Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Virtual Reality i kontrolery VR => Wątek zaczęty przez: YoYo w Listopada 23, 2019, 14:55:26
-
Odpaliłem wreszcie Prepara3D v.4.5 w VR i daje to radę (Reverb WMR), chmury klatkują czasem (full overcast z Active Sky i REX chmurki) i reprojekcja ma z tym problem za śmigłem na horyzoncie, ale w sumie nie schodziłem z ustawień i pewnie da się wyciągnąć dobre klatki i to poprawić innymi ustawienia niż max i dense ;). Denerwujące jest wchodzenie, czyli, że od razu nie da rady być w VR i nie widać żadnych opcji (jak IL-2 czy DCS), ale też nie mam najnowszej wersji P3D 4.5. Może zainstaluję ją jutro bo coś tam zmieniali w VR dość sporo ostatnio. Najważniejsze, że od razu zadziałał, musiałem tylko wycentrować widok. Dla przykładu w Pimax 5K+ w ogóle nie działał Prepar3D. Sens do latania w VR cywilnymi jakiejś VFR'ki jest spory.
-
Dobra, trochę więcej czasu na testy i ustawienia. Zainstalowałem P3Dv4.5 cały, z HT2.
Jest całkiem nieźle i VR ma tutaj sens jak najbardziej. Polatałem po Australii, pożarów nie zauważyłem ;) ale widoczki bardzo fajne, zwłaszcza z elementami fototekstur (FTX Australia v2). Ogólnie wrażenia pozytywne.
Klatki trzyma około 45 z reprojekcją, ustawienia mam na zasadzie miksu Hight/Medium/Dense. Przy pełnym zachmurzeniu jest gorzej (reprojekcja) ale nie ma dramatu.
1/ Ciężko mi było dojść czym się centruje widok - tutaj to "recalibrate origin", można dojść z paska menu lub ustawić sobie skrót na joyu.
2/ parę słów od strony LM na temat ustawień: klik 1 (http://www.prepar3d.com/SDKv4/prepar3d/virtual_reality/virtual_reality_tuning_guide.html), klik 2 (http://www.prepar3d.com/SDKv3/LearningCenter/getting_started/virtual_reality/virtual_reality_overview.html) i klik 3 (https://prepar3d.com/SDKv4/prepar3d/virtual_reality/virtual_reality.html).
3/ koniecznie należy ustawić sobie widok z pozycji pilota, tu instrukcja dla Oculusa (https://www.avsim.com/forums/topic/550335-p3d-v4-correct-scale-in-oculus-vr-fix/), ale tak samo mi działa na HP Reverb. Chodzi o to, że w P3D obraz jest jakiś taki wyciągnięty, że wszystko jest takie malutkie, nie jak w IL-2 czy DCS i IPD na to wiele nie pomaga. Po dodaniu tego wpisu jest o wiele lepiej ze skalą tego co przed nami, tweek obowiązkowy dla P3D i VR.
4/ Sim ma ciekawe ustawienia, między innymi Stereo i Single Pass. Ten drugi faktycznie wpływa na wydajność nieco i sim chodzi lepiej pod VR. Jak rozumiem obraz jest randerowany nie osobno (x2 więc i więcej zasobów) a na jeden ciąg i potem dzielony na dwa. Jak ktoś może to niech to wyjaśni lepiej :). Widzę, że użytkownicy DCS też to chcą ale im nie dają. Rzekomo klatek przybywa więcej o średnio +10. Z minusów single pass to jak się przełącza widoki to jest taki rozbłysk, bardziej denerwujący więc zostaję przy obrazie w trybie Stereo (na razie).
(http://i.imgur.com/vtPAnScm.jpg) (https://imgur.com/vtPAnSc)
5/ Jak chcesz przenosić okna 2D na obrazie 3D > "shift + kliknięcie na oknie" i przenosisz w obrazie VR. Np. ATC.
6/ testowałem z reprojekcją, bez, z odświeżaniem 90 i 60 i co ciekawe przy 60 Hz to jest bardzo ok i nie widać bug'a w obrazie. Teraz używam 90Hz, ale może przejdę na 60Hz docelowo (wtedy sim trzyma okolice 60fps ze spadkiem do 50 i jest obraz bardziej płynny). Reprojekcja musi być włączona, bez tego obraz rwie bardziej i nie wygląda przyjemnie.
7/ działa PTA bez problemu (shader tweek), więc można pod siebie ustawić kolory itp. Ja dodatkowo zwiększyłem opcję LumaSharpen, czyli ostrość, więc wygląda to całkiem ok. Tu jak ktoś by chciał mój Preset dla wersji 2.67 PTA (https://www.sendspace.com/file/mqitrb).
8/ obecnie kursor muszki znika i HT2 dodał parę opcji więcej co się chwali, kursor mógłby być jednak jak kursor, a nie takie kółko, może ew ktoś wie jak je zmniejszyć? Tak to działa dość dobrze, klika się wszystko w kabinie, problemów nie zauważyłem, no i znika po chwili jak w DCS.
-
9/ Fajną opcją jest OnScreenDisplayMode=Single, wtedy nie dubluje nam się ekran widziany z VR (obraz podzielony na dwa) ale jeden, więc może ktoś patrzeć normalnie z boku i nie zastanawiać się co tam widać.
-
10/ Punkt 9 jest obowiązkowy ale mam też good news - działa Chase Plane (program do widoków) z VR i działa ... rewelacyjnie. Jestem tym oczarowany w P3Dv4. Customowe widoki + przełączanie między nimi + ustalanie odległości (bo defaultowe widoki w P3Dv4 to samolociki są jakieś takie malutkie na externalu, jak zabaweczki nad Google Earth, a CP całkowicie eliminuje ten efekt. Super jest P3Dv4 w VR! ;D
-
11/ Fajna sprawa, panele 2D są edytowalne pod względem położenia (zatem i łatwiej coś kliknąć, mogą być nawet pod kątem blisko nosa). Muszę to rozgryźć ale pierwsze testy za mną.
Wygląda to o niebo lepiej:
(http://i.imgur.com/a8v0O1im.jpg) (https://imgur.com/a8v0O1i)
Konfigurując warto zapoznać się z tymi tematami:
https://www.avsim.com/forums/topic/549431-how-to-permanently-custom-place-pop-up-windows-in-vr/
http://www.fstipsandaddons.com/understanding-cameras-fsx/
http://gabor.hrasko.com/fsx-camera-views-v09.pdf
http://il2forum.pl/index.php?topic=18586.0
Przykład do dodania:
3DP_CAMERA_TRANSFORM_REFERENCE=Virtual Cockpit
// Nazwa formatu kamery
3DP_SIZE=0.5,0.5
// Rozmiar okna: szerokość, wysokość
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET=-0.2,-0.25,0.28
//X > lewo prawo ,Y < góra dół, Z > do przodu do tyłu
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Eixos.jpg)
3DP_PBH_OFFSET=5,0,-45
//pochylenie, przechylenie, kierunek
Tutaj moja modyfikacja dla przykładu dla okna ATC oraz Simconect: https://www.avsim.com/forums/topic/569080-positions-of-2d-panels-in-vr-p3dv4/?tab=comments#comment-4166914
Dodam, że w ten sposób można modyfikować np. okna 2D w każdym samolocie z osobna.
-
12/ Porada numer 12, dotyczy nie tylko P3D - jak siorbać to z butelki. Sprawdzone w boju, nie żadne kufle czy szklanki. Szyjka jest obowiązkowym dodatkiem ;).
-
13/ Jeśli chcesz latać z TacPack w P3D, wyłącz opcję w TP "Experimental features". Niestety pozostawienie tego powoduje crasha i CTD całego P3D już na etapie ładowania obrazu. Mowa o TacPack v1.5.1.1 P3D (x64) i P3D 4.5 Hotfix 2 (4.5.13.32097). VRS zna problem, może kiedyś to naprawią, na dziś trzeba to dodatkowe randerowanie wyłączyć.
-
W Prepar3Dv5 po HT1 działa wszystko należycie w VR (przynajmniej WMR).
Jakby ktoś chciał tu są moje ustawienia https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?f=6312&t=137590&p=216322#p216320, działa bardzo dobrze, jestem kontent. ;D
-
A jak to jest z tym kursorem myszki w VR? Na filmach wygląda to tragicznie i ludzie narzekają na to rozwiązanie. Ogromna biała kropka, która zakrywa to co własnie wskazujesz, ponoć w dodatku ma problemy z reagowaniem. Co z tymi devsami jest nie tak, żeby wpaść na taki pomysł? Już w x-plane jest z tym źle, bo kursor jest jakieś 4x za duży (na szczęście używając kontrolera omija się ten problem), ale ta kropka przebija wszystko :-)
Widziałem, że w ostatnim hotfix pojawiło się:
Added VR cursor settings.
- może to pozwala zmianę tej kropy?
Dla mnie to kluczowe, bo ta kropka jest nie do zaakceptowania i właściwie przekreśla VR w takiej formie.
-
Wbrew pozorom nie jest źle, faktycznie to taka kropa, ale zaraz znika jak się nie używa, poza tym łatwo nią przycelować (zaraz pojawi się tooltip więc wiesz, że dobrze najechałeś). Na pierwszy rzut mnie raziła w oczy ale szczerze po chwili używania nie przeszkadza zupełnie, bo jak pisałem - zaraz znika. Tą opcją się nie bawiłem jeszcze, zobaczę co to w wolnej chwili.
-
Miałem na myśli nie tyle estetykę, a problem z trafianiem w przełączniki. Przed chwilą widziałem na jakimś filmiku, że może ona być dużo mniejsza, więc gdzieś chyba można ustawić jej wielkość, lub jakiś parametr w symulatorze ma na to wpływ. Chyba zaryzykuję, teraz ta nowa licencja "szkolna" nie jest aż tak bolesna ;-)
-
Miałem na myśli nie tyle estetykę, a problem z trafianiem w przełączniki. Przed chwilą widziałem na jakimś filmiku, że może ona być dużo mniejsza, więc gdzieś chyba można ustawić jej wielkość, lub jakiś parametr w symulatorze ma na to wpływ. Chyba zaryzykuję, teraz ta nowa licencja "szkolna" nie jest aż tak bolesna ;-)
Podaj linka do tego filmu.
-
Podaj linka do tego filmu.
Nie trzeba, da się to ustawić:
VR Settings > Virtual Reality > MouseCursorRadius
Jest tam jeszcze kilka innych opcji związanych z kursorem, jak przeźroczystość, kolor.
-
Nie trzeba, da się to ustawić:
VR Settings > Virtual Reality > MouseCursorRadius
Default to 0,0125000001862645, dałem teraz MouseCursorRadius 0,005 i jest całkiem ok.
-
Bingo.
Ostatnio poszło parę updejtów dla SteamVR i Steam WMR beta, ale to idą z automatu. Natomiast wczoraj wrzuciłem stery 460.79 i .... w P3Dv5 zaczęła działać opcja Pre Render dla WMR (w panelu NVidia mam dodatkowo ustawione na 3). Wow. Zrobiło się w Preparku zarąbiecie płynnie ze świetnymi czasami. Okazuje się, że to nie był problem LM, oni zrobili to dobrze, to NVidia chyba coś pokaszaniła i teraz pewnie przy okazji rozwiązania czegoś tam opcja ta zaczęła działać i tu. Wrażenie jest bardzo dobre. Myślałem, że coś u mnie, ale już i inne osoby to potwierdzają.
(http://i.imgur.com/vVrsA9il.jpg) (https://imgur.com/vVrsA9i)
https://www.avsim.com/forums/topic/588163-p3dv51-and-vr/page/11/?tab=comments#comment-4429104
-
Piękne fixy poznajdywano w kodzie shaderów dla P3D. Będzie w łatce 5.2, a jak już ktoś lata w VR w P3Dv5 i chce sobie dodać to teraz samemu to może:
https://www.prepar3d.com/forum/viewtopic.php?f=6312&t=141764 .
-
Dodatkowo w tym temacie będę wrzucał swoje ustawienia paneli w środowisku 3D do różnych dodatków.
Może się komuś przydać by nie grzebać samemu.
RFN F-8 Crusader http://royalefrenchnavy.restauravia.fr/RFN-Creations.htm#Avi . Dla paneli:
[Window Titles]
Window00=Configurations
(http://i.imgur.com/eTOg2MVm.jpg) (https://imgur.com/eTOg2MV)
Window01=RFN Tacan Indicator
(http://i.imgur.com/qtu0J41m.jpg) (https://imgur.com/qtu0J41)
/--------- Configuration Gauge ------------------------------------------
[Window00]
Background_color=0,0,0
size_mm=800,600
pixel_size =800,600
window_pos= 0.000, 0.200
visible=0
sizeable=1
type=special
ident=10060
gauge00=..\Panel\Crusader_RFN!Configurations_Check_US, 0, 0, 800, 600
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET = -0.65, -0.1, 0.3
3DP_PBH_OFFSET = -12 ,0 ,-60
3DP_SIZE = 0.37, 0.37
3DP_CAMERA_TRANSFORM_REFERENCE = CAMERA
/--------- RFN TACAN Indicator ------------------------------------------
[Window01]
Background_color=0,0,0
size_mm=300,415
pixel_size =300,415
//position = 8
window_pos=0.0,0.80
visible=0
//alpha_blend=0.8
sizeable=1
//no_luminous=1
type = special
ident=49
gauge00=RFN_CarrierGauge64!Close_Subpanel, 0, 2, 18, 18, c49
gauge01=RFN_CarrierGauge64!Aircraft_Carrier_Indicator, 0, 0, 300, 310
gauge02=RFN_CarrierGauge64!Radio_TACAN_ARN52B, 0, 311, 300, 100
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET = 0.15, -0.14, 0.50
3DP_PBH_OFFSET = -1 ,0 , 12
3DP_SIZE = 0.17, 0.17
3DP_CAMERA_TRANSFORM_REFERENCE = CAMERA
Jesli ktoś ma model lotniskowca od Cimogt: https://secure.simmarket.com/cimogt-essex-class-aircraft-carrier-fsx-p3d.phtml .
Window07=Essex class control panel
(http://i.imgur.com/uVl9GIYm.jpg) (https://imgur.com/uVl9GIY)
//---------------CIMOGT - ESSEX-CLASS AIRCRAFT CARRIER FSX P3D-----------------------------------------
[Window07]
file=X.bmp
size_mm=1024,768
window_size_ratio=1.000
Background_color=0,0,0
position=0
visible=1
ident=MAIN_control
window_size= 0.73, 0.80
window_pos= 0.000, 0.000
gauge00=essex_gauge!essex.xml, 20,10,0
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET = -0.2, 0.0, 0.38
3DP_PBH_OFFSET = -10 ,0 ,-30
3DP_SIZE = 0.42, 0.42
3DP_CAMERA_TRANSFORM_REFERENCE = CAMERA
-
VR po latce 5.2 do P3Dv5 dostal dodatkowego kopa. Nowe funkcje, lepsza stabilnosc i wydajnosc. Poprawiono tez bugi z rozwarstwianiem sie tekstur gruntu w VR. Ogolnie swietna latka dla uzytkownikow VR, polecam!
-
Tak wrzuciłem trochę ponownie P3D do zabawy, w wersji 5.3 HT2. Niestety widzę, że defaultowe panele zmieniły kolejność, więc podaję nowe ustawienia dla missionpanels.cfg i okna ATC oraz okna simconnect:
[Window10]
window_size = 0.15, 0.43
position = 2
background_color = 0, 0, 0
alpha_blend = 0.00
visible = 0
zorder = 100
ident = ATC_WINDOW
html_file = ATC ; ATC html file
html_instance_name = AtcPanel ; Provide a unique instance name
//3dp_worldspace_pos_offset = 0.8279997706413269043, 0.44800004363059997559, 1
3DP_CAMERA_TRANSFORM_REFERENCE=Virtual Cockpit
3DP_SIZE=0.2,0.35
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET= 0.22,-0.25,0.28
3DP_PBH_OFFSET=5,0,50
[Window11]
window_size = 0.25, 0.25
position = 4 ; Middle Of Screen
background_color = 0, 0, 0
alpha_blend = 0.00
visible = 0
ident = SIMCONNECT_WINDOW
html_file = Menu ; Use the generic menu window html content
html_instance_name = SimConnectWindowPanel ; Provide a unique instance name
//3dp_worldspace_pos_offset = -1.0200003385543823242, -0.85000008344650268555, 1
3DP_SIZE=0.3,0.25
3DP_WORLDSPACE_POS_OFFSET= -0.0,-0.05,0.45
3DP_PBH_OFFSET=-3,0,0
Ogólnie teraz P3Dv5 naprawdę działa bardzo przyjemnie w VR, prawie jak iłek ;>.