Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: lugerone w Stycznia 24, 2014, 17:00:41
-
Witajcie
Ostatnio wpadła mi w łapy drukarka 3D więc postanowiłem zrealizować plan który mi chodzi po głowie już od dawna.
Mam zamiar zrobić joystick który będzie kopią drążka ze Spita IX. Nie będzie to cała długa kolumna sterowa, ale joystick który będzie można przymocować do stołu lub na nim postawić.
Całość będzie wydrukowana na drukarce 3D, a następnie pomalowana w barwy jak w oryginale.
Elektronika to płytka Leo Bodnara (gdyż tylko taką posiadam) z czujnikami pola magnetycznego, dzięki czemu wyeliminuję konieczność użerania się ze zużywającymi się potencjometrami.
Mechanicznie joy będzie opierał się na łożyskach kulkowych.
W tej chwili jestem w trakcie projektowania 3D - zdjęcia poniżej tego co już zrobiłem ... najtrudniejsze już za mną, czyli odwzorowanie samej rękojeści.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip003_zpsa792fe0a.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip003_zpsa792fe0a.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip002_zps00e6995e.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip002_zps00e6995e.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip001_zpsbc9556f0.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip001_zpsbc9556f0.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip005_zps0dd0507c.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip005_zps0dd0507c.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip004_zpsa62e819a.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip004_zpsa62e819a.jpg.html)
Do zrobienia jeszcze:
Odwzorowanie przycisków i różnych mocowań na spade grip'ie.
wymiarowanie elektroniki (płytka, switcze, konektory, sensory itp.)
Zaprojektowanie mechanizmu głównego z mocowaniem łożysk i sensorów halla.
Zaprojektowanie obudowy-podstawy razem z trymerami i przyciskami.
Zaprojektowanie przepustnicy z mk.IX będzie drugim etapem.
-
Elektronika to płytka Leo Bodnara (gdyż tylko taką posiadam) z czujnikami pola magnetycznego, dzięki czemu wyeliminuję konieczność użerania się ze zużywającymi się potencjometrami.
Mechanicznie joy będzie opierał się na łożyskach kulkowych.
Z zainteresowaniem będę śledził postępy prac, szczególnie te ujęte w cytacie. Życzę powodzenia.
-
Z moich doświadczeń z płytką Leo Bodnara i czujnikami halla nie powinno być problemu.
Przerobiłem na to rozwiązanie joystick Suncom F-15 i powiem szczerze, że całkiem przyzwoicie to śmiga.
Miałem trochę zagwozdkę, jak pożenić gotowy mechanizm z Suncoma do sensorów - ale to było kiedy nie miałem jeszcze drukarki 3D i cały projekt odbywał się analogowo :)
Teraz mechanizm do Spitowego joya będzie dedykowanie zaprojektowany pod to rozwiązanie, więc będzie łatwiej niż przerabianie już istniejącego mechanizmu :)
-
Witaj,
Bardzo ciekawy projekt, na pewno będę śledził wątek.
Od razu mam pytanie. W jakim programie rysujesz. Pytam, dla tego, że mnie rownież czeka podobna praca, a mianowicie chciałbym zrobić wolanty do mojego kokpitu.
Powodzenia,
Pozdrawiam
Leszek
-
Ja mam pytanie jaka drukarka będzie wykorzystana do wykonania? Bo różne technologie mają pewne ograniczenia. Tutaj mamy do czynienia z czymś co będzie dość ostro traktowane i musi zachować pewną konkretną wytrzymałość mechaniczną.
Więc zależnie od technologii, albo odpowiednia struktura wewnątrz pustej przestrzeni (coś a'la plaster miodu), albo możliwość dodania warstwy zbrojenia (np. poprzez wykonania komponentu w dwóch częściach i sklejenie ich z dodatkowym włóknistym materiałem pomiędzy), czy wykonanie wydruku wyłącznie do stworzenia formy do wykonania odlewu z lekkiego stopu... czy pozostawić jak jest.
-
Rysuję w Sketchupie - bo go bardzo dobrze znam no i jest darmowy :)
Druk 3D będzie się odbywał w technologii Reprap (Prusa i3).
Nie obawiam się o wytrzymałość mechaniczną, bo mogę zrobić wydruk nawet ze 100% wypełnieniem z ABS lub wytrzymalszego PLA. Z dotychczasowych wydruków mogę śmiało stwierdzić, że drukowane elementy są na tyle mocne, że tak jak w zwykłym joyu plastikowe komponenty wystarczą - tym bardziej że będą osadzone na metalowych łożyskach, więc nie będą przenosić aż tak dużych obciążeń, żeby plastik nie dał rady (przypominam, ze nie będzie to cała kolumna sterowa, a jedynie góra). Na pewno wytrzymałość, tam gdzie konieczne, będę podnosił za pomocą odpowiednio dużych wymiarów części i zachowania odpowiednich kształtów (brak rantów itp.) - dlatego wybrałem dość duże łożyska (32mm i 24mm), żeby nie trzeba było martwić się o filigranowość mocowań do nich.
Zrobiłem research mechanizmów wewnętrznych rozbierając chyba z 7 różnych joysticków różnych firm i najsolidniejszym mechanicznie rozwiązaniem wydaje się chyba F-16 Fighter Stick firmy CH, więc pewnie coś podobnego wydłubię :)
Na pewno do celów wydruku niektóre części będą wymagały technologicznego podzielenia, tak żeby drukarka to ogarnęła.
Planuję uwzględnić specyficzny dwu-płaszczyznowy model wychylania osi (tak jak w spicie), czyli górna płaszczyzna z wychylaną osią lotek i dolna płaszczyzna z osią steru wysokości. Rozwiązanie to de facto podnosi walory wytrzymałościowe joya, bo mechanizmy obydwu osi są od siebie oddalone i nie ma konieczności upakowywania ich w małych gabarytach blisko siebie - tak jak ma to miejsce w joystickach, których osie wychylają się na tej samej płaszczyźnie i są blisko siebie.
Nie planuję wkomponowywania ruddera w joystick - może zrobię oddzielny orczyk na podłogę, ale o tym zdecyduję jak zobaczę jak mi wyjdzie joystick :) 8-)
Dzisiaj zrobiłem projekt 3D elementów potrzebnych do budowy - płytka kontrolera, łożyska, przyciski, sensor.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/parts01_zps8f48fc67.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/parts01_zps8f48fc67.jpg.html)
-
Zastanawiałem się jak zaprojektować główną obudowę joya, tak żeby klimatem nawiązywała do spita - padło na obudowę kontrolera radia. Najbardziej pasuje rozmiarem i ma dużo przycisków oraz 3 osie, które się przydadzą w joyu :)
Po zwymiarowaniu wydaje się, że uda się zmieścić tam mechanizm joya, elektronikę i przyciski.
Mam tylko obawy czy powierzchnia przylegania do stołu nie jest za mała (środek ciężkości zbyt blisko krawędzi obudowy), co przy wychylaniu gripa może skutkować wychylaniem się całego joya.
W razie czego mam dwie opcje: mocowanie joya do stołu lub podstawka poszerzająca mocowana do spodu obudowy - zobaczę, jak już wydrukuję joystick, czy te rozwiązania będą potrzebne ...
Klika fotek wstępnej przymiarki.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip006_zpsd0341116.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip006_zpsd0341116.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip007_zpsfddcc4c9.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip007_zpsfddcc4c9.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip008_zps5e1c71c3.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip008_zps5e1c71c3.jpg.html)
-
Hej,
Z ciekawością śledzę ten wątek. Pomysł na wajchę od Spita bardzo mi się podoba. Ja też zabieram się do tworzenia kołyski z łożyskami do mojego X45 (może trochę za ambitnie do tego poszedłem na początku, więc postanowiłem teraz skupić się na elektronice i przerobieniu fabrycznej kołyski).
Proponowałbym tak zaprojektować obudowę joya, aby łatwo można było przenieść przyciski i osie w inne miejsce. Pisałeś, że planujesz również wykonanie przepustnicy - pewnie będzie oddzielna obsługiwana lewą ręką. W takim wypadku obsługa przycisków znajdujących się w podstawie joya będzie bardzo niewygodna. Ja w tej chwili mam taką konfigurację - przepustnica od Saitek'a X45 i joy Saitek Aviator z przełącznikami w obudowie (joy X45 w trakcie przeróbek) - właściwie nie korzystam z przycisków w podstawie joya (lewa ręka musi przebyć długą drogę od przepustnicy do wajchy i z powrotem). Planuję w przyszłości przebudować przepustnicę i dodać do niej dodatkowe przyciski i osie.
Życzę powodzenia i trzymam kciuki.
-
Planuję zachować wygląd pudła tunera tak jak w spicie. Ergonomia, cóż będzie też w związku z tym jak w spicie :) Zastanawiam się nad rozmieszczeniem osi trymera w obudowie ... skłaniam się ku umieszczeniu ładnych kółek trymerów ruddera i steru wysokości, bo są one charakterystyczne w spicie i powinny się ładnie prezentować - po lewej stronie kółko steru wysokości, a przed nim steru kierunku, bo jest mniejsze.
Czyli dwa szare małe pokrętła na przodzie obudowy zrobię pewnie jako przyciski dwupozycyjne, a wajhę przerobię na sterowanie klap z ładną dźwigienką od spita :)
Przepustnica będzie oddzielnie (w spcie jest tam miejsce na 5 osi 8-) sam nie wiem na razie, jak to tam poupycham), więc całe sterowanie silnikiem i śmigłem będą miały własne osie, a 3 osie w obudowie joya będą np. do klap i innych wymagających sterowania potencjometrem. Razem 8 osi poza tymi od steru wysokości i lotek - powinno wystarczyć do każdego sima z IIWŚ.
-
Dzisiaj słit focie mechanizmu głownego - każda oś oparta na 2 łożyskach wmontowanych w łoża o dość przewymiarowanych gabarytach, więc nie powinno być problemu ze sztywnością :)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip009_zps7bcc9dcc.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip009_zps7bcc9dcc.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip012_zpsab228437.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip012_zpsab228437.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip010_zps85bc5077.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip010_zps85bc5077.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip011_zps0c835846.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip011_zps0c835846.jpg.html)
-
Uprzejmie proszę o zamieszczanie maksymalnie trzech pełnych obrazków plus miniatury.
-
Ciekawe jak się będzie sprawował joy, w którym osie x i y nie są na jednym poziomie, w porównaniu do standardowego. Wydaje mi się, że akrobacje można będzie ,,bardziej poprawnie'' wykonywać (łatwiej wychylać wajchą wzdłuż jednej osi bez ingerencji w drugą). To może i w walce się sprawdzi - pewnie też kwestia przyzwyczajenia.
-
Ciekawe jak się będzie sprawował joy, w którym osie x i y nie są na jednym poziomie, w porównaniu do standardowego.
Też jestem wielce tego ciekaw :)
W spicie to rozwiązanie jakoś się sprawdzało, a żeby joy był bliżej oryginałowi też się zdecydowałem na takie rozwiązanie :)
-
Dzisiaj zrobiłem test wydruku 3D mocowania łożysk - wymiary łoża są OK, zastanawiam się tylko czy wymiary zewnętrzne nie są za cienkie. Na wszelki wypadek dodam kilka milimetrów grubości do projektu.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/5715e193-b339-4e2d-9f19-5bada7a32f1d_zps9525bd82.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/5715e193-b339-4e2d-9f19-5bada7a32f1d_zps9525bd82.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/2d8f8de8-c336-4475-ad4d-912a1d30f4c4_zpsa8cd0c35.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/2d8f8de8-c336-4475-ad4d-912a1d30f4c4_zpsa8cd0c35.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/5235077a-431b-4f44-b644-af4c95037e9f_zpsb2bd8de2.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/5235077a-431b-4f44-b644-af4c95037e9f_zpsb2bd8de2.jpg.html)
-
Ciekawe jak się będzie sprawował joy, w którym osie x i y nie są na jednym poziomie, w porównaniu do standardowego. (...)
W większości szybowców - gwoli ścisłości: we wszystkich które widziałem, ale nie widziałem wszystkich - tak właśnie jest. Również w tych, które mają krótkie drążki (niekoniecznie fabryczne). Tak jest przecież konstrukcyjnie prościej, a więc i lżej. Jakoś nie zauważyłem żeby ktoś narzekał, a nawet w ogóle zauważył... :) Choć zwykle odległości między osiami były sporo mniejsze, szczególnie względem odległości do uchwytu. Należy pamiętać, że w takim rozwiązaniu "ramię siły" przyłożonej wokół osi jest różne (w tutejszym projekcie nawet znacząco); ale to się da skompensować różną siłą mechanizmów powrotnych, więc nie powinno to stanowić problemu w eksploatacji.
-
Wprowadziłem podziały technologiczne, żeby wydruk 3D był efektywniejszy.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip014_zps51599274.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip014_zps51599274.jpg.html)
oraz wzmocniłem i uprościłem budowę mechanizmów wychylania osi.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip015_zpsc9f8ad62.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip015_zpsc9f8ad62.jpg.html)
-
Mam pytanie czy przewidziałeś do tego projektu jakieś sprężynki? Bo bez to wyjdzie dość "niestabilna" konstrukcja.
-
Tak, sprężyny pracujące przeciwstawnie będą dla obydwu osi - właśnie siedzę nad ich umocowaniem.
Z dolnymi, dla steru wysokości, nie miałem problemu ale mam zagwostkę jak sprężyny umiejscowić dla sterowania lotek, bo jest tam trochę mało miejsca na boki, tak żeby sprężyny się nie ocierały o oś mocowania łożysk.
-
A nie myślałeś o pojedynczej sprężynie zamocowanej w osi łożyska? Chyba coś takiego jest w joystickach które mają w sobie oś skrętną.
-
A nie myślałeś o pojedynczej sprężynie zamocowanej w osi łożyska? Chyba coś takiego jest w joystickach które mają w sobie oś skrętną.
Zastanawiałem się nad wieloma rozwiązaniami, ale zwykłe sprężyny rozciągane wydały mi się technicznie prostszym rozwiązaniem (w moim projekcie) oraz łatwiej znaleźć takie sprężyny, o odpowiednich wymiarach) do kupienia.
Dzisiaj zacząłem drukowanie niektórych elementów:
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip017_zps5bcbf387.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip017_zps5bcbf387.jpg.html)
a tak wyglądają elementy w programie Repetier-Host do druku 3D:
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/Spadprint02_zps927634c2.png) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/Spadprint02_zps927634c2.png.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/Spadprint01_zpsa1483828.png) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/Spadprint01_zpsa1483828.png.html)
Jak widać, elementy są podzielone do wydruku 3D i będą wymagały sklejenia - ABS, z którego wydrukuję elementy, łatwo się klei za pomocą zwykłego acetonu.
-
Krótki filmik z drukowania rękojeści :)
http://www.youtube.com/watch?v=YdcKiQzEI9Y&feature=youtu.be (http://www.youtube.com/watch?v=YdcKiQzEI9Y&feature=youtu.be)
-
Spade grip wydrukowany :)
Potraktowałem go kiślem acetonowym (ABS rozpuszczony w acetonie), żeby wyglądał bardziej jak odlany z metalu :)
Oto efekt:
(http://2.bp.blogspot.com/-6iBatuH-NUU/UwD9MJns_lI/AAAAAAAAAZs/dvAUAfu1rn4/s1600/Spade+Grip018.jpg)
(http://4.bp.blogspot.com/-4CpsKXXIPF0/UwD_McGhOsI/AAAAAAAAAaI/E-GrmjPTH0g/s1600/Spade+Grip019.jpg)
Efekt w realu jest bardziej niż zadowalający :) Całośc jest sztywna i pewnie leży w dłoni.
Grip będzie pomalowany matowym lakierem więc nie będzie taki błyszczący; no i muszę się zastanowić jak zrobić taką pomarszczoną skórkę na rękojeści, jak w oryginale.
-
Spróbuj owinąć jakimś sznurkiem lub rzemykiem najlepiej w czarnym kolorze lub psiknij go matowym czarnym sprayem. Na końcu ładnie nasączyć to żywicą albo zostawić tak jak jest.
Tutaj ktoś przez to przechodził:
http://simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/3645237/Re_Spitfire_Spade_Grip#Post3645237
-
Zabieram się właśnie do obszywania kierownicy do samochodu rajdowego kolegi i wpadłem na pomysł, że uchwyt do Spita można byłoby obszyć skórą podobnie jak się robi kierownice. Aby uzyskać odpowiedni efekt najpierw należy owinąć uchwyt sznurkiem (lub odpowiednio wykonać element na drukarce 3D). Jeżeli skóra byłaby cienka to efekt powinien być ciekawy.
Obszywaniem nie zajmuję się profesjonalnie, ale hobbystycznie. Jedną kierownicę już mu obszyłem i był zadowolony. Jeśli byłbyś zainteresowany, to mogę zrobić test na fragmencie rurki.
-
Dzięki za rady :)
Doszedłem do wniosku, że jednak wykonam rękojeść razem z owijką na drukarce. Nie ma sensu drukowania samego szkieletu rękojeści, a później owijania tego :)
Jest to bardziej pracochłonne w projekcie 3D ale model będzie wychodził z drukarki bardziej zbliżony do oryginału i pozostanie tylko malowanie.
Teraz siedzę nad strukturą rękojeści i muszę kilka zmian wprowadzić w mocowaniach sprężyn.
Wychodzi też na to, że muszę zwiększyć głębokość pudła tunera, bo oryginalne wąskie jest.
-
Z ciekawości zrobiłem test obszycia drążka skórą i według mnie wyszło bardzo dobrze.
Najpierw nawinąłem sznurek (który przykleiłem wikolem) - specjalnie się nie przykładałem:
(http://i163.photobucket.com/albums/t281/sznink/spit_grip_1_zps9fb47e8c.jpg)
A następnie obszyłem całość skórą ze starej kurtki, którą obszywałem u siebie w aucie gałkę zmiany biegów i dżwignie hamulca ręcznego:
(http://i163.photobucket.com/albums/t281/sznink/spit_grip_2_zpscb579692.jpg)
(http://i163.photobucket.com/albums/t281/sznink/spit_grip_3_zpse7add144.jpg)
Wygodnie się trzyma, a dzięki skórze i pofałdowanej powierzchni chwyt jest pewny i ręka się nie ślizga :-).
-
Nie wiem czy lepszego efektu byś nie otrzymał nawijając najzwyklejszy sznurek z konopi czy jak on się tam zwie. Najpierw ciasno jeden zwój obok drugiego potem już bardziej luźno. Na to Wikol i obszycie. Bez względu jak nie zrobisz efekt końcowy jest bardzo fajny.
-
Nie po to kupowałem drukarkę 3D żeby teraz szukać konopii do nawijania ;)
Dodałem skórkę w projekcie. Nie modelowałem każdego rowka oddzielnie, tylko dodałem trochę nierówności i grubości.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip022_zps678b777e.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip022_zps678b777e.jpg.html)
-
Dzisiaj podłubałem trochę w mechanizmie wewnętrznym. Pogrubiłem elementy mocujące łożyska oraz dorobiłem mocowania sprężyn, sensorów Halla oraz magnesów.
Pogłębiłem też pudło obudowy, bo oryginalny rozmiar jest zbyt wąski.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip029_zps4982f261.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip029_zps4982f261.jpg.html)
Teraz muszę się uporać z kołyską spustu, tak żeby była trój-przyciskowa.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip030_zps870099de.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip030_zps870099de.jpg.html)
-
Wygląda to naprawdę świetnie :D
Pytanie - ile czasu potrzebowałeś na takie opanowanie Sketchapa, bo moje próby skończyły się na kanciastej obudowie kominka. Masz jakiś "ekstra" tutorial, z którego się uczyłeś (chodzi głównie o wyoblenia i rysowanie wszelkiego rodzaju owali)?
-
To chyba nie jest Skechup? :)
-
Damos to jest Sketchup :) 8-)
Siedzę w Sketchupie już kilka lat od wersji 6.0 :) na początku pamiętam, ze go zainstalowałem i od razu usunąłem, bo to co zobaczyłem nie sprawiało wrażenia, że da się cokolwiek sensownego tym programem zrobić :D Uczyłem się ze standardowych tutoriali, które były kiedyś na stronie Google Sketchup.
Teraz Sketchup już nie jest Googla. Tutaj jest dużo na prawdę dobrych tutoriali:
http://www.sketchup.com/learn/videos?playlist=58 (http://www.sketchup.com/learn/videos?playlist=58)
Teraz Sketchup czerpie swoją siłę z darmowości, prostoty obsługi i pluginów. Jak na razie do projektów architektonicznych i hobbystycznych takich jak właśnie joy spade grip, mi wystarcza.
Zastanawiałem się nad Rhinocerosem, bo ma bajecznie rozwiązaną kontrolę NURBS'ów - ale nie mam kasy na niego, a nie jest mi niezbędny do pracy, więc inwestycja mija się z celem.
BTW kontrola NURBS'ów jest słabą stroną SKetchupa i nie widać, żeby ktokolwiek sensownie ogarnął temat w przyszłości. Da się jednak ten mankament obejść, jak się człowiek przestawi na myślenie po sketchupowemu :)
Tutaj kilka moich hobbystycznych projektów robionych też w Sketchupie:
https://grabcad.com/library/airbike-mk-i-1 (https://grabcad.com/library/airbike-mk-i-1)
https://grabcad.com/library/coupe4kw-aero-1 (https://grabcad.com/library/coupe4kw-aero-1)
-
Dodam tylko, że Tomu zrobił swój projekt ICP także w Sketchup. Co do mnie to tylko sprawdzałem w tym programie wymiarowanie wspomnianego panelu.
-
Tutaj kilka moich hobbystycznych projektów robionych też w Sketchupie:
https://grabcad.com/library/airbike-mk-i-1 (https://grabcad.com/library/airbike-mk-i-1)
https://grabcad.com/library/coupe4kw-aero-1 (https://grabcad.com/library/coupe4kw-aero-1)
Nigdy bym nie podejrzewał Sketchupa o takie możliwości - gratulacje :)
PS. W rozsądnych cenach jest jeszcze Rhino CAD/CAM, a z Grasshopper to już kosmiczne możliwości w modelowaniu powierzchni.
-
Główny spust broni pokładowej gotowy :)
Zrobiłem go w wersji 3-przyciskowej (góra-środek-dół przycisku mają własne switche).
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip032_zps1cb321e1.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip032_zps1cb321e1.jpg.html)
-
Z ostatnich newsów:
- zrobiłem pudło razem z mocowaniami trymerów.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip035_zps34217fbe.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip035_zps34217fbe.jpg.html)
- udało mi się ogarnąć temat hamulca - tak jak w oryginale dźwignia jest ciągniona, co wymagało opracowanie cięgła do przycisku :)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip040_zpsc6d8c18f.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip040_zpsc6d8c18f.jpg.html)
- poprawiłem kształt i proporcje spustu, teraz jest bardziej podobny do oryginału :)
-
Projekt zmierza do materializacji :)
Zrobiłem już wszystkie elementy teraz czas na wydruk 3D, a później malowanie i montaż - no i oczywiście testy :)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip041_zps453fc21e.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip041_zps453fc21e.jpg.html)
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/SpadeGrip042_zps1a33148a.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/SpadeGrip042_zps1a33148a.jpg.html)
-
Wygląda świetnie. A jak zrobiłeś mechanizm centrujący?
-
Mechanizmy centrujące są dwa. Jeden do osi steru wysokości - dwie przeciwstawne sprężyny rozciągane. Do osi lotek jedna sprężyna osadzona na osi. Nie odwzorowywałem samych sprężyn, tylko ich mocowania i miejsca montażu, więc w projekcie ich nie widać.
Zacząłem drukowanie - zamieszczę fotki z montażu, wtedy wszystko się wyjaśni.
-
Mniej rysunków więcej zdjęć ;).
-
Cierpliwości :) Na razie nie ma czego focić, bo wszystko w kompie. Focie będą, jak wydruki będą :)
-
Nie wiem jak dla Ciebie, ale mnie w SketchUpie drażnią krzywe - to oprogramowanie zostało stworzone do modeli o małej ilości polygonów, a nie roboty inżynierskiej i 24-kąt jako okrąg bije mi po oczach. Oczywiście można zwiększyć ilość kątów, ale trzeba pamiętać by to wklepać za każdym uruchomieniem SketchUp.
-
No trzeba pamiętać jeszcze o wielu irytujących rzeczach w Sketchupie, że nie wymienię ... automatycznego wypełniania powierzchni, znikających powierzchniach, plączących się tu i ówdzie mikro fragmentach linii itp.
Mi pomaga medytacja w radzeniu sobie z podobnymi problemami w tej Pomidorowej Zupie :) :D
-
Dawno nic nie robiłem, bo sprawy rodzinne oderwały mnie od kompa :) ale ostatnio udało mi się nadgonić trochę drukowanie.
Wszystkie elementy są już wydrukowane.
(http://i1335.photobucket.com/albums/w677/martkaw/printed01_zps2a7c72ea.jpg) (http://s1335.photobucket.com/user/martkaw/media/printed01_zps2a7c72ea.jpg.html)
Teraz jeszcze malowanie, a później montaż i testowanie.
Możecie mi doradzić jakiś program do testowania joya ?
-
A swoją drogą jak wygląda wytrzymałość i trwałość takiego tworzywa? Joyem czasami się ostro macha i coś może nie wytrzymać :). Nie ukrywam, że nie wierzyłem w ukończenie tego projektu ale widzę, że wszystko jest na najlepszej drodze aby tak nie było :).
-
To jest drukowane z ABS - to samo tworzywo stosuje się np. w zderzakach samochodowych. Jest to wytrzymałość plastiku - większość joysticków jest robiona z plastiku i dają radę :)
Ja w swoim projekcie zastosowałem metalowe łożyska, więc sam plastik nie przenosi, zbyt dużych obciążeń.
Testy dadzą lepszy obraz, czy potrzeba modyfikacji pod względem wytrzymałości.
-
Zapowiada się bardzo fajnie :P Moje gratulacje
Jeśli chodzi o program do testowania joysticka, to ja używam JoyTester2 - paczkę z tym i innymi programami do joya można pobrać z http://www.mediafire.com/download/8m9aouj6obe2450/joystick_testing_software_pack.7z (http://www.mediafire.com/download/8m9aouj6obe2450/joystick_testing_software_pack.7z)
-
Jakby ktoś chciał się pobawić z modyfikacjami mojego projektu to tutaj można ściągnąć model ze sketchupa, który wrzuciłem na Grabcad
https://grabcad.com/library/spade-grip-spitfire-mk-ix-1 (https://grabcad.com/library/spade-grip-spitfire-mk-ix-1)
Jeżeli ktoś byłby zainteresowany to mogę też dorzucić pliki .stl do wydruku :)