Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: LECH w Kwietnia 05, 2017, 09:38:23
-
Co sądzą koledzy o wyborze samolotów Boeinga, do przewozu najważniejszych osób w państwie.
-
Wizualnie samolot bardzo ładny, miałem okazję latać niejednokrotnie serią 800, nic nie da się zarzucić w standardowej odmianie pasażerskiej a co dopiero BBJ. Cena?, jest duża, ale jest to oczywiste gdy zakupy prowadzi się w ten sposób. Znakiem szczególnym obecnej ekipy rządowej jest amatorszczyzna, załatwiają w ten sposób swoje interesy partyjne, a że pieniądze którymi za to wszystko płacą nie są z ich portfela więc nie przejmują się wysokością kwot. Rachunek po prostu pokryje kto inny.
Wydaje mi się, że kwestią ważniejszą będzie to jak podejdą do wykorzystania tego samolotu, bo jeżeli sprowadzi się ono do co tygodniowych lotów Pani Premier do domu to będzie to zwykły skandal. Ponadto jest kwestia standardów szkolenia pilotów i techników, ta znowu stanie się wojskowa, a pamiętajmy że jedną z najważniejszych przyczyn katastrofy Tutki było skandaliczne podejście do procedur w rządowej jednostce transportowej i wieloletnie zaniedbania na praktycznie każdym odcinku funkcjonowania jednostki. Przez ostatnie 1,5 roku przekonaliśmy się jakie podejście do przestrzegania prawa ma obecny rząd, w moim przekonaniu założenie, że w raz z nowymi samolotami będą nowe standardy jest nieprawdopodobnie naiwne. Na odcinku lądowym nowe BMW nie zmieniły niczego, a wręcz przeciwnie dały złudzenie niewrażliwości rządzących na prawa fizyki. Samoloty wystawiane przez LOT dawały jakiś poziom profesjonalizmu i niezależności od widzimisię polityków ( chociażby sytuacja z odlotem Premier z Londynu ), wojskowi będą musieli wykonywać rozkazy, podobnie wykonywali je w Smoleńsku.
-
Wizualnie samolot bardzo ładny, miałem okazję latać niejednokrotnie serią 800, nic nie da się zarzucić w standardowej odmianie pasażerskiej a co dopiero BBJ. Cena?, jest duża, ale jest to oczywiste gdy zakupy prowadzi się w ten sposób.
Po pierwsze; cena jest niższa niż poprzednio anulowane opcje. Po drugie w końcu do zakupu doszło, więc nie mieszajmy do tego polityki i złośliwości. Samoloty będą służyć temu Rządowi i następnym. Przynajmniej skończy się dziadostwo. Jakakolwiek inna władza też wydałaby takie lub większe pieniądze, po prostu tak wyposażone maszyny kosztują.
-
Dajmy spokój z polityką ;) bardziej interesujące chyba jest jakie uzbrojenie defensywne będzie miał nasz Boeing. Nigdzie nie ma nawet wzmianki co znaczy pasywne i aktywne uzbrojenie.
-
Po pierwsze; cena jest niższa niż poprzednio anulowane opcje. Po drugie w końcu do zakupu doszło, więc nie mieszajmy do tego polityki i złośliwości. Samoloty będą służyć temu Rządowi i następnym. Przynajmniej skończy się dziadostwo. Jakakolwiek inna władza też wydałaby takie lub większe pieniądze, po prostu tak wyposażone maszyny kosztują.
Drogi Leszku tu nie chodzi o żadne złośliwości czy politykę, tu chodzi o pieniądze, Twoje, moje, innych. Katalogowa cena B737-800 to 100 mln USD. Ile może kosztować sama salonka ( czyli wewnętrzne wyposażenie odróżniające zwykły wariant od BBJ ). 10, 20, 30% ceny samolotu?. Powiedzmy 25% czyli cena takiego BBJ to około 125 mln USD plus zakup urządzeń specjalnych. Typowy nowoczesny DIRCM to 1,5 mln USD, powiedzmy nasze samoloty dostaną jakiś system WRE, czyli dodatkowe 1,5 mln USD, plus bańka ( myślę że to i tak ze sporą nawiązką ) na łącznośc specjalną czyli cena samolotu to jakieś 130 mln USD. Kupujemy dwa nowe ( 260 mln USD ) i jeden używany ( powiedzmy 75% ceny nowego ) co łacznie daje jakieś około 360 mln USD, a my zapłacimy grubo ponad 500. Szkolenie pilotów ( ok. 50 tyś. USD na głowę ), mechaników ( ok. 10 tyś. USD na łebka ) to drobniaki przy głównej sumie. Tak, cena została obniżona, i wkrótce przekonamy się co zniknęło z oferty bo nie stało się to za darmo. A teraz najlepsze: różnicę zapłacisz Ty, ja i cała reszta tego narodu. Jakbyś był urzędnikiem państwowym lub samorządowym i udowodniono by Tobie, że srogo przepłaciłeś to możesz iść za to do więzienia, i nazywa się taka sytuacja niegospodarność. Różnica polega na tym, że Pan minister ma furtkę w postaci zakupu interwencyjnego z wolnej ręki, i niezależnie jak nabroi to właściwie można mu "skoczyć".
Gdy kupujesz drogie zabawki na pięć minut przed zamknięciem konta, to zawsze zostaniesz wykołowany z ceną. W normalnym państwie takie zakupy robi się drogą przetargu bo tylko tak można zagwarantować sobie uczciwą cenę i warunki umowy. Nowe samoloty już powinny być dawno, dobrze że będą teraz, ale to wszystko trzeba robić z głową. Polska nie jest Kuwejtem i jeszcze długo nim nie będzie, więc każdy grosz trzeba wydawać rozsądnie. Za te prawie 200 baniek można kupić masę sprzętu dla ciągłe niedoinwestowanego wojska, w obliczu tego co się dzieje za naszą wschodnią granicą nie stać nas na marnotrawienie pieniędzy.
-
Drogi Foxbacie, gdybyś ograniczył się do zarzutu ewentualnej niegospodarności to było by ok. Ale w swoim poście zmieściłeś też BMW i ew. wożenie czterech liter pani Premier. Brak sympatii do lepszej zmiany ci wybaczam. :evil:
Moje słowa są podyktowane wyłącznie troską o nie robienie z tegoż Forum, Onetu. Można też postawić pytanie czemu w poprzednich latach zamiast uruchomić przetarg i kupić co trzeba, ładowano państwową kasę w wynajem LOTowskiego sprzętu.
Spacje, kropki, przecinki. Mazak.
-
Brak sympatii do lepszej zmiany ci wybaczam. :evil:.
Dziękuję serdecznie. :)
Moje słowa są podyktowane wyłącznie troską o nie robienie z tegoż Forum, Onetu.
Nie ma obaw, nie ten sort. :)
Można też postawić pytanie czemu w poprzednich latach zamiast uruchomić przetarg i kupić co trzeba, ładowano państwową kasę w wynajem LOTowskiego sprzętu.
Odpowiedż jest prosta, poprzednia władza w czasach kryzysu nie chciała ryzykować krytyki za zakup samolotów dla "spasionych" polityków, taka decyzja to woda na młyn "dobrej zmiany".
Kwestia BMW oczywiście z innego wszechświata niż to forum, ale świetnie ilustruje podejście obecnej władzy do "racjonalnego" użytkowania mienia ogólno społecznego.
-
Tutaj ciekawa analiza tematu zakupu;
http://www.defence24.pl/app.php/572642,boeingi-dla-polskich-vip-wlasciwy-wybor-analiza
Ps. Z tym kryzysem to nie przesadzajmy, nie trwał 8 lat. ;)
-
Katalogowe ceny modeli bazowych można znależć na stronie Boeinga, a ceny BBJ/BBJ2 można znależć w necie. Jakąś ilość tych maszyn już sprzedano i wartości kontraktów są znane. Oczywiście nie przesądza to ceny samolotów polskich bo standardy są różne, niemniej różnice nie powinny być większe niż kilka/kilkanaście procent. Ja nie woziłem żadnych z tych Panów, poprzednich czy obecnych, wiem natomiast, że obecni jak żadni inni w ostatnich kilkunastu latach mają prawo i szacunek do innych ludzi głęboko w czterech literach.
-
Dziwne... Gadałem kiedyś z gościem który pracował w 36-tym i miał raczej odmienne zdanie o obecnej ekipie (tych poznanych za ich poprzedniego "ekipowania"), o PO również jakoś tak drastycznie się nie wyrażał. Myślisz, że może sympatie polityczne mogą tu mieć jakiś wpływ na postrzeganie rzeczywistości? ;p
-
Kończymy z politykowaniem.
-
Dla przykładu:
Nowe BBJ dla USAF ( oznaczone C-40B/C ), kontrakt w latach 2002-2007, cena 70 mln USD. Owszem trochę czasu temu i cena dla wuja Sama ale żeby ponad dwa razy więcej kilka lat póżniej?:
http://www.af.mil/AboutUs/FactSheets/Display/tabid/224/Article/104521/c-40bc.aspx (http://www.af.mil/AboutUs/FactSheets/Display/tabid/224/Article/104521/c-40bc.aspx)
Używany BBJ, dziewięciolatek z nalotem raptem nieco ponad 2000 godzin:
https://www.avbuyer.com/aircraft/private-jets/boeing/bbj/293694 (https://www.avbuyer.com/aircraft/private-jets/boeing/bbj/293694)
-
Holandia zakupiła sobie jednego BBJ, co prawda bez bajerów z Airforcełana, ale różnica w cenach jest ciekawa. 737-700 jest nieco mniejszy i ma słabsze silniki niż 800 stąd różnica w cenach katalogowych w roku 2015 wynosiła 16 mln USD (700 - 80,6 mln USD, 800 - 96 mln USD). Nasze maszyny wychodzą ponad dwa razy drożej, że niby te spec radyjka i MAWS/DIRCM tyle kosztuje?.
http://www.defence24.pl/579175,holandia-kupuje-boeinga-737-do-przewozu-vip-za-sterami-krol (http://www.defence24.pl/579175,holandia-kupuje-boeinga-737-do-przewozu-vip-za-sterami-krol)
Swego czasu pamiętam jak mówiono, że na głęboką moderkę MiG-29 nie ma pieniędzy. Chodziło o kilkanaście mln USD..............
-
http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/kulisy-zakupow-samolotow-dla-vip-przez-mon/s90zvn1 (http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/kulisy-zakupow-samolotow-dla-vip-przez-mon/s90zvn1)
Do poczytania i ciężkiego wzdychania ;).
-
Jutro przylatuje do Polski pierwszy Gulfstream G-550.
-
A dzisiaj wylądował na lotnisku w Bydgoszczu drugi nasz VIP Gulfstream G-550 n/b 002.
-
"Generał Kazimierz Pułaski" mu dali:
http://www.tvn24.pl/bydgoszcz-drugi-samolot-dla-vip-ow-juz-w-polsce,760692,s.html
-
A co sądzicie, żeby tak na flagowy samolot dla prezydenta i rządu wybrano B 787 Dreamliner.
Po mojemu to było by coś, już bez wstydu Prezydent i świta mogłaby latać po świecie.
Pomarzyć można.