Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: tichy w Lutego 22, 2010, 22:58:41
-
Pozwolę sobie zadać pytanie dotyczące lotniskowców, które obecnie znajdują się w służbie FR.
Czyli, jakie, gdzie i czy w ogóle?
Natchnieniem były filmiki z wypadków Su - 33. Jeśli któryś z kolegów dysponował by wiedzą na ten temat i zechciał by się podzielić, byłbym wdzięczny. Zaznaczam, że w tej materii jestem ciemny jak mogiła. Jeśli temat był poruszany, to proszę o kasację wątku i skierowanie mnie do odpowiedniego działu. :002:
-
Jeśli ta tematyka mocno Cię interesuje, to polecam gorąco zaopatrzyć się w tę książkę. http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=104:09pkretylotniczerosji&catid=8:bmsio&Itemid=19 (http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=104:09pkretylotniczerosji&catid=8:bmsio&Itemid=19)
:001:
Co do okrętów lotniczych nadal pozostających w służbie, to jedynym takowym jest "Адмирал флота Советского Союза Кузнецов". Tutaj trochę podstawowych informacji na jego temat:
http://www.okretywojenne.za.pl/kuznetsov.html#0 (http://www.okretywojenne.za.pl/kuznetsov.html#0)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Admira%C5%82_Kuzniecow (http://pl.wikipedia.org/wiki/Admira%C5%82_Kuzniecow)
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/1143_5.htm (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/1143_5.htm)
-
Dzięki wielkie.
Szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem jak szukać (nie znałem nazwy okrętu). To, co podałeś w zupełności mi wystarczy, bo z tego, co mówisz jest tylko "Kuzniecow". Piękna łajba! :004:
Jeszcze raz dzięki! :020:
-
Jest też wiecznie w przebudowie, sprzedany Indiom admirał Gorszkow a obecnie Vikramaditya.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Admirał_Gorszkow
-
Taa jedynym używanym jest wspomniany Admirał Kuzniecow, który ma posłuzyć do ok. 2025. Pytałeś gdzie: Murmańsk (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=Rosja,+Obw%C3%B3d+murma%C5%84ski,+Murma%C5%84sk&sll=37.0625,-95.677068&sspn=35.494074,79.013672&ie=UTF8&cd=1&geocode=FVokHAQdayz5AQ&split=0&hq=&hnear=Rosja,+Obw%C3%B3d+murma%C5%84ski,+Murma%C5%84sk&ll=69.040465,33.070071&spn=0.003915,0.027466&t=h&z=16)
W czasach ZSRR na ich stanie były jeszcze:
Admirał Gorszkow -> docelowo Indie (jak wspomniał Mekki - wiecznie rozgrzebany),
Wariag (wcześniej Riga) -> ChRL - kitajce w nim grzebią,
Ulianowsk -> rozmonotowany w 1992 r. (ukończony był w niecałych 20%).
Reasumując został 1 (słownie: jeden).
-
Murmańsk... Trochę daleko... Chętnie bym sobie obejrzał na żywo "Admirała". Chyba, że to straszna tajemnica. Z tego co wyczytałem to ma dość specyficzny pas startowy (skocznie). Może Rosjanie złożyli by kurtuazyjną wizytę w Gdańsku z pokazem. Ciekawe by to było doświadczenie. :002:
Jeszcze raz dziękuje wszystkim! :020:
-
No daleko daleko. Wizyta w Gdańsku też raczej nie wchodzi w grę.
Ale jakbyś się wybrał na Krym i dostał do Saki to zapraszam na tzw. NIKTĘ:
1 film:
NITKA tests part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=ZGGY6eiLhDA)
NITKA tests part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=kYpmGKZcP70)
2 film:
NITKA tests part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=jZjTR9G9Nx4)
NITKA tests part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=gih0uXEvK6w)
-
A`propos ciekawych miejsc:
Tak powinna wyglądać moja droga do pracy:
http://mapy.google.pl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Harlow&daddr=Epping&hl=pl&geocode=Fc8LFgMd1bIBACnFlZzqmJDYRzGQFr-OusXrvg%3BFTXZFAMdi64BACk5M8yQDJjYRzEaLZqkwA9E_g&mra=mr&sll=51.736597,0.174751&sspn=0.092061,0.220757&ie=UTF8&t=h&z=12
A tak wyglądała:
http://mapy.google.pl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Harlow&daddr=51.7232,0.181961+to:Epping&hl=pl&geocode=Fc8LFgMd1bIBACnFlZzqmJDYRzGQFr-OusXrvg%3B%3BFTXZFAMdi64BACk5M8yQDJjYRzEaLZqkwA9E_g&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=12&via=1&sll=51.736597,0.174751&sspn=0.092061,0.220757&ie=UTF8&t=h&z=12
Zaprawdę powiadam wam, luksus (mimo, że pierwsze 2 miesiące na rowerku :002:)
Na Krymie jeszcze nie byłem i chyba się na razie nie wybiorę, bo i pieniędzy mało i sytuacja nieciekawa na Ukrainie. Dzięki za filmiki. Taka sugestia do władz polskich - odkupić "Kuzniecowa" za cenę złomu i dokupić F - 18 lub Harriery od USA. Będzie imperializm bałtycki :002:
-
Bez względu jak wygląda/wyglądała Twoja droga do pracy - masz piekielnie daleko do najbliższego lotniskowca FR ;)
-
Jak wam tichy mało to sobie pooglądajcie:
:001:
1) http://www.youtube.com/watch?v=r48wOOtJJek&feature=related&fmt=18
2) http://www.youtube.com/watch?v=lQQqWY5tWss&feature=related&fmt=18
3) http://www.youtube.com/watch?v=ItXNwGIvvMY&feature=related&fmt=18
-
Bez względu jak wygląda/wyglądała Twoja droga do pracy - masz piekielnie daleko do najbliższego lotniskowca FR
Miałem - niestety... :005: ale nie ulega wątpliwości, że daleko, za to lotnisko z całą masą fajnego sprzętu zwiedzałem codziennie. :002:
Jak wam tichy mało to sobie pooglądajcie:
Co dostawali w zamian za lądowanie w takich warunkach ?? :004:
Takie pytanie się nasunęło: Co jest "nie tak" z rosyjskim sprzętem, że tak bardzo się go "nienawidzi" w Polsce? Z tego, co tu czytam i oglądam (jako laik) całkiem do rzeczy. Mam takie przeświadczenie, że dla naszego, ukochanego i jedynego kraju, byłby odpowiedni pod względem finansowym. Z tego, co Panowie piszecie to Chiny, Indie, Pakistan i wiele innych, mniejszych krajów zaopatruje się w rosyjską technikę. A my coś, jakoś z uprzedzeniami...
John - filmy pierwsza klasa. Ciekawe, bo dawniej pewnie by rozstrzelali za same posiadanie kamery. Liberalizm w Rosji nastał. :004:
Jeszcze raz dziękuję wszystkim.
-
Takie pytanie się nasunęło: Co jest "nie tak" z rosyjskim sprzętem, że tak bardzo się go "nienawidzi" w Polsce?
A po co ci samoloty, do których dziś masz części zamienne, a jutro nie - bo nie ;)
-
Rzuciła mi sie w oczy pewna rzecz. Mianowicie na amerykańskich lotniskowcach kręci się masa kolorowych lodzików a na tym ruskim jakieś pustki. Czym to jest spowodowane ???
-
Może dlatego, że na amerykańskich krypach kręci się cała masa sprzętu latającego, a na rosyjskich nie.
-
http://www.atrinaflot.narod.ru/2_mainclassships/01_pkr_1123/0_1123_1.htm (http://www.atrinaflot.narod.ru/2_mainclassships/01_pkr_1123/0_1123_1.htm)
Ciekawa stronka o okrętach WMF ZSRR/FR. Tutaj - krążowniki ZOP projektu 1123 ,pierwsze okręty lotnicze w ZSRR. Polecam .
-
http://www.youtube.com/watch?v=v6pAOL6lPmA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=v6pAOL6lPmA&feature=related)
Kijów i jego "narzędzia". :004: Fragment filmu "Случай в квадрате 38-80", Мосфильм, 1982 г.
Nie wiem czy było.
-
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?
Od razu drugie: Jak sobie Rosjanie radzili z elektroniką (chodzi o stabilizację zawisu w tych samolotach)? Czy rozwiązania są raczej mechaniczne?
-
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?
Nie żaden hamulec Panie Waszmość :004:,tylko klapa zakrywająca wlot powietrza do dwóch silników startowych RD36-35.
Tutaj rysunek poglądowy i artykuł na temat rzeczonego samolotu. :001:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-38 (http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-38)
-
Nom, to się popisałem. :icon_redface: :002:
Dzięki za linki. Fajna sprawa ten automat od katapulty... Trochę się za bardzo przechylisz i zostawiasz "mustanga" samemu sobie. :002:
-
Na tej stronie jest trochę informacji o postępach prac agencji turystycznej Chong Lot nad "parkiem rozrywki" Wariag :118: Zapowiada się poważna konkurencja dla Disneylandu. Do tego jeszcze pełnowymiarowa makieta do testów i dodatkowa atrakcja w postaci okrętów eskortowych dla wyżej wymienionego parku.
http://www.freewebs.com/jeffhead/redseadragon/varyagtransform.htm (http://www.freewebs.com/jeffhead/redseadragon/varyagtransform.htm)
-
Swego czasu Rosjanie rozważali budowę dla lotniskowców latającego radaru Jak-44 na wzór amerykańskiego Hawkeye. Skończyło się tylko na tej makiecie:
(http://www.airwar.ru/image/idop/spy/yak44/yak44-3.jpg)
Zastanawiam się w jaki sposób przy braku takiej maszyny Rosjanie zabezpieczają wsparcie radiolokacyjne dla lotniskowca. Czy Kuzniecow musi trzymać się na tyle blisko baz lądowych żeby być z zasięgu ich maszyn, polegają jedynie na radarach myśliwców pokładowych czy może operują w jeszcze inny sposób?
-
Jednym z rozwiązań zastępczych było to:
(http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Maks2005/Helicopters/Ka31Helix1oClock.jpg)
Czyli śmigłowiec wczesnego ostrzegania Ka-31 wykorzystujący system radiolokacyjny E801M Oko, opracowany w NIIRT w Niżnym Nowgorodzie. Antena radaru (6x1 metra) umieszczona jest na obrotowym układzie pozycjonującym pod kadłubem śmigłowca, skanowanie elektroniczne w płaszczyźnie wertykalnej. W położeniu przelotowym oraz do startu i lądowania jest składana i płasko przyciągana do spodu kadłuba.
Oczywiście system miał pewne ograniczenia, głównie wynikające z możliwości samego nosiciela - na przykład cele mogły być wykrywane na wysokościach do 3500-4000 metrów. Maszyna jest przeróbką Ka-29, z przebudowanym kadłubem w celu pomieszczenia aparatury specjalistycznej.
-
Odnośnie Ka-31 to warto wspomnieć, że WMF nie jest użytkownikiem tej maszyny.Tylko MW Indii je posiada na stanie. Rosjanie planują i planują wcielenie do lotnictwa morskiego, ale coś nic z tego nie wynika.
Śmigłowiec jest w zasadzie latającą anteną radarową, a to dlatego, że wszelkie dane są przesyłane na stanowisko naziemne i dopiero tam odbywa się obróbka danych.
-
Z tą obróbką to chyba trochę przesada albo wzięliście lancer jakiś opis tej maszyny zbyt dosłownie :021:
Ja myślę że na pokładzie śmigłowca znajduje się prawie kompletny kompleks radiolokacyjny, razem z anteną, emiterem, układem pozycjonującym, układami niskoszumowymi i blokami obliczeniowymi (tj. procesorem sygnałowym, komputerem danych etc.). Natomiast informacje (położenie, kurs, prędkość, pułap etc.) o wykrytych i śledzonych celach są przesyłane klasycznie radiowym kodowanym łączem telemetrycznym na naziemne/okrętowe stanowisko dowodzenia i dopiero tam sytuacja bojowa jest wyświetlana na konsolach operatorów i analizowana jest sytuacja w powietrzu - bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc :020:
-
...bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc...
Mają tam też niezłą "smażalnie", sądząc po zdjęciu. Duża aktywność fali elektromagnetycznych. Chyba z braku miejsca ekranowanie średnie. :002:
-
Skoro bardzo tichy Wam zależy na info o lotniskowcach Wojennej Morskowo Fłoty, to teraz może napiszemy troche o pułku lotniczym stacjonującym na Kuźniecowie.
Jak pewnie większość się domyśla, trudne położenie ekonomiczne Federacji Rosyjskiej w latach 90. znacznie skomplikowało i spowolniło wdrożenie lotniskowca Admirał Kuzniecow do służby, jak również ukompletowanie go samolotami i przeszkolenie załóg latających. 10 marca 1986 r. w Nowo-Fiodorowce w Sakach na Krymie sformowano 100. IIAP (Issledowa-tielsko-Instruktorskij Awiacjonnyj Połk) mający za zadanie przygotować pilotów myśliwców pokładowych. Pierwszym dowódcą pułku został ppłk pil. Timur Apakidze, który 26 września 1991 r. jako pierwszy pilot wojskowy wylądował na pokładzie lotniskowca; nazajutrz wylądował płk pil. Andriej Jakowlew. Przez dłuższy czas byli oni jedynymi pilotami wojskowymi w pełni przeszkolonymi na Su-27K.
Dalszemu szkoleniu przeszkodziło przejście bazy w Sakach pod jurysdykcję Ukrainy. W grudniu 1991 r., wraz z przeniesieniem Admirała Kuzniecowa do Floty Północnej, grupa 15 pilotów i ponad 40 techników z 100. IIAP przeniosła się do Siewieromorska, nowego miejsca bazowania lotniskowca. Tam wcielono ich do 279. OKSzAP (Otdielnyj Korabielnyj Szturmowej Awiacjonnyj Połk), latającego przedtem na Jak-38. Tenże 279. OKSzAP poddano reorganizacji i wkrótce przemianowano w 279. OKIAP (Otdielnyj Korabielnyj Istriebitielnyj Awiacjonnyj Połk). Jego dowódcą został, cóż za niespodzianka, ppłk. pil. Timur Apakidze. Pierwsze cztery seryjne samoloty Su-27K przyleciały do Siewieromorska dopiero w marcu-kwietniu 1993 r. Do końca roku 279. OKIAP został ukompletowany łącznie 24 samolotami seryjnymi (serie produkcyjne od 4. do 9.). Później produkcję Su-27K wstrzymano.
Szkolenie pilotów z racji faktu iż jedyny istniejący ośrodek szkolenia pilotów lotnictwa pokładowego, Nitka w Sakach, znalazł się poza granicami Rosji, było bardzo utrudnione. Rosjanie deklarowali wielokrotnie chęć budowy podobnego obiektu u siebie, ale okazało się to na tyle mało realne że prościej było dzierżawić ośrodek w Sakach od Ukrainy. Po latach rozgrywek politycznych na różnych szczeblach Rosjanie w 1994 roku zawarli w tej sprawie z Ukraińcami porozumienie.
Jako ciekawostka: przez lata dla Su-27K funkcjonowało oznaczenie Su-33, ale przez długi czas jako nieoficjalnie. Dopiero 31 sierpnia 1998 roku dekretem prezydenta FR Borysa Jelcyna już jako Su-33 samolot został oficjalnie przyjęty do uzbrojenia lotnictwa rosyjskiej marynarki wojennej. Samolot przyjęto z bazowym kompleksem bojowym znanym Su-27P: radiolokatorem N001 "Miecz" z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C100.02.04 (SCW-1) oraz C100.03.03 (SCW-2). Wg. innej niesprawdzonej wersji samolot podobno miał być przyjęty na uzbrojenie z nieco zmodernizowaną wersją radiolokatora "Miecz": N001M z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C101/C102 (SCW-1 oraz SCW-2) ze zmianami podobnymi do tych na modłę N019M "Topaz" z MiGa-29S, zwiększającymi możliwości obliczeniowe kompleksu radiolokacyjnego i umożliwiającego w teorii porażenie w trybie SnP dwóch celów dwoma pociskami.
23 grudnia 1995 roku Kuźniecow wyruszył na czele grupy 12 okrętów w swój pierwszy długotrwały rejs operacyjny na Morze Śródziemne. Podczas rejsu na pokładzie lotniskowca uczestniczyło 8 myśliwców Su-27K (siedem wojskowych i jeden z numerem bocznym 109 należący do biura konstrukcyjnego), dwa szkolne Su-25UTG (08 i 11) oraz 11 śmigłowców Ka-27 różnych wersji. Powrót do Siewieromorska dnia 25 marca 1996 roku.
(http://img97.imageshack.us/img97/7105/nitka2007027.th.jpg) (http://img97.imageshack.us/i/nitka2007027.jpg/) (http://img193.imageshack.us/img193/9333/nitka2007020.th.jpg) (http://img193.imageshack.us/i/nitka2007020.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/8064/nitka2007009.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007009.jpg/)
W latach 2002-2003 większość samolotów Su-33 przeszło w zakładach KnAAPO remont oraz drobną modernizację. M.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk. W skład systemu wchodzą bloki obliczeniowe BWU-16 oraz wskaźnik wielofunkcyjny IM-3M-14.
(http://img38.imageshack.us/img38/8607/nitka2007043.th.jpg) (http://img38.imageshack.us/i/nitka2007043.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/3363/nitka2007042.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007042.jpg/) (http://img52.imageshack.us/img52/7416/nitka2007039.th.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/nitka2007039.jpg/)
Na dzień dzisiejszy w pułki znajduje się w linii 19 samolotów Su-33. Samoloty zgrupowane są w dwóch eskadrach pułkowych: 1. eskadra "Orły" oraz 2. eskadra "Tygrysy". Maszyny każdej z eskadr otrzymały charakterystyczny emblemat na stateczniku pionowym. Znane numery boczne samolotów Su-33 z 279.OKIAP:
60 61 62 64
65 66 67 68
70 72 76 77
80 81 82 84
85 86 87 88
(http://img684.imageshack.us/img684/8499/nitka2007056.th.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/nitka2007056.jpg/) (http://img138.imageshack.us/img138/1359/nitka2007054.th.jpg) (http://img138.imageshack.us/i/nitka2007054.jpg/) (http://img716.imageshack.us/img716/3439/nitka2007048.th.jpg) (http://img716.imageshack.us/i/nitka2007048.jpg/)
W toku eksploatacji utracone zostały 4 egzemplarze:
- 11 czerwca 1996 r., zginął pilot Witalij Kuźmienko;
- 11 maja 2000 r. pilot płk Paweł Kretow katapultował się pomyślnie;
- 17 lipca 2001 r. na pokazach w Orłówce rozbił się Su-33 nr taktyczny 70. W wypadku zginął, już wtedy mianowany na generała-majora, legenda pokładowego lotnictwa Rosji, Timur Apakidze;
- 5 września 2005 r. podczas lądowania i posadzenia maszyny na pokładzie lotniskowca zerwana została linia hamująca, w rezultacie samolot Su-33 pilotowany przez ppłk. pil Jurija Korniejewa "przeszorował pokład" i wpadł do wody, po katapultowaniu się został pomyślnie podjęty przez śmigłowiec Ka-27PS;
We wszystkich przypadkach, pomijając ostatni, przyczyną wypadków były błędy popełnione przez pilotów.
I parę fot - manewry ćwiczebne na stanowisk "Nitka-1":
(http://img46.imageshack.us/img46/9343/nitka2007041.jpg)
(http://img215.imageshack.us/img215/1351/nitka2007036.jpg)
(http://img11.imageshack.us/img11/410/nitka2007026.jpg)
(http://img195.imageshack.us/img195/1991/nitka2007012.jpg)
(http://img94.imageshack.us/img94/3724/nitka2007001.jpg)
-
Kilka ciekawych fotek . :001:
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-3.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-2.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-1.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-3.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-4.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-1.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-21.jpg)
(http://www.freewebs.com/jeffhead/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov3.jpg)
(http://www.freewebs.com/jeffhead/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov1.jpg)
-
O to jeszcze takie coś związanego z tradycją Wojennej Morskowo-Fłoty i rosyjskich lotniskowców. Pieśń "Полоса" o lotnictwie pokładowym rosyjskiej marynarki, słowa i muzyka w wykonaniu Igora Matkowskiego (Игорь Матковский) - nomen omen, obecnego dowódcy 279.OKIAP (sic!).
http://www.youtube.com/watch?v=0OMm1ohIups
Тает под крылом морская гладь,
От воды туманы отрывая,
И прибавив мне седую прядь,
От меня корабль укрывает... [...]
:063:
-
Wielkie dzięki za informację! Fajnie się czyta, podziwiam wkład pracy i fachową wiedzę. :023:
Czyli z projektu Yaka 38 zrezygnowano, przerzucając się na klasyczne rozwiązania?
-
Czyt ktoś zadał sobie pytanie dlaczego tak słabo ZSRR rozwijało lotniskowce ?
Moja prywatna teoria: nie były im potrzebne. Tak wielki kraj mógł mieć bazy w okolicy każdego zapalnego (ich interesującego) miejsca lub dolecieć w rozsądnym czasie. Choć przypadek Kuby może podważyć trochę teorię ale jak była by reakcja Amerykanów na lotniskowiec CCCP u swego wybrzeża ?
Technologia pewnie nie stanowiła problemu.
Teraz się to zmieniło i "róbta co chceta" bez oglądania się na finanse se ne wrati a i kraju oraz "przyjaciół" jakby trochę mniej i przydały by się z 3 takie.
-
Władimir Zabłocki w monografii "Okręty lotnicze Rosji" zwraca uwagę na dosyć ciekawy aspekt w tej kwestii, a mianowicie przewagę "lobby" generalskiego nad "lobby" admiralskim w sprawach wojskowych. Przytoczę kawałek :
W przeważającej mierze uwzględniająca dominację wojsk lądowych ,niezmienna przez dziesięciolecia, struktura wydatków wojskowych w ZSRR okazać się mogła w przypadku pojawienia się lotniskowców potencjalnie zagrożona przez fakt przesunięcia priorytetów. W rezultacie ,zdrowy rozum i naukowe podstawy tego czy innego rozwiązania w imię osiągnięcia innych celów po prostu ignorowano.
Dalszych komentarzy chyba nie trzeba. :004: Warto też wspomnieć ,że samą katapultę (która miała być zainstalowana już na znanym nam Kuzniecowie według pierwotnych założeń i której próby prowadzono w Sakach) jako termin "niewygodny" określano nawet mianem "urządzenia rozpędzającego", a jeden z wcześniejszych projektów okrętu lotniczego uzyskał nazwę "pływającej bazy lotnictwa myśliwskiego", bo nazwa "lotniskowiec" była w ZSRR terminem odnoszącym się wyłącznie do "imperialistycznego oręża agresji" . :karpik
-
Lobby swoją drogą ale ZSRR jakoś nigdy nie stawiał (tak mi sie wydaje) na potęge floty nawodnej. Nie wiem czy to trauma po bitwie z 1905 w cieśninie Cuszimskiej. W II WS też nie było słychać o jakis spektakularnych sukcesach Marynarki Wojennej. Może uważali, że ich atut- masa sprzętu i ludzi rzucana na front-w wojnie morskiej nie wyjdzie. Co innego zbudować czołg a postracie zastapic go nowym i nową załogą a co innego krążownik i zgranych kilka setek marynarzy.
-
Ponadto Rosjanie nigdy nie doświadczyli tego, co Amerykanie na Pacyfiku.