
Według moich informacji jest to najlepsze zdjęcie jakie jest dostępne w sieci.
Zresztą zdjęć z działania FDL raczej nie będzie w internecie ze względu na to że takie rzeczy na dzień dzisiejszy są tajne i tyle.
O kur... drugi post pod rząd :035:, mam nadzieję że oszczędzicie moje kolana :103:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 06, 2010, 23:19:42 »
Według mnie to co znajduje się na obrazku Darka to jest właśnie :013: MIDS-LVT :014:, tylko pozbawiony chyba jakiejś części.
Chyba nie, inny układ wtyczek itp. "Mój" obrazek to nie tylko brak tego ustrojstwa z boku jak w "twoim" obrazku. :), choć http://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2001/dot-e/airforce/01fdl.html podaje że Ty masz racje.
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 07, 2010, 10:29:00 »
Witam w ten jak że piękny niedzielny poranek i na dzień dobry serwuję:

Jest to zdjęcie przedstawiające panel sterowania FDL z F-15C.


A to jest schemat procesu przekazywania informacji od E-3 AWACS do F-15C, za pomocą łącza link 16.

A co do wyglądu FDL, to z tego co zauważyłem "moją" wersję podaje większość źródeł. Sprawdziłem to po prostu wpisując w Google Grafika "fighter data link". :003:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 07, 2010, 22:40:59 »
A co do wyglądu FDL, to z tego co zauważyłem "moją" wersję podaje większość źródeł. Sprawdziłem to po prostu wpisując w Google Grafika "fighter data link". :003:
Nie znam się, więc przyznalem Ci racje ale wiesz jak to jest z Google i rozpowszechnianiem informacji. Jeden podał reszta dołączyła, skopiowała i Google pokazuje teraz 100 adresów źródłowych zdjęcia, czy prawdziwe ? :)
W reportażu trzeba oddać nie tylko to, co widzisz, ale także to, co widzi ktoś inny. (..) Tego kogoś trzeba znaleźć i odpytać. Odwrotnie niż w działaniu korporacyjnym: w każdej firmie jest przynajmniej jeden człowiek, który wie, o co chodzi. Tego człowieka trzeba zidentyfikować i natychmiast wyp.....yć.       Krzysztof Mroziewicz

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 08, 2010, 08:12:44 »
Nie znam się, więc przyznalem Ci racje ale wiesz jak to jest z Google i rozpowszechnianiem informacji. Jeden podał reszta dołączyła, skopiowała i Google pokazuje teraz 100 adresów źródłowych zdjęcia, czy prawdziwe ? :)

Tak to prawda że google do najbardziej wiarygodnych nie należy, dlatego użyłem emotki. Choć oficjalna strona Data Link Solutions według mnie jest dość wiarygodna, ale nie zaczynajmy już oftopu.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 11, 2010, 18:32:55 »
Witam w ten jak że piękny niedzielny poranek i na dzień dobry serwuję:
Jakże, kolego, jakże  :118:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 06, 2010, 22:04:03 »
                                                                              :012: FAIL :012:
Zdjęcie które umieściłem kilka postów wyżej to nie panel FDL tylko terminalu JTDIS Class 2 który też był montowany na F-15C, lecz w 1995 projekt anulowano ze względu na zbyt wysokie koszty i zdecydowano się rozwijać MIDS-LVT czyli między innymi FDL.
Takie małe sprostowanie  :003:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 13, 2010, 11:01:44 »
Uwaga gorący materiał :012::

Film przedstawiający działanie Link 16 w F-16C. Film co prawda nie po angielsku ale jest masa ciekawych ujęć, naprawdę polecam. :banan

http://www.youtube.com/watch?v=FD8zuivV6oE

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 15, 2010, 18:07:53 »
Mam prośbę. :001:
Czy mógłby ktoś zarzucić linkiem, dokumentem etc. na temat TADIL C a dokładnie mówiąc Link4A bo jedyne, co mogę znaleźć na ten temat ogranicza się do tego, co jest w instrukcji do F/A-18 Hornet i do paru szczątkowych informacji w sieci :005:. Natomiast bardziej mnie interesuje mnie zastosowanie bojowe. :021:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 18, 2010, 14:28:29 »
Tym razem serwuję wam dokument stanowiący kopalnię wiedzy na temat TADIL-J czyli Link 16.

http://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/6-24-8/tadilj.pdf

Btw. Niech ktoś coś napisze, bo to wygląda jak bym gadał sam do siebie (4 post pod rząd) :003:.

John Cool

  • Gość
Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 18, 2010, 15:33:35 »
Odnośnie JTIDS, to z tego co znalazłem i napisałem w innym wątku to w roku 1992 po raz pierwszy wdrożono terminale systemu JTIDS (wersja Class2H) na pierwszych 18 egzemplarzach F-15C (po MSIP II) z Mountain Home AFB. Nie sądziłem natomiast że w USAF od tego szybko odeszli na korzyść MIDS.

Może jak się przekopię kiedyś przez ten pdf i po swojemu poszukam informacji, jako że zagadnienie mnie również osobiście interesuje, to może coś szerzej się odniosę  :001:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 14, 2010, 19:04:31 »
Janku, Class2H to był przeznaczony dla AWACSa
http://www.sanders.com/ProductsServices/bae_prod_eis_class2h_terminal.html

F-15C "wykorzystywał zwykłą dwójkę" :121:

Anyway, teraz będę miał trochę więcej czasu to skrobnę coś więcej, także Stand by ludziska  :001:

Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 15, 2010, 10:08:13 »
Ok na temat amerykańskich systemów wiemy już dość sporo więc basta :003:
Tym razem Napiszę troszeczkę o szwedzkich systemach.

Szwecja jest pierwszym krajem który wprowadził systemy wymiany informacji taktycznej między samolotami a naziemnymi punktami dowodzenia bez użycia komunikacji głosowej, a tym samym jest najbardziej doświadczonym krajem w tej dziedzinie. Główna przyczyną opracowania takich rozwiązań było to iż komunikacja głosowa była dość wolna i łatwa to przechwycenia bądź zakłócenia przez przeciwnika, w tej roli występowało akurat ZSRR.

Pierwszym samolotem wyposażonym w system wymiany danych był Draken wersje B, D i F. Wdrożenie miało miejsce w 1963 roku. System był całkowicie kontrolowany z ziemi aż do momentu oddania strzału przez pilota. Pilot otrzymywał takie dane o celu jak: wysokość, kurs, odległość, oraz takie komendy jak zakręć, wznieś się, przechwyć lub anuluj zadanie. Cały system w tamtych czasach był owiany wielką tajemnicą, pilot nawet nie mógł o nim wspomnieć w komunikacji radiowej. W momencie otrzymania danych pilot mówił na głos: flying by instrument po czym wykonywał zadanie. Wszystkie informacje jakie otrzymywał były pokazywane na instrumentach pokładowych.

Kolejnym samolotem był JA-37 Viggen. W przeciwieństwie do Drakena system ten był bardziej rozbudowany. Wprowadzono go do służby w 1982 roku umożliwiając wyminę danych między dwoma samolotami, natomiast w 1984 możliwe było już możliwe połączenie 4 samolotów. Prezentacja danych była również usprawniona ze względu na HSD (Horizontal Situaltion Display) gdzie były prezentowane takie informacje jak przydzielone cele oraz pozycja skrzydłowego. W 1995 możliwe stało się również wysłanie krótkich wiadomości tekstowych. W 1998 Viggen otrzymał identyczny system jak Gripen.


HSD Viggena.

System jaki otrzymał Gripen to CDL39 (Communication and Datalink 39) znany też pod nazwą TIDLS (Tactical Information Datalink System). System ten jest bardzo podobny do IDM (improved data modem) z F-16, lecz jest znacznie bardziej rozbudowany.
System posiada możliwość wymiany danych między 4 samolotami oraz otrzymywanie informacji z ziemi bądź od Erieye (szwedzki AWACS). Wymiana jest możliwa na dystansie do 500km z możliwości wydłużenia dzięki retransmisji przez inny samolot. Jedynym sposobem przerwania komunikacji pomiędzy dwoma Gripenami jest umiejscowienie dokładnie między nimi źródła zakłóceń, co jest bardzo mało prawdopodobne z taktycznego punktu widzenia. Transmisja odbywa się w inny sposób niż w przypadku Link 16 ponieważ możliwe jest połączenie się tylko kilku samolotów, natomiast odbywa się to znacznie szybciej i niemal że w czasie rzeczywistym. Podstawowymi informacjami jakie ma do dyspozycji pilot to: pozycja, ilość paliwa, oraz ilość uzbrojenia jaką posiadają skrzydłowi. Głównym celem wykorzystywania tego systemu jest tak zwany cichy atak polegający na tym że jeden z pary samolotów podświetla cel swoim radarem z dużego dystansu natomiast drugi bez włączania swojego może odpalić pocisk ze znacznie mniejszej odległości. Kolejną możliwością jaką posiada ten system, jest sytuacja, gdzie radary Gripenów (PS-05/A)  pracują w trybie TWS i wymieniają się danymi bez ingerencji pilota, dzięki czemu szansa wykrycia celu jest znacznie większa. Jednak jest to możliwe jedynie wtedy samoloty oświetlają cel z różnych kierunków.
W walce elektronicznej możliwa jest sytuacja gdzie 2 lub więcej samolotów oślepia cel własną wiązką, z tym że każdy robi to na innej częstotliwości, przez co atakowany cel jest całkowicie ślepy.
W czasie ataków na cele naziemne możliwe jest zrobienie wysokiej rozdzielczości mapy przy pomocy radaru a następnie wysłanie gotowego obrazka do innego samolotu dzięki czemu ten może zaktualizować swoje zadanie. Możliwe jest również bezpośrednie wysłanie skrzydłowemu koordynat celu.
Możliwe jest również przydzielanie celów z ziemi, na przykład w misjach typu CAS. 
Cechą unikalną jest również to iż samolot będący jeszcze na ziemi może również otrzymywać informacje, mając do dyspozycji aktualny obraz sytuacji taktycznej, jeszcze przed startem.
Saab oferuje w wersji eksportowej trzy poziomy funkcjonalności systemu bądź zastąpienie go przez Link 16.
Najnowszą wersją CDL39 jest Advanced Tactical Information Data Link System (TIDLS) wprowadzony do służby w 2004 roku na JAS-39C.

Wszystkie dane prezentowane są na centralnym wyświetlaczu (TSD Tactical Situation Display), gdzie następuje fuzja informacji z systemów wymiany danych oraz z własnych sensorów. Reszta wyświetlana jest na HUDdzie, gdzie dzięki odpowiednim symbolom możliwe jest oddzielenie swoich od obcych oraz uzyskać informacje o tym kto kogo atakuje, dzięki czemu unika się atakowania tego samego celu, przez dwa samoloty.


TSD Gripena oraz sposób w jaki są zobrazowane informacje w kokpicie.


1.   Główny cel na poziomie lotu 180, przydzielony z ziemi.
2.   Główny cel skrzydłowego na poziomie lotu 420.
a-   linia wskazuje pozycje jaką cel osiągnie w ciągu 40 sekund przy stałej prędkości i kursie.
b-   Zasięg pocisków atakowanego celu
3.   Cel poboczny przydzielony z ziemi na poziomie lotu 330.
4.   Wrogie cele poza mapą.
5.   Przyjazne samoloty poza mapą.
6.   Własny samolot.
a-   zasięg własnych pocisków.
b-   zasięg własnego radaru.
7.   Status transmisji.   


Odp: Taktyczne systemy wymiany informacji we współczesnym lotnictwie wojskowym
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 15, 2010, 15:15:13 »
Oj chyba znów byka walnąłem jeśli chodzi o terminale JTIDS :008:.
Według Steva Daviesa program anulowano ze względu na wysokie koszty w 1989 roku.
Jednak wojna w zatoce Perskiej spowodowała że w 1992 ponownie rozpoczęto testy tego systemu a w 1996 przeprowadzono serię ćwiczeń pod kryptonimami Project Strike I & II oraz Talon Sword B, które miały na celu sprawdzić jego efektywność.
Oczywiście nie muszę chyba dodawać że 1980 właśnie dzięki temu programowi narodził się FDL. :121: