Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: HAV w Kwietnia 08, 2014, 00:22:32
-
Taka sytuacja... spotkaliście się z jakimiś szkicami, rysunkami, rzutami (preferowane) etc. HOTASa z Su-27?
Jak dotąd trafiłem jedynie na rzut boczny pały w jednym z manuali do Su-27SK a nie pogardziłbym czymś więcej :evil:
Interesują mnie też opis/funkcje poszczególnych przycisków, zwłaszcza przepustnicy...
Do czego służą 'spusty' z tyłu i przodu manetek (przednie powiązane są z wyborem uzbrojenia, czy to moje błędne przypuszczenia?), przycisk nad prawym przednim spustem, 'kółko' pomiędzy manetkami?
http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175246&d=1396290863
http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175249&d=1396290955
http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175250&d=1396290959
-
To są tzw. zapadki. Przednie służą do włączenia i wyłączenie dopalania, aby to zrobić należy je nacisnąć i pchnąć dźwignię w pozycję "dopalanie" (są dwa: małe i pełne).
Te z tyłu należy nacisnąć gdy pilot chce wyłączyć silnik, tak samo jeżeli chce z pozycji "wyłączone" przestawić w pozycję "mały gaz" (idle).
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.
-
Te napisy w języku Angielskim :o jak to głupio wygląda w Rosyjskim samolocie!
-
Miejscami zamiast A wstawili cyryliczne D :o Dziwacznie to wygląda....
-
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.
Jak wiele ruskich/rosyjskich (sowieckich zdecydowanie nie) rozwiązań, jest to książkowy przykład powyższego. Zawsze miałem duży szacunek do gości, którzy w gospodarce planowych stałych niedoborów i niedostępności zachodnich technologii z powodu zapóźnień, tajności przez poufność i zwykłych zakazów (np. COCOM), potrafili tworzyć rozwiązania oparte o zwykły zdrowy rozsądek i najzwyklejszą mechanikę. W innych dziedzinach dawało to opłakane skutki (np. motoryzacja), ale w wojskowości mnóstwo rosyjskich/radzieckich przemyśleń wzbudza uśmiech pozytywnego zdziwienia na twarzy jak sobie ktoś uświadomi "jak to jest zrobione". To trochę jak z tym programem NASA za 100 tysięcy dolców żeby zrobić coś do pisania w kosmosie, a ruscy wzięli ołówek.
-
Sorry ale ja muszę wzruszyć ramionami i wręcz powiedzieć, że przekombinowali i na F-15 jest to prościej rozwiązane, bo zamiast osobnych dźwigienek do odcinania paliwa z pozycji jałowych obrotów i do dopalania, są tylko dźwignie do tego pierwszego. Jak rozwiązano zapadkę dopalania to Toyo może napisać, bo miał okazję zapoznać się z tą maszyną >:D
-
Zawsze miałem duży szacunek do gości, którzy w gospodarce planowych stałych niedoborów i niedostępności zachodnich technologii z powodu zapóźnień, tajności przez poufność i zwykłych zakazów (np. COCOM), potrafili tworzyć rozwiązania oparte o zwykły zdrowy rozsądek i najzwyklejszą mechanikę.
F-15 to w ogóle jest świetna maszyna o ogromnym potencjale modernizacyjnym i żywotności technicznej. Nie chodzi jednak o porównywanie techniki i ergonomii amerykańskiej i rosyjskiej, bo co tu porównywać. Chodziło mi tylko o to co napisałem. Świetnym przykładem jest MiG-25.
-
Sorry ale ja muszę wzruszyć ramionami i wręcz powiedzieć, że przekombinowali i na F-15 jest to prościej rozwiązane, bo zamiast osobnych dźwigienek do odcinania paliwa z pozycji jałowych obrotów i do dopalania, są tylko dźwignie do tego pierwszego. Jak rozwiązano zapadkę dopalania to Toyo może napisać, bo miał okazję zapoznać się z tą maszyną >:D
Zrobiona na podstawie doświadczeń z rozmontowanego w Japonii MiG-25 i zeznań towarzysza Bielenko :icon_kuleczka_162: ;).
-
Jak Bielenko lądował w Hakodate, to Orzeł był już w służbie pół roku :P
-
Jak Bielenko lądował w Hakodate, to Orzeł był już w służbie pół roku :P
No no w umysłach konstruktorów :P
-
Jak Bielenko uciekł to już nawet prototyp F-16 latał.
-
Jak Bielenko uciekł to MiG-25 był w regularnej służbie już ponad siedem lat.
-
I jego następca już latał.
-
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.
Heh, nie pomyślałem o tym, dzięki za info Toyo :)
Macie może jakieś info do czego służą 'kółko' między manetkami i przycisk nad prawą przednią zapadką (nad lewą też jakiś jest?)?
(http://s2.postimg.org/sw8wu9485/IMG_0480.jpg) (http://postimg.org/image/sw8wu9485/) (http://s2.postimg.org/ixny7rusl/IMG_0491.jpg) (http://postimg.org/image/ixny7rusl/)
Ciekawi mnie również, czy Su-27 ma jakiś mechanizm zblokowania manetek przepustnicy w jednej pozycji (kontrola ciągu obu silników) i ew. gdzie tego szukać?
-
Mogę napisać tylko do czego to "kółeczko" służyło w MiG-u.
Służyło ono do... zabawy :)
Fajnie było sobie nim pokręcić :)
Rosjanie często stosują te same elementy w różnych modelach samolotów, przez co czasami są jakieś takie właśnie kółeczka, które w jednym czemuś służą, a w innym nie. Być może, o ile jest to podłączone, służy to "sparowaniu" dźwigni sterownia silnikami, jednak w MiG-u nie ma takiej funkcji. Mało tego często dźwignie są przesunięte względem siebie o 3...4 milimetry, gdy w tym samym czasie obroty są takie same. Różnica w obrotach nie mogła przekraczać 2 procent w normalnej sytuacji. Osobiście nie lubiłem, gdy na obrotomierzu robiły mi się "nożyce", dlatego ustawiałem tak dłoń, aby idealnie zgrać wskazówki.
Co do przycisku, to trzeba zajrzeć albo do instrukcji, albo przeczytać co jest nad nim napisane.
-
Здесь находится описане РУД Су-30 (http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/002679/2679606.jpg)
Przepraszam, ale troszkę przekroczyłem czas edycji.
Teraz tak, ów "сброс" oznacza zrzut, w języku rosyjskim może to być zrzut, czyli zwolnienie np. bomb, albo zrzut w sensie wykasowania wprowadzonego parametru, choć używa się czasami "сбой". Z drugiej strony w tym miejscu to raczej obsługa wprowadzania danych.
A jednak "kółeczko" na zastosowanie :) i nie służy li tylko do zabawy.
-
Tutaj:
http://www.secretprojects.co.uk/Su27_Rus_1.doc
http://www.secretprojects.co.uk/Su27_Rus_2.doc
http://www.secretprojects.co.uk/Su27_Eng_1.doc
http://www.secretprojects.co.uk/Su27_Eng_2.doc
Dają manual do Su-27SK, w zależności od preferencji - w języku rosyjskim lub angielskim. Nigdy nie miałem cierpliwości żeby to przeczytać w całości;) ale może akurat coś ciekawego znajdziecie...
Shift się popsuł? Mazak.
-
Świetna sprawa z tym schematem Toyo, wiele wyjaśnia :) Masz może jakieś namiary na źródło?
Te manuale do SK widziałem, ale póki co nie doszukałem się w nich niczego przydatnego.
-
Nie działa link, a u góry był adres strony z której pochodził rysunek.
Tu jest drugi link:
http://forum.guns.ru/forummessage/205/544485.html
Znalazłem go wpisując w google "РУД Су-30" czyli "ruczki uprawlienia dwigatielami Su-30".
Generalnie jeżeli szukam czegoś "technicznego", często wpisuję to cyrylicą, zważywszy na dość specyficzne podejście Rosjan do praw autorskich, ich internet ma spore zasoby.
-
Przez "źródło" miałem bardziej na myśli, czy wiesz może z jakiego to manuala etc. ;)
Ale masz rację, pisanie cyrylicą działa tu cuda i otwiera zupełnie nowe horyzonty :)
-
Odkopię, bo i pytanie związane z tematem...
Wiecie może jakie są max. kąty wychylenia drążka współczesnych maszyn? Przy czym zależy mi tu bardziej na orientacyjnych wartościach i nie koniecznie stricte dla Suki. 20-25° od pionu ???
Jakieś szkice/ konkretne wpisy w manualach etc.?