Autor Wątek: Su-27 HOTAS schematy i opis  (Przeczytany 4568 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline HAV

  • *
  • LAST CAT STANDING
Su-27 HOTAS schematy i opis
« dnia: Kwietnia 08, 2014, 00:22:32 »
Taka sytuacja... spotkaliście się z jakimiś szkicami, rysunkami, rzutami (preferowane) etc. HOTASa z Su-27?
Jak dotąd trafiłem jedynie na rzut boczny pały w jednym z manuali do Su-27SK a nie pogardziłbym czymś więcej :evil:
Interesują mnie też opis/funkcje poszczególnych przycisków, zwłaszcza przepustnicy...
Do czego służą 'spusty' z tyłu i przodu manetek (przednie powiązane są z wyborem uzbrojenia, czy to moje błędne przypuszczenia?), przycisk nad prawym przednim spustem, 'kółko' pomiędzy manetkami?

http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175246&d=1396290863
http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175249&d=1396290955
http://www.sukhoi.ru/forum/attachment.php?attachmentid=175250&d=1396290959

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 08, 2014, 08:37:05 »
To są tzw. zapadki. Przednie służą do włączenia i wyłączenie dopalania, aby to zrobić należy je nacisnąć i pchnąć dźwignię w pozycję "dopalanie" (są dwa: małe i pełne).
Te z tyłu należy nacisnąć gdy pilot chce wyłączyć silnik, tak samo jeżeli chce z pozycji "wyłączone" przestawić w pozycję "mały gaz" (idle).
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 08, 2014, 09:54:48 »
Te napisy w języku Angielskim  :o jak to głupio wygląda w Rosyjskim samolocie!
"Pan Jezus Chrystus jest obok ciebie wystarczy
jeden krok aby zaprosić go do swojego życia!"

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 08, 2014, 10:38:02 »
Miejscami zamiast A wstawili cyryliczne D  :o Dziwacznie to wygląda....

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 08, 2014, 10:44:51 »
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.
Jak wiele ruskich/rosyjskich (sowieckich zdecydowanie nie) rozwiązań, jest to książkowy przykład powyższego. Zawsze miałem duży szacunek do gości, którzy w gospodarce planowych stałych niedoborów i niedostępności zachodnich technologii z powodu zapóźnień, tajności przez poufność i zwykłych zakazów (np. COCOM), potrafili tworzyć rozwiązania oparte o zwykły zdrowy rozsądek i najzwyklejszą mechanikę. W innych dziedzinach dawało to opłakane skutki (np. motoryzacja), ale w wojskowości mnóstwo rosyjskich/radzieckich przemyśleń wzbudza uśmiech pozytywnego zdziwienia na twarzy jak sobie ktoś uświadomi "jak to jest zrobione". To trochę jak z tym programem NASA za 100 tysięcy dolców żeby zrobić coś do pisania w kosmosie, a ruscy wzięli ołówek.
-Mamo dlaczego ci ludzie klęczą?
Bo to synku E24 jedzie.
-A ten za nim, to ma awarię?
Nie synku, to diesel.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 08, 2014, 10:57:49 »
Sorry ale ja muszę wzruszyć ramionami i wręcz powiedzieć, że przekombinowali i na F-15 jest to prościej rozwiązane, bo zamiast osobnych dźwigienek do odcinania paliwa z pozycji jałowych obrotów i do dopalania, są tylko dźwignie do tego pierwszego. Jak rozwiązano zapadkę dopalania to Toyo może napisać, bo miał okazję zapoznać się z tą maszyną  >:D

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 08, 2014, 11:21:23 »
Zawsze miałem duży szacunek do gości, którzy w gospodarce planowych stałych niedoborów i niedostępności zachodnich technologii z powodu zapóźnień, tajności przez poufność i zwykłych zakazów (np. COCOM), potrafili tworzyć rozwiązania oparte o zwykły zdrowy rozsądek i najzwyklejszą mechanikę.
F-15 to w ogóle jest świetna maszyna o ogromnym potencjale modernizacyjnym i żywotności technicznej. Nie chodzi jednak o porównywanie techniki i ergonomii amerykańskiej i rosyjskiej, bo co tu porównywać. Chodziło mi tylko o to co napisałem. Świetnym przykładem jest MiG-25.
-Mamo dlaczego ci ludzie klęczą?
Bo to synku E24 jedzie.
-A ten za nim, to ma awarię?
Nie synku, to diesel.

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 08, 2014, 13:08:05 »
Sorry ale ja muszę wzruszyć ramionami i wręcz powiedzieć, że przekombinowali i na F-15 jest to prościej rozwiązane, bo zamiast osobnych dźwigienek do odcinania paliwa z pozycji jałowych obrotów i do dopalania, są tylko dźwignie do tego pierwszego. Jak rozwiązano zapadkę dopalania to Toyo może napisać, bo miał okazję zapoznać się z tą maszyną  >:D

Zrobiona na podstawie doświadczeń z rozmontowanego w Japonii MiG-25 i zeznań towarzysza Bielenko :icon_kuleczka_162: ;).
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 08, 2014, 13:33:16 »
Jak Bielenko lądował w Hakodate, to Orzeł był już w służbie pół roku  :P

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 08, 2014, 13:54:38 »
Jak Bielenko lądował w Hakodate, to Orzeł był już w służbie pół roku  :P

No no w umysłach konstruktorów :P
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 08, 2014, 15:30:00 »
Jak Bielenko uciekł to już nawet prototyp F-16 latał.
'"Pana, pana. Po ile te choinki?"

Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 08, 2014, 21:01:02 »
Jak Bielenko uciekł to MiG-25 był w regularnej służbie już ponad siedem lat.
-Mamo dlaczego ci ludzie klęczą?
Bo to synku E24 jedzie.
-A ten za nim, to ma awarię?
Nie synku, to diesel.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 08, 2014, 21:11:48 »
I jego następca już latał.

Offline HAV

  • *
  • LAST CAT STANDING
Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 08, 2014, 22:06:21 »
Każda dźwignia ma swój komplet zapadek. Prosty i niezawodny system.
Heh, nie pomyślałem o tym, dzięki za info Toyo :)

Macie może jakieś info do czego służą 'kółko' między manetkami i przycisk nad prawą przednią zapadką (nad lewą też jakiś jest?)?


Ciekawi mnie również, czy Su-27 ma jakiś mechanizm zblokowania manetek przepustnicy w jednej pozycji (kontrola ciągu obu silników) i ew. gdzie tego szukać?


Odp: Su-27 HOTAS schematy i opis
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 08, 2014, 22:16:25 »
Mogę napisać tylko do czego to "kółeczko" służyło w MiG-u.
Służyło ono do... zabawy :)
Fajnie było sobie nim pokręcić :)

Rosjanie często stosują te same elementy w różnych modelach samolotów, przez co czasami są jakieś takie właśnie kółeczka, które w jednym czemuś służą, a w innym nie. Być może, o ile jest to podłączone, służy to "sparowaniu" dźwigni sterownia silnikami, jednak w MiG-u nie ma takiej funkcji. Mało tego często dźwignie są przesunięte względem siebie o 3...4 milimetry, gdy w tym samym czasie obroty są takie same. Różnica w obrotach nie mogła przekraczać 2 procent w normalnej sytuacji. Osobiście nie lubiłem, gdy na obrotomierzu robiły mi się "nożyce", dlatego ustawiałem tak dłoń, aby idealnie zgrać wskazówki.
Co do przycisku, to trzeba zajrzeć albo do instrukcji, albo przeczytać co jest nad nim napisane.