Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Hangar => Digital Combat Simulator World (DCS World) => Wątek zaczęty przez: YoYo w Listopada 18, 2017, 16:50:48

Tytuł: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Listopada 18, 2017, 16:50:48
Jak ktoś nie korzysta z Deferred Shading to może sobie darować ten temat. W nawiązaniu (z tematu o G-sync):

Nie rozwiązali i chyba nieszczególnie kwapią się do tego:
https://forums.eagle.ru/showpost.php?p=3294152&postcount=168
(jeśli ktoś tu jest na tyle biegły w języku Puszkina, żeby kliknąć do źródłowych postów i przetłumaczyć je dokładniej, to zapraszamy).

Fakt, jakoś ostatnio DCS przez właśnie sposób działania wygładzania mnie zniechęcił (ale było to w czerwcu po wejściu Normandii i "usprawnień" w silniku). Od tego czasu mało tu latałem, na dniach wychodzi Night Atteck Harrier (dobra skłamałem ;>, miałem nie brać, a chyba wezmę :icon_eek:, ale drążka Horneta na pewno nie biorę!), dłużej coś polatałem i jakoś szczególnej poprawy w tym temacie nie widzę, do tego na Forum ED krąży takie coś:

https://forums.eagle.ru/showpost.php?p=3294152&postcount=168

Czyli tak naprawdę towarzystwo śmiało mówi, że zachęca nas do zmiany sprzętu na 4K, bo jakoś nie będą za specjalnie rozwiązywali tego problemu, a przy 4K plamka jest mniejsza i się temat rzekomo rozwiązuje. Słabe to...

Akurat ta opcja Deferred Shading  jest fajna i daje ciekawe oświetlenie, w miarę przypominające realne światło. Jak już się ją włączy to raczej nie chce się iść już w OFF tutaj:

(http://i.imgur.com/MIwzBDgm.jpg) (https://imgur.com/MIwzBDg) (http://i.imgur.com/PNSnFdcm.jpg) (https://imgur.com/PNSnFdc) (http://i.imgur.com/V4PvIzVm.jpg) (https://imgur.com/V4PvIzV)

Kwestia jest taka, że samo ED mówi, że przy  Deferred Shading=ON wygładzanie MSAA w DCS powinno być wyłączone. Potestowałem, no faktycznie, przy x4 pojawi się nam stutter, przy x2 dużo mniejszy (albo prawie wcale), ale najlepiej działa, zgadza się, przy całkowitym wyłączeniu MSAA. Niestety wtedy mamy shimmering, drogi się mienią jak psu jajca, a drzewka (zwłaszcza w Normandii) tańczą pod nami. Pewnym rozwiązaniem (co stosuję) jest ReShade i dodanie tam FXAA, ale to rozwiązuje tylko kwestię kabiny, tego co dalej nie za bardzo. Sprawdziłem też różne opcje, także ten nowy MFAA ( https://forums.eagle.ru/attachment.php?attachmentid=168062&d=1503672021 ), ale szału nie ma żadnego, o ile w ogóle to coś daje. SGSS (o ile w 1.5 działa bardzo ok) tu chyba nic nie daje.

Potwierdzę natomiast, że faktycznie zmiana rozdzielczości (za pomocą DSR na 4K) i MSAA=off, Deferred Shading=on sporo daje. Tutaj przy tym off wielkość piksela załatwia wszystko. Oczywiście idzie za tym zjazd fps (mapa Nevady Groom Lake z 144 fps na 90-100), Normandia, okolice Saint-Lo ze 130 na 80-70), ale wartości są dalej dość spore i tak.

Przy 2K można mieć jeszcze MSAA=2, w sumie działa dobrze, ale nie ma na 100% tej samej płynności co przy =OFF co widać przy szybkim rozglądaniu się za pomocą Track IR po kabinie.

Natomiast dziwi mnie takie podejście, ej kupcie sobie 4K, tam będzie dobrze, LOL. Na tę chwilę zostawiam MSAA=2 + FXAA pod ReShade ale lipa z lekka, że przez pół roku w temacie prawie nic się nie zadziało.
Ew. jak ktoś ma jakieś pomysły jak poprawić sobie wygładzanie w dwójce z Deferred Shading=on to śmiało.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 18, 2017, 17:22:25
Niby coś tam tłumaczą, że ostatecznie jakaś technika AA zostanie zaimplementowana razem z Deferred Shading.
Ale osobiście jestem mocno sceptyczny. Wkurza także to, że 2.1 nie akceptuje żadnych ustawień w panelu NVidia, co teoretycznie mogłoby pomóc. Generalnie idzie to w b. złą stronę i takie tłumaczenia, że trzeba mieć monitor co najmniej 4K są żenujące (są wśród nas tacy co mają taki i bez AA to też słabo wygląda).
Widać, że chyba nie ogarniają tematu i ratują się takimi informacjami. Ich silnik graficzny to prawie trup, a ED próbuje go jeszcze cucić :).
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 19, 2017, 13:21:54
Control Panel NVidia nie współpracuje z DCS 2.1 nawet, gdy nie istnieje inny plik wykonywalny DCS.exe. Po prostu nie działa i już. Więc raczej jest to problem po stronie DCSa.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: Art-J w Listopada 19, 2017, 14:27:50
Chyba będę musiał w końcu spróbować tego całego DSR. Wprawdzie mam tylko 1070-tkę, ale do 24-calowego monitora może i ona wystarczy. Z dotychczasowych rozwiązań -  Reshade mnie nie zadowolił, 2x MSAA w grze z grubsza daje radę, ale trochę ten stuttering jednak działa na nerwy.

Jak sie robi takie przeskalowanie? W panelu nVidii zmieniam współczynnik i już, czy coś jeszcze trzeba grzebać?
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Listopada 19, 2017, 15:21:55
Chyba będę musiał w końcu spróbować tego całego DSR. Wprawdzie mam tylko 1070-tkę, ale do 24-calowego monitora może i ona wystarczy. Z dotychczasowych rozwiązań -  Reshade mnie nie zadowolił, 2x MSAA w grze z grubsza daje radę, ale trochę ten stuttering jednak działa na nerwy.

Jak sie robi takie przeskalowanie? W panelu nVidii zmieniam współczynnik i już, czy coś jeszcze trzeba grzebać?

Zmień na x2 i tyle. Potem w simie dajesz maksymalną rozdzielczość (ale musi być FULL SCREEN).
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 19, 2017, 15:22:21
Tylko w CP karty. Nie zapomnij włączyć Scale GUI w ustawieniach gry ! Ja próbowałem tej metody na karcie GTX1060 (ustawiając 2K - mam 24" fullHD) ale mocno mi klatki leciały.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 19, 2017, 20:44:50
Potestowałem nieco i stwierdzam, że przynajmniej w moim przypadku, zupełnie nie warta skórka za wyprawkę. Lepszy efekt mam ustawiając AAx4 (z włączonym deferred shading) niż sztucznie zwiększać rozdzielczość, przy tej samej wydajności. Dodatkowo przy zmianie rozdzielczości jakieś dziwne rzeczy zaczynają się dziać jak się włączy mapę i się manipuluje widokami. Mapa z lokalizacjami obiektów się zaczyna rozjeżdżać.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=padonis w Listopada 22, 2017, 14:32:44
Nie ogarniają tej kuwety, za durzo piasku. Inni ograrniają swoje, a oni nie... Co do Deferred Shading - to się ED-ki rzuciły z motyką na słońce.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 22, 2017, 14:48:31
Nie do końca. Potencjał jest duży, choć teraz kuleje. Zobaczymy, co przyniesie 2.5. To moim zdaniem najważniejsza rzecz w DCS-ie.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=padonis w Listopada 22, 2017, 15:01:55
Niezaprzeczalnie, bez tego nic nie ruszy na przód, 3 wersje gry to zdecydowanie za dużo.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: Art-J w Listopada 22, 2017, 18:59:01
DSR nawet na biednym x2 jednak trochę za mocno miętosi mi klatki, ponadto rozmywa czcionki tak że wzrok można stracić, a shimmeringiem tekstur na budynkach Nevady można niemalże kartofle skrobać.

No dobra, wracam do MSAA = off i w zamian Reshade'a (FXAA+SMAA). Shimmering mniejszy i w zasadzie drażni tylko na Vegas przy niskim słońcu, za to w locie i przy rozglądaniu nic nie chrupie, nawet Normandia zaskakująco płynna. Pozostaje mi cieszyć się tym zgniłym kompromisem i też czekać na to co ci cyrkowcy wyczarują w 2.5.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 22, 2017, 19:02:11
A jaką masz kartę graficzną ?
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=padonis w Listopada 22, 2017, 19:47:41
Jak dla mnie z  opcją  Deferred Shading nie da się latać, kokpit wygląda jak wyrzygany słońcem kawałek czegoś i to chyba we wszystkich maszynach. W A-10C wszystkie napisy, ekrany bojowe są nieczytelne. To jakiś koszmar, może pilotom myśliwców to pasuje ale mi całkowicie nie. Owszem z płynnością coś tam poprawili, było gorzej, ale ten badziew Deferred Shading to jakaś ślepa uliczka w tej grze.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Listopada 22, 2017, 20:09:55
Padi, nie podniecaj się tak. Deferred shading to droga w dobrą stronę. Muszą tylko to opanować. Poza faktycznym problemem z czytelnością huda i ekranów oraz oczywistymi problemami z AA reszta jest jak najbardziej ok.
Zresztą może przestańmy tu już wylewać żale. Skupmy się na doświadczeniach z ustawieniami gry.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=padonis w Listopada 22, 2017, 20:30:27
Nie wylewam żali, tylko stwierdziłem fakt, po odpaleniu  DCS 2.1 po jakiś 3 miesiącach. Jednak czytelność huda, ekranów, całego kokpitu, problemów z AA to nie jest "tylko ", jak widać mają problemy z "opanowaniem" tego, więc czy to krok w dobrą stronę? Mam mieszane uczucia. No i ta reszta, hmmmmm   wyczucie odległości nad wodą nadal do bani, mgła nad lądem a dokładnie jej gęstość rośnie schodkowo, jak warstwy tortu, można wymienić jeszcze parę tej "reszty". I myślę, że ustawienia gry nie wiele tu pomogą.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: Poko w Listopada 22, 2017, 20:44:24
Jak dla mnie z  opcją  Deferred Shading nie da się latać, kokpit wygląda jak wyrzygany słońcem kawałek czegoś i to chyba we wszystkich maszynach.

Z tego co wiem ze światłem masz problem, bo po włączeniu tej opcji gamma jest ustawiona domyślnie aż na wartosć 2.2. Sugerowałbym Tobie zejść do 1.3.
https://www.youtube.com/watch?v=GlQo3fYeErQ
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=padonis w Listopada 22, 2017, 21:43:01
Gamma tycio pomogła, nie zmienia to faktu, że kokpit  w całości jest nieczytelny, przerysowany, zrobił się mało naturalny, taka grafa z przed 10 lat, zaś pedały (orczyk) są podświetlane jak by dziób samolotu był przeźroczysty. Niestety całkowicie to odpada, FATALITI - dla mnie to krok w tył na tą chwilę.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 14, 2018, 12:11:30
Ogólnie wydajnościowo w 2.5 jest nieźle, ale po wielu testach widzę, że w zasadzie dalej problem MSAA nie jest do końca rozwiązany. Najładniej 2.5 chodzi jak ma powyżej 100 klatek. O ile na Nevadzie to nie problem, to już na obecnym Kaukazie jest nieco z tym gorzej. Przy opcji windowed mode sim działa płynniej pod wzg. delikatnego microstuttera (przy full screen nie działa też G-sync jak ktoś ma), radzę zatem jechać nie na Full screen. Kilerem jest dalej połączenie MSAA w grze wraz z Deferred Shading. Najlepiej jeszcze wypada x2, ale też to około -10 do 15 fps, co jednak jest widoczne przy szybkich ruchach głową za pomocą Track IR. MSAA=off działa najlepiej, ale wtedy pojawia się już widoczny problem z wygładzaniem przy mojej rozdzielczości 2560x1440 pxt. Na blue forum ludzie piszą o włączeniu MFAA pod sterami karty graficznej (On). Nie wiem czy to coś daje, różnic jakoś nie widzę, ale jako, że nie wpływa to na FPS zostawiam On jak tu:

(http://i.imgur.com/n2tygPWm.jpg) (https://imgur.com/n2tygPW)

Na pewno największym problemem jest shimmering na drzewkach, tutaj drzewka na nowym Kaukazie są bardzo fajne, ale zbyt szczegółowe, co się objawia migotaniem (szkoda, że nie zrobili tak, że wyostrzają się dopiero jak jest się blisko, coś jak w iłku, to by rozwiązało problem). Normandii nie będę wspomniał bo tu jest prawie wszystko zwalone. Mienienie się drzewek można zlikwidować poniekąd MSAA=x2-x4 ale i tak nie jest idealnie, zawsze to występuje, nawet jak dałem opcję DSR i rozdzielczość 4K bez wygładzania. Podniesienie jednak MSAA więcej niż OFF to z kolei pojawienie się delikatnego stutter i spadek na klatkach. Na pewno działa za to SMAA i FXAA (np. z ReShade). Wydaje mi się, że najlepiej chodzi sam DCS przy MSAA=off i SMAA i FXAA na On, ale z ustawieniami dość agresywnymi + potem nakłądka na wyostrzenie tekstur. Z tym mienieniem się trzeba będzie się chyba przyzwyczaić.

(https://i.imgur.com/NohcbTa.png)

Tu też przykłady z MSAA=off i SMAA i FXAA=On.

(http://i.imgur.com/ur2LUZLm.jpg) (https://imgur.com/ur2LUZL) (http://i.imgur.com/4ggFw4rm.jpg) (https://imgur.com/4ggFw4r) (http://i.imgur.com/fk6h1c7m.jpg) (https://imgur.com/fk6h1c7) (http://i.imgur.com/lnqBZ4wm.jpg) (https://imgur.com/lnqBZ4w)

Tu ten agresywniejszy profil dla ReShade, MSAA=off, ale przy tej rozdzielczości o jakiej piszę (lub wyższej): https://www.sendspace.com/file/nobhur (AmbientLight, LumaSharpen, FXAA, SMAA, Tonemap). Warto też przestawić ReShade w opcjach na Performance mode, 1-2 fps więcej ;>.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Kwietnia 14, 2018, 12:53:46
Niestety, je nie mogę zdzierżyć tego migotania wszystkiego dookoła po wyłączeniu MSAA. Latam więc na x4 lub x8.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 14, 2018, 13:20:28
Niestety, je nie mogę zdzierżyć tego migotania wszystkiego dookoła po wyłączeniu MSAA. Latam więc na x4 lub x8.

Ponoć między x4, a x8 nie ma optycznej różnicy (ale może to zależy od rozdzielczości monitora). U mnie przy x8 pojawia się już stutter na Kaukazie mocno widoczny.
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: =OPS=lipas w Kwietnia 14, 2018, 14:29:36
No tak. Ale ty masz Monitor 2K 144 Hz, a uzyskanie tych 144 fps przy wysokich ustawieniach to niestety wyzwanie. Ja mam Full HD i jest OK. Coś za coś :).
Tytuł: Odp: Opcja Deferred Shading w DCS 2, a MSAA
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 15, 2018, 00:22:57
A jeszcze z ciekawostek, nie warto dawać AF=x16. Lepiej (opcje) dać AF=8 albo nawet 4. Czym mniej, tym lepiej wygląda horyzont, bardziej staje się zamazany, ale przez to mniej się mieni (shimeruje, a co). Wydaje mi się, że działa pod sterownikami opcja Sparse Grid Supersampling (dałem x2). Wpływ na fps znikomy, a pomaga jeśli mamy MSAA=off i FXAA/SMAA=on też z oddalonymi budynkami i mieniącymi się drzewkami.

Po co dali w ogóle opcję DS=off? Przecież to wygląda gorzej niż żałośnie:

(http://i.imgur.com/svveV7xm.jpg) (https://imgur.com/svveV7x)

To już 1.5.8 wyglądał lepiej. I te drzewa, z kolorem jak wstawione na siłę z innego tytułu. Jedyne co FPS ma dobre.