Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: tichy w Lutego 22, 2010, 22:58:41

Tytuł: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Lutego 22, 2010, 22:58:41
Pozwolę sobie zadać pytanie dotyczące lotniskowców, które obecnie znajdują się w służbie FR.

Czyli, jakie, gdzie i czy w ogóle?

Natchnieniem były filmiki z wypadków Su - 33. Jeśli któryś z kolegów dysponował by wiedzą na ten temat i zechciał by się podzielić, byłbym wdzięczny. Zaznaczam, że w tej materii jestem ciemny jak mogiła. Jeśli temat był poruszany, to proszę o kasację wątku i skierowanie mnie do odpowiedniego działu.  :002:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Lutego 23, 2010, 12:21:46
Jeśli ta tematyka mocno Cię interesuje, to polecam gorąco zaopatrzyć się w tę książkę. http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=104:09pkretylotniczerosji&catid=8:bmsio&Itemid=19 (http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=104:09pkretylotniczerosji&catid=8:bmsio&Itemid=19)
 :001:
Co do okrętów lotniczych nadal pozostających w służbie, to jedynym takowym jest "Адмирал флота Советского Союза Кузнецов". Tutaj trochę podstawowych informacji na jego temat:
http://www.okretywojenne.za.pl/kuznetsov.html#0 (http://www.okretywojenne.za.pl/kuznetsov.html#0)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Admira%C5%82_Kuzniecow (http://pl.wikipedia.org/wiki/Admira%C5%82_Kuzniecow)
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/1143_5.htm (http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/1143_5.htm)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Lutego 23, 2010, 12:30:31
Dzięki wielkie.
Szczerze mówiąc nawet nie wiedziałem jak szukać (nie znałem nazwy okrętu). To, co podałeś w zupełności mi wystarczy, bo z tego, co mówisz jest tylko "Kuzniecow". Piękna łajba! :004:

Jeszcze raz dzięki!  :020:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: Mekki w Lutego 23, 2010, 12:42:37
Jest też wiecznie w przebudowie, sprzedany Indiom admirał Gorszkow a obecnie Vikramaditya.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Admirał_Gorszkow
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: sniffer w Lutego 23, 2010, 13:45:15
Taa jedynym używanym jest wspomniany Admirał Kuzniecow, który ma posłuzyć do ok. 2025. Pytałeś gdzie: Murmańsk (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&q=Rosja,+Obw%C3%B3d+murma%C5%84ski,+Murma%C5%84sk&sll=37.0625,-95.677068&sspn=35.494074,79.013672&ie=UTF8&cd=1&geocode=FVokHAQdayz5AQ&split=0&hq=&hnear=Rosja,+Obw%C3%B3d+murma%C5%84ski,+Murma%C5%84sk&ll=69.040465,33.070071&spn=0.003915,0.027466&t=h&z=16)

W czasach ZSRR na ich stanie były jeszcze:

Admirał Gorszkow -> docelowo Indie (jak wspomniał Mekki - wiecznie rozgrzebany),
Wariag (wcześniej Riga) -> ChRL - kitajce w nim grzebią,
Ulianowsk -> rozmonotowany w 1992 r. (ukończony był w niecałych 20%).

Reasumując został 1 (słownie: jeden).
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Lutego 23, 2010, 20:36:58
Murmańsk... Trochę daleko... Chętnie bym sobie obejrzał na żywo "Admirała". Chyba, że to straszna tajemnica. Z tego co wyczytałem to ma dość specyficzny pas startowy (skocznie). Może Rosjanie złożyli by kurtuazyjną wizytę w Gdańsku z pokazem. Ciekawe by to było doświadczenie.  :002:

Jeszcze raz dziękuje wszystkim!  :020:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: sniffer w Lutego 23, 2010, 20:44:20
No daleko daleko. Wizyta w Gdańsku też raczej nie wchodzi w grę.
Ale jakbyś się wybrał na Krym i dostał do Saki to zapraszam na tzw. NIKTĘ:

1 film:
NITKA tests part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=ZGGY6eiLhDA)
NITKA tests part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=kYpmGKZcP70)

2 film:
NITKA tests part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=jZjTR9G9Nx4)
NITKA tests part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=gih0uXEvK6w)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Lutego 23, 2010, 21:48:21
A`propos ciekawych miejsc:

Tak powinna wyglądać moja droga do pracy:

http://mapy.google.pl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Harlow&daddr=Epping&hl=pl&geocode=Fc8LFgMd1bIBACnFlZzqmJDYRzGQFr-OusXrvg%3BFTXZFAMdi64BACk5M8yQDJjYRzEaLZqkwA9E_g&mra=mr&sll=51.736597,0.174751&sspn=0.092061,0.220757&ie=UTF8&t=h&z=12

A tak wyglądała:
http://mapy.google.pl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Harlow&daddr=51.7232,0.181961+to:Epping&hl=pl&geocode=Fc8LFgMd1bIBACnFlZzqmJDYRzGQFr-OusXrvg%3B%3BFTXZFAMdi64BACk5M8yQDJjYRzEaLZqkwA9E_g&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=12&via=1&sll=51.736597,0.174751&sspn=0.092061,0.220757&ie=UTF8&t=h&z=12

Zaprawdę powiadam wam, luksus (mimo, że pierwsze 2 miesiące na rowerku  :002:)

Na Krymie jeszcze nie byłem i chyba się na razie nie wybiorę, bo i pieniędzy mało i sytuacja nieciekawa na Ukrainie. Dzięki za filmiki. Taka sugestia do władz polskich - odkupić "Kuzniecowa" za cenę złomu i dokupić F - 18 lub Harriery od USA. Będzie imperializm bałtycki  :002:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: sniffer w Lutego 24, 2010, 00:29:35
Bez względu jak wygląda/wyglądała Twoja droga do pracy - masz piekielnie daleko do najbliższego lotniskowca FR ;)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 24, 2010, 01:38:13
Jak wam tichy mało to sobie pooglądajcie:
:001:

1) http://www.youtube.com/watch?v=r48wOOtJJek&feature=related&fmt=18

2) http://www.youtube.com/watch?v=lQQqWY5tWss&feature=related&fmt=18

3) http://www.youtube.com/watch?v=ItXNwGIvvMY&feature=related&fmt=18
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Lutego 24, 2010, 09:50:27
Cytuj
Bez względu jak wygląda/wyglądała Twoja droga do pracy - masz piekielnie daleko do najbliższego lotniskowca FR

Miałem - niestety...  :005: ale nie ulega wątpliwości, że daleko, za to lotnisko z całą masą fajnego sprzętu zwiedzałem codziennie.  :002:

Cytuj
Jak wam tichy mało to sobie pooglądajcie:

Co dostawali w zamian za lądowanie w takich warunkach ??  :004:

Takie pytanie się nasunęło: Co jest "nie tak" z rosyjskim sprzętem, że tak bardzo się go "nienawidzi" w Polsce? Z tego, co tu czytam i oglądam (jako laik) całkiem do rzeczy. Mam takie przeświadczenie, że dla naszego, ukochanego i jedynego kraju, byłby odpowiedni pod względem finansowym. Z tego, co Panowie piszecie to Chiny, Indie, Pakistan i wiele innych, mniejszych krajów zaopatruje się w rosyjską technikę. A my coś, jakoś z uprzedzeniami...

John - filmy pierwsza klasa. Ciekawe, bo dawniej pewnie by rozstrzelali za same posiadanie kamery. Liberalizm w Rosji nastał.  :004:
Jeszcze raz dziękuję wszystkim.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: martin w Lutego 24, 2010, 10:01:27

Takie pytanie się nasunęło: Co jest "nie tak" z rosyjskim sprzętem, że tak bardzo się go "nienawidzi" w Polsce?

A po co ci samoloty, do których dziś masz części zamienne, a jutro nie - bo nie ;)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: Janek.K. w Lutego 24, 2010, 10:04:16
Rzuciła mi sie w oczy pewna rzecz. Mianowicie na amerykańskich lotniskowcach kręci się masa kolorowych lodzików a na tym ruskim jakieś pustki. Czym to jest spowodowane ???
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: soh w Lutego 24, 2010, 13:10:46
Może dlatego, że na amerykańskich krypach kręci się cała masa sprzętu latającego, a na rosyjskich nie.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Lutego 26, 2010, 18:44:13
http://www.atrinaflot.narod.ru/2_mainclassships/01_pkr_1123/0_1123_1.htm (http://www.atrinaflot.narod.ru/2_mainclassships/01_pkr_1123/0_1123_1.htm)

Ciekawa stronka o okrętach WMF ZSRR/FR. Tutaj - krążowniki ZOP projektu 1123 ,pierwsze okręty lotnicze w ZSRR. Polecam .
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Marca 03, 2010, 16:31:21
http://www.youtube.com/watch?v=v6pAOL6lPmA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=v6pAOL6lPmA&feature=related)

Kijów i jego "narzędzia". :004: Fragment filmu "Случай в квадрате 38-80", Мосфильм, 1982 г.
Nie wiem czy było.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Marca 03, 2010, 22:32:25
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?

Od razu drugie: Jak sobie Rosjanie radzili z elektroniką (chodzi o stabilizację zawisu w tych samolotach)? Czy rozwiązania są raczej mechaniczne?

Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Marca 03, 2010, 22:49:40
Dobry film. Pytanie: Dlaczego przy starcie otwierali ten hamulec aerodynamiczny? Czy to dla stabilizacji? Chodzi o ten za kabiną. W Harierach tego chyba nie mają?

Nie żaden hamulec Panie Waszmość  :004:,tylko klapa zakrywająca wlot powietrza do dwóch silników startowych RD36-35.
Tutaj rysunek poglądowy i artykuł na temat rzeczonego samolotu.   :001:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-38 (http://pl.wikipedia.org/wiki/Jak-38)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Marca 03, 2010, 23:07:58
Nom, to się popisałem. :icon_redface:  :002:

Dzięki za linki. Fajna sprawa ten automat od katapulty... Trochę się za bardzo przechylisz i zostawiasz "mustanga" samemu sobie.  :002:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: JG300_Lecter w Marca 08, 2010, 15:06:23
Na tej stronie jest trochę informacji o postępach prac agencji turystycznej Chong Lot nad "parkiem rozrywki" Wariag  :118: Zapowiada się poważna konkurencja dla Disneylandu. Do tego jeszcze pełnowymiarowa makieta do testów i dodatkowa atrakcja w postaci okrętów eskortowych dla wyżej wymienionego parku.

http://www.freewebs.com/jeffhead/redseadragon/varyagtransform.htm (http://www.freewebs.com/jeffhead/redseadragon/varyagtransform.htm)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: JG300_Lecter w Marca 10, 2010, 16:02:11
Swego czasu Rosjanie rozważali budowę dla lotniskowców latającego radaru Jak-44 na wzór amerykańskiego Hawkeye. Skończyło się tylko na tej makiecie:

(http://www.airwar.ru/image/idop/spy/yak44/yak44-3.jpg)

Zastanawiam się w jaki sposób przy braku takiej maszyny Rosjanie zabezpieczają wsparcie radiolokacyjne dla lotniskowca. Czy Kuzniecow musi trzymać się na tyle blisko baz lądowych żeby być z zasięgu ich maszyn, polegają jedynie na radarach myśliwców pokładowych czy może operują w jeszcze inny sposób?
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 10, 2010, 21:34:26
Jednym z rozwiązań zastępczych było to:

(http://www.richard-seaman.com/Aircraft/AirShows/Maks2005/Helicopters/Ka31Helix1oClock.jpg)

Czyli śmigłowiec wczesnego ostrzegania Ka-31 wykorzystujący system radiolokacyjny E801M Oko, opracowany w NIIRT w Niżnym Nowgorodzie. Antena radaru (6x1 metra) umieszczona jest na obrotowym układzie pozycjonującym pod kadłubem śmigłowca, skanowanie elektroniczne w płaszczyźnie wertykalnej. W położeniu przelotowym oraz do startu i lądowania jest składana i płasko przyciągana do spodu kadłuba.

Oczywiście system miał pewne ograniczenia, głównie wynikające z możliwości samego nosiciela - na przykład cele mogły być wykrywane na wysokościach do 3500-4000 metrów. Maszyna jest przeróbką Ka-29, z przebudowanym kadłubem w celu pomieszczenia aparatury specjalistycznej.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: lancer w Marca 11, 2010, 00:57:06
Odnośnie Ka-31 to warto wspomnieć, że WMF nie jest użytkownikiem tej maszyny.Tylko MW Indii je posiada na stanie. Rosjanie planują i planują wcielenie do lotnictwa morskiego, ale coś nic z tego nie wynika.
Śmigłowiec jest w zasadzie latającą anteną radarową, a to dlatego, że wszelkie dane są przesyłane na stanowisko naziemne i dopiero tam odbywa się  obróbka danych.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 11, 2010, 01:37:58
Z tą obróbką to chyba trochę przesada albo wzięliście lancer jakiś opis tej maszyny zbyt dosłownie :021:

Ja myślę że na pokładzie śmigłowca znajduje się prawie kompletny kompleks radiolokacyjny, razem z anteną, emiterem, układem pozycjonującym, układami niskoszumowymi i blokami obliczeniowymi (tj. procesorem sygnałowym, komputerem danych etc.). Natomiast informacje (położenie, kurs, prędkość, pułap etc.) o wykrytych i śledzonych celach są przesyłane klasycznie radiowym kodowanym łączem telemetrycznym na naziemne/okrętowe stanowisko dowodzenia i dopiero tam sytuacja bojowa jest wyświetlana na konsolach operatorów i analizowana jest sytuacja w powietrzu - bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc  :020:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Marca 12, 2010, 14:03:38
Cytuj
...bo i trudno aby w kabinie śmigłowca mogli oni pracować w godziwych warunkach, o pomieszczeniu tam stosownej aparatury i konsol nie mówiąc...

Mają tam też niezłą "smażalnie", sądząc po zdjęciu. Duża aktywność fali elektromagnetycznych. Chyba z braku miejsca ekranowanie średnie.  :002:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 13, 2010, 02:28:17
Skoro bardzo tichy Wam zależy na info o lotniskowcach Wojennej Morskowo Fłoty, to teraz może napiszemy troche o pułku lotniczym stacjonującym na Kuźniecowie.

Jak pewnie większość się domyśla, trudne położenie ekonomiczne Federacji Rosyjskiej w latach 90. znacznie skomplikowało i spowolniło wdroże­nie lotniskowca Admirał Kuzniecow do służby, jak również ukompletowanie go samolotami i przeszkolenie załóg latających. 10 marca 1986 r. w Nowo-Fiodorowce w Sakach na Krymie sformowano 100. IIAP (Issledowa-tielsko-Instruktorskij Awiacjonnyj Połk) mają­cy za zadanie przygotować pilotów myśliwców pokładowych. Pierwszym dowódcą pułku został ppłk pil. Timur Apakidze, który 26 września 1991 r. jako pierwszy pilot wojskowy wylądował na pokładzie lotniskow­ca; nazajutrz wylądował płk pil. Andriej Jakowlew. Przez dłuższy czas byli oni jedynymi pilota­mi wojskowymi w pełni przeszkolonymi na Su-27K.

Dalszemu szkoleniu przeszkodzi­ło przejście bazy w Sakach pod jurysdykcję Ukrainy. W grudniu 1991 r., wraz z przeniesie­niem Admirała Kuzniecowa do Floty Północnej, grupa 15 pilotów i ponad 40 techników z 100. IIAP przeniosła się do Siewieromorska, nowego miejsca bazowania lotniskowca. Tam wcielo­no ich do 279. OKSzAP (Otdielnyj Korabielnyj Szturmowej Awiacjonnyj Połk), latającego przedtem na Jak-38. Tenże 279. OKSzAP poddano reorganizacji i wkrótce przemia­nowano w 279. OKIAP (Otdielnyj Korabielnyj Istriebitielnyj Awiacjonnyj Połk). Jego dowódcą został, cóż za niespodzianka, ppłk. pil. Timur Apakidze. Pierwsze cztery seryjne samoloty Su-27K przyleciały do Siewieromorska dopiero w marcu-kwietniu 1993 r. Do końca roku 279. OKIAP został ukompletowany łącznie 24 samolotami seryjnymi (serie produkcyjne od 4. do 9.). Później produkcję Su-27K wstrzymano.

Szkolenie pilotów z racji faktu iż  jedyny istniejący ośrodek szkolenia pilotów lotnictwa pokładowe­go, Nitka w Sakach, znalazł się poza granicami Rosji, było bardzo utrudnione. Rosjanie deklarowali wielokrotnie chęć budowy podobnego obiektu u siebie, ale okazało się to na tyle mało realne że prościej było dzier­żawić ośrodek w Sakach od Ukrainy. Po latach rozgrywek politycznych na różnych szczeblach Rosjanie w 1994 roku zawarli w tej sprawie z Ukraińcami porozumienie.

Jako ciekawostka: przez lata dla Su-27K funkcjonowało oznaczenie Su-33, ale przez długi czas jako nieoficjalnie. Dopiero 31 sierpnia 1998 roku dekretem prezydenta FR Borysa Jelcyna już jako Su-33 samolot został oficjal­nie przyjęty do uzbrojenia lotnictwa rosyjskiej marynarki wojennej. Samolot przyjęto z bazowym kompleksem bojowym znanym Su-27P: radiolokatorem N001 "Miecz" z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C100.02.04 (SCW-1) oraz C100.03.03 (SCW-2). Wg. innej niesprawdzonej wersji samolot podobno miał być przyjęty na uzbrojenie z nieco zmodernizowaną wersją radiolokatora "Miecz": N001M z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C101/C102 (SCW-1 oraz SCW-2) ze zmianami podobnymi do tych na modłę N019M "Topaz" z MiGa-29S, zwiększającymi możliwości obliczeniowe kompleksu radiolokacyjnego i umożliwiającego w teorii porażenie w trybie SnP dwóch celów dwoma pociskami.

23 grudnia 1995 roku Kuźniecow wyruszył na czele grupy 12 okrętów w swój pierwszy długotrwały rejs operacyjny na Morze Śródziemne. Podczas rejsu na pokła­dzie lotniskowca uczestniczyło 8 myśliwców Su-27K (siedem wojskowych i jeden z nume­rem bocznym 109 należący do biura konstrukcyjnego), dwa szkolne Su-25UTG (08 i 11) oraz 11 śmi­głowców Ka-27 różnych wersji. Powrót do Siewieromorska dnia 25 marca 1996 roku.


(http://img97.imageshack.us/img97/7105/nitka2007027.th.jpg) (http://img97.imageshack.us/i/nitka2007027.jpg/) (http://img193.imageshack.us/img193/9333/nitka2007020.th.jpg) (http://img193.imageshack.us/i/nitka2007020.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/8064/nitka2007009.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007009.jpg/)

W latach 2002-2003 większość samolotów Su-33 przeszło w zakładach KnAAPO remont oraz drobną modernizację. M.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk. W skład systemu wchodzą bloki obliczeniowe BWU-16 oraz wskaźnik wielofunkcyjny IM-3M-14.

(http://img38.imageshack.us/img38/8607/nitka2007043.th.jpg) (http://img38.imageshack.us/i/nitka2007043.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/3363/nitka2007042.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007042.jpg/) (http://img52.imageshack.us/img52/7416/nitka2007039.th.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/nitka2007039.jpg/)


Na dzień dzisiejszy w pułki znajduje się w linii 19 samolotów Su-33. Samoloty zgrupowane są w dwóch eskadrach pułkowych: 1. eskadra "Orły" oraz 2. eskadra "Tygrysy". Maszyny każdej z eskadr otrzymały charakterystyczny emblemat na stateczniku pionowym. Znane numery boczne samolotów Su-33 z 279.OKIAP:

60 61 62 64
65 66 67 68
70 72 76 77
80 81 82 84
85 86 87 88

(http://img684.imageshack.us/img684/8499/nitka2007056.th.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/nitka2007056.jpg/) (http://img138.imageshack.us/img138/1359/nitka2007054.th.jpg) (http://img138.imageshack.us/i/nitka2007054.jpg/) (http://img716.imageshack.us/img716/3439/nitka2007048.th.jpg) (http://img716.imageshack.us/i/nitka2007048.jpg/)

W toku eksploatacji utracone zostały 4 egzemplarze:
- 11 czerwca 1996 r., zginął pilot Witalij Kuźmienko;
- 11 maja 2000 r. pilot płk Paweł Kretow katapultował się pomyślnie;
- 17 lipca 2001 r. na pokazach w Orłówce rozbił się Su-33 nr taktyczny 70. W wypadku zginął, już wtedy mianowany na generała-majora, legenda pokładowego lotnictwa Rosji, Timur Apakidze;
- 5 września 2005 r. podczas lądowania i posadzenia maszyny na pokładzie lotniskowca zerwana została linia hamująca, w rezultacie samolot Su-33 pilotowany przez ppłk. pil Jurija Korniejewa "przeszorował pokład" i wpadł do wody, po katapultowaniu się został pomyślnie podjęty przez śmigłowiec Ka-27PS;

We wszystkich przypad­kach, pomijając ostatni, przyczyną wypadków były błędy popełnione przez pilotów.

I parę fot - manewry ćwiczebne na stanowisk "Nitka-1":


(http://img46.imageshack.us/img46/9343/nitka2007041.jpg)

(http://img215.imageshack.us/img215/1351/nitka2007036.jpg)

(http://img11.imageshack.us/img11/410/nitka2007026.jpg)

(http://img195.imageshack.us/img195/1991/nitka2007012.jpg)

(http://img94.imageshack.us/img94/3724/nitka2007001.jpg)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Marca 13, 2010, 10:55:03
Kilka ciekawych fotek .  :001:

(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-3.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-2.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-1.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-3.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2009-4.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-1.jpg)
(http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2009/02/kuznetsov-2008-21.jpg)
(http://www.freewebs.com/jeffhead/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov3.jpg)
(http://www.freewebs.com/jeffhead/worldwideaircraftcarriers/kuznetsov1.jpg)
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 16, 2010, 00:19:09
O to jeszcze takie coś związanego z tradycją Wojennej Morskowo-Fłoty i rosyjskich lotniskowców. Pieśń "Полоса" o lotnictwie pokładowym rosyjskiej marynarki, słowa i muzyka w wykonaniu Igora Matkowskiego (Игорь Матковский) - nomen omen, obecnego dowódcy 279.OKIAP (sic!).

http://www.youtube.com/watch?v=0OMm1ohIups

Тает под крылом морская гладь,
От воды туманы отрывая,
И прибавив мне седую прядь,
От меня корабль укрывает... [...]


 :063:
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: tichy w Marca 16, 2010, 00:44:12
Wielkie dzięki za informację! Fajnie się czyta, podziwiam wkład pracy i fachową wiedzę.   :023:
Czyli z projektu Yaka 38 zrezygnowano, przerzucając się na klasyczne rozwiązania?
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Marca 27, 2010, 21:05:12
Czyt ktoś zadał sobie pytanie dlaczego tak słabo ZSRR rozwijało lotniskowce ?
Moja prywatna teoria: nie były im potrzebne. Tak wielki kraj mógł mieć bazy w okolicy każdego zapalnego (ich interesującego) miejsca lub dolecieć w rozsądnym czasie. Choć przypadek Kuby może podważyć trochę teorię ale jak była by reakcja Amerykanów na lotniskowiec CCCP u swego wybrzeża ?
Technologia pewnie nie stanowiła problemu.
Teraz się to zmieniło i  "róbta co chceta" bez oglądania się na finanse se ne wrati a i kraju oraz "przyjaciół" jakby trochę mniej i przydały by się z 3 takie.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Marca 27, 2010, 23:26:26
Władimir Zabłocki w monografii "Okręty lotnicze Rosji" zwraca uwagę na dosyć ciekawy aspekt w tej kwestii, a mianowicie przewagę "lobby" generalskiego nad "lobby" admiralskim w sprawach wojskowych. Przytoczę kawałek :
Cytuj
W przeważającej mierze uwzględniająca dominację wojsk lądowych ,niezmienna przez dziesięciolecia, struktura wydatków wojskowych w ZSRR okazać się mogła w przypadku pojawienia się lotniskowców potencjalnie zagrożona przez fakt przesunięcia priorytetów. W rezultacie ,zdrowy rozum i naukowe podstawy tego czy innego rozwiązania w imię osiągnięcia innych celów po prostu ignorowano.
Dalszych komentarzy chyba nie trzeba.  :004:  Warto też wspomnieć ,że samą katapultę (która miała być zainstalowana już na znanym nam Kuzniecowie według pierwotnych założeń i której próby prowadzono w Sakach) jako termin "niewygodny" określano nawet mianem "urządzenia rozpędzającego", a jeden z wcześniejszych projektów okrętu lotniczego uzyskał nazwę "pływającej bazy lotnictwa myśliwskiego", bo nazwa "lotniskowiec" była w ZSRR terminem odnoszącym się wyłącznie do "imperialistycznego oręża agresji" . :karpik
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Marca 28, 2010, 00:11:00
Lobby swoją drogą ale ZSRR jakoś nigdy nie stawiał (tak mi sie wydaje) na potęge floty nawodnej. Nie wiem czy to trauma po bitwie z 1905 w cieśninie Cuszimskiej. W II WS też nie było słychać o jakis spektakularnych sukcesach Marynarki Wojennej. Może uważali, że ich atut- masa sprzętu i ludzi rzucana na front-w wojnie morskiej nie wyjdzie. Co innego zbudować czołg a postracie zastapic go nowym i nową załogą a co innego krążownik i zgranych kilka setek marynarzy.
Tytuł: Odp: Pytanie o rosyjskie lotniskowce
Wiadomość wysłana przez: soh w Marca 28, 2010, 12:11:32
Ponadto Rosjanie nigdy nie doświadczyli tego, co Amerykanie na Pacyfiku.